"הגענו שעתיים לפני שריקת הפתיחה לדרבי. כבר מרחוק ראינו תורי ענק שמגיעים עד לאזור המוסכים. חווינו אזור קרב, גיהינום של ממש. התחיל להיווצר דוחק, אנשים התעלפו לידנו, אחרים לא הצליחו לנשום, ואז הגיעו הפרשים. אחד מהסוסים נתקל בבן שלי שנפגע בפנים, הילדים החלו לבכות.
"הם ראו איך אחד הפרשים חובט באלה בעורף של נער עם צעיף של הפועל ת"א מבלי שהיה מעורב בכלום. החוויה הפכה לסיוט אחד גדול. אחרי שעה וחצי של מכות, חנק, נכנסנו למגרש, לאף אחד בכלל לא היה חשק לראות ספורט. הילדים עוד בטראומה וכבר לא רוצים להגיע יותר למגרש".
5 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל ת"א מחוץ לאצטדיון בלומפילד
אוהדי הפועל ת"א מחוץ לאצטדיון בלומפילד
"הילדים עוד בטראומה". אוהדי הפועל ת"א מחוץ לאצטדיון בלומפילד
(צילום: עוז מועלם)
5 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
המונולוג הקשה שייך לאוהד הפועל ת"א קובי ירוחם, שיחד עם שני ילדיו הקטנים עבר סיוט בדרך לדרבי בבלומפילד ביום שלישי שעבר. יומיים מאוחר יותר הוא כבר צפה מרחוק בתורי הענק שנוצרו מחוץ להיכל קבוצת שלמה לקראת דרבי הכדורסל. אבל שם כבר לא נערך משחק: ערב חמישי הפך לנקודת ציון בספורט הישראלי לאחר שהנהלת הפועל ת"א החליטה שהקבוצה לא תעלה למשחק בעקבות היחס שקיבלו אוהדיה מהשוטרים, מה שיצר בין כלל מחנות האוהדים סולידריות שלא הייתה קיימת עד כה בספורט הישראלי. אפילו אוהדי מכבי ת"א תמכו במהלך, מצב דמיוני.
הצעד החריג של הפועל ת”א רק מדגיש בעיה בולטת בספורט הישראלי: האוהדים נמצאים בתחתית שרשרת המזון בכל הרבדים. גם הפעם הם כמעט לבד, ובעלי המועדונים, המינהלות וההתאחדות לכדורגל מנותקים מהמתרחש. התגובה של דייויד מינצברג, נציג קבוצת הרכישה של הפועל ת"א ("אנחנו לא רוצים לראות אנשים חפים מפשע נפגעים, הספורט שייך לאוהדים"), וההתנצלות של יו"ר מינהלת ליגת העל בכדורגל ארז כלפון היו מעט מדי.
אוהד הפועל תל אביב: פרשים מחצו אותנו, יכול היה להיגמר כמו אסון מירון
(צילום: חגי דקל)

"מה זה, האח הגדול?"

נחזור ליום שלישי, מספר שעות לפני דרבי הכדורגל. המשטרה מוציאה הודעה על פשיטה שהתבצעה במחסן האולטראס של הפועל ת"א, שבו נמצאו בין השאר שני בקבוקי תבערה, מוטות ברזל ואקדחי אוויר. במהלך הפשיטה עוכבו 80 מאוהדי הפועל, מה שהוביל לחרם של האולטראס על המשחק. אגב, האוהדים שנתפסו במחסן שוחררו לביתם עם הרחקות מינימליות של 60־30 ימים בלבד מהמגרשים. יומיים לאחר מכן הגיע מרד האוהדים.
המשטרה העלתה כוננות לקראת דרבי הכדורסל, כולל עיבוי כוחות מצד מג"ב. השילוב בין הפשיטה על המחסן לבין ירי פצצות התאורה למחרת מחוץ לסמי עופר במשחק בין מכבי חיפה לבני־סכנין הוביל למתיחות גבוהה במשטרה, מה שבא לידי ביטוי בהחלטות שלה.
5 צפייה בגלריה
אבוקות ביציעי אוהדי מכבי ת"א
אבוקות ביציעי אוהדי מכבי ת"א
הצטרפו למחאה. אוהדי מכבי ת"א
(צילום: עוז מועלם)
אוהד הפועל רן סגל מספר: "ביקשו מאיתנו להקדים ולהגיע בשש, הגיעו אלפי אוהדים והשערים היו סגורים, הם נפתחו רק בסביבות שבע. ואז המשטרה דורשת תעודות זהות רק מאוהדי הפועל. עשו מכולנו עבריינים כדי למצוא אולי מסתננים ממעוכבי הדרבי – ואז כל הקהל צריך לסבול. מה זה, האח הגדול? שיכניסו אותנו למערכות של המשטרה? יש אירוע תרבותי שמבקש מכל אזרח תעודת זהות?"
מחאת האוהדים, שהתיישבו מחוץ לאולם וסירבו להיכנס, זכתה לתמיכה מיידית מהנהלה שהחליטה לשבור את הכלים. "זה יעלה לך מאות אלפי שקלים, קנסות, תביעות", הסבירו אנשי הפועל לאיש החזק במועדון, עופר ינאי, והוא השיב להם: "יש לכם צ'ק פתוח, לא יהיה פה משחק".
תגובות לאירועי הדרבי התל אביבי בכדורסל
(תגובות לאירועי הדרבי התל אביבי)
המהלך של ינאי וההנהלה יצר מציאות חדשה בספורט הישראלי, אחדות בין כל ארגוני האוהדים, ובהם בלטו אלו של היריבה המרה מכבי ת"א: ארגון הגייט דרש לקיים את חצי גמר גביע ווינר שבוטל והודיע כי לא יתייצב לגמר הערב בהיכל שלמה מול הפועל ירושלים (גם הגוש המעודד של ירושלים יחרים את המשחק); ארגון הפנאטיקס השבית את העידוד במשחקה של קבוצת הכדורגל הצהובה אתמול נגד הפועל פ"ת, "כאות מחאה על היחס המחפיר של אותם גופים רקובים שתכליתם היא לשרת את אוהדי הכדורגל. לא נקבל יותר התנהלות של מחסומים בכניסה לאצטדיון. לא נקבל יותר שוטרים עם M16 ומחסנית בהכנס. לא נקבל יותר פגיעה בחופש הפעולה שלנו ביציעים. הסיפור הזה הסתיים".
במשטרה היו לחוצים מאוד מהדרך שבה הצטיירה הפעילות בשבוע שעבר והזעיקו את מפקד מרחב ירקון תנ"צ איתן מנשה להעביר תדרוך לתקשורת – אך הבלבול רק גבר בעקבותיו. בין היתר, מנשה ציין כי המינהלת הייתה שותפה בהחלטה לבדוק תעודות זהות – והיא מיהרה להוציא הכחשה – וכי היה חשש לפגיעה באוטובוס השחקנים של מכבי ת"א, אלא ששחקניה הגיעו בכלל ברכבים פרטיים.

"אבוקה היא כלי נשק"

יש דבר נוסף שחייבים לומר בקול רם: אף שמדובר באחוז מינורי ביציעים, קומץ אוהדים בעייתיים מאיים להשתלט על המועדונים בכדורגל ובכדורסל – שלא מנסים להרים מולם את הראש, מה שבדיעבד פוגע בקהל הנורמטיבי ומשאיר את כל העבודה המלוכלכת למשטרה.
ל"ידיעות אחרונות" ו־ynet נודע כי כחלק מהנחיית מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, השוטרים שינו מגמה בטיפול באוהדים ועברו לפעילויות כירורגיות ויזומות מול הארגונים הקיצוניים. "הקומץ הזה הוא פחות מאחוז, אבל הם מסכנים את שלום הציבור, החלטנו להתמקד בו על מנת להוקיע אותו", מסביר רפ"ק איציק אמיר, ראש מערך מניעת האלימות בספורט במשטרה. עם זאת, תקציב המינימום שהקצתה המשטרה למערך שהתקנים שלו אמורים להיות גדולים בהרבה לא השתנה, מה שמצביע על היחס לנושא.
5 צפייה בגלריה
מכבי חיפה בני סכנין
מכבי חיפה בני סכנין
מתקפת האבוקות בסמי עופר, בשבוע שעבר
(צילום: אלעד גרשגורן)
גורם נוסף שלא מסייע בטיפול הוא מערכת בתי המשפט. בדרבי האחרון נתפסו 120 אבוקות ו־35 רימוני עשן, ואת מופע פצצות התאורה המבהיל מסמי עופר לא נשכח מהר. ומה התוצאה? מפעילי הפצצות ספגו הרחקה מינימלית מהמגרשים ומעצר בית עד לתחילת השבוע, אלו מדרבי הכדורגל כבר שוחררו.
בשיחות עם מפקדי מרחב וגורמי משטרה בכירים, עולה הטענה כי השופטים מקילים בעבירות ספורט. באנגליה, דוח טיילור שנכתב לאחר אסון הילסבורו קבע כי יש צורך בשופט ספורט ייעודי, ומדינות רבות פעלו כך כחלק מהפקת הלקחים הבינלאומית, אך לא בישראל. "אבוקה היא כלי נשק לכל דבר", קובע רפ"ק אמיר. "היא מגיעה לחום של 2,600 מעלות, מרכיבים אותה חומרים מסרטנים, זה אירוע נשימתי שמסכן את הציבור".
בישראל עדיין לא יישמו את הפעלת הקנסות המינהלתיים בגלל רגולציה פנים־משטרתית, בעיה שלפי הטענות אמורה להיפתר בשבועות הקרובים. זה אמור להיראות כך: 3,000 שקל לעבירת פירוטכניקה, 6,000 לעבירה שנייה, והשלישית כבר תיחשב פלילית; השלכת כוס שתייה או מצת תהיה שווה קנס של 1,500 שקל (3,000 בעבירה שנייה); פריצה לשדה המגרש – 3,000; אי־התייצבות של מורחק בתחנת משטרה תניב קנס של 2,000 שקל בפעם הראשונה ו־4,000 בשנייה. המחירון בהולנד, למשל, הרבה יותר חמור: 450 יורו לרעולי פנים בתוך האצטדיון, 1,500 יורו בפעם השנייה והרחקה לכל החיים בשלישית.
בהקשר זה, הבעיה הישראלית היא הבירוקרטיה, חוסר היציבות הפוליטי שאינו מאפשר לבצע מהלכים עמוקים – למשל, שימוש במצלמות לזיהוי פנים שהיו מאפשרות יצירת רשימות שחורות ומונעות כניסת מורחקים.

האוהדים נגד השר

עוד לפני פתיחת העונה, אוהדי כדורגל בכל הארץ זעמו על הפרסומת של משרד התרבות והספורט שהציגה אותם כאלימים. המתיחות מול השר מיקי זוהר החריפה בשבוע האחרון, ואחרי סוכות הוא מתכוון לקיים כנס חירום בנושא. "קיבלתי החלטה לפוצץ את האירוע, לשים לזה סוף", הוא הסביר. השר הוסיף אמש, אחרי שאוהדי מכבי ת"א הניפו שלטים בוטים בגנותו: "איומים וקללות עליי ועל משפחתי לא יעזרו. אני נחוש יותר מתמיד למגר את מגפת האלימות בספורט הישראלי. וזה יקרה".
5 צפייה בגלריה
שר התרבות והספורט מיקי זוהר
שר התרבות והספורט מיקי זוהר
"הוא לא בכיוון". השר זוהר
(צילום: דנה קופל)
מי שתקף חזרה היה מנכ"ל הפועל ת"א בכדורסל מתן קפלן: "אם שר הספורט חושב שזה סביר במדינת ישראל לעמוד שעתיים בתור למשחק, אני חושב שהוא לא בכיוון. השר דוחף את המשטרה לנקוט בגישה קשה נגד האוהדים, אבל בזמן שהוא עושה את זה הוא פוגע בכל האוהדים".
וכשקשה לסמוך על האכיפה, מגיעים פתרונות יצירתיים: האולטראס של הפועל ת"א מתכוונים להגיע מחר למשחק הרגיש בטדי מול בית"ר ירושלים, והנהלת הקבוצה החליטה לשכור מאבטחים באופן פרטי כדי שישגיחו על האוהדים בכניסה ליציעים. בהתאחדות גם שוקלים איסור הגעת קהל חוץ למשחקים. אבל בינתיים המצב רק הולך ומחמיר, וכבר לא ניתן לסכם כתבות כאלה במילים: גרוע יותר כבר לא יכול להיות.