על רקע הירידה בפעילות המסעדות והסגירה של לא מעט מסעדות שנחשבו להבטחות גדולות, דיברנו ב"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי של ynet, על עולם המסעדנות בישראל והקשיים שעומדים בפני מסעדנים בארץ.
שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות, סיפר כי "יש ירידה מאוד משמעותית בהיקף הפעילות של עסקים מתחילת השנה, בשיעור של קרוב ל-20%, שזה מספרים מאוד משמעותיים עבורנו. אנחנו חשים שזה נובע מהקושי של הלקוחות שלנו להוציא כספים במסעדות. אנחנו פה חלק מהעם, רואים מה קורה, וגם מרגישים את זה אצלנו".
הוא הסביר כי "מצד אחד אנחנו רואים את הקושי של הלקוחות שלנו, ומצד שני אנחנו גם חווים את עליות המחירים הללו של ספקים שמעלים לנו את המחירים, ולכן קשה לנו לשמור על מודל עסקי סביר".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
נגיף קורונה יוון מסעדה סגורה אתונה
נגיף קורונה יוון מסעדה סגורה אתונה
מסעדה סגורה
(צילום: AP)
לילך ספיר, ראש מטה מאבק איגוד המסעדות⁩ והבעלים של פיקוק ומיני בר בתל אביב, שפועלים כבר 15 ו-3.5 שנים בהתאמה, הסבירה כי "אין תשובה אחת לאיך שורדים בענף למשך תקופה ארוכה. אני חושבת שזה מורכב מכמה דברים. גם מלבנות מלכתחילה מוצר שהוא לאו דווקא הטרנד של עכשיו, מוצר שהחשיבה עליו היא ארוכת טווח. למשל, כשפתחנו את הפיקוק היה לנו מאוד ברור שאנחנו רוצים שאוכל יהיה חלק משמעותי. עכשיו בדרך כלל בברים האוכל הוא תמיד החלק הקטן יותר וגם זה שמפסידים עליו כסף, כי הרבה יותר קל להרוויח על שתייה.
"למרות זאת, רצינו לפתוח מקום שידבר לאנשים גם שהם יותר בוגרים, יותר בשלים ויותר בנויים לצרוך במוסדות לאורך זמן, ולכן היה לנו ברור שגם אם נפסיד כסף על האוכל - חשוב לנו שהתפריט יהיה רחב וייתן מענה, כי אנשים בני שלושים ומעלה לא באים רק לשתות. הם כן רוצים לאכול גם. בכלל אני חושבת שכל החוויה של המסעדנות קצת זזה לכיוון של לשתות ולאכול ביחד, לשלב".
עוד היא מספרת כי "רצינו ליצור קהילה, שזה הדבר שאנחנו יודעים לעשות, לא רק אנחנו כמובן, והמטרה היא ליצור יחסים ארוכי טווח עם הלקוחות. כדי ליצור קשר ארוך טווח עם הלקוחות אתה כן צריך לחדש ולרענן ולשנות וכו', אבל גם צריך שיהיה בסיס שהוא מאוד מוצק והוא מראש מתכנן לא לסגור את המשכנתא מחר בבוקר. זה עניין של הסתכלות על העסק. יש עסקים, גם בענף שלנו, של אנשים שרוצים לבוא ולהקים בר שיעבוד מעולה שנה, לעשות בו מלא מלא כסף, ואחרי שנה להקים משהו חדש במקום שעוד פעם יעשה מלא כסף".
יחד עם זאת, ספיר מסבירה כי "אנחנו ענף מאוד מאוד מסוכן, עם רף כניסה מאוד נמוך, שכמעט לא קיים. זאת אומרת, אנשים לא מבינים כמה המקצוע הזה הוא מקצוע, ולכן יש בענף שלנו בערך 20% שהם אנשי מקצוע שעושים את זה במשך שנים, ו-80% של חבר'ה שיש להם קצת כסף ולקחו הלוואה או שאבא נתן משהו, והם לא מבינים עד כמה זה מקצוע. הם מאוד טובים בלהיות לקוחות וזה נראה להם נורא פשוט, ולכן הם נכנסים לתחום שהוא לא בהכרח מתאים להם, וזה לא שיש פה איזשהו רף עם בחינות או משהו. ואז אנשים פותחים ומתרסקים.
"זה גם הופך את הענף שלנו מאוד מסוכן, כי סטטיסטית יוצא שאנחנו נסגרים נורא מהר, למרות שאם תסתכל על העסקים שמנוהלים על ידי ה-20% שהם מקצוענים - זה לא שאין לנו כישלונות, יש לנו, אבל רובם מחזיקים הרבה מאוד שנים".
עוד הסבירה ספיר כי "המצב החמיר מאוד מאז הקורונה כי קרו כמה דברים במקביל. קודם כל, אנחנו אחרי שנתיים של קורונה שהשאירו את כולנו עם הלוואות גדולות מאוד ומכה גדולה מאוד. הפיצויים שניתנו לענף המסעדנות לא התאימו לענף, ולכן יצאנו בנזק.
"עוד אפקט של הקורונה הוא עלייה מטורפת של שכר העבודה, כי מה שקרה כשאף אחד לא רצה לעבוד כי כולם קיבלו חל"ת ויכלו לעבוד בשחור וללכת לים ולקבל דמי אבטלה זה שהמשכורות עלו בצורה פסיכית, וכשרצינו לפתוח מחדש היה מאוד קשה לגייס עובדים. זה גרם לכולם להעלות את המשכורות. עובדי מטבח היו מרוויחים משכורות מטורפות.
"דבר שלישי זה הנושא של עליות המחירים. לאנשים לפעמים קשה לתרגם שאם אצלם במכולת עלו המחירים ב-40% בשנה, אז אותו דבר עלה לנו. גם אנחנו קונים, אמנם לא מהמכולת אלא ישירות מהספקים, אבל גם הספקים העלו מחירים".
איך משפיעה ההפיכה המשפטית על העסקים, למה המסעדנים טוענים שהמחירים המופקעים שאנחנו רואים במסעדות לא נובעים מחזירות אלא מניסיון להתקיים ומה הטיפים למי ששוקל לפתוח מסעדה? לתוכנית המלאה האזינו בנגן שבראש הכתבה.
מאחורי המשבר ב"טריא" | דן רבן וצחי שדה בשיחה ב"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי של ynet

אם פספסתם: ברקע המשבר הנמשך בחברת ההשקעות החברתיות "טריא" והלקוחות הרבים שעדיין לא מצליחים לקבל את כספם בחזרה, שוחחנו אתמול ב"כסף חדש" על מה הוביל את החברה למצב הנוכחי, מה קורה עם כספי המשקיעים כיום ומה צופה להם העתיד? וגם: המשך המשבר בהייטק ולמה משלמים סכומי עתק על אתרוגים? "זה כמו יהלום, יש כאלה ב-1,000 דולר ויש במיליון". לפרק המלא האזינו>>
בכל יום מראשון עד רביעי רועי כ"ץ, צחי שדה ודן רבן מביאים לכם את החדשות הכלכליות המעניינות של היום ועוד הרבה דברים שמשפיעים על הכיס של כולנו. חפשו אותנו ב-ynet פודקאסטים או באפליקציות הפודקאסטים המובילות