מחשש ללחימה ממושכת: מחסור ברשתות המזון במוצרים טריים

בעקבות המלחמה, ברשתות השיווק מדווחים על עומסים כבדים ובעיות אספקה • בין המוצרים החסרים: מוצרי חלב, בשר פירות וירקות • רמי לוי: "לקנות רק מה שצריך, לא לקנות כפול ממה שצריך ולא להיכנס לפאניקה" • משרד הכלכלה בתגובה: "אין מחסור במוצרים, מלאי החירום האסטרטגיים של המדינה נמצאים בתקינות ובזמינות - אזרחי ישראל לא צריכים לאגור מזון, אין הנחיה כזו"

מחסור במגוון מוצרים ברשתות המזון בארץ. מדפים רקים בסופר יודה. צילום: היאלי יעקובי

בעקבות המצב הביטחוני: חל מחסור במגוון מוצרים טריים ברשתות המזון בארץ כדוגמת חלב ומוצריו, עופות, פירות וירקות ועוד.

פגיעה ישירה בבניין באשקלון // שמואל בוכריס

לאור המצב המתוח, בסניפים השכונתיים שביקרנו בהם גילינו כי מדפי החטיפים ריקים. מדובר במחסור חמור, כאשר בסניפים השכונתיים הקטנים יותר, המחסור עמוק יותר. חלק מהסניפים בתל אביב כמעט ריקים ואף שמענו את מנהלת הסופר משוחחת בטלפון ומודיעה כי אין לה סחורה.

מקבוצת קרפור נמסר: ״ישנה עלייה משמעותית במכירות של מוצרי הגיינה ומזון יבשים כגון: פסטות, שימורים, נייר טואלט ומים. עם זאת, אנו חווים מחסור במוצרי פירות וירקות ובעופות. הסניפים שלנו פתוחים בהתאם להנחיות פיקוד העורף ואנו ערוכים עם מרחבים מוגנים לשעת הצורך. כמו כן, בשל המצב הביטחוני ייתכנו שינויים ועיכובים במועדי האספקה של הזמנות האונליין".

מחשש לעימות ארוך: הסתערות על המדפים בסופרמרקט, צילום: היאלי יעקובי

גורמים בענף ציינו כי הבעיה בעיקר היא מחסור בעובדים, אשר צריכים למלא את המדפים ברשתות המזון וכן גם אצל היצרנים יש מחסור בעובדים.

לדברי רמי לוי, הבעלים של רמי לוי שיווק השיקמה: "יש קצת מחסור במוצרים טרייים כדוגמת מוצרי חלב. אנחנ משתדלים לכסות את הכל. מה שחסר, אנחנו משלימים ודואגים שיהיה, אבל צריך להבין שאין מאה אחוז. אצלנו יהיה יותר מאוחר עופות. הצרכנים צריכים לקנות מה שצריך, לא לקנות כפול ממה שצריך ולא להיכנס לפאניקה. זה לא שיפסיקו לייצר".

מחסור חריג במוצרי עוף ובמים מינרליים, צילום: היאלי יעקובי

גורם נוסף אמר כי ״בגלל ההסתערות של אתמול יש המון חוסרים בסניפים בעיקר במוצרי חלב, תרכובות מזון לתינוקות, נייר טואלט, שימורים, קורנפלקס, מגבות נייר, פסטות, ירקות ופירות שמגדלים בדרום כדוגמת גזר, תפוח אדמה, פלפלים ועוד".

עם זאת, הודיעו כי "היום מתגברים את כל מה שאפשר כמובן בסניפים בכל הארץ. צריך בעיקר סבלנות כי יש מלאי , רק צריך לחדש אותו כל הזמן. האירוע מאוד מזכיר את ההיערכות לקורונה. אנחנו נערכים ליבוא פירות וירקות היות וכמות גדולה מהגידול החקלאי נמצאת בעוטף״.

רשמת התנפלות של קונים על המדפים, צילום: היאלי יעקובי

משרד הכלכלה בתגובה למחסור במוצרי צריכה: "כל מערך ייצור, יבוא, הפצה ומכירת המזון במדינת ישראל מתפקד ואין מחסור במוצרים. גם מלאי החירום האסטרטגיים של המדינה נמצאים בתקינות ובזמינות. תעשיית המזון מתמקדת כעת בייצור מוצרי מזון חיוניים ובהפצתם. המערך כולו, מהתעשיין ועד הצרכן מתפקד, תוך התמודדות עם אתגרים נקודתיים, בראשם מחסור בכח אדם, בשל צווי גיוס, אי כניסת פועלים ועוד, כך, למשל, אי איסוף ירקות ופירות בעוטף, או אזורים בהם התנועה מוגבלת".

עוד הוסיפו כי "התעשיינים והקמעונאים עושים את כל הנדרש להתמודד עם אתגרים אלו. משרד הכלכלה והתעשייה עובד בצמוד למפעלי המזון החיוניים, יבואני ויצרני המזון ורשתות הקמעונאות על מנת לסייע באתגרים אלו. אזרחי ישראל לא צריכים לאגור מזון, אין הנחיה כזו ואין צורך בכך."

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר