יום שני, 10.06.2024 שעה 00:13
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
8525-7536מכבי ת"א1
7428-7536מכבי חיפה2
6140-5536הפועל ב"ש3
5947-4836הפועל חיפה4
4444-3836מכבי בני ריינה5
4446-3936בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
4339-3833הפועל ירושלים1
4057-4433מכבי פ"ת2
3848-3633מכבי נתניה3
3745-2933מ.ס אשדוד4
3640-4533בית"ר ירושלים5
3649-2833הפועל חדרה6
3351-3533הפועל ת"א7
2451-2533הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • בני סכנין
  • 1 - 4
  • הפועל ב"ש
  • מכבי חיפה
  • 2 - 0
  • הפועל חיפה
  • מכבי ת"א
  • 0 - 2
  • מכבי בני ריינה

שער חליפין: השוערים בליגת העל לא יציבים

המבוגרים דועכים, הצעירים לא מבריקים, המאמנים לא מרוצים והקבוצות מתחילות להנחית זרים שחלקם כלל לא משחקים. מאחורי המשבר בין הקורות של ליגת העל

|
סילבה, לויטה, כיוף, כרמי ואדליי  (ראובן שוורץ, אורן בן חקון ועמרי שטיין)
סילבה, לויטה, כיוף, כרמי ואדליי (ראובן שוורץ, אורן בן חקון ועמרי שטיין)

תופעה מוזרה מתרחשת העונה אצל השוערים בליגת העל. רובם לא מספיק יציבים, חלקם מוחלפים בשוערים אחרים ויש חוסר ודאות לגבי העמדה הזו אפילו בקבוצות הגדולות - כל זאת, אחרי קיץ מטלטל בשוק השוערים הישראלי, מה שמוביל את המועדונים לשינוי גישה כלפי השוערים המקומיים.

מצד אחד, יש פריחה מסוימת כי עומרי גלזר עזב את הפועל באר שבע לכוכב האדום בלגרד כדי לשחק בליגת האלופות, דניאל פרץ נפרד ממכבי תל אביב כדי לשחק בבאיירן מינכן הגדולה ואפילו ג'וש כהן החליט להיפרד ממכבי חיפה אחרי שלוש אליפויות פלוס מסע מרתק בליגת האלופות בניסיון לחפש אתגר חדש. אלא שמצד שני, מאז רוב הקבוצות חוו משבר בין הקורות, ולא מדובר רק בקבוצות הגדולות של הכדורגל הישראלי.

למעשה, יש רק חמישה שוערים שניתן לומר כי מעמדם נותר יציב יחסית מפתיחת העונה, הרי שיואב ג'ארפי מהפועל חיפה, רובי לבקוביץ' ממכבי פתח תקווה, אמיליוס זובאס מהפועל תל אביב, אריאל הרוש ממועדון ספורט אשדוד וגד עמוס מבני ריינה צפויים להמשיך לקבל את הקרדיט. בכל יתר הקבוצות השוערים לא ממש הבריקו מפתיחת העונה וסביר להניח שהמאמנים שלהן שוקלים להחליפם. בארבע קבוצות מתוך ה-14 שמשחקות בליגת העל למעשה כבר החליטו לשנות והציבו מחליפים בין הקורות, בתוך חמישה מחזורים בלבד משריקת הפתיחה של העונה.

שריף כיוף (עמרי שטיין)שריף כיוף (עמרי שטיין)

כך לדוגמה, בהפועל חדרה, אוהד לויטה הוותיק ירד לספסל אחרי שטעה במשחק נגד הפועל חיפה כשניסה להשתלט על כדור שברח לו מהידיים ונכנס אל תוך השער, מה שגרם למאמנו ניסו אביטן להחליף אותו בהפסקה ולהציב במקומו את גיא הרמן, השוער המחליף בן ה-23 ששיחק לפני שלוש עונות בליגה א' ולפני שנתיים בליגה הלאומית. הוא מעדיף אותו.

במכבי חיפה עברו רק ארבעה משחקי ליגה, אבל איתמר ניצן כבר הוחלף בשריף כיוף בהחלטה שלקח מסאי דגו, כך שכל אחד מהם שותף בשני משחקים עד כה. גם במכבי נתניה, רז כרמי, שישב שנים על הספסל ולא פתח את העונה בגלל שהיה פצוע, החליף את תומר צרפתי שכיכב בנבחרת הנוער במונדיאליטו, אבל לא הרשים בגביע הטוטו ובליגה.

כרמי רשם הופעה טובה נגד הפועל פתח תקווה, אך גרם לפנדל בדרך להפסד למכבי חיפה, כך שמעמדו התערער וזה מייצר כאב ראש למאמן השוערים הוותיק עופר בסון. גם בהפועל באר שבע ביצעו שינוי בשער לאחר שאופיר מרציאנו נפצע, כך שניב אליאסי שקיבל בגיל 21 את הזדמנות חייו לפרוץ קדימה.

רז כרמי (שחר גרוס)רז כרמי (שחר גרוס)

"יש בעיה עם השוערים הישראלים", ציין גורם באחת מקבוצות ליגת העל. "יש בשוק שוערים שהם מאוד מבוגרים או שוערים שהם מאוד חסרי ניסיון, אין ממש דור ביניים. לכן הקבוצות מתחילות לחשוב על האופציה של שוערים זרים. גם הפועל פתח תקווה, קבוצה דלת אמצעים באופן יחסי ליתר הקבוצות, שהלכה עם שוער שגידלה במועדון, מבינה שזה לא ממש עובד. ניסו לתת פה הזדמנויות לשוערים מתוך מגמה טובה שהדור החדש גילה בשנים האחרונות, כי היו הצלחות בקרב השוערים הצעירים בתקופה האחרונה בטורנירים גדולים עם הנבחרות הצעירות, אבל הם לא מספקים את הסחורה בליגת העל. כששוער לא מספק את הסחורה וטועה - זה יותר בולט משחקן שדה, כך שאם מפנים אצבע מאשימה לעבר שוער צעיר או חסר ניסיון, מאותו הרגע קשה לו לחזור ולהציג יכולת גבוהה".

בעקבות המצב בשוק השוערים הישראלי, הקבוצות מתחילות להביא לארץ זרים וכבר עכשיו יש כמה קבוצות שמעדיפות להחזיק בשוער זר. זה לא בהכרח אומר שזרים הם ערובה להצלחה. בהפועל תל אביב משחק אימיליוס זובאס, שמעמדו יציב יחסית, אך הוא ספג תבוסה בדרבי האחרון, ובהפועל ירושלים ובבית"ר ירושלים סובלים העונה מהופעות רעות של אדבאיו אדליי ומיגל סילבה שנמצאים בתקופה רעה, אבל אין להם תחליפים ראויים כך שלא נעשה שם כרגע אף זעזוע בעמדת השוער, על אף שזה בולט לעין ומבחינת האוהדים זה אולי אפילו מתבקש.

מיגל סילבה (אורן בן חקון)מיגל סילבה (אורן בן חקון)

בנוסף, בבני סכנין שוער נבחרת גואטמלה ניקולאס האגן הצטרף בפתיחת העונה ונכנס לשער אחרי שמוחמד אבו ניל עמד בשער במחזור הראשון. גם מכבי תל אביב הביאה שוער זר, לאחר שצירפה את אורלנדו מוסקרה הפנמי, אך בינתיים הוא בכלל לא נרשם בסגל שלה במשחקים האחרונים, אם כי קיים סיכוי שייכנס בהמשך לשער במקרה שיידרש זעזוע בעמדה. מהלך דומה עשתה הפועל פתח תקווה, שצירפה לאחרונה את השוער היווני ניקוס ינאקופולוס שעשוי להחליף את עומר כץ.

העונה נדמה שכל השוערים הישראלים נמצאים תחת זכוכית מגדלת ולכן אסור להם לטעות, פן יגיע מחליף עם קלטת ביצועים שהוכנה מעבר לים. גם בחדרה צירפו לאחרונה את ניקולה ג'ורקוביץ', שוער זר בן 21 מסרביה שקיבל אזרחות ישראלית, מתוך מחשבה עתידית להעביר אותו בהשאלה לליגה הלאומית כדי שיוכל להפוך לשוער המוביל שלה בשנים הקרובות. לא מן הנמנע שבעתיד הקרוב אולי יחליטו פתאום להכניס גם אותו לשער במהלך בזק, אחרי שכאמור לויטה איבד את מקומו והרמן נכנס לנעליו.

איבד את מקומו. לויטה (ראובן שוורץ)איבד את מקומו. לויטה (ראובן שוורץ)

מאמן השוערים של נבחרת ישראל לשעבר, גיורא אנטמן, ציין: "שלושה שוערים זרים התחילו את העונה בליגת העל - וכרגע יש כבר שישה זרים. לא אתפלא אם בעונה הבאה יהיו 11 שוערים זרים ב-14 הקבוצות. המאמנים נותנים את ההזדמנות לצעירים, אבל הם לא לוקחים את הצ'אנסים שהם מקבלים. לצערי רואים שוערים ישראלים עם שגיאות בסיסיות של הבנת המשחק. זה משהו שצריכים ללמד אותם מתחילת דרכם, אבל לצערי זה פחות קורה. הם עסוקים יותר בזינוקים והצלות, ופחות בהבנת המשחק".

לדבריו של אנטמן, "מי שהצליחו להשתפר בתחום הזה הם פרץ וגלזר, ששדרגו את עצמם בהבנת המשחק ולכן גם יצאו לאירופה. גלזר הפך משוער קו לשוער רחבה שמנהל את המשחק. לצערנו, שאר השוערים הישראלים עדיין תקועים מאחור ושוגים בזה, ולכן בקבוצות אומרים 'יאללה, נביא שוער זר שמבין את המשחק ויעשה לנו את החיים קלים'. בקבוצות הקטנות זה עוד בסדר, כי אם אתה לא עושה שגיאות והקבוצה לא מפסידה אז הכל טוב, אבל לפעמים אתה רוצה ערך מוסף משוער ובזה הוא נבחן. זו לא חוכמה רק לעמוד בשער, להדוף, להציל, לתפוס כדורים, למשוך זמן ולקבל מחמאות. הבנת משחק זה גם לקרוא מהלכים קדימה, להתמקם במקום הנכון ולמנוע בעמידה שלך כניסה של כדורים שעלולים לסבך אותך ואת ההגנה שלך. זה משהו שכמעט ולא קיים אצל השוערים הישראלים הצעירים".

גיורא אנטמן (איציק בלניצקי)גיורא אנטמן (איציק בלניצקי)

בקיץ האחרון נוצר סוג של "משחק כיסאות" בין השוערים בליגת העל. במכבי תל אביב החתימו את רועי משפתי שעזב את מכבי חיפה כי סירב להמשיך כשוער מחליף אצל הירוקים שלמעשה גם ויתרו עליו, אך בסופו של דבר הם החתימו את איתמר ניצן לאחר שמכבי נתניה החליטה לוותר על שירותיו והמנהל המקצועי גל אלברמן לא מצא שוער מוביל אחר. לאחרונה מנכ"ל מכבי תל אביב, בן מנספורד, אמר על משפתי: "הבאנו את השוער הכי טוב שאפשר להביא מישראל", כך שבעיניו האלופה למעשה חיזקה את היריבה שלה לתואר האליפות.

בכלל, בין הקבוצות המובילות נוצר אפקט דומינו די מוזר בחלון ההעברות האחרון. בבאר שבע החתימו את אופיר מרציאנו שחזר מאירופה, לאחר שנפרדו מעומרי גלזר שעזב לאירופה. גם השוער המחליף אריאל הרוש עבר למועדון ספורט אשדוד במקומו של יואב ג'ראפי שעזב להפועל חיפה, לאחר שהאדומים אמרו שלום לאוהד לויטה שחתם בהפועל חדרה, אחרי שהקבוצה מהשרון נפרדה מרובי לבקוביץ' שחתם במכבי פתח תקווה במקומו של דני עמוס הוותיק שירד לליגה הלאומית. גם בני סכנין נפרדה מגד עמוס שעבר לשחק בבני ריינה, אחרי שזו לא הסתפקה באריק ינקו שעבר גם הוא לליגת המשנה.

רובי לבקוביץ' (עמרי שטיין)רובי לבקוביץ' (עמרי שטיין)

"בכיסאות המוזיקליים האלה אתה מביא שוער שהוא פחות או יותר אותו דבר כמו השוער שהיה לך קודם", אמר מאמן שוערים בכיר. "כל אחד ביכולותיו הוא, קצת יותר או קצת פחות, די דומה לאחר. לכן הקבוצות לא באמת מתחזקות בעמדת השוער ונוצר משחק הכיסאות הזה. בגלל שהליגה הפכה לליגה לחוצה, כי מהמקום השישי עד למקום האחרון כולן עלולות להיקלע למאבקי הירידה, נוצר לחץ בקבוצות וכל המאמנים רוצים תוצאות מיידיות. המאמנים מבינים שאם אין להם שוער טוב - או חמור מזה, אם השוער שלהם עושה טעויות קריטיות - הם הולכים הביתה. בגלל זה כל הזמן הם משנים ומחפשים להחליף את השוערים שלהם".

גיורא אנטמן ציין: "יש בליגה שוערים ותיקים שחלקם סוחבים עד הקצה, כמו אוהד לויטה בן ה-37, איתמר ניצן בן ה-36, רובי לבקוביץ' בן ה-35, אריאל הרוש בן ה-35, אופיר מרציאנו בן ה-34 וגד עמוס בן ה-34. הם בסיבוב האחרון שלהם ובאופן טבעי יש דעיכה ביכולת שלהם - והבעיה הגדולה היא שהצעירים כרגע לא מצליחים להיכנס לנעליים שלהם. זה מדאיג".

איתמר ניצן (רדאד ג'בארה)איתמר ניצן (רדאד ג'בארה)

יש קבוצות שניסו ללכת על שוערים צעירים מקומיים והן אולי אפילו מצטערות על כך, כאשר הבולטת שבהן היא מכבי נתניה שניסתה לייצר תחרות בין שוער העתיד תומר צרפתי לשוער שישב על הספסל שלה בשנים האחרונות רז כרמי. כרגע הם לא יציבים. אם זה יימשך, יהיה מעניין לראות האם נתניה תשנה גישה ותלך על שוער זר, או שתמשיך לנסות אפילו לתת הזדמנות לשוער השלישי שלה פורז ולקוביץ' ששיחק בליגה הלאומית במדי רמת השרון מידי פעם?

אנטמן טען: "כולם מביטים על הניסיונות לשתף צעירים ובמיוחד על הפרויקט של נתניה, שהלכה על שוערים ללא ניסיון בליגת העל. צרפתי היה טוב בנבחרת הנוער, אבל זרקו אותו למים העמוקים מוקדם מידי. אצל שוערים חשובה הנוכחות ברחבה ולפעמים קשה לייצר את זה בקבוצה שנמצאת תחת לחץ מצד היריבות, לשוער צעיר זה משהו שקשה לעמוד בו ולכן הם ספגו שערים ששוברים קבוצה שלמה באמצע משחק”.

“לנתניה אין את הפריבילגיה לאבד ארבע נקודות בגלל טעויות של שוערים, אבל כנראה שזה שכר הלימוד שלהם. השאלה היא עד מתי הקבוצה תגלה סבלנות. זו סיטואציה לא פשוטה לניהול והם צריכים לשים דגש על הבנת המשחק שלהם, במטרה לנסות לגרום להם לא להסתבך ולעשות שטויות, כפי שעשה רז כרמי בהרחקת כדור פשוטה שהובילה לפנדל על אריק שוראנוב. כשוער עדיף לשחק פשוט במקום להעביר את הכדור לרגל החזקה שלך ולהסתבך", הוסיף.

רז כרמי (רדאד ג'בארה)רז כרמי (רדאד ג'בארה)

אחרי שינויים רבים בין הקורות והופעות לא מוצלחות של חלק מהשוערים בליגת העל, הן מצד הישראלים והן מצד הזרים, עולה השאלה - אם כמאמר הקלישה, שוער זה חצי קבוצה, אז איזו מגמה נראה בשערים של קבוצות ליגת העל? "אם הישראלים שמקבלים הזדמנות לשחק לא ייקחו אותה בשתי ידיים ויגלו יכולת טובה ויציבה, הם יבינו מהר מאוד שבשוק של השוערים הכל זז מהר", סיכם אנטמן. "במצב הנוכחי, לדעתי הפתרון של הקבוצות יהיה להביא זרים, על אף שגם הם בחלקם שוגים ולא יציבים. כל עוד ההיצע בשוק הישראלי לא מביא תוצאות והמאמנים לחוצים להצלחה, יהיו עוד הרבה תזוזות".

אסור לפספס
נגןהכפילים של ריאל מדריד חוגגים עם הגביע
גם הכפילים של ריאל מדריד חוגגים עם הגביע
נגןאבא מסי מגיע לשחק עם תיאגו מול כל החברים
אבא מסי מגיע לשחק עם תיאגו מול כל החברים
נגןתומר חמד בחופשה מפסיד במשחק טניס ומתעצבן
תומר חמד בחופשה מפסיד במשחק טניס ומתעצבן
נגןאיך הגיב לוקה דונצ'יץ' להחתמה של אמבפה?
איך הגיב לוקה דונצ'יץ' להחתמה של אמבפה?
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */