יום שני, 10.06.2024 שעה 06:53

"קיבלתי החלטה להביא לפיצוץ, עד שכולם יבינו"

שר הספורט זוהר ל-ONE: "רמת האלימות בספורט גוררת גם את המשטרה לתוך המעגל ונפגעים גם אנשים חפים מפשע, פניי לשלום ולא למלחמה". ומה יהיה הלאה?

|
מיקי זוהר (אורן בן חקון)
מיקי זוהר (אורן בן חקון)

ערב קשה חווה אתמול (חמישי) הספורט הישראלי, כשהדרבי בחצי גמר גביע ווינר פוצץ על ידי הפועל ת”א, אחרי שאוהדיה נדרשו להציג תעודות זהות בכניסה להיכל קבוצת שלמה וסירבו להיכנס למשחק. שר התרבות והספורט מיקי זוהר התעורר הבוקר לכמות רבה של קללות והודעות נאצה ובראיון ל-ONE שיתף על כך והבהיר כי אינו מתכוון לסגת מדרכו.

“אני אישית לא מתרגש מזה, עברתי בחיים, יש מחאות, קופצים עליי ברחובות וזה לא מטריד אותי, אתה לא יכול להתרגש מהדברים האלה בכלל, אבל זה משקף מצב”, פתח זוהר בהתייחסות לנאצות שספג. “באופן אישי, אני מבין היום יותר מתמיד, לאור אירועי אתמול, שהדבר הכי חמור ומסוכן בספורט הישראלי זו רמת האלימות שיש בתוכו.

“צריך להבין דבר אחד וזה המסר החשוב: רמת האלימות שיש בספורט הישראלי גוררת גם את המשטרה לתוך האירוע, כי היא צריכה לטפל בזה. אני חלילה לא אומר שהיא אלימה, אבל כן אפשר לומר שהיא נכנסת לסיטואציה לא פשוטה, כי היא צריכה לטפל ולמגר תופעת אלימות שהולכת וגואה בספורט הישראלי ומתוך מעגל האלימות הזה יש המון ריקושטים שפוגעים באנשים חפים מפשע.

שוטרים בכניסה להיכל שלמה (איציק בלניצקי)שוטרים בכניסה להיכל שלמה (איציק בלניצקי)

“אני חוזר על זה פעם אחר פעם וזה המסר המרכזי, כשהמשטרה צריכה להיכנס ולטפל במעגל האלימות, לפעמים גם אנשים טובים נקלעים פנימה וזה המצב המסוכן שנוצר. לכן, המטרה הכי חשובה של כולנו, היא למגר סופית את תופעת האלימות הזו כדי שאנשים טובים ונורמטיביים לא ישלמו מחיר של אנשים לא נורמטיביים שבאים להרוס את המשחק”.

באה הפועל ת”א, אמרה שלא תעלה לשחק כי יש אלימות נגד האוהדים שלה.
“אמרתי אתמול מה אני חושב על ההחלטה, היא לא טובה בעיניי משום שבעצם זה לא עוזר לנו להילחם בתופעה, כי זה כביכול מציג את המשטרה כגוף האלים במקום לשים לב שיש הרבה מאוד בעיות שצריך לטפל בהן וכמו שציינתי, הטיפול בהן הוא גם לפעמים מגיע למצב שאנשים טובים משלמים על זה וזה הדבר העצוב פה, שהאלימות הלא טובה, שמשתוללת והולכת וגואה משבוע לשבוע, משפיעה על האנשים הטובים וזה אנשים צריכים להבין”.

מה יהיה הלאה?
“אני כמובן מצפה לכנס ישיבה דחופה מיד אחרי החג של כל ראשי הספורט הישראלי, אני אכנס את כולם לישיבה אחת גדולה ושם נדון מה עושים מפה הלאה. במקרה הזה זו צומת מכריעה, יגיעו גם אנשי המשטרה, גם איתם נדבר ונתכנן את המשך הטיפול שכולל כמובן הימנעות מפגיעה בחפים מפשע, נקבע נהלים מסודרים לאיך משחק צריך להתנהל, מה צריך לבוא למשחק, איך מגיעים למשחק, אם זה זמני הגעה, התעודה שצריך להציג.

אוהדי הפועל תל אביב יושבים על הקרקע כאות מחאה (פרטי)אוהדי הפועל תל אביב יושבים על הקרקע כאות מחאה (פרטי)

“נייצר איזו משנה סדורה, לצד אותה אכיפה נבנה מבנה הכי טוב שאפשר לאוהדים. נצטרך לעשות את זה בשיתוף פעולה מלא עם כולם, כל הקבוצות, המנהלות, האיגודים וההתאחדויות וגם אני מקווה מאוד שנמצא את ארגוני האוהדים לוקחים חלק בדבר הזה ולא מסתגרים בתוך עצמם ומגבים אלימות”.

ביום שני יש כבר משחק נפיץ בין בית”ר ירושלים להפועל ת”א.
”אני מעריך שלשם גם תהיה היערכות מסוימת וגם מאוד תלוי במודיעין שיהיה. רוצים לקוות שלקראת המשחק הזה אנשים יירגעו ויבינו שהדרך הזו היא לא חכמה”.

אוהדי הספורט תמכו אתמול בהפועל ת”א איך אתם מבדילים בין אנשים טובים למי שבא ופוגע?
”אפשר בקלות לזהות מי אנשים שאכפת להם ורוצים טוב לבין אלה שמחפשים אלימות. בסוף מדובר בקומץ, כולם יודעים את זה, אותו תפוח רקוב בסל פוגע בסוף בכל האוהדים. אותו אנחנו צריכים למצוא ולטפל בו. עכשיו אני אגיד כך, למה אני ככה נחוש והולך עם זה עד הסוף? הגיעה הנקודה שאי אפשר להמשיך ככה יותר מבחינתי.

אוהדי הפועל תל אביב מחוץ להיכל שלמה (איציק בלניצקי)אוהדי הפועל תל אביב מחוץ להיכל שלמה (איציק בלניצקי)

“ברור לי שאני משלם מחיר ציבורי וברור לי שאני אקבל התקפות, קללות ונאצות וידעתי שאף אחד לא יהיה סבבה עם האמירות שלי, אבל אני נמצא בנקודה שקיבלתי החלטה שאני עושה פעולות גם אם הן צריכות להיות לא פשוטות כדי לעורר את כולם על האירוע הזה. אם היינו מבליגים על האירועים האחרונים והיינו נמצאים בסיטואציה שאומרים ‘הכול בסדר, יהיה טוב, בואו נדבר’, אתם יודעים איפה היינו נמצאים, היינו במצב עוד יותר חמור. קיבלתי החלטה לפוצץ את האירוע, לשים לזה סוף, להביא למצב שיהיה פיצוץ וכולם יתאחדו למגר את האלימות”.

בעבר היית משדר אחרת בסגנון האמירות שלך.
”זה מה שאמרתי, בגלל שראיתי שעשינו לא מעט פעולות והן לא שיפרו את המצב, אלא הוא רק הלך והחמיר, הפוך ממה שרציתי, הבנתי שהגיע הרגע לעשות סוף לדבר הזה, להגיע לסיטואציה לא פשוטה, אני אבוא מול כולם כדי שכל מי שאכפת לו מהספורט הישראלי יירתם יחד איתנו למיגור התופעה הזו של האלימות”.

החלפת עקיצות עם עופר ינאי.
”דיברתי עם עופר ינאי וגם עם דייויד מינצברג ושניהם אנשים טובים שרוצים בהצלחת הספורט הישראלי והקבוצות שלהם. הם גם נמצאים במצוקה לא פשוטה ואני יכול להבין גם את הדאגה לקהל שלך, שזה דבר לגיטימי ומכובד מאוד בעיניי, הדבר הבעייתי הוא שבעצם יש מצב שאני חושש ממנו שהאוהדים הקיצוניים מכתיבים את הקצב וזה דבר שחייב להיפסק.

עופר ינאי (ראובן שוורץ)עופר ינאי (ראובן שוורץ)

“שוב, אני מבין שכל מה שקורה כרגע, כל ההמולה הזו, היא לא פשוטה, לא כיף להיות בסיטואציה הזו, בטח לא מבחינתי, אני באתי לעשות רק טוב לספורט הישראלי, אני מביא מאות מיליונים לספורט הישראלי ומחזק אותו. אבל הספורט הישראלי לא יכול להצליח עם אלימות בתוכו וזו המשימה הגדולה שלי, למגר את תופעת האלימות וגם אם אצטרך להיכנס לעימותים ומאבקים, אני אדע להתמודד איתם, כי בסוף אם האלימות הזו תיפסק זה היה שווה את הכול”.

אתה מאמין שלא נחווה עוד שבר? לאן אנחנו הולכים? איפה זה ייגמר?
”הדברים תלויים בכולם. בארגוני האוהדים, במשרד התרבות והספורט, במשטרה, בקבוצות, במנהלות ובהתאחדויות והאיגודים. ללא יוצא מן הכלל. זה תלוי בכולם. אם לכולנו ואני מאמין שכן אכפת מהספורט הישראלי אז בבקשה תתכבדו, תגיעו לשולחן, תבואו לפתור את הבעיה הזו יחד ואם רוצים להמשיך להתכתש ולהתעמת בסוף כולם מפסידים, ככה זה עובד בחיים מניסיון”.

תערב עוד גורמים בכירים כמו ראש הממשלה?
”כרגע אני לא רוצה לערב גורמים נוספים, אני חושב שאני יודע להתמודד עם זה לבד, יש לי את הכלים להתמודד עם זה לבד, אני מתמודד ישירות מול כל הגופים, הקבוצות, המשטרה ובתקווה שיהיה גם קשר עם ארגוני האוהדים שירצו לקחת חלק. פניי לשלום לא למלחמה, אני רוצה שאוהדים ייהנו ממשחקי הספורט, שייהנו מהחוויה, לא רוצה שיסבלו בה, אבל הם לא יוכלו לעשות זאת כשהאלימות גואה. אני לא עושה את זה כדי לפגוע במישהו כמו שמנסים להציג, בלי שנטפל בזה הספורט הישראלי לא יהיה שווה יותר”.

בנימין נתניהו (רויטרס)בנימין נתניהו (רויטרס)

איך אתה מתרגש מהקללות?
”לא מתרגש, כבר היו נגדי מחאות בעניינים פוליטיים, אבל זיהיתי סממן רע מאוד וסופר מטריד. המון אלימות גואה גם ברשתות, גם בתוך ארגוני האוהדים שבוחרים לקלל, להכפיש, לאחל מוות, לאיים, להטריד בשיחות באמצע הלילה, אלה לא סממנים של אנשים נורמטיביים, אלו סממנים של אנשים שעוברים על החוק, אלו סממנים של אנשים שמעדיפים לנצח אותך באלימות ולא בהידברות ושיח מכובד”.

הגשת תלונה במשטרה?
”לא, העברתי את זה כמובן לגורמי האבטחה שדרשו ממני את כל האינפורמציה כי זו חובתי. לא עדכנו אותי שיש תגבור אבטחה ואני לא מאמין שבאמת צריך, אני לא חושב שהמאיימים באמת יעשו משהו, זה בעיקר מהפנים ולחוץ”.

תגובות לאירועי הדרבי התל אביבי
אסור לפספס
נגןהכפילים של ריאל מדריד חוגגים עם הגביע
גם הכפילים של ריאל מדריד חוגגים עם הגביע
נגןאבא מסי מגיע לשחק עם תיאגו מול כל החברים
אבא מסי מגיע לשחק עם תיאגו מול כל החברים
נגןתומר חמד בחופשה מפסיד במשחק טניס ומתעצבן
תומר חמד בחופשה מפסיד במשחק טניס ומתעצבן
נגןאיך הגיב לוקה דונצ'יץ' להחתמה של אמבפה?
איך הגיב לוקה דונצ'יץ' להחתמה של אמבפה?
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */