עוד על סערת ביטול הדרבי התל אביבי
היום בצהריים ערך מפקד מרחב ירקון, תנ"צ איתן מנשה, תדרוך עם הכתבים ושם טען: "התקבלו לא מעט ידיעות על כוונות לפגוע באוהדים ובשוטרים תוך כדי הפרת הסדר. יש גם ברשתות לא מעט ציטוטים של 'נעשה חשבון' או 'נסגור חשבון'. תסתכלו אתם בדפי הפייסבוק ובמדיה הגלויה תראו כמה קריאות יש שם לסגור חשבון עם שוטרים ואוהדים".
4 צפייה בגלריה
כוחות משטרה מחוץ לדרייב אין
כוחות משטרה מחוץ לדרייב אין
כוחות משטרה מחוץ לדרייב אין
(צילום: יאיר שגיא)
עוד הוסיף מנשה: "היינו ערוכים לקיום האירוע הזה, מה שעמד לנגד עינינו זה נושא הבטיחות. אני חייב לציין שהפעילות שלנו לא מסתיימת באירוע הזה, יש מספר מורחקים והם לא התייצבו בתחנת משטרה ולכן אנחנו נאתר את האנשים האלה. מדובר על 100 אוהדים שזומנו משתי הקבוצות. אנחנו יודעים שיש עשרות שהגיעו לאולם כדי לפגוע בשוטרים ואוהדים".
כזכור, אחרי אירועי דרבי הכדורגל ביום שלישי האחרון החליטה משטרת ישראל לקיים אתמול בבוקר ישיבה עם מינהלת הליגה, בה הוצע לסגור את יציעים 1 ו-3 בהיכל קבוצת שלמה על מנת למנוע מהומות בתוך האולם. במינהלת סירבו לבקשה זאת מאחר שידעו שהיא אינה סבירה וגם בלתי אפשרית לאחר שכבר אוהדים קנו ליציעים האלה כרטיסים.
תגובות לאירועי הדרבי התל אביבי
(צילום: באדיבות ONE)
אחרי שבקשתם סורבה, החליטו במשטרה, בעקבות מידע מודיעיני, לתגבר את הכוחות מחוץ לאולם ובתוכו, כשאפשר היה לראות אתמול כמות גדולה יותר של פרשים, כלבי גישוש, מאבטחים ושוטרים שעמדו בכניסות השונות ומסביב למדשאות בנוסף, החליטו לבקש תעודות זהות בכניסה - מה שהדליק את כל האש.
מה היה אותו מידע מודיעיני? בדרבי הכדורגל נעצרו כ-90 אוהדים, שהורחקו גם מחצי גמר גביע ווינר, אך למשטרה התברר שאותם אוהדים מתכוונים להגיע לסביבת האולם ואולי אפילו לנסות להיכנס למשחק.
אוהדי הפועל ת"א מוחים על התנהגות המשטרה
(צילום: יאיר שגיא)
"אני חייב לומר שנערכנו לאירוע הזה כמו לכל משחק", אמר בזמן האירוע מנשה. "למעשה החל משעות הצהריים החלו להגיע אלינו ידיעות מודיעיניות על כך שמגיעים לפה אותם 90 אוהדים מורחקים מבלומפילד. פרסנו כוחות רבים ועשינו פעולות לזיהוי אנשים. ידענו שנמצאים פה אנשים שלא צריכים להיות כאן וכדי לאתר אותם ביקשנו איזשהו כלי לזיהוי, זה לא חייב להיות תעודת זהות, זה יכול להיות גם אפילו רק להגיד את מספר תעודת הזהות, רק כדי לראות שכל אחד יכול להיכנס והוא לא מורחק".
תנ"צ מנשה המשיך: "אנחנו משטרת ישראל, ואני כמפקד מרחב ירקון אחראי על שלום הציבור, אני מעדיף להסביר עכשיו מאשר לאחר מכן, אם יקרה פה איזשהו אירוע. אנחנו ידענו בוודאות שהמשחק הזה לא הולך לעבור בצורה תקינה במידה ולא נבדוק תעודות זהות. לא בחרנו קהל אחד חס וחלילה, הקהל של הקבוצה הנגדית כבר נכנסו לאולם עם בדיקה של תעודות זהות".
4 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל ת"א עומדים בתור
אוהדי הפועל ת"א עומדים בתור
אוהדי הפועל ת"א עומדים בתור
(צילום: יאיר שגיא)
4 צפייה בגלריה
שטינברג בהיכל קבוצת שלמה
שטינברג בהיכל קבוצת שלמה
נציגי המשטרה באולם. "נערכנו לאירוע הזה כמו לכל משחק"
(צילום: יאיר שגיא)
"המטרה שלנו בבדיקה הזאת היא לצורך ביטחון האנשים, אין שום דבר אחר מעבר לכך. שוחחתי עם נציגי האוהדים, עם סמנכ"ל הפועל ת"א וביקשתי ממנו פתרון אחר. שאלתי אותו מה הוא מוכן לעשות כדי שנראה שבאמת מי שרוצה לפגוע בציבור פה לא ייכנס ונוכל לאתר אותו, אבל לא הייתה לו תשובה לצערי. זיהוי אנשים שנכנסים פנימה ולשמור פה על האנשים שבאים ליהנות ולראות משחק הייתה הדרך היחידה".
מנכ"ל מינהלת הליגה, שלומי פרי, הוסיף: "הייתה היערכות מאוד רצינית עם מצגות, מודיעין ותרחישים. הוזמנתי גם בצהריים למפקד מחוז ת"א והוא ביקש לסגור את היציעים. נלחמנו נגד זה כי חשבנו שלא ראוי שאנשים שכבר קנו כרטיסים לא יוכלו להיכנס למשחק, ובסוף הוא החליט לבוא לכאן ולראות במו עיניו את ההיערכות. כשהוא ראה את הכל, כולל את ההפרדות ביציעים הוא החליט לפתוח את היציעים. יש את הסיפור של תעודות הזהות, אני חושב שההחלטה של המשטרה הייתה הגיונית, מנומקת היטב, היה פה רצון שלהם ש-90 מורחקים לא יכנסו למשחק, היה גם רצון שלהם לזהות עוד אנשים שהיו באירועי בלומפילד, וזה מה שהם החליטו. אוהדי הפועל החליטו שזה לא הדבר הנכון לעשות".
4 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל ת"א עומדים בתור
אוהדי הפועל ת"א עומדים בתור
אוהדי הפועל ת"א. טוענים להתעמרות מצד המשטרה
(צילום: יאיר שגיא)
בשל הדרישה של המשטרה לבדיקת תעודות זהות, זאת אחרי שבכניסה הציבו מגנומטרים ושוטרים רבים שהתכוונו לבדוק כל תיק ותיק, אוהדי הפועל התחילו להרגיש לטענתם שהבידוק הוא בלתי סביר ואף "התעמרות" כלשונם. "הם רק רצו לגרום לנו לסבול, אין שום סיבה מאחורי הבקשה הזאת, זה רק כדי ליצור תורים ארוכים, להעמיד אותנו זמן רב מחוץ לאולם כדי שאיזה אוהד יתחיל להתעצבן מהחום והדוחק ואז תתחיל מהומה ויוכלו להגיד 'הנה, הם אלימים'", אמר אחד האוהדים.
בסופו של דבר, החליטו האוהדים, כמובן בתמיכה של המועדון עצמו - לא להיכנס פנימה. בהתחלה הייתה תחושה שאולי המשטרה תחזור בה מהבקשה או שאחד מהגורמים הרלוונטיים יצליח להשפיע על ההחלטה ושהמשחק בכל זאת יתקיים כסדרו, אבל המשטרה עמדה על שלה והאירוע בוטל.
פורסם לראשונה: 07:00, 29.09.23