התמונה מתבהרת: נאמני קרן הגשמה סבורים כי מתוך 67 פרויקטים של נדל"ן, ב-38 פרויקטים יש צפי מעבר לסביר להחזר. הנאמנים הגישו לבית המשפט לפני מספר ימים דוח עדכון המתפרסם עתה לראשונה, ממנו עולה כי "היקף יתרת החובות בגין הכספים שגויסו ממשקיעים, נכון למועד צו ההקפאה, על בסיס נתוני החברה, עולה על 400 מיליון שקל, ואולם להערכת הנאמנים, בנקודת זמן זו צפי הסכום להחזר מכלל השקעות הנדל"ן עומד לכל היותר על כ-140 ועד כ-160 מיליון שקל (לא כולל החזר מהשקעות שבוצעו בתאגידים שאינם מתחום הנדל"ן)".
מהדוח שהגישו הנאמנים, עו"ד ניצה פוזנר ורו"ח גבי טרבלסי, עולה כי החלק העיקרי של מצבת ההשקעות הוא בפרויקטי נדל"ן בארץ, בארה"ב ובאנגליה. "מתוכם", מציינים הנאמנים בדוח. "בכ-55% מהם יש לכאורה צפי מעבר לסביר להחזר חלק משמעותי של ההשקעות, קרי של המימון למדרגיו השונים, כפי שהועמד ליזמים, ולאורך זמן, ודאי לאורך זמן ארוך משמעותית מהלו"ז, כפי שבא לידי ביטוי בהסכמי ההשקעה השונים או בהערכות של הנהלת החברה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה תאונות בנייה
אילוסטרציה תאונות בנייה
אילוסטרציה בנייה
(צילום: Shutterstock)
עוד מצביעים הנתונים הללו, ובאופן מובהק, שהחזר ההשקעות (בהן יש צפי להחזר) אינו קרוב או פשוט במרביתן, וצפויה דרך ארוכה לא פשוטה, שלא לומר דרך חתחתים וכמובן השקעה של זמן ותשומות ניהול כלכלי עסקי ומשפטי, כדי להביא להחזר משמעותי של כספי ההשקעות בפרויקטים (שותפויות) הללו לידי המשקיעים".
כלומר, מהדוח עולה כי מספר ההשקעות הנמצאות תחת פיקוחה או ניהולה (מלא או חלקי) של קרן הגשמה עומד על 67 פרויקטי נדל"ן, שנמצאים בישראל (14), בלונדון (9) ובארה"ב (15). מתוך כלל הפרויקטים הללו, ב-38 יש צפי מעבר לסביר להחזר, כפוף להתמודדות עם אתגרים משפטיים. בין הפרויקטים בישראל בהם הנאמנים צופים החזר יש פרויקטים של תמ"א 38 בתל אביב, ראשון לציון, פתח תקווה, ירושלים ועוד.
עוד מציינים הנאמנים בדוח כי יתרת הפרויקטים, כבר בנקודת זמן זו, ומזה מספר שנים, "נמצאים במשבר עמוק - חלקם כבר בהליכי כינוס מטעם המלווה וחלקם פרויקטים אשר שוויים המוערך נמוך מגובה החוב החיצוני בגינם, או שהצפי לתקבולים מהם נמוך מאוד עד אפסי".
לסיכום, מציינים הנאמנים כי תוכנית ההסדר נמצאת בשלבי גיבוש מתקדמים, ותנאי הכרחי לביצועו של הסדר מוצע כזה הוא העמדת המקורות הנדרשים והתחזית להעמדתם באופן מיטבי היא לאורך זמן, כדי לצמצם את השפעת השפל בתחום הנדל"ן.
קרן הגשמה עוסקת בניהול עבור קבוצות משקיעים, של השקעות בנדל"ן בחו"ל. על פי הערכה, יש כ-3,000 משקיעים אשר גורל הקבוצה עתיד להשפיע על השקעותיהם. במסגרת הבקשה שהגישה הקרן ביוני 2023, באמצעות עו"ד שלום גולדבלט, היא טענה כי לאורך שנות פעילותה החברה ניהלה עבור קבוצות המשקיעים כ-245 פרויקטים (מעל 300 השקעות) בישראל, ארה"ב, אנגליה, קנדה, גרמניה, הולנד ועוד.
נטען כי סך ההון שהושקע על ידי המשקעים בהשקעות השונות שבוצעו לאורך השנים עומד על למעלה מ-3 מיליארד שקל, ושווים המוערך של פרויקטים אלו עולה על 13.5 מיליארד שקל. לפני מספר שנים המייסדים אבי כץ וחנן שמש נפרדו מהשליטה בקרן הנדל"ן הגשמה, ובעלי השליטה באמצעות בסד אחזקות הפכו להיות בין השאר איש העסקים האמריקאי יוג'ין מנדלוביץ ואליהו קנפלר. כנגד החברה תלויות ועומדות עשרות תביעות כספיות בגין השקעות שלא צלחו ותובענה ייצוגית.