הקול צפוי והרשות נתונה: ברשויות החרדיות מרגישים שהמשחק מכור

כמו בכל הארץ, כך גם ברשויות החרדיות ייצאו הבוחרים להצביע, אך בערים אלה התושבים מרגישים שהמשחק כבר מכור • דילים בין הפוליטיקאים החרדים מבטיחים כי מגזרים שלמים יצביעו למועמד מסוים בלי להתחשב בתרומתו לעיר • "אצלנו מצביעים, לא בוחרים, הרבנים מחליטים - והתושבים מצייתים" • כתבה נוספת בסדרה

הבחירות המוניציפליות יידחו (להמחשה). צילום: גדעון מרקוביץ'

בכל ערי הארץ מרגישים את ההכנות לקראת הבחירות המוניציפליות. דילים פוליטיים, קמפיינים, סיסמאות והבטחות בחירות. כולם נלחמים על קולותיהם של הבוחרים ושופכים כספים.

אך נדמה כי הערים החרדיות נמצאות בפלנטה שונה לחלוטין מהבחינה הזו. שם כמעט בכל המקומות המשחק מכור מראש.

הערים החרדיות נמצאות בפלנטה שונה לחלוטין (ארכיון), צילום: ליאור מזרחי

הקול צפוי, והרשות המוניציפלית כבר נתונה בידי פוליטיקאי מסוים. הדרמות רוויות היצרים מתרחשות בזירה הפוליטית הארצית ומעל ראשיהם של האזרחים שממילא לא לוקחים חלק בהחלטות שמשפיעות על חייהם בכל היבט.

המשתנה היחיד מאחורי קרבות החסידים, הליטאים והספרדים הוא מפת האינטרסים של הפוליטיקאים שמבקשים לכבוש יעדים.

כחלק מהסדרה "בארץ בחירה", שוחחנו עם אזרחים ואזרחיות המתגוררים בערים חרדיות המשמשות משחק פוליטי מכור בין ראשי המפלגות החרדיות. ושמענו מהם כיצד הם חשים לקראת הבחירות המוניציפליות.

קריית יערים - טלז־סטון

בבחירות הקודמות הצניחה דגל התורה את יצחק רביץ לעיר ומינתה אותו לעמוד בראשות המועצה. מי שנפגע מאוד מהמהלך הוא אברהם רוזנטל, ראש המועצה הקודם, ששמע על הדחתו מהתקשורת. לאחר משא ומתן ארוך הוא קיבל את ראשות המועצה לעוד שנה אחת בלבד. אך רביץ נכנס לתפקיד מהר מכפי שחשב, זאת לאחר שראש המועצה הלך לעולמו. בסביבתו היו מי שציינו כי הפילוג ועוגמת הנפש תרמו את חלקם.

נכנס לתפקיד מהר מכפי שחשב. יצחק רביץ, קריית יערים-טלז סטון, צילום: אורן בן חקון

כיום לא נראה שיש מי שיכול להדיח מהתפקיד את ראש המועצה הפופולרי. למרות ששמועות מדווחות על יוסף טייב מש"ס כמועמד מטעם המפלגה.

רות כהן, אם לחמישה מהיישוב קריית יערים - טלז־סטון, משתפת אותנו: "ראש המועצה לא משתדל מספיק עבור התושבים. הייתי רוצה בפירוש שיהיו מועמדים נוספים מולו. התחושה היא שהרבה יותר חשוב לו כיצד הוא מצטייר בתקשורת מאשר טובת התושבים".

מודיעין עילית

מקומו של ראש העיר הנוכחי יעקב גוטרמן לקדנציה נוספת יצוק בברזל, למרות 20 שנות שלטון יחיד ממושכות. לאורך השנים בעיר החרדית לא התקיימו בחירות לראשות העיר עד 2013, שבהן כפתה מפלגת האופוזיציה "בני תורה" בחירות לראשות העיר. בבחירות אלו זכה ראש העיר המכהן ב־85% תמיכה.

"בעבר לא היו בכלל בחירות, כי גוטרמן חשש מכך, והגיע להסכמה עם כלל הסיעות על חלוקה שווה". אומר מנחם קולדצקי, עיתונאי באתר "המחדש" ותושב העיר.

לא התקיימו בחירות לראשות העיר עד 2013, במהלכה התערבה האופוזיציה. יעקב גוטרמן, מודיעין עילית, צילום: דודי ועקנין, יוסי זליגר

"בקדנציות האחרונות היו בחירות, ורוב תושבי העיר הם כאלו שמצייתים לגדולי ישראל על עיוור. אנחנו לא בוחרים - אנחנו מצביעים. אני אישית מציית לגדולי ישראל בבחירות לכנסת, אבל בבחירות לעירייה זה כמו ועד בית שגם אצלנו בבניין לא רוצה להתחלף לעולם.

"אין ספק שלגוטרמן יש יתרונות רבים כי יש לו קשרים וניסיון רב ולכן קשה גם להחליף אותו. התושבים פה מקבלים הנחות בארנונה בלי הרבה ביורוקרטיה וגם מרחיבים את הדירה בלי הרבה בעיות, אלא שבכל הקשור לקשר האישי עם התושבים ולראיונות בתקשורת גוטרמן זנח זאת לחלוטין.

"לדוגמה, יש פה שלושה עיתונים שכולם מלאים רק בפרסומות, כי כולם מקבלים פרסומות מהעירייה ומחברת 'קווים' ומקופות החולים. אין בכלל כתבות. יש פה טענות כי ראש העיר לא דאג מספיק לכניסה שנייה לעיר ויש רק כביש אחד ומשום כך יש פקקים שלא קיימים בשום עיר אחרת. בגלל העבודות להרחבת הכביש שיסתיימו אולי בעוד ארבע שנים, התושבים נתקעים בפקקים שעתיים או שלוש שעות במרחק נסיעה של חמש דקות. יש גם טענות שאין מספיק גינות והעיר לא מטופחת מספיק.

אברכים רבים הכריזו שלא ייצאו להצביע (ארכיון), צילום: נתי שוחט

"על גבי טענות אלה מנסה לרוץ לראשות העירייה עסקן בשם יהודה ויספיש הוא מתאמץ להפעיל קשרים בבתי הרבנים כדי שיבחרו בו לראשות העיר במקום גוטרמן, אלא שלגוטרמן כנראה יש יותר קשרים ויהיה קשה להזיז אותו מהעיר".

אז נראה 100% הצבעה ותמיכה?

"אני חושב שלא. אני שומע לראשונה אברכים בני תורה שכנראה נתקעו שעות בפקקים שמצהירים כי לא ילכו להצביע. אם הבחירות יהיו תקינות יש מצב שגוטרמן ייבחר ברוב של 50% במקום 84% כפי שקיבל בבחירות הקודמות בעיר.

"אין ספק שהתושבים פה היו רוצים שיהיו עוד מועמדים כדי לאתגר את ראש העיר שאם היתה לו תחרות הוא היה מתאמץ יותר למען התושבים. אך כל עוד גוטרמן מקבל גיבוי מלא מהרבנים - אני לא חושב שיש סיכוי להחליף אותו".

אלעד

ראש העיר הנוכחי, המכהן זה עשור בתפקיד, הוא ישראל פרוש, בנו של שר ירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש, והוא יתמודד ככל הנראה לקדנציה נוספת. מולו יתמודד יהודה בוטבול מטעם סיעת ש"ס. מבחינת ש"ס שלטונו של פרוש בעיר עם רוב מזרחי הוא כתם שצריך למחוק.

לפני כחמש שנים חתמה סיעת "דגל התורה" על הסכם עם סיעת ש"ס, שעל פיו בבחירות הקרובות הסיעה הליטאית תתמוך בנציג ש"ס לראשות העיר.

מבחינת ש"ס שלטונו בעיר עם רוב מזרחי הוא כתם שצריך למחוק. ישראל פרוש, אלעד, צילום: גדעון מרקוביץ, קוקו

למרות ההסכם החתום עם ש"ס, סיעת "דגל התורה" הפרה אותו בבוטות והכריזה על תמיכה בישראל פרוש לראשות העיר אלעד, שאף זוכה לתמיכת הרב לנדו הליטאי. בש"ס השתוללו מזעם והחזירו נקמה בעיר בית שמש. הנקמה הוגשה רותחת בדמות משה אבוטבול, ראש העיר הקודם של בית שמש שהפסיד לבלוך, ראשת העיר הנוכחית.

הכניסה של אבוטבול לזירה שבה התמודדו עד עתה זה מול זה שמוליק גרינברג הליטאי ועליזה בלוך הדתייה אמורה לסייע לסיכוייה של בלוך לנצח.

אפליה קשה בקבלה לסמינרים. כניסה לסמינר (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

שרוליק לייזר, המשתייך לחסידות כללית באלעד, משתף אותנו בתסכולו הרב על כך ש"ראש העיר מביט בהם כחיילים קטנים הנמצאים בכיס הקטן, כאלה שבכל מקרה יצביעו לו ובשל כך אין מה להתאמץ עבורם.

"בפועל, יהיו בחירות אך כמובן רוב הציבור לא בוחר מתוך בחירה חופשית אלא מתוך זהות עדתית. המשחק לא מכור מראש, העיר מאוד חצויה. אמנם לש"ס יש מעל 50% באלעד, אבל יש לישראל פרוש לא מעט מצביעים ואוהדים מקרב הציבור הספרדי, ואף בקרב המגזר הדתי־לאומי. ודאי שאלך להצביע, אך למרות שאני שייך למגזר החסידי אני אצביע למועמד של ש"ס.

"פרוש ראש עיר נכשל - העיר הפכה למוזנחת, מלוכלכת ומטונפת, ולכן אצביע לכל מועמד אחר בעל סיכוי. דווקא רבים מקרב הציבור הכלל־חסידי לא מרוצים מהתנהלותו של פרוש. הוא לוקח אותנו כמובנים מאליהם, לא סופר אותנו ולא דואג לנו. הוא משקיע בכל מי שהוא זקוק לקולות שלו, ואת הציבור החסידי הוא הזניח בחמש השנים האחרונות, בעיקר בכל הקשור למוסדות חינוך.

"ישנה אפליה קשה של כאלה שלא מקבלים ציבור חסידי לסמינרים ולבית יעקב כיוון שמדובר בחסידים, ואילו הסמינר החסידי ובית יעקב ביידיש, שהם מאוד חסידיים ושמרנים, אינם מוכנים לקבל את המשפחות החסידיות הפתוחות יותר, והציבור הזה נופל בין הכיסאות. פרוש גם שם רגליים ולא מאפשר להקים בית יעקב למגזר הכלל־חסידי הפתוח יותר שדובר עברית, ולכן יש מאות קולות של הציבור החסידי שלא יבחרו בו".

ביתר עילית

לפי שעה, ניצחונו של ראש העיר מאיר רובינשטיין נראה מובטח. בבחירות לרשויות המקומיות ב־2007 התמודד רובינשטיין על ראשות העיר מול ראש העירייה המכהן יצחק פינדרוס, ונבחר ברוב של 60% לאחר מערכת בחירות סוערת. מאז איש לא הצליח להזיזו ממקומו.

ניצחונו נראה מובטח. מאיר רובינשטיין, ביתר עילית, צילום: אורן בן חקון, דודי ועקנין

אך הדברים עדיין לא סגורים באופן הרמטי, גם בשל העובדה שהתיק הפלילי נגד רובינשטיין בפרשת הנער ניסים שטרית עוד פתוח, ותחקיר שחשף כי הכריח מנהלי מוסדות בעיר לממן את הקמפיין שלו לבחירות במאות אלפי שקלים עלול להטות את הכף לרעתו.

כמה פעמים עלה שמו של סגן ראש העיר ואיש דגל התורה, דודי זלץ, כמי שיאתגר את רובינשטיין מבית ויתמודד מולו ראש בראש בתמיכת ש"ס, שתרצה לנקום על אלעד - אך נדמה כי במערכת הבחירות הנוכחית המהלך לא הבשיל ומה שהיה הוא שיהיה.

שלמה סבג מביתר משתף כי "בהנחה שראש העיר פעל ופועל לטובת התושבים, הצבעה לו היא סוג של גושפנקה והכרה. עם זאת, תמיד כדאי שיהיו מועמדים נוספים וחדשים, ובתנאי שיהיו בעלי רקורד קודם. זה מאתגר את ראש העיר הקיים. להיות בטוח בכיסא לא תמיד בריא, בלי קשר לביתר".

רק סיבה מיוחדת כמו הנחיה מהרב תביא אותם לקלפי ביום הבחירות (ארכיון), צילום: JDN

חני וועג, תושבת העיר מהמגזר החסידי: "בגלל שאין באמת בחירות אין לי חלומות או מחשבות מה יכול להשתנות. אני לא עסוקה בכך מפני שזה נראה תרחיש לא מציאותי".

רותי ברג, תושבת ביתר, משתפת שלא תלך להצביע לבחירות בעיר שבה היא מתגוררת משום שלדבריה המשחק מכור מראש. היא מוסיפה שרק אם תהיה סיבה מיוחדת שתצדיק את המאמץ, כמו רב שיורה ללכת להצביע - היא תעשה זאת. יש הרבה דברים שטעונים שיפור וטיפול בעיר, ולא נראה שמישהו מתאמץ להשביע את רצוננו", היא אומרת.

בני ברק

ברוב השנים הזירה הבני־ברקית היתה יחסית שקטה, וראשות העיר עברה ככדור מהצד הליטאי לצד החסידי. מי שאמור לקבל את ראשות העיר הפעם הוא מזכ"ל אגודת ישראל חנוך זייברט, ואברהם רובינשטיין, שמכהן כיום בראשות העיר מטעם דגל התורה, אמור לפנות את מקומו, לפי הסכם הרוטציה שנחתם בין הסיעות.

אלא שבבחירות הנוכחיות המצב השתנה בעקבות קרב אחר - באשדוד.

חשב שיצליח להדיח את ראש העיר המכהן. יו"ר ש"ס אריה דרעי, ארכיון, צילום: אורן בן חקון/ארכיון

יו"ר ש"ס אריה דרעי היה בטוח כי יצליח במאבקו להדיח את ראש העיר הנוכחי יחיאל לסרי, ואף גיבש הסכם עם בכיר בחסידות גור, אלא שהתוכנית השתבשה. גור הכריזה על תמיכה בלסרי, וש"ס הציבה מועמד משלה לראשות העיר - אבי אמסלם, יו"ר ש"ס המקומית.

האגרוף שהעניקה אגודת ישראל לדרעי באשדוד השפיע באופן מיידי על הקרב בבני ברק. אריה דרעי הציב כמועמד מטעמו את ח"כ אוריאל בוסו מש"ס, שנראה כבעל סיכויים טובים. מנגד, בדגל התורה הליטאית מתנגדים למועמדותו של זייברט מפני שהוא שנוי במחלוקת ומעלה את סיכוייו של בוסו לנצח.

ליאת בראל, תושבת בני ברק, אם לארבעה, משתפת אותנו שנמאס לה מהמצב בעיר והיא תצביע לכל אדם בעל סיכוי לזכות בתפקיד ראש העירייה, ולהעניק - ולו אופק קלוש - של תקווה אמיתית.

"המצב בעיר בכי רע, ייאוש מוחלט מהמתרחש". אוריאל בוסו וחנוך זייברס, בני ברק, צילום: גדעון מרקוביץ', דודי ועקנין, יוסי זליגר

"המצב בעיר בכי רע", היא אומרת. "כולם מדברים על ייאוש מוחלט מהמתרחש וחוסר תקווה לשינוי באופק. נלך להצביע לכל אחד בתקווה לשינוי כלשהו, אפילו המזערי ביותר.

"חריגות הבנייה בעיר גובלות בסכנה. כולם יודעים על מאכערים בעירייה ועל פקחים שמקבלים שוחד. בונים ללא היתר ואין אכיפה. הנוער מסתובב ברחוב ואין מי שמטפל בו.

"והבעיה הקשה ביותר היא מכת החולדות שמסתובבות לנו בין הרגליים. זה דוחה ומכוער, זו תעודת עניות לעיר.

"אני מתביישת לגור בעיר, מתביישת להזמין חברים חילונים, וגם אם היה מטאטא מתמודד במקום אוריאל בוסו, הייתי בוחרת בו".

מכת חולדות בעיר בני ברק (אילוסטרציה), צילום: istockphoto

אם בוסו מתמודד זה אומר שהמשחק לא מכור מראש?

"זה תקדימי ומעודד, אבל גם הוא מתנהג כמי שהבחירות בכיס שלו וזה קצת מבאס ומלווה בחשש שהוא עוד מאותו הדבר. לא שוכחת גם שהוא מעולם לא היה תושב העיר והוצנח אלינו בהוראה פוליטית מגבוה היישר מפתח תקווה. האם אנחנו כלים בלוח שחמט? האם טובתנו עומדת לעיניו או שמא טובת סידורם האישי של הפוליטיקאים בג'ובים וחלוקת הטבות להם?".

רכסים

ראש המועצה הנוכחי הינו דן כהן מש"ס. לפניו בתפקיד כיהן יצחק רייך מטעם מפלגת יהדות התורה. על פי ההערכות מועמד ש"ס, מוטי ויזגן, הוא ראש המועצה הבא.

אריאל אדרי, אב לחמישה: "ביישוב רכסים אין בחירות כבר ארבע קדנציות, ועדיין לא ידוע מה יקרה בבחירות 2023. עוד לא גילו לנו מי המועמד, מי יהיה ראש העיר שלנו, במי אנחנו אמורים לבחור.

אין בחירות כבר ארבע קדנציות. דן כהן, רכסים, צילום: חזקי הומינר, ויקיפדיה, מישל דוט קום

"ממלכת התורה בצפון מחזיקה מחצית מילדי היישוב לצורך תקציב בלבד ללא סיכוי להצליח בלימודים ומתנערת מכל אחריות על מוסדות החינוך בטענה שהם עמותות פרטיות, למרות שהחוק מחייב לתת לכל ילד את כל הנדרש כדי להצליח - ואין פוצה פה. ומי שלא יצביע - ימצא את ילדיו ללא מוסד חינוך ביישוב. כל עניינם של נבחרי הציבור ברכסים הוא קרבה למכרזים וקומבינות נדל"ן, וילדי היישוב, שהם העיקר, אינם יכולים לקבל הזדמנות אמיתית להצליח".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר