בחודשים האחרונים יוסי בניון העדיף לשמור על שתיקה. הוא הקשיב מרחוק לדיונים סביב סאגת "החדר", ולא הגיב. מחר, בראיון בלעדי במוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות", המנהל המקצועי של הנבחרת החליט לפתוח הכל.
"האם עשינו הכל כדי שזהבי יהיה בנבחרת? בוודאות. לא רק אני, אנחנו כצוות. אבל חייב להגיד שמאותו רגע לא התעסקנו בזה, השם שלו בכלל לא עולה. גם כשעולים שמות של 30 שחקנים, השם זהבי לא עולה. שלחו לי כותרת שבה מצוטט הסוכן שלו אומר ששיחת טלפון ממני תפתור הכל. מה, אנחנו ילדים קטנים? אלו מניפולציות. ההערכה שלי? הוא לא יהיה בנבחרת בכל הקמפיין. לכן גם הפסקנו להתעסק בו".
4 צפייה בגלריה
יוסי בניון
יוסי בניון
"הנבחרת לא הייתה בנויה על שחקן אחד ולא תהיה". בניון
(צילום: איליה מלינקוב)
בניון חושף לראשונה מה שהתרחש ביום ההוא. "אמרתי לו 'ערן, אני אוהב אותך ורוצה אותך בנבחרת. אבל אנחנו משנים התנהלות, קבל את זה, נשב ונראה איפה אפשר לעזור לך'. הייתי מוכן לעשות בשבילו הרבה, אבל הוא בחר לא להגיע. התקשרתי כמה פעמים, והוא לא ענה. דיברתי עם הסוכן שלו, רונן קצב, שאמר לי שהוא לא מוכן להיפגש איתי. בסוף ישבנו שלוש־ארבע שעות. אמרתי לו שחשוב שיהיה כדי לחנוך צעירים כמו אוסקר גלוך, אבל הוא אמר שהוא מסתכל רק על הצד המקצועי שלו. התאכזבתי. תאמין לי, נתתי לו המון דרכים לרדת מהעץ והוא לא השתמש בהן".
אולי, אבל אם זהבי היה היום בנבחרת, הסיכויים לעלות ליורו לא היו גדולים יותר? "הנבחרת לא הייתה בנויה על שחקן אחד ולא תהיה. ערן היה השחקן הכי בולט ולאן הנבחרת הגיעה? לא הגיעה. אותי לא מעניין ששחקן יבקיע 20 שערים והנבחרת תסיים רביעית. להגיד שזה אישי זה מצחיק, הרי אנחנו רוצים להצליח. זה לא אגו".
4 צפייה בגלריה
ערן זהבי
ערן זהבי
"אמרתי לו 'ערן, אני אוהב אותך ורוצה אותך בנבחרת. אבל אנחנו משנים התנהלות, קבל את זה"
(צילום: עוז מועלם)
ולך אין אגו? "אספר לך פה לראשונה שאני מקבל מאות הודעות נאצה, 'יא מרוקאי אפס, הכל אצלך אגו'. הכי קל לשייך את זה למוצא שלי. אם היו פה אנשי מקצוע זרים, היו מדברים אליהם בצורה כזו? בגלל שאני מרוקאי ומזרחי אז האגו מתחבר אליי? כל ההחלטות מקצועיות נטו".

"ראיתי שחור בעיניים"

בניון מתאר את המצב שעימו התמודד יחד עם המאמן אלון חזן – נבחרת מפולגת. "כולם מדברים על החדר, למה אף אחד לא מדבר על זה ששינינו את התופעה בנבחרת שבה ישבו שחקנים יהודים וערבים בנפרד? זה הגיוני? זה יותר בעייתי מכל חדר, במיוחד במצב של המדינה. בארוחת הבוקר הראשונה ראיתי שחור בעיניים. בשולחן אחד מדברים ערבית, ושולחן ליד סביבו רק יהודים. קראתי מהר לביברס נאתכו, שהיה הקפטן, ושאלתי אותו 'מה הולך פה?' הוא ענה שלזה הם הורגלו. זו הייתה הפעם האחרונה שזה קרה. היה צריך לחבר מחדש את הנבחרת".
4 צפייה בגלריה
יוסי בניון
יוסי בניון
"כל אחד בוחר את ההתנהלות שלו". בניון
(צילום: איליה מלינקוב)
בשיא המשבר אבי זהבי, אחיו של ערן, כתב ברשתות: "יש שני סמרטוטים שמנהלים את הנבחרת שמונעים מאגו, ותאמינו לי שבתור אחד ששמע את השיחות וקרא את ההודעות, איש קטן עם אגו גדול".
"אני לא יכול להתייחס, כי הכותב לא קיים מבחינתי".
וערן שעשה לייק? "כל אחד בוחר את ההתנהלות שלו, גם אם יש לי אכזבה מערן זה מגיע מההחלטה שלו לא להגיע לנבחרת. לא אלכלך עליו. אני לא הייתי עושה לייק כזה".
4 צפייה בגלריה
דור פרץ חוגג
דור פרץ חוגג
נבחרת ישראל חוגגת. "מי אנחנו שנזלזל בנבחרות אחרות?"
(צילום: AFP)
אנחנו באמת בבית הקל ביותר של נבחרת ישראלית. אם לא נעלה זה כישלון שלך? "מי אנחנו שנזלזל בנבחרות אחרות? יש הזדמנות טובה ומאמין שנעלה. כישלון זו מילה גדולה מדי. אם ישראל הייתה עולה להרבה טורנירים ועכשיו לא, זה אומר שנכשלתי".
כמה אתה מעורב בהחלטות המקצועיות? "יש כל מיני פרשנים, מאמני ושחקני עבר, שאומרים 'יוסי קובע'. כל אחד מהאינטרס שלו, חלקם מצרות עין כי היו רוצים להיות במקומי ויש כאלה שאני סתם לא בא להם טוב. אני שלם עם עצמי. היה לי משקל גדול בבניית הצוות ובעיקר בבחירת הסגל. לא אגיד לחזן 'ההוא חייב לשחק'. אני לא מתערב".