בכורה מקומית: ספשילייזד ליבו SL דור 2

רכיבת בכורה על הדור השני והכל חדש של LEVO SL. אפשר להגיד כבר עכשיו – קלות, הנאה וכוח - כל מה שייחלנו לו בדור הראשון של אופני ההרים הקלים

לטובת מי שאינו מכיר את סצינת אופני ההרים החשמליים, נספר כי קיימות שתי קבוצות של אופניים. הקבוצה הגדולה והמשמעותית היא זו של אופני ההרים ה”גדולים”, למשל LEVO, טרק RAIL ודגמים שונים ממותגים רבים אחרים. המשותף להם הוא מנוע גדול וחזק עם 80 ניוטון-מטר או יותר וסוללה של 600 אמפר שעה או יותר. המשקל בהתאם גם הוא כביר למדי ועובר בקלות את רף ה-23 ק”מ ועשוי אף להגיע ל-27 ק”ג בקלות יתירה. היתרון הגדול הוא שהמון כוח וסוללה גדולה מאפשרת לרוכבים רבים לרכוב בשטח בלי מאמץ כלל. מוחקי עליות של ממש שיכולים לעבור עשרות רבות של קילומטרים בסינגלים ובשטח קשוח במהירות וקלות שלא ייאמנו. אבל…יש לזה מחיר. מחיר שמגיע מהמשקל הגדול וזה מתבטא בעיקר בגמלוניות רבה, קושי לתמרן בזריזות וגם כבדות המורגשת היטב לכל רוכב שינסה למשוך כידון ובטח להעמיס אותם.

עוד משטח >>>

לצידם מתעוררת בשנים האחרונות קבוצה חדשה של אופני הרים קלים. החלוצה בתחום הזה היא ספשילייזד שהייתה הראשונה להביא לשוק אופני הרים קלים, SL (Super Light) עם מנוע קטן יותר, סוללה קטנה יותר אשר נשתלו בשלדה אנדורו ארוכת מתלים (150 מ”מ) ועם בסיס גלגלים קצר וגיאומטריה עליזה. התוצאה הייתה ראשית כל אופני הרים כיפיים, זריזים ובעלי יכולת רבה שגם הרוכב עליהם יכול ליהנות ממידה של סיוע 35 ניוטון-מטר שעוזר למתן את הסבל בעליות. ההצלחה של ה-SL משכה אחריה מותגי אופניים רבים אחרים שיצרו דגמים “קלים” משלהם – מאתגרים בכך את ספשילייזד להמשיך ולפתח.

ספשילייזד החלה מדף נייר חדש ונקי עם ה-SL הזה. ראשית השלדה בעלת גיאומטריה שונה, מתלה אחורי חדש, שילוב של גלגל 29 אינץ’ בחזית ו-27.5 אינץ’ מאחור וגם מזלג מעובה בחזית עם מהלך מוגדל ל-160 מ”מ. לתוך שלדת הקרבון נשתל מנוע חזק הרבה יותר 50 ניוטון מטר (ביחס ל-35 של הדור הקודם) ושינויים מבניים יוצרים פעולה שקטה הרבה יותר – המשמעות היא סיוע משמעותי הרבה יותר כשהוא נדרש. קיבולת הסוללה נותרה 320 אמפר-שעה וגם הממשק לאפליקציה נותר ללא שינוי ומאפשר לרוכב לשנות ולקבוע הגדרות רבות. למתלה האחורי החדש תנועה קינמטית חדשה שמטרתה לשפר את התנהגות האופניים בסינגלים וכדי לדייק עוד יותר את העניין גם שולב בולם זעזועים ייעודי שכויל במיוחד למתלה הזה כדי לגרום לו לזרוח.

צילומים: אתר שטח

האופניים שרכבנו עליהם הם ברמת הכניסה – COMP  – וכוללים קיט סולידי ומוכח: מעביר אחורי סראם GX עם 12 הילוכים, קסטה 10-52 עם גלגל שיניים מתאים לכל שיפוע, גלגל שיניים קדמי עם 32 שיניים. המעצורים הם סראם CODE המוכרים מסדרת RS בעלי קליפרים זעירים עם 4 בוכנות ואלו נושכים דיסקים בקוטר 200 מ”מ. עוד בתחום האבזור נספר על כידון אלומיניום ברוחב 780 מ”מ, מוט מושב טלסקופי עם מהלך של 175 מ”מ מבית אקס-פיוז’ן. את החבילה סוגרים צמיגים מבית ספשילייזד (בוצ’ר לפנים ואלימינייטור מאחור) אלו על חישוקי DT סוויס מצוינים ונאבות חסרות שם. אופני המבחן, ברמת COMP  כאמור, נשקלו עם דוושת פלאט ויצבו את המאזניים על 18 ק”ג. המחיר: 32,995 שקלים.

לאחרונה אני רוכב די הרבה על ה-LEVO ה”גדולים” שלי. והמעבר ל-SL הרגיש כמו מעבר מרכב אמריקאי גדול, לטיל מפשעות יפני. ה-SL החדש מצטיינים היכן שהדור הקודם מעט התקשה. בעיקר זה אמור לעבודת המתלה האחורי שכאן היא טובה מאד עם עקיבה נהדרת, הורדת כוח יעילה על סלעים ומעט דרדרת וגם תחושה של “אין תחתית” כשמקפצים ועולים לקצב רכיבה מהיר במיוחד. אבל עיקר התחושה היא הקלילות של האופניים  – קרובים הרבה יותר לאופני אנדורו או שבילים אגרסיביים מאשר לאופני הרים חשמליים. הפער במשקל בנוסף לגיאומטריה החדשה של השלדה יצרו אופניים שהם כיף גדול לרכיבה.

את ההפתעה של היום יצר המזלג הקדמי. בדור 2, זהו פוקס בקוטר 36 מ”מ (34 מ”מ בדור הראשון) מסדרת RHYTHM – שהיא הסדרה הנחשבת לבסיסית בהיצע. אבל הפעם מצאתי מזלג שעובד נהדר על פני טווח מהלך ארוך עם התקשחות פרוגרסיבית ככל שמגיעים לסוף המהלך. תוספת הקוטר מוסיפה המון לקשיחות ואין את תחושת הספגטי המתעוות שהיה בדור הקודם. המזלג לטעמי עבד הרבה יותר קרוב לסדרת המזלגות היקרים יותר של פוקס.

מערכת ניהול המנוע מאפשרת בחירה בין שלושה מצבים: אקו – חסכוני, טרייל – אקטיבי לשבילים ו-טורבו שנותן את כל המיץ כל הזמן. המצב החביב עלינו היא הטרייל שבו המנוע מגיב ללחץ על הדוושה. התאמצת יותר, תקבל יותר סיוע. בעזרת האפליקציה אפשר לקבוע את שיעור הסיוע וכמה חזק ייכנס המנוע לעזרה. בכל הקילומטרים של הרכיבה והצילומים לא שמענו את המנוע כלל. זהו בהחלט אחד המנועים השקטים ביותר שיש בשוק.

לרכיבות הארוכות, קיבולת הסוללה של 320 אמפר-שעה עשויה להתגלות כמגבלה. יחד עם זאת, צריכת הזרם נמוכה יותר מאפשר עם מנועים גדולים וגם אני הצלחתי על ה-SL הקודם להוציא מהם 51 ק”מ ברכיבה אחת ללא טעינה. סוללה נאמר של 500, תתן טווח רכיבה משמעותי אבל במחיר של משקל נוסף ועלות נוספת. מעצורי CODE הם בסדר – בהחלט הטובים ביותר שיש ליצרן סראם להציע. אבל הם רק בסדר ולא יתאימו לרוכב אגרסיבי שיוכל להוציא המון מהאופניים האלה.

במחיר לא זעום של 33 אלף שקלים תקבלו את אחד האופניים המהנים יותר לטעמי שיש היום בשוק. מצד אחד התנהגות וזריזות של אופני הרים אנאטומיים קלילים, מצד שני, סופסוף מנוע חזק מספיק כדי לתת סיוע אמיתי היכן שצריך. דור 2 של LEVO SL הם בדיוק איך שאופני הרים חשמליים קלים צריכים להיות: נקיים לגמרי מכבדות וסרבול – על הסינגלים, במדבר ואפילו כשמניפים אותם למנשא שעל הרכב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר