על רקע המצוקה הכלכלית הגוברת וגלי ההתייקרויות שהיו ושצפויים לנחות עלינו בימים הקרובים, מפתיע לגלות את הפריחה של מכירות מוצרי היוקרה למיניהם, כולל מוצרי קצה שמחיריהם נגישים למעט מאוד אנשים. "מדובר בתופעה כלל-עולמית", אומר שלומי לחנה, מומחה בהתנהגות צרכנית מבית הספר למינהל עסקים במכללה למינהל. "צריכת מוצרי היוקרה, המכונה 'צריכת ראווה', מגלגלת כ-350 מיליארד דולר בשנה. זהו אחד השווקים הצומחים ביותר. על פי הערכות, הוא יגיע ב-2030 לכ-500 מיליארד דולר".
הקטגוריות המרכזיות של שוק היוקרה הן כלי רכב ויאכטות, אופנה, תכשיטים, שעונים, בשמים וקוסמטיקה. והוא קיים גם בישראל: לדברי לחנה, שוק רכבי הראווה, למשל, הוכפל ב-2021 לעומת 2020, וב-2022 גדל ב-45% נוספים. שגשוג רכישות היוקרה לא פוסח גם על ענף התיירות. "מספר חדרי וסוויטות היוקרה שנבנו ונבנים היום בבתי מלון בישראל גדל ב־20% בהשוואה לימי טרום הקורונה", מציין מומחה התיירות והנופש יהודה זעפרני.
המעניין הוא שרוכשי מוצרי היוקרה אינם תמיד העשירים מאוד. לחנה: "אנשים מוציאים כסף כדי להפגין את עושרם, כוחם הכלכלי ומעמדם החברתי. צרכני מוצרי היוקרה היקרים במיוחד נמצאים בדרגות הכנסה גבוהות מאוד, אבל גם צרכנים ברמות הכנסה נמוכות יחסית ירכשו מוצרי יוקרה בקטגוריות נגישות יותר, כמו בגדים וקוסמטיקה, כדי למשוך תשומת לב ולזכות בהכרה חברתית". מומחית האיפור והקוסמטיקה דנרה וולט מסכימה: "יש לא מעט לקוחות משכבה סוציו-אקונומית ממוצעת ולעיתים נמוך מזה, שישקיעו במוצרי קוסמטיקה יקרים במיוחד, כי מבחינתם הם לא קונים קרם או בושם, אלא חוויה, ותחושה שגם היקר הוא מושג".
כתבות נוספות למנוי +ynet:
מי שכנראה מבין הכי טוב את התשוקה למוצרי יוקרה מוגזמים הוא המיליארדר הצרפתי ברנאר ארנו, שמחזיק באימפריית לואי ויטון שכוללת עשרות מהמותגים היוקרתיים ביותר: מקוניאק ועד אופנה, תכשיטים, בשמים ושעונים. ארנו נחשב עד לא מזמן לאיש העשיר בעולם, שוויו מוערך בכ-190 מיליארד דולר — ורק לאחרונה הודח מהפסגה על ידי אילון מאסק.
מומחה היוקרה האנגלי פול ראסל, שהקים בלונדון את "אקדמיית היוקרה" (Luxury Academy) להכשרת משווקים בתחום, אומר: "יוקרה איננה רק פריט ברמה הגבוהה ביותר של עיצוב, תכנון, נראות וחומרי גלם. הדחף שמניע את החלטת הרכישה, שבולט דווקא במוצרי יוקרה, הוא הצורך הפסיכולוגי לשדר משהו על עצמנו. למוצרי יוקרה פוטנציאל ייחודי למלא את הגעגוע הנפשי לתחושת ההישגיות. על פי מחקרים עצם הרכישה מעלה בגוף את רמת הדופמין, ההורמון שמביא לתחושת סיפוק".
ד"ר עינב סודאי, חוקרת התמכרויות ומצבי רוח מהמרכז הרב תחומי לחקר המוח באוניברסיטת בר-אילן, מאשרת: "מדובר בסוג של משחק ממכר – הצורך לקנות ולצרוך עוד ועוד, להתחדש באופן בלתי פוסק ולהתעסק בזה – לקבל ליווי של סטייליסטים, להשקיע זמן במעקב אחרי מהדורות מיוחדות, להשתלב ברשימות המתנה, לתפעל קשרים כדי לקבל מוצר שרק הגיע לארץ".
כדי לרכוש למשל את ארנקי "בירקין" המפורסמים, היקרים בעולם, יש תקופת המתנה בת שש שנים, וצריך להפעיל קשרים כדי להיכנס לרשימת ההמתנה. זאת כשמדובר בארנק חדש. בדגמים ישנים יש שוק פורח של יד שנייה והם אף משתתפים במכירות פומביות. גם לדגמים מסוימים של שעוני פטק פיליפ יש תור. ואילו את הסוויטה של מלון "קמפינסקי" בתל-אביב מזמינים רק דרך מנהל המלון. קוני היוקרה לא בהכרח מאושרים יותר, מסבירה ד"ר סודאי. "תחושת הסיפוק היא זמנית בלבד, ומייצרת צורך למצוא ולרכוש את הדבר היוקרתי הבא הקשה לרכישה". לא שלקוחות זארה לא יכולים לפתח התמכרות, אלא שבעולם היוקרה זה קורה יותר בגדול, וגם המשמעות הכלכלית גדולה יותר.
ליאת אשורי: "אם פעם רק אישה בגיל 40 הרשתה לעצמה תיק של לואי ויטון או מותג יוקרה אחר, היום זו מתנה מבוקשת על ידי בנות מצווה. ואם ההורים לא יכולים להרשות לעצמם, רותמים את כל המשפחה"
מה דוחף את התופעה? לחנה מצביע על העשור האחרון, בניכוי שנתיים של הקורונה העמוקה, כתקופה של גידול בהכנסה הפנויה, ובמקביל ב"עבודה מצוינת של חברות מותגי היוקרה שמתמקדות בנחשקות, ביצירת נדירות של המוצרים, בשימוש במשפיענים – שגורמים לאנשים רצון להשתייך, כלומר לקנות". חלק מהמאמץ השיווקי של מותגי היוקרה אכן מושקע ביצירת עולם "סודי" שעובר מפה לאוזן ודרך בעלי קשרים. מחירים ופרטים מטופטפים בסלקטיביות, ולא פעם התנאי לכך הוא פגישה אישית עם המתעניינים.
בני דור ה-Z (בני 20 פלוס) ודור האלפא (בני נוער) מאיצים את המגמה. דור ה-Z מתחיל לצרוך מוצרי יוקרה, כמו נעליים לדוגמה, כבר בגיל 13-12 – 5-3 שנים לפני דור ה-Y, אומר לחנה. הסטייליסטית הידועה ליאת אשורי מוסיפה: "אם פעם רק אישה בגיל 40 הרשתה לעצמה תיק של לואי ויטון או מותג יוקרה אחר, היום זו מתנה מבוקשת על ידי בנות מצווה. ואם ההורים לא יכולים להרשות לעצמם, רותמים את כל המשפחה. אם ביונסה תנעל נעל מסוימת במחיר מטורף, הן ירצו גם".
לחנה צופה שבני דור ה-Z הם בעלי פוטנציאל הצמיחה הגבוה ביותר בשוק מוצרי היוקרה: אם לפני הקורונה הם היו אחראים ל-12% ממכירות הקטגוריה הזאת, היום הם מגיעים ל-22%, ועד 2030 יהיו אחראים ל-30% משוק היוקרה.

המחיר הנ"ל הוא באתר ביונד סקין של "לילית". ב-k.s.p המחיר הוא 3,699 שקל. זהו בושם יוניסקס השלישי בסדרה ותיקה יחסית שהשיק המותג הבריטי רוז'ה ב-2015. שני הקודמים זולים יותר ומחירם מתחיל ב-1,095 שקל. רוז'ה, מותג של בושמי נישה מיוחדים, השכיל למתוח את מיצוב המוצרים שלו לרמה של יצירות אמנות — החל מחומרי הגלם ועד לבקבוקים שחלקם מצופים בזהב 24 קאראט. חנות המותג שלו בלונדון נתפסת כמוקד עלייה לרגל לחובבי בישום. בין הלקוחות גם אנשים מהמעמד הבינוני הגבוה.
17 צפייה בגלריה
הבושם ROJA PARFUM DE LA NUIT 3
הבושם ROJA PARFUM DE LA NUIT 3
הבושם ROJA PARFUM DE LA NUIT 3. בקבוק מצופה זהב
(צילום: יח"צ)

זה שעון שהייצור שלו אורך בין תשעה חודשים לשנה, ורק הבדיקה לפני שחרורו מהיצרן נמשכת 15 יום. החברה מייצרת בסך הכל כ-50,000 שעונים – מדגמים שונים – בשנה בלבד, ולדגמים מסוימים יש רשימת המתנה. אבל לא כל אחד זוכה להיכנס לרשימה. הסיכוי שלכם להיכנס יעלה אם תיכנסו לאחת החנויות המעטות יחסית המורשות למכור את המותג, ותצהירו על כוונתכם להמתין לדגם הספציפי. לשעוני פטק פיליפ, כמו לרולקס, יש ערך רב גם כמוצרי יד שנייה, ולפעמים ניתן לקבל עבורם מחירים גבוהים ממחיריהם כחדשים. מעבר לנדירות וליוקרת המותג, המחיר נובע גם מרמת חומרי הגלם, איכות הייצור והתפקוד של השעון. השעון נמכר רק לאחרונה בישראל, ואדם אחד שהזמין אותו ממתין להגעתו.
17 צפייה בגלריה
פטק פיליפ דגם גרנד קומפליקיישן
פטק פיליפ דגם גרנד קומפליקיישן
פטק פיליפ דגם גרנד קומפליקיישן. יש לו ערך גם יד שנייה
(צילום: יח"צ)

ל'אפוק, מבית מותג המסעדות רובושון, נמצאת במלון בית אלקונין החדש בתל-אביב. יש מנות יקרות יותר אבל כאן מדובר במחיר אבסורדי תמורת ביצה עלומה. את המחיר יש לייחס כמובן גם למותג החזק. זוהי אחת מארבע מנות הדגל של המותג רובושון, שממשיך במלוא עוצמתו למרות שהשף האגדי ז'ואל רובושון עצמו כבר הלך לעולמו לפני יותר מארבע שנים. חומרי גלם יקרים — במובילות של הקוויאר, גם אם הוא מתוצרת הארץ — יקפיצו תמיד את מחירה של כל מנה, שלא לדבר על הוצאות התחזוק הגבוהות של מסעדת יוקרה, שנכנסות גם הן לתמחור המנות.
17 צפייה בגלריה
ביצה עלומה על קוויאר במסעדת "ל'אפוק"
ביצה עלומה על קוויאר במסעדת "ל'אפוק"
ביצה עלומה על קוויאר במסעדת ''ל'אפוק''. את המחיר יש לייחס גם למותג החזק
(צילום: אנטולי מיכאלו)

בשר הסטייק המקורי ואגיו נמכר ביפן בלבד, ויכול להגיע למחירים שבין 3,000 ליותר מ-20,000 דולר לק"ג. הוא יקר בגלל רמת השיוש הגבוהה, בגלל הרכות והעסיסיות הנובעות גם מתהליך הגידול היקר שלו, ובגלל כמות הבשר הקטנה יחסית שמנפיקה כל פרה. בארץ מגודלות פרות מזן ואגיו בתהליך גידול שנמשך שלוש שנים – פי שלושה מגידול פרות רגילות, לפי אותם עקרונות של הפרות היפניות המקוריות. רק תקציב האכלת העגלים מגיע ל-100,000 שקל לחודש לעדר. הבשר נמכר בארץ בקצביות נבחרות.
17 צפייה בגלריה
ואגיו יפני
ואגיו יפני
ואגיו יפני. תקציב האכלת העגלים מגיע ל-100,000 שקל לחודש לעדר
(צילום: Shutterstock)

845 מיליון שקל – זה המחיר המטורף שבו הועמדה למכירה אחוזת הענק של האוליגרך הרוסי לפני ארבע שנים. היא לא הצליחה להימכר, ואחרי שנתיים בשוק הורד מחירה ל-600 מיליון שקל. גם זה לא עבד. כיום עומד המחיר על 89.9 מיליון דולר, שהם כ-343.42 מיליון שקל.
מדובר באחוזה ייחודית, מושקעת מאוד, בגודל עצום – 7,000 מ"ר על שטח של 11 דונם – ובעיצוב בסגנון קיסרי, המשקיפה לים. אולם הכניסה לבדו הוא בשטח של 230 מ"ר. הסלון – 200 מ"ר. יש גם חדר אוכל רשמי קטן יותר, בריכה פנימית וחיצונית, מרתף יינות, אולם קולנוע ביתי, חדר ביליארד, ספרייה ועוד. יש "רק" ארבעה חדרי שינה, אבל חמישה חדרי רחצה ושני חדרי רחצה חלקיים. העיצוב משופע בקריסטל, שיש, משי ואפילו חיפויי זהב.
בימים אלו מתוכננת העמדתה של האחוזה למכירה פומבית יוקרתית באמצעות "קונסיירז' אוקשן" – זרוע הנדל"ן של בית המכירות הפומביות הבינלאומי סותבי'ס. החוכמה היא למצוא את הקונה שיתאהב באחוזה, יהיה מצויד בתקציב לרכישתה ותחזוקתה, וגם יישא גם חן בעיני המוכר, שדחה בעבר מספר הצעות. בהצלחה.
17 צפייה בגלריה
אחוזת ואלרי קוגן בקיסריה
אחוזת ואלרי קוגן בקיסריה
אחוזת ואלרי קוגן בקיסריה. ''רק'' ארבעה חדרי שינה
(צילום: יגאל הררי, ישראל סותבי'ס נדל"ן)

ז'קט העור נמכר בבוטיק "אמור" בכיכר המדינה בתל-אביב ובחנות "פקטורי 54" בקניון רמת אביב. אין ספק שבתחומי האופנה ניתן למצוא מוצרים רבים במחירים הזויים בגובהם, בגלל קהל גדול של צרכנים/ות שמוכנים לשלם, וכל מחיר שנמצא, ניתן בקלות למצוא גבוה ממנו. שמלות ערב של איב סאן לורן, ללא ספק אחד ממותגי העל היקרים בקטגוריה, ניתן למצוא ב-30,000 שקל ולהמריא גם ל-50,000 שקל. שמלות ערב של ברברי, המותג הוותיק שחידש את נעוריו, יכולות גם הן להימכר בעשרות אלפי שקלים. שלא לדבר על נעליים, אפילו סניקרס של בלנסיאגה מדגם "טראק 3" מצאנו בפקטורי 54 ב-4,990 שקל.
בחרנו בז'קט העור, שיצר באזז משמעותי גם ברשתות החברתיות. גל גדות לבשה אותו בהפקה ל"ווג" הונג-קונג. מדובר בז'קט עם אמירה – שילוב בין הקוליות של מעיל הפאפר והאלגנטיות של העור.
17 צפייה בגלריה
ז'קט פאפר מעור של איב סאן לורן
ז'קט פאפר מעור של איב סאן לורן
ז'קט פאפר מעור של איב סאן לורן. מה שטוב לגל גדות
(צילום: איב סאן לורן)

השם המלא של הדגם היוקרתי הוא "The Alternative II Paladium plated white/black marble". חברת משקפי השמש מייבאך קרויה על שם דגם הרכב הידוע של מרצדס, וזה ללא ספק מותג משקפי השמש היקר ביותר בעולם. המחירים של מוצריו מתחילים ב־4,000 שקל לזוג. הדגם הנ"ל הוא היקר ביותר הנמכר בישראל.
מייבאך ידועה באיכות-על של חומרי הגלם שבהם היא עושה שימוש במסגרות וגם בעדשות. הזגוגיות של הדגם הזה מצופות פלדיום, מתכת רכה בהירה ממשפחת הפלטינה. בדגמים אחרים משולבות בידיות פיסות זעירות של קרן של באפלו. בדגמים שבהם פיסות זהב, כל הפיסות הן זהב אמיתי ולא ציפוי.
אגב, מי שזקוק לעדשות אופטיות וגם לשמש, שיביא בחשבון תוספת של כ-4,000 שקל לפחות לזוג עדשות.
17 צפייה בגלריה
מייבאך, דגם "The Alternative II"
מייבאך, דגם "The Alternative II"
מייבאך, דגם The Alternative II. המחיר לא כולל עדשות
(צילום: יח"צ)

הדירה בת חמשת חדרי השינה ברובע היהודי בירושלים הוצעה ל-11 לילות בסוכות במחיר של 305,000 שקל, שהם כמעט 28,000 שקל ללילה. מי שביקרו בה טוענים שבישראל וגם בירושלים יש דירות מושקעות ומפוארות פי כמה וכמה ממנה. אין בה אפילו בריכה פרטית. אז מה בכל זאת עושה אותה יקרה כל כך? מעבר להשקעה בעיצוב ולחדרים המרווחים, זה בעיקר הנוף המיוחד בעולם, הנשקף מהסלון – הר הבית והכותל, רחבת הכותל והמתפללים, וכמובן מרחק ההליכה הקצר לתפילה בכותל.
הצימרים המבוקשים ביותר כיום בישראל הם וילות בנות 5-4 חדרים עם בריכה פרטית וג'קוזי חיצוני, שכמה משפחות קטנות או משפחה אחת מורחבת ישלמו בהן 2,500-2,000 שקל ללילה, אבל בשנים האחרונות מתפתחת מתחת לרדאר קטגוריית עילית של דירות יוקרה המושכרות בירושלים לאורחים יהודים מחו"ל, אמריקאים דתיים וחרדים בעיקר, בעשרות אלפי דולרים ל-12-11 לילות בסוכות. בשאר ימות השנה יורדים המחירים משמעותית. הקרבה לכותל ומראה הכותל קובעים את המחיר. דירות מעטות בקטגוריה הזאת מצוידות בבריכות פרטיות, חלקן אף לא מרשימות בעיצוב.
הדירה היקרה ביותר ברחביה, שנחשבת לשכונה שממנה ניתן ללכת ברגל לכותל בחג ובשבת, הושכרה ל-11 לילות בסוכות הזה ב-47,000 דולר (179,540 שקל), בממילא הושכרה דירה ב-67,000 דולר (255,940 שקל) ל-11 לילות, והשיאנית כאמור היא זו שמול הכותל. המחירים הם ללינה בלבד, וחלק מהשוכרים מגייסים שפים פרטיים להכנת ארוחותיהם.
17 צפייה בגלריה
דירת 5 חדרים ברובע היהודי
דירת 5 חדרים ברובע היהודי
דירת חמישה חדרים ברובע היהודי. בלי בריכה, עם נוף לכותל
(צילום: Shutterstock)

סחלב הוא עדיין הפרח היקר ביותר בישראל, בגלל מראהו והאפקט שהוא משרה. הצימבידיום, המוטס מהולנד, הוא הזן היקר ביותר של סחלבים. צבעו לבן או ורוד (הצבע לא משפיע על המחיר). פרח הפרוטיאה, הגדל באוסטרליה, מנסה לקרוא תיגר על הסחלב. מחירו מגיע ל-100 שקל לענף. לראש השנה ולסוכות עיצב שגיא פיורי, מבוטיק הפרחים "פיורי" בתל-אביב, סידורי פרחים מפרחי היוקרה האלה שנמכרים ב-15,000-10,000 שקל לאחד.
17 צפייה בגלריה
סחלב מזן "צימבידיום"
סחלב מזן "צימבידיום"
סחלב מזן ''צימבידיום''. כל הדרך מהולנד
(צילום: Shutterstock)

הטלוויזיה הזאת, המיובאת על ידי קבוצת ח.י, היא המוצר החדשני ביותר של LG ומצוידת במעבד חכם מבוסס בינה מלאכותית, שמאפשר להתאים את איכות התמונה לתכנים הנצפים. המכשיר מתהדר בשורה ארוכה של שכלולים, גם בעולמות הצבעים והשמע. הוא מוזמן לפי צורכי הלקוח הספציפי, מגיע לישראל בחלקים ומורכב על הקיר בבית הלקוח. תהליך הייצור נמשך כארבעה חודשים. גודל המסך יכול להגיע גם ל-325 אינטש, והמחיר יכול להיות אף גבוה מ-1.5 מיליון שקל. הדגם הושק לפני כשלושה שבועות. עד כה טרם נרשמה הזמנה בישראל.
17 צפייה בגלריה
טלוויזיית LG "מגניט" מסדרת מיקרו לד
טלוויזיית LG "מגניט" מסדרת מיקרו לד
טלוויזיית LG ''מגניט'' מסדרת מיקרו לד. מעבד חכם מבוסס בינה מלאכותית
(צילום: יח"צ)

המותג ליבהר, שהיה ידוע בעבר כמותג של מקפיאים, משחק כיום בגדול גם בתחום המקררים, ומצטיין במודולריות, כאשר את המקפיא, הבנוי לאורך המקרר, ניתן להצמיד אל המקרר או לחלופין להציב בחלקים שונים של המטבח, וגם לקנות אותו בנפרד. המקרר הזה, בנפח 869 ליטר, מצויד בשורה ארוכה של חידושים טכנולוגיים, כמו מטהר אוויר שפועל בעת פתיחת המקרר, או מגירות בטמפרטורות שונות, כולל מגירה בטמפרטורה של 2-0 מעלות שאופיינית למקפיאים ולא למקררים, ומאפשרת שמירת דגים ועוף יותר ימים מהמקובל.
אגב, המותג הזה מיובא לארץ ביבוא רשמי, אבל מי שלא יסתפק במקרר הזה יכול לייבא ביבוא אישי מקררי ענק מסדרת לה קמבוסה של חברת מנג'יני האיטלקית – שהם חצי מטבח, מותאמים לכל ריהוט, ואפשר לשלב אותם גם בסלון בלי שתבחינו שמדובר במקרר. הם מכילים גם "פינת עבודה" קטנה ואפילו מכשיר קפה כחלק מהמקרר, ומחירם יכול להגיע בקלות ל-200,000 שקל ויותר.
17 צפייה בגלריה
מקרר ליבהר דגם "מונוליט"
מקרר ליבהר דגם "מונוליט"
מקרר ליבהר דגם ''מונוליט''. מטהר אוויר שפועל בעת פתיחת המקרר
(צילום: יח"צ)

מחיר הסוויטה הזאת במלון הבוטיק התל־אביבי הסופר-יוקרתי (כולל ארוחת בוקר) נע בין 77,400 ל-96,750 שקל ללילה – ועולה ככל שעולה רמת השירות שדורשים האורחים. שף פרטי, למשל, יכול להעלות את המחיר ליותר מ-30,000 דולר ללילה. ההזמנות לסוויטה נעשות אך ורק באמצעות מנהל המלון, גיא קלימן, ולא בטלפון או דרך האינטרנט כמו בבתי מלון אחרים. עד כה התארחו בסוויטה כבר יותר מ-100 אורחים, כולם לא ישראלים.
למה היא נחשבת ליוקרתית כל כך? בגלל גודלה, העיצוב, המיתוג ויכולות השימוש בה. היא משתרעת על 380 מ"ר בשלושה מפלסים. בקומה הראשונה חדר שינה מרכזי, סלון, מטבח, חדר אוכל ל-8 סועדים, חדר עבודה וחדר ארונות. בקומה השנייה יש בין השאר חדר כושר, ובקומה השלישית גם בריכה באורך 8 מטרים ולצידה מטבח חיצוני. יש גם באטלר אישי ומכונית פאר עם נהג פרטי, כלול במחיר. הכריות והשמיכות בחדרי השינה מיוצרות מפלומת אווזים איסלנדיים במחיר של 5,000 דולר לשמיכה.
בראש השנה הוגשה בסוויטה הארוחה היקרה ביותר בישראל, בעלות של 450 דולר לסועד, לא כולל עלות הפרחים בסידור השולחן, שהגיעה ליותר מ-30,000 שקל. השתתפו בה המתארחים בסוויטה, משפחה יהודית מצפון אמריקה, ואורחיהם, עשרה סועדים בסך הכול.
17 צפייה בגלריה
"דיוויד פנטהאוז" במלון קמפינסקי
"דיוויד פנטהאוז" במלון קמפינסקי
''דיוויד פנטהאוז'' במלון קמפינסקי. באטלר אישי ומכונית פאר עם נהג כלולים במחיר
(צילום: סיון אסקיו)

הבירה היא מתוצרת סמואל אדמס האמריקאית, והמחיר הוא לבקבוק של כ-700 מ"ל. היא יקרה כל כך בגלל שיעור האלכוהול הגבוה — 28%, הרכיבים שמהם היא מיוצרת, והיישון הארוך — עד 30 שנה — שמקפיץ מחירים של בירות. מדובר ביכולת השבחה נדירה לבירות, שמאפיינת בעיקר בירות מנזרים בלגיות. לכך נוספים תיבול עמוק ומכירה בכמות מוגבלת ביותר. הבירה אפילו מאוחסנת ונמכרת אחרת — בבקבוק קרמיקה. האוטופיה נמכרת ב"איש הענבים", ויש גם כמה אספנים ששוקלים למכור בקבוקים שברשותם.
17 צפייה בגלריה
בירה אוטופיה
בירה אוטופיה
בירה אוטופיה. הסוד הוא בשיעור האלכוהול הגבוה
(צילום: חיים גן, איש הענבים)

רכב הפנאי הראשון עם פוזה של שטח שהוציאה יצרנית המכוניות היוקרתית/מלכותית. בעולם זהו הדגם הנמכר ביותר של רולס רויס. המחיר הגבוה נובע מההשקעה וגם כמובן מתדמית המותג ויכולת הרוכש להתהדר בכך שהוא נוהג ברולס רויס. היוקרה ניכרת בין היתר במותג המובלט בחרטום ובאבזור: מטרים רבועים רבים של עור משובח שמרפדים את המושבים, שטיח באיכות שכל אחד היה שמח להניח עליו את ראשו לשינת לילה נעימה, תאורת כוכבים בתקרה, ועיצוב בכל צבע ודוגמה אפשרית. ניר בן זקן, כתב הרכב של ynet, שהתנסה בו בדובאי בחודש שעבר, מדווח על נוחות-על של המושב, בכל תנאי שטח.
שם הדגם, "קולינאן", הוא שם המקום בדרום-אפריקה שבו נמצא ב-1905 היהלום הגולמי הגדול בהיסטוריה, שאחד מתשעת היהלומים שנוצרו ממנו מצויים בבעלות בית המלוכה הבריטי. יותר יוקרה מזו? ועם זאת, סביבת הנהג נראית ומרגישה מיושנת — מלוח המחוונים ועד המסך בקונסולה המרכזית, ואפילו מערכות הבטיחות צנועות מהמקובל היום. לישראל יובאו עד כה שתי מכוניות כאלה, ביבוא אישי.
17 צפייה בגלריה
רולס רויס קולינאן 2023
רולס רויס קולינאן 2023
רולס רויס קולינאן 2023. תאורת כוכבים בתקרה
(צילום: ניר בן זקן)

קרם היום פלטינום, יבוא של "לילית", שייך למותג השווייצרי La Prairie שנחשב לאחד היוקרתיים בעולם בתחום הטיפוח ומקפיד על מכירה בלעדית של מוצריו במספר נקודות מוגבל בעולם ובארץ. לדברי היצרן, סדרת פלטינום מבוססת על מתכת הפלטינום היוקרתית, ומחדש את העור בתהליכים שנרשמו כפטנט על ידי החברה. לחובבי הפלטינום בעלי הכיס, יש בסדרה גם שלושה בקבוקוני סרום פלטינום לטיפול אינטנסיבי בן חודש לחידוש העור — ב-9,980 שקל לכל השלושה.
17 צפייה בגלריה
קרם פנים "פלטינום" של לה פררי
קרם פנים "פלטינום" של לה פררי
קרם פנים ''פלטינום'' של לה פררי. יש גם סרום בסדרה
(צילום: יח"צ)

המנהג מאז ומעולם הוא להניח את ספר התורה בבית הכנסת בתוך כיסוי. בעדות המזרח הכיסוי, המכונה תיק או ארגז קשיח, נראה כמו תיבה חזקה שבתוכה מגולגל הקלף של ספר התורה, ומעליה "עצי חיים" (המשמשים בתהליך הגלגול). תיקים אלו עשויים מעץ, ממתכות עם ריקועים או מעץ בציפוי כסף. התיק של "הצורפים" יוצא דופן, כי הוא עשוי מכסף טהור, וזו סיבת המחיר הגבוה. הוא נתרם ב-2021 לעילוי נשמת ה"חלבן" המקובל חיים כהן זצ"ל על ידי בני משפחתו, והוכנס לבית כנסת בגבעתיים.
17 צפייה בגלריה
תיק ספר תורה מכסף טהור של "הצורפים"
תיק ספר תורה מכסף טהור של "הצורפים"
תיק ספר תורה של ''הצורפים''. עשוי מכסף טהור
(צילום: ירון וינברג)

בקבוק הפטרוס 82, של 1.5 ליטר, פי שניים מהגודל המקובל לבקבוקי יין, נמצא ברשותו של אספן יינות ישראלי מוביל. מדובר ביין אדום לא כשר מיקב שאטו פטרוס שבכפר פומרול באזור בורדו, צרפת. זהו אחד היקבים הנחשבים בעולם, שתפוקתו מוגבלת וחלק מהיינות שלו מגיעים גם למרתף של ארמון האליזה בפריז. כדי למנוע זיופים, מוחלפת תווית היין מדי שנה.
הפטרוס 82 עולה כפי שהוא עולה בגלל מוניטין היקב, שנת הבציר ואיכויות יוצאות דופן של היין, שכמו בכל יינות היוקרה נשמרות היטב לאורך זמן רב. היקב נהנה מבידול ומיתוג עיליים, וממחקר ופיתוח ברמות גבוהות. לכך מסייעים כמויות ייצור מזעריות וביקוש גדול. הסיפור וההילה סביב היין, כמו בכל עולם יינות היוקרה, חשובים לא פחות מתכונותיו. יין של היקב הזה מבציר 1961 נמכר כבר במכירה פומבית ב-150,000 דולר.
אין יינות כשרים שמגיעים לרמות המחירים של יינות שאטו פטרוס, אך היו מכירות פומביות ייעודיות שבהן נמכרו גם יינות כשרים בעשרות אלפי שקלים לבקבוק.
17 צפייה בגלריה
יין פטרוס 82
יין פטרוס 82
יין פטרוס 82. הכול טוב חוץ מהכשרות
(צילום: חיים גן, איש הענבים)

בהכנת הכתבה סייעו: אילנה אלוני, מנכ"ל צימר לנד, הסטייליסטית ליאת אשורי, חיים גן — "איש הענבים", איתי גורביץ', מנהל שיווק סותבי'ס ישראל, דנרה וולט, מומחית בישום וקוסמטיקה, איתן מזרחי, שף רויאל ביץ' תל-אביב ומלונות ישרוטל מרכז, השף אבי שטייניץ, מנהל התחום הקולינרי של דן גורמה, שגיא פיורי מ"פיורי".