ג'וני דפ מתקאמבק ו"לופן" חוזר בעונה חדשה: כל המלצות התרבות לשבוע הבא

מותחן מדע בדיוני מרשים, נונו מארחת את נטע ברזילי, הלנה בונהאם קרטר במיני-סדרה ביוגרפית, פסטיבל התמר יוצא לדרך, סדרה תיעודית על דיוויד בקהאם, אירוע לחובבי אבירים, הצגה אקטואלית לימינו ושלל אירועים לחול המועד • אלה הדברים הכי מעניינים שמחכים לכם

ג'וני דפ ב"ז'אן דו בארי". צילום: באדיבות בתי קולנוע לב

עוד שבוע מגיע לסיומו, אז כדי שתתחילו לתכנן את התוכניות שלכם להמשך השבוע כבר מעכשיו, הכנו עבורכם כמה המלצות לכל מה שמעניין בעולם התרבות בשבוע של 05/10-29/09.

סרטים

ז'אן דו בארי

סרטה החדש של הבמאית-שחקנית מייוון ("פוליס"), דרמה תקופתית שפתחה את פסטיבל קאן האחרון, עוקב אחר דמותה האמיתית של ז'אן, צעירה ממשפחה בעלת מעמד נמוך, שלא חששה להשתמש בקסמה האישי וביופייה כדי לטפס בסולם החברתי.

לאחר שהפכה לפילגשו של הרוזן דו בארי, הוא מציג אותה למלך לואי ה-15 (ג'וני דפ, בסרט הקאמבק שלו) בניסיון להתקרב לכסף ולכוח שמתלווים לארמון המלוכה. ז'אן הופכת במהרה לפילגש המועדפת עליו, אך אף אחד לא רוצה נערה מהרחוב בארמון - וסקנדל מתעורר.

בבתי הקולנוע

היוצר

מותחן המדע הבדיוני הזה, בבימויו של גארת' אדוארדס ("רוג אחת: סיפור מלחמת הכוכבים", "גודזילה"), מתרחש בעולם עתידני שבו מתחוללת מלחמה בין הגזע האנושי לכוחות הבינה המלאכותית. בזמן המלחמה, סוכן לשעבר בכוחות המיוחדים מגויס כדי להרוג את ארכיטקט הבינה המלאכותית, שפיתח נשק מסתורי לסיום המלחמה - ולהשמדת הגזע האנושי.

יחד עם צוותו, המורכב מלוחמי עילית, הוא יוצא לעבר קווי האויב כדי לגלות שהנשק להשמדה המונית הוא בעצם אינטליגנציה מלאכותית בדמות ילדה. בכיכובם של ג'ון דיוויד וושינגטון ("שחור על לבן", "טנט"), זוכת האוסקר אליסון ג'ני ("אני, טוניה") וקן וואטאנבה.

בבתי הקולנוע

סדרות

נולי

במיני-סדרה הביוגרפית הזו, שנוצרה על ידי ראסל טי. דיוויס ("השנים", "החטא"), המועמדת לאוסקר הלנה בונהאם קרטר ("נאום המלך", "הכתר") מגלמת את השחקנית הבריטית נואל גורדון, שכיכבה במשך כמעט שני עשורים באופרת הסבון המצליחה "Crossroads" כבעלת מלון דרכים, עד שפוטרה במפתיע מהסדרה. כעת היא נאלצת להתמודד עם תחושת הבגידה וחוסר הוודאות, המהווה קושי גדול עבור נשים רבות בתעשיית הבידור.

רביעי, yes ו-HOT

בקהאם

סדרה תיעודית העוקבת אחר עלייתו המטאורית של דיוויד בקהאם, בן למשפחה ממעמד הפועלים בבריטניה שהפך לאחד הכדורגלנים האהובים ביותר בעולם ב-30 השנים האחרונות.

הסדרה, שבוימה על ידי זוכה האוסקר פישר סטיבנס ("הלגונה הסודית", "טייגר קינג"), מציגה לא רק קטעי ארכיון שלא שודרו מעולם של כדורגלן העבר וגיבור התרבות בהווה, אלא גם ראיונות אינטימיים עם רעייתו ויקטוריה, בני משפחתו, חבריו האישיים וחבריו לקבוצות שבהן שיחק לאורך הקריירה שלו.

רביעי, נטפליקס

לופן

יותר משנתיים לאחר שהסדרה הצרפתית הפכה להצלחה בינלאומית גדולה ומפתיעה, עומאר סי חוזר לגלם את אסאן דיופ, הגנב-ג'נטלמן שדמותו מושפעת מהדמות הספרותית ארסן לופן.

בעונה החדשה דיופ מחליט לחזור לפריז כדי להציע לאשתו לעזוב את צרפת יחד עם בנם כדי להתחיל חיים חדשים במקום אחר - אך לנוכח שדי העבר הרודפים אותו, זה לא יהיה קל.

חמישי, נטפליקס

מוזיקה

פסטיבל התמר

המהדורה ה-23 של הפסטיבל הוותיק, שיתקיים עד 6 באוקטובר, תשלב גם הפעם בין מוזיקה לטבע ותכלול שיתופי פעולה מסקרנים במיוחד.

ערב הפתיחה יכלול מופע של אלון אולארצ'יק, ומייד אחריו תעלה חבורת "זהו זה!", ומירי מסיקה תארח את קרן פלס במופע זריחה בבוקר שלמחרת. במהלך הפסטיבל יופיעו גם פאר טסי, נינט טייב, ברי סחרוף, יסמין מועלם, דניאלה ספקטור, אריק סיני, נגה ארז, טונה, בניה ברבי, לאה שבת, פול טראנק, התקווה 6 ועוד.

החל משני, מצדה וברחבי המועצה האזורית תמר

נונו סוגרת סיבוב הופעות

לאחר שזכתה בשנה שעברה בפרס תגלית השנה של אקו"ם, וכשברשותה כמה להיטים גדולים במיוחד (ובהם "ליבינג דה דרים", "בנים" ו"Cute Boy"), הזמרת הלא שגרתית הזו תקיים מופע שקיעה מיוחד, שיסיים את סיבוב ההופעות שליווה את אלבום הבכורה המוצלח שלה ("סטטוס"). כדי לחגוג את המאורע המרגש היא לא תהיה לבד - ותארח את לא אחרת מאשר נטע ברזילי.

שלישי, אמפי מיני ישראל, לטרון

פסטיבל אבו גוש

המופעים השונים בפסטיבל המוזיקה הוותיק הזה, שהתקיים לראשונה כבר ב-1957, מציעים מסע עשיר בצלילים ובניחוחות אקזוטיים, שמטשטשים את הגבול שבין קלאסי לעכשווי.

אמנים מאיטליה, בריטניה, ארגנטינה, אסטוניה, צרפת, וכמובן מישראל, יקיימו שלל הופעות, ובהן מופעים שבהם יבוצעו שירי לאוטה עתיקים, האריה "וריאציות גולדברג" של יוהאן סבסטיאן באך, האופרה "דידו ואיניאס" של הנרי פרסל, מופעי שאנסונים וג'אז עם דבורה בנאסולי, ועוד רבים.

שלישי-חמישי, מרכז רבין, תל אביב

פסטיבל צלילי סתיו

שמונה קונצרטים יתקיימו באוויר הפתוח ותחת כיפת השמיים במסגרת הפסטיבל, שייערך זו השנה השנייה וישלב מוזיקה קלאסית מערבית, קלאסית ערבית, ג'אז, מוזיקה ווקאלית, ועוד.

ירון לונדון יפתח את הפסטיבל בהקראת "פטר והזאב"; זמרת הסופרן נור דרוויש ונגן העוד אחמד דראושי ישתפו פעולה בקונצרט "פריז ביירות" עם יצירות של וולפגנג אמדאוס מוצרט, פיירוז ונתן אלתרמן; כן ייערכו קונצרט משפחתי לכלי הקשה ולמיתרים שיכלול יצירות של ויוואלדי, באך ועוד; מופע של עמותת קשת אילון ושל עמותת מפעל המוזיקה שבליבו פרויקט מוזיקלי המשלב נגנים ערבים ויהודים, ועוד.

ראשון-שלישי, כנסיית נוטרדאם, אבו גוש

אנסמבל מפעל המוזיקה, צילום: שלי באהרון

במה

פסטיבל עכו הבינלאומי לתיאטרון אחר

מאות משתתפים ייקחו חלק בכ-20 מופעי תיאטרון, 14 מתוכם הצגות מקור, במהדורה ה-44 של הפסטיבל, שמעניק הזדמנות ליצירה אחרת ושונה, כזו שמחברת גישות מחוץ לזרם המרכזי.

נוסף על עשרות אירועי החוצות החינמיים, יתקיימו מופעי שאולין ייחודיים על ידי כ-25 משתתפים מסין, מחזה ראשון פרי עטה של השחקנית הוותיקה רבקה גור, השחקן המוערך עלא דקה יעלה מחזה ראשון בהשתתפותו ובהשתתפות חנה אזולאי-הספרי, ההצגה "מתקני עולם" בהשתתפות שחקנים בעלי מוגבלויות ועל הרצף האוטיסטי, ערב מחווה ליעקב אגמון ז"ל, ועוד.

ראשון-רביעי, רחבי עכו

ההצגה "דרכון מנגאלי" // צילום: אלה ברק

פסטיבל רמלה עיר עולם

עשרות אירועים ופעילויות למגוון גילים יועלו בפסטיבל, שיתקיים בפעם ה-7, לצד סיורים מודרכים באתרי התיירות ההיסטוריים של העיר, ובהם מופע קרקס על המים, מופעי רחוב, תהלוכות ססגוניות, מופעי מחול, מופעים של מוזיקה אתיופית, הודית ואפריקנית, מופעים לילדים של אמנים כגון קוגומלו ויובל המבולבל, והשיא - מופעים של זמרים רבים, ובהם נועה קירל, עדן חסון, גליקריה, שרית חדד, שירי מימון, ועוד.

שני-רביעי, רחבי רמלה

קרקס על המים // צילום: באדיבות דוברות עיריית רמלה

נרטיב

בשנת 2028 מדינת ישראל מצויה בעיצומה של מלחמת אזרחים עקובה מדם, שהובילה לגל של פליטים ישראלים שעזבו לאירופה.

יואב, שברח מן התופת לדנמרק, מנסה בכל כוחו להתחיל מחדש ולהיטמע בחברה המקומית, אך עברו וזיכרונותיו מימי המלחמה רודפים אותו מבלי לתת לו מנוח, והדבר גורם לו לנסות להחזיר את חייו למסלול באמצעות טיפול חדשני למחיקת זיכרונות שמפעילה חברה מסתורית. יאיר שפירא ("איש הכריות") כתב וביים את ההצגה בהפקת הבימה 4, שבה מככבים טל שדה, יותם רוטשטיין, נעמי כהן, ועוד.

שבת, תיאטרון הבימה, תל אביב

ההצגה "נרטיב", צילום: אליעד סודאי

פסטיבל מחול בכפר

להקת המחול ורטיגו תקיים בפעם ה-6 את הפסטיבל, במשך שלושה ימים מבוקר עד ערב, כאירוע מתמשך של יצירות מחול מקוריות בבכורות מישראל ומחו"ל. במהלכו יתקיימו הופעת טרום בכורה ליצירה "מאנא" של נעה ורטהיים, סדנת יצירה מבוץ, מופע של הזמר-יוצר אביב בכר, הצגות תיאטרון לילדים, סדנת תנועה, מופע חישוקים מוארים, ועוד.

שלישי-חמישי, כפר האמנות האקולוגי ורטיגו

להקת המחול ורטיגו, צילום: מיכה איימוס

משפחה

הלונה ג'אנק

פארק שעשועים מאתגר שבו מיצבים פעילים ומתקני משחק העשויים מפסולת "תוצרת" חירייה, לצד סדנאות יצירה בשימוש חוזר שבהן יכינו המשתתפים חלקים מהמתקן או מהמשחק הענק.

נוסף על כך, יהיו סיור למפעל שהופך פסולת לאנרגיה, מתחם פסולת אלקטרונית שבו יהיה אפשר ללמוד בצורה חווייתית על הטיפול בפסולת כזו, שעשועון למשפחות, "אשפתולוגים" שיענו על שאלות בנושא זבל, וסוכה כשרה וסביבתית מחומרים בשימוש חוזר.

שני-רביעי, פארק המיחזור חירייה

הלונה ג'אנק, צילום: אילן ספירא

פסטיבל אבירי ירושלים

מופע סוסים, טורניר ומחנה אבירים, הטלת כידונים, ירי חץ וקשת, סיף, משחקי תפקידים, יריד אמנים, סדנאות וכיתות אמן לכל הגילים - אלה רק חלק מהפעילויות שיתקיימו במסגרת הפסטיבל, אשר מבוסס על תרבות ימי הביניים ומתקיים רק פעם בשנה.

הפעם נושא הפסטיבל יהיה "בובה מייסעס" ("סיפורי סבתא", ביידיש), והוא יוקדש לתרבות של יהודי אירופה מאותה תקופה ויביא לחיים סיפורי אגדות מרתקים בצורה מהנה ויוצאת דופן.

שבת, מוזיאון עין יעל, ירושלים

פסטיבל אבירי ירושלים, צילום: Alona Elena Kumina

פסטיבל יפו להצגות ילדים

"שמוליקיפוד", "עלי באבא", "אגדה אדומה" ו"מרק אבנים" הם חלק מהמופעים שיתקיימו בפסטיבל, שייערך בפעם ה-17 ויתפרס על פני שלושה ימים.

הפסטיבל יציג הצגות בעברית, בערבית, בג'יבריש, הצגות ללא מילים ואפילו כאלה דו-לשוניות, והצופים ייחשפו לעולמו של האחר והשונה באמצעות צלילים, הבעות, צבעים ושלל מחוות שמייצרות אמפתיה, הבנה וסקרנות.

מחמישי, תיאטרון יפו

ההצגה "שמוליקיפוד", שתשתתף בפסטיבל, צילום: תום ווליניץ

הכוכבים פורשים כנף

המלחין והמנצח גיל שוחט ישתף פעולה עם טל מוסרי, חני נחמיאס, הדוד חיים וזמרת האופרה קסניה גלונטי, במופע שבו ילווה על ידי חמישה פסנתרי כנף ענקיים ופסנתרנים וירטואוזיים.

המופע ינוע בין ביצועים חדשניים ליצירות קלאסיות לילדים כמו "פטר והזאב" ו"חליל הקסם" ולשירים ממחזמרים כמו "מלך האריות" ו"צלילי המוזיקה", דרך קטעי אופרה ועד שירי ילדים אהובים שונים כמו "שבת בבוקר", "נחום הארנב", "מקהלה עליזה" ו"גברת פלפלת".

שלישי, בית האופרה, המשכן לאמנויות הבמה, תל אביב

פסטיבל צלילי ילדות

מופע מוזיקלי משירי להקת כוורת (בהשתתפות דפנה דקל, עידן אלתרמן, דני רובס ועמרי רוזנצוויג), תיאטרון בובות וחפצים, מופע משירי יהונתן גפן (עם חנן יובל ודביר בנדק), הצגות פרינג' מוזיקליות חדשניות, מסיבת ריקודים לכל המשפחה, מופע העוקב אחר סיפור חייה של זמרת הג'אז האגדית אלה פיצג'רלד, המופע המוזיקלי "ברוך הבא!" בהשתתפות גלית גיאת ומאיה בלזיצמן, ומופע של שירי ילדות אהובים מכל הזמנים הם רק חלק מהאירועים שיתקיימו בפסטיבל, שיביא מגוון רחב של תרבויות מקומיות ובינלאומיות שבמרכזן עומד המוטיב המוזיקלי.

ראשון-שלישי, תיאטרון חולון

גלית גיאת, צילום: זוהר רון

פסטיבל הצגות הילדים הבינלאומי באר שבע

הפסטיבל של תיאטרון לילדים ולנוער באר שבע, המתקיים זו הפעם השישית, יעמוד השנה בסימן אחדות וקבלת האחר, ובמסגרתו תוצג בבכורה "לחיות בהרמוניה", הצגת מקור מוזיקלית, קומית וליצנית של התיאטרון המבוצעת בג'יבריש, אשר בוחנת מה נדרש מאיתנו כדי להצליח לחיות חיים משותפים, פוריים ומהנים בבניין מוזר ויוצא דופן.

בפסטיבל יועלו שלל הצגות נוספות (ובהן המחזמר "אלוף העולם" עם שיריו של חנן בן ארי, ההצגה לקטנטנים "תיאטרון פצפון" ו"לואיסה", שזכתה בכמה פרסי אסיטז'), וייערכו גם סדנאות, מופעי קרקס, מופעי רחוב של אמנים מישראל ומחו"ל, הפעלות שונות, דוכני רחוב ועוד.

החל מרביעי, רחבי באר שבע

ההצגה "לחיות בהרמוניה", צילום: מעיין קאופמן
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר