על רקע הימשכות המלחמה הקשה והירי הבלתי פוסק, בהתאחדות קבלני השיפוצים, שפתחו סיירת ממ"דים לתיקון ממ"דים תקולים ברחבי הארץ, מדווחים על כ-4,000 פניות עד כה. בעקבות המצב, הכנו בסיוע יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, ערן סיב, מדריך לבדיקת תקינות חלונות ודלתות הממ"ד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet

בדיקת החלון

יש לבדוק את המסילות: בעיות רבות בחלון נגרמות על ידי הסתננות של לכלוך ופסולות במסילות. השתמשו במברג או בשפכטל לנקות את המסילה בצורה יסודית. אם המסילה סתומה, יש להשתמש בסבון עם מים חמים או חומר ניקוי אחר כדי לסייע בהסרת הלכלוך.
1 צפייה בגלריה
ממ"ד. בעיות רבות בחלון נגרמות על ידי הסתננות של לכלוך ופסולות במסילות
ממ"ד. בעיות רבות בחלון נגרמות על ידי הסתננות של לכלוך ופסולות במסילות
ממ"ד. בעיות רבות בחלון נגרמות על ידי הסתננות של לכלוך ופסולות במסילות
(צילום: קרן גנס)
שימוש בחומר מנקה (ספריי ניקוי חלודה WD-40): לאחר הניקוי, יש לשים קצת WD-40 על המסילה על מנת להפחית את הפריצות התנגשות בין המסילה והגלגלים. נסו להזיז את החלון: השתמשו בכוח כדי לנסות להזיז את החלון ימינה ושמאלה. השתמשו ב-WD-40 לאחר כל ניסיון.
טיפוח הגלגלים: גם כאן חשוב להשתמש בספריי ניקוי (WD-40) על הגלגלים שנמצאים מתחת לחלון. הם יכולים להיות קשים מחול ולא להיות פעילים כראוי. כמו כן, יש לבדוק את הפינים הצדדיות: לעיתים רחוקות, עלולות להיגרם בעיות בתנועת החלון. השתמשו במברשת פלדה על מנת לנקות אותן מפסולות ולכלוך. גם כאן ניתן להשתמש ב-WD-40 כדי לטפח את הפינים.
הפינים שנכנסים לחלון לא זזים ותפוסים? לעתים הפינים שנכנסים לחלון הממ"ד לא זזים ולכן אי אפשר לפתוח או לסגור את החלון. יש לנסות להתיז ספריי חלודה wd40 על הפין ולנסות להזיז את בריח הפין שמאלה וימינה כדי לנסות לשחרר את החלודה.

בדיקת הדלת

יש לבדוק את הצירים של הדלת: אם הדלת אינה נסגרת כראוי, יש לנקות את הצירים של הדלת באופן יסודי. השתמשו במברשת ונקו את הצירים מפסולות ולכלוך. שימוש בחומר ניקוי (WD-40) – לאחר הניקוי, שימו WD-40 על הצירים כדי להבטיח תנועת פתיחה חלקה של הדלת. בנוסף, ודאו שהידית שמתחברת לדלת פועלת כראוי ואינה נתקעת. אם יש בעיה, ספריי (WD-40) יכול לעזור גם פה.
יש לנקות את מסילת הדלת התחתונה מלכלוך ואבק. לעתים הצטברות לכלוך בכמות גדולה שמתקשה לא נותנת לדלת של הממ"ד להיסגר, יש לנקות את החלק התחתון של מסילת דלת הממ"ד עם שפכטל ולגרד חזק במידה ויש לכלוך שהתקשה.
אם הדלת לא נסגרת טוב, יכול להיות שהגומיות מסביבה קשות מאד וגורמות לאי סגירה של הדלת. יש לשמן את הגומיות מסביב לדלת עם ספרי חלודה wd40 שעשוי לגרום לגומיות להיות יותר רכות ובכך לאפשר לדלת להיסגר היטב. אם הדלת לא זזה או זזה בצורה קשה, עדיף לשמן את הצירים של הדלת על ידי שמן.
הידית של הדלת רופפת? בצד הפנימי של הידית יש כניסה למפתח אלן או מפתח L. אפשר לקנות בכל חנות טמבור סט מפתחות אלן, מכניסים את המפתח לחור בידית ומחזקים אותה. במקרים שבהם הידית לא במקום, חשוב להדגיש שיש שתי ידיות בממ"ד - אחת נשלפת ואחת שמוחזקת על ידי מפתח אלן. חשוב קודם להכניס את הידית הנשלפת ואחרי זה לחזק עם מפתח אלן את הידית השנייה.

פנו לייעוץ מוסמך

אם חלו נזקים מורכבים או מסוימים לבניין, ובמיוחד אם הממ"ד שלכם נפגע עקב אירוע ביטחוני, אל תהססו להתייעץ עם קרן הפיצויים של מס רכוש על מנת לקבוע את ההערכה הנדרשת לתיקון ולשיפוץ. לדברי סיב, "אין לבצע פעולות בלתי חוקיות: אם הממ"ד נפגע בצורה מורכבת, חשוב לשקף את הנזק לפני התיקון. לכן כדאי לא לבצע שום פעולות שיכולות לגרום לתקלות או לפגיעה נוספת".
סיב מוסיף: "פתחנו בהתאחדות קו חם לנושאי שיפוץ ותיקון, שבו יעזרו לכם בכל מה שקשור בנושא, בטלפון 1700-700-426. רוב הפניות שמתקבלות כרגע הן בנוגע לבעיות בממ"דים הביתיים שלא נסגרים בצורה תקינה. במקרים כאלה, הייעוץ הוא כיצד לתקן ולשדרג את הממ"דים. חשוב לזכור כי מבחינת מס רכוש, חשוב לציית לחוק ולפעול בהתאם לכללים. במקרה שהממ"ד נפגע בצורה כלשהי, עליכם ליצור קשר עם קרן הפיצויים של מס רכוש, שם יעזור שמאי מוסמך שילווה את תהליך הערכת הנזק וילווה אתכם". בנוסף, סיב מסר כי בהתאחדות מספקים שירות תיקון חלונות ודלתות ממ"ד ללא עלות.
בתוך כך, מינהל התכנון ומטה התכנון הלאומי קיימו היום ישיבה מיוחדת, במסגרתה הוחלט על הקמת צוות מקצועי לבחינת מתן פטור מהיתר והליך רישוי מקוצר עבור תשתיות של בתי חולים ומבני משטרה, מבני ציבור, גני ילדים ובתי כנסת, וכן מבני מגורים שנפגעו במהלך המלחמה והקמת מבני מגורים חלופיים עד לאיוש בתי הקבע. מהמינהל נמסר כי "החלטה זו מצטרפת להחלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה למסלול מהיר להקמת ממ"דים. מדובר בתקנות לקיצור הרגולציה, לוחות הזמנים והעלויות הכרוכים בהליכי הרישוי למיגון דירות. החלטה זו מאפשרת הצבת מיגוניות בכל רחבי הארץ באופן מיידי על ידי על ידי פיקוד העורף".
פורסם לראשונה: 12:42, 08.10.23