המתחים החברתיים והפוליטיים מגיעים לבמה

זכויות המיעוט מול הרוב והיחיד מול החברה הם חלק מהנושאים שבהם עוסק המחזה "בלוז לחופש הגדול", שיעלה בתיאטרון בית ליסין • "הדמויות נמצאות בין להזדהות עם הערכים שמגיעים מהשלטון לעומת הצו הנפשי והמוסרי", אומר המנהל המוזיקלי אמיר לקנר

בלוז לחופש הגדול - וולקאם/ תיאטרון בית ליסין

בשנים האחרונות אמיר לקנר (35) הוא אחד המוזיקאים, המעבדים ויוצרי המוזיקה לתיאטרון העסוקים בארץ. הוא אחראי, בין היתר, להצלחה של חברי "זהו זה!", שכובשים את הבמות ברחבי הארץ; הוא חבר לתזמורת המהפכה ליצירת שלושה מופעים שמצדיעים לתרנגולים, ליוסי בנאי ולשלישית הגשש החיוור; ובפרויקט האחרון שלו, המחזה "בלוז לחופש הגדול" שיעלה בתיאטרון בית ליסין ב-17 באוקטובר, הוא אחראי לניהול המוזיקלי.

המחזמר "בלוז לחופש הגדול", צילום: קוקו

העיבוד המוזיקלי לאחד הסרטים שהתקבעו בפנתיאון הקולנועי שלנו מגולל את מאורעות החופש הגדול האחרון שבין בחינות הבגרות לגיוס לצה"ל, כשחבורה של נערים ונערות מתכוננת למסיבת סיום התיכון ומתמודדת עם החלטות שיקבעו את עתידם. את השירים למחזה כתב אורן יעקובי (שגם כתב את המחזה עצמו) יחד עם עילי בוטנר, שגם הלחין, ובין השחקנים שיעלו על הבמה תוכלו לראות את חני נחמיאס, דור הררי, נועם קלינשטיין, טל גרושקה ועוד.

אמיר לקנר // צילום: קוקו

"זה מאוד מאתגר לקחת יצירה ממדיום אחד ולתרגם אותה למדיום של במה. צריך להעביר את הקהל חוויה של הצגת תיאטרון שיש בה חוקים וכללים אחרים מסרט שבו עוברים בין זמנים ולוקיישנים", אומר לקנר. "התפקיד שלי בפרויקטים האלה הוא גם לקחת את השירים של עילי ולהכניס בהם את הדרמה של התיאטרון כדי שהם יקדמו את העלילה ויספרו את הסיפור, וגם ליצור שירים חדשים עירומים לגמרי וליצור להם עולם משלהם.

"ב'בלוז' המוזיקה היא בלב העלילה של הסרט. התפקיד הראשי זה נגן שמתלבט אם ללכת עם המוזיקה והאמנות שלו ולהתגייס ללהקה צבאית או להיות לוחם. ההצגה נפתחת כשכולם מנגנים ושרים יחד. השחקנים מנגנים לייב על הבמה והיה אתגר חדש איך מביאים את המוזיקה, שקיימת אפילו בשם הסרט, עם עיבוד וניהול מוזיקלי שיביאו את התקופה שבין המלחמות, את ישראל של התקופה ההיא. גם בחרתי לתת אזכור לנעימה המפורסמת של קדישזון בסרט המקורי, שניגנתי בפסנתר, לתת למי שמכיר את הסרט היטב את הצלילים המוכרים".

הסרט הזה יצא מזמן. איך משמרים את הרלוונטיות שלו?
"יש לנו קאסט מאוד מוכשר וצעיר שמגיע עם המון רעב להפוך את הסיפור של הסרט לרלוונטי למציאות של היום, וזה מתלבש כמו כפפה. הצומת שהגיבורים נמצאים בו - בין האידיאל והצורך לשרת את המדינה ולהזדהות עם הערכים שמגיעים מהשלטון לעומת הצו הנפשי והמוסרי - רלוונטי מאוד היום. זה מעניין לעסוק במתח שבין האישי לבין הלאומי, היחיד מול החברה, זכויות המיעוט מול הרוב".

השתתף ביצירת השירים. עילי בוטנר, צילום: Bartzi
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר