גרעין של נורמליזציה

דווקא ההתקרבות האיראנית לפצצה, שנתניהו הוא גורם מרכזי לה, גרמה בהתחלה להתקרבות מדינות המפרץ, וכעת גם להתקרבות של המשטר הסעודי

ראש הממשלה נתניהו ויורש העצר הסעודי בן סלמאן, צילום: אורן בן חקון, רויטרס

בשבועות האחרונים עולה ביתר שאת סוגיית הנורמליזציה עם ערב הסעודית.

יורש העצר הנוכחי, שעוד לא מלאו לו 40, שובר בבירור מהקו המסורתי של קודמיו ומוכן ללכת לנורמליזציה מפתיעה עם ישראל - וזאת בניגוד למה שחשבו כולם עד היום, בלי שברור כיצד תיפתר הסוגיה הפלשתינית, ובפרט כשבממשלה הנוכחית יושבים גורמי ימין קיצוני כסמוטריץ' ובן גביר.

זו הזדמנות להצביע על נקודה חשובה ולא מדוברת: מדוע בן סלמאן מוכן לשבור כך מהקו המסורתי וללכת לנורמליזציה עם ישראל? האם יש כאן איזו גאונות מדינית יוצאת דופן של ראש הממשלה נתניהו? ספק. נראה שהדבר נפל לידיו כפרי בשל, ולא משהו שהוא תכנן וידע כיצד יביא.

מה שגרם לבן סלמאן ללכת בכיוון הזה הוא דווקא מה שנתניהו מציג עד היום כהישגו הגדול בעניין הסכם הגרעין עם איראן.

במאי 2018 פרש הנשיא טראמפ מהסכם הגרעין של אובמה, מה שהוביל לכך שהאיראנים החלו להפר אותו. היום הסעודים מבינים היטב שאין להם כל ערובה מפני הפצצה האיראנית, משום שדווקא יציאתו של טראמפ מהסכם הגרעין - בעידוד נתניהו - גרמה לכך שהסיכויים להשגתה עלו פלאים, ושאין מי שיעצור בעדה. אמנם מפעם לפעם עולים כל מיני דברי רהב בדרג המדיני הישראלי, כאילו "אנחנו אדונים לגורלנו" ובמידת הצורך נתקוף באיראן ותוכנית הגרעין תושמד - אבל כולם יודעים, גם הסעודים וגם האיראנים, שאין לכך היתכנות ללא גב אמריקני, ואם לא - אפילו בגיבוי צבאי ממשי בדמות מתקפה שתיעשה על ידיהם.

אלא שהאמריקנים, מצידם, מיצו מזמן את רצונם לכלות משאבים צבאיים במזרח התיכון הכאוטי והמדמם. בתחילת שנות ה־2000 הם יצאו לשתי הרפתקאות כאלה, באפגניסטן ובעיראק, והדבר הביא למיאוס מוחלט שלהם בכל מעורבות צבאית אפשרית באזור. שום נשיא אמריקני, ולא משנה מאיזו מפלגה, לא יקבל אשראי ציבורי להרפתקה כזו.

מדוע בן סלמאן מוכן לשבור כך מהקו המסורתי וללכת לנורמליזציה עם ישראל? האם יש כאן איזו גאונות מדינית יוצאת דופן של ראש הממשלה נתניהו? ספק. נראה שהדבר נפל לידיו כפרי בשל, ולא משהו שהוא תכנן וידע כיצד יביא

בעניין הזה טראמפ שונה מקודמו הרפובליקני, בוש, באופן שרוב הציבור בישראל כלל לא מבין. בוש האמין בהפצת ההגמוניה האמריקנית ברחבי העולם, ושגה באשליות כשחשב שיוכל להפיץ את בשורת הדמוקרטיה למדינות ערב. טראמפ, לעומת זאת, שונה ממנו בתכלית. כשהוא אומר "אמריקה תחילה" הוא מדבר על בדלנות והתכנסות של ארה"ב חזרה לענייניה הפנימיים, ולעזאזל שאר העולם. ומי שמאמין ודוגל בבדלנות - ודאי לא יכול לצאת למלחמות רחוקות.

אם כן, נמצא שבאופן אירוני, דווקא ההתקרבות האיראנית לפצצה, שנתניהו הוא גורם מרכזי לה, גרמה בהתחלה להתקרבות מדינות המפרץ, שמחפשות ערבויות ביטחוניות מול האיום האיראני, וכעת גם של המשטר הסעודי, שמחפש הגנה ושמתעקש גם על גרעין אזרחי וגם על ברית הגנה, שדורשת אישור של שני שלישים מהסנאט האמריקני.

באופן משעשע למדי, נתניהו ביצע היפוך בנוסחה שדוברה בימי אובמה על "יצהר תמורת בושהר". אם בתחילת ימי אובמה דובר על מסירת יצהר וההתנחלויות במטרה לקבל גב אמריקני מלא נגד הגרעין האיראני - כעת נתניהו סלל במעשיו את דרכם של האיראנים לגרעין, וזאת בתמורה לקבלה ולשמירה של יצהר ויתר ההתנחלויות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר