X

לא תאמינו מה מופיע בקורות החיים של מנהיגים ברחבי העולם

נתניהו, כידוע, היה מוכר רהיטים; פוטין היה בקג"ב; זלנסקי שיחק שחקן שמשחק מורה שמשחק נשיא, או משהו כזה. אבל אלו לא המקצועות הכי מפתיעים שתמצאו בקורות החיים של מנהיגי מדינות: מי היה שומר ראש, ומי זכה בתואר שחקן השנה של פיפ"א?

נשיא אוקראינה זלנסקי וראש הממשלה נתניהו (ארכיון). צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ

להנהיג מדינה זו לא משימה קלה – אבל בעידן שבו בתי עסק מפרסמים מודעות דרושים שמצפים מכל מזכירה לתואר ראשון ומכל ברמן ללימודי תעודה, מעט מפתיע שמעולם לא התגבשו סטנדרטים לשפוט לפיהם קורות חיים של אלה המבקשים להנהיג מדינות. בימים שבהם גורל העולם מוטל בין מי שהתחילו את הקריירה כמציל בבריכה (ג’ו ביידן), מרגל (ולדימיר פוטין) וקומיקאי (וולודימיר זלנסקי), סקרן אותנו לדעת אילו עוד מקצועות מפתיעים ניתן למצוא בקורות החיים של ראשי ממשלות ונשיאים ברחבי העולם. נעזרנו ב-ChatGPT, Perplexity ו-Forefront ללקט כמה דוגמאות.

אחד מתחומי הפעילות הפחות מפתיעים שניתן למצוא אצל מנהיגים הוא כלכלה: כידוע לכל ישראלי, בנימין נתניהו עבד במחלקת השיווק של חברת הרהיטים הישראלית רים; אלן ג’ונסון סירליף, שכיהנה כנשיאת ליבריה בין 2006 ל-2018 והיתה האישה הראשונה שנבחרה באופן דמוקרטי להנהיג מדינה באפריקה, החלה כמנהלת משקי בית וניהלה קריירה ארוכה כאשת כספים ובנקאית בכמה מהמוסדות הפיננסיים הגדולים בעולם; דונלד טראמפ, כידוע, היה (ועודו) איש עסקים בתחום הנדל"ן והתקשורת; ועוד רבים וטובים.

האזכור של טראמפ, לצד זלנסקי, מעביר אותנו כמובן לתחום אומנויות הבמה והיצירה: בנוסף לסטנדאפיסט וכוכב הריאליטי, הדוגמה המוכרת ביותר היא נשיאה ה-40 של ארה"ב, רונלד רייגן, שהחל את הקריירה כשחקן בהוליווד; ג’ימי מוראלס, נשיא גואטמאלה, הוא קומיקאי ושחקן; אדי רמה, ראש ממשלת אלבניה, היה צייר; נשיא קרואטיה לשעבר, איבו יוסיפוביץ’, הוא מלחין מוזיקלי; ראש ממשלת איטליה המנוח סילביו ברלוסקוני היה זמר; ונשיא מדגסקר, אנדי רג’וֹאֶלינה, היה די.ג’יי מקצועי.

באופן מפתיע, לא מעט מנהיגים הגיעו מתחום הספורט: נשיא ליבריה הנוכחי, ג’ורג’ ווֶאַה, שיחק כדורגל בפאריס סן-ז’רמן, מילאן וצ’לסי. ב-1995 אף זכה בתואר שחקן השנה של פיפ"א; ראש הממשלה המכהן של פקיסטן, עימראן ח’אן, שיחק כ-20 שנה בנבחרת הלאומית של הספורט המקביל לכדורגל במדינות אסיה ואפריקה שהיו בעבר בשליטת בריטניה – קריקט; ארדואן הטורקי היה בעברו שחקן כדורגל חצי-מקצועי; ונשיא מונגוליה הקודם, בטולגה קַלְטְמַה, היה מתאגרף.

עבודה אחרת שדורשת כוח לשימוש במקרי הצורך היא שמירה, ולא מעט מנהיגים עסקו בכך: גם אם נוציא מהמשוואה את פוטין (מרגלים נמצאים לא פעם במשימות שמהותן שמירה על אנשים ומוסדות), נמצא מנהיגים רבים שהגיעו מהתחום: ראש ממשלת קדנה, ג’סטין טרודו, היה שומר במועדון; כמוהו גם חורחה מריו ברגוליו, הלוא הוא האפיפיור פרנציסקוס, ונשיא גמביה לשעבר אדאמה בארו; ונשיא בולגריה, בויקו בוריסוב עבד כשומר ראש.

לא מעט מנהיגים הגיעו ממקצועות אפורים בהרבה: אנגלה מרקל, קנצלרית גרמניה לשעבר, היא כימאית קוונטים; לולה (לואיז אינאסיו דה סילבה), נשיא ברזיל, עבד במפעל פלדה; ראש ממשלת ניו-זילנד בתקופת הקורונה, יסינדה ארדרן, היתה ברמנית בתחילת דרכה; נשיא ונצואלה, ניקולאס מדורו, החל כנהג אוטובוס; ראש ממשלת הדמוקרטיה הגדולה בעולם, נרנדרה מודי, היה מוכר תה; טוני אבוט, ראש ממשלת אוסטרליה לשעבר, היה על מסלול ההכשרה לכמורה; ראש ממשלת קנדה הקודם, סטיבן הארפר, עבד במיון דואר; ראש ממשלת איסלנד לשעבר, יוהאנה סיגוּרְדַ’רדוֹטיר, היתה דיילת בחברת התעופה הלאומית; ונשיא אירלנד מייקל היגינס היה מלצר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר