כלב מגזע אמריקן בולי XL. צילום: .

נשיכה שוברת עצם: האם זה הכלב המסוכן ביותר בעולם?

לאחר סדרת תקיפות קטלניות שביצע האמריקן בולי XL, שמשרד הבריאות הישראלי הגדיר כמין מסוכן, בבריטניה שוקלים לאסור את אחזקתו • איך נוצר גזע הכלבים הזה, ממה נובעת האגרסיביות שלו ומהו הסוד לאחזקה שלו?

הוא זן חדש שרוב ארגוני הכלבנות בעולם עוד לא הכירו בו, יש לו 3 תתי-סוג נוספים הקשורים למשפחה שלו וכמה מדינות ברחבי העולם אוסרות על הייבוא או האחזקה שלו: לאחר סדרת תקיפות שבוצעו על ידו ברחבי בריטניה (חלקן נגמרו במוות), האמריקן בולי XL, שמשרד הבריאות הישראלי מגדיר ככלב מסוכן, עלול להיות אסור לאחזקה גם בממלכה.

בשנים האחרונות מתקיים דיון בינלאומי רחב בקרב מומחים בנוגע להתנגדות לכלב או לתמיכה בכלב, שנוצר באמצעות הכלאה של שני זני כלבים הנחשבים מסוכנים לבני אדם – האמריקן פיטבול טרייר והסטאפורדשייר טרייר אמריקני, שבעבר גודל לצורך לחימה בשוורים. אם זה לא מספיק, בתהליך השבחת המין החדש, הוא הוכלא גם עם שלושה גזעים של כלבי בולדוג.

אותה הכלאה הביאה ליצירת המין החדש, שלו ארבעה תתי-מין: אמריקן בולי סטנדרט, אמריקן בולי פוקט, אמריקן בולי XL ואמריקן בולי XXL. גופם של מיני הכלבים הללו כולל לסת גדולה יותר מזו של בולדוג רגיל (כך שכשהוא תוקף, הוא לא מרפה – מה שגורם לשבירת עצמות, קריעת גידים ופגיעה בעצבים) וגוף שרירי שמתבטא בכתפיים חזקות וברגליים מאד שריריות, ויש להם גם ביטחון עצמי חזק ואינטליגנציה רבה.

לא מרפה. אמריקן בולי XL // צילום: Getty Images

אחת מהסיבות למסוכנות הכלב היא יצר ההגנה העמוק שלו על בני משפחתו. כל אירוע שבו הכלב ירגיש שחל איום על הבעלים שלו עלול להוביל למתקפה חריפה ביותר מצדו. נוסף על כך, יש לו דחף חזק לציד, הוא שוקל קרוב ל-60 קילוגרמים והוא נחשב לכלב כזה שלא ישוב ממסע הציד שלו עד שיהיה לו טרף להביא חזרה לאדוניו. המין הזה גם מאוד זקוק למנהיג חזק ובעל ביטחון שיוביל אותו, אחרת הוא עלול לנסות להילחם על מקומו בתוך המשפחה ולחולל צרות רבות.

"לא מדובר בחיית מחמד רגילה, אלא בבעל חיים עוצמתי שלפעמים גם נולד עם מזג גרוע מאוד שדומה למזג של הזנים מהם הוא נוצר", ציינה מומחית לכלבים בראיון שקיימה עם העיתון הבריטי "הגרדיאן". "זהו כלב גדול מאוד בעל נטייה חזקה לאגרסיביות, שרק בעלים תקיף וחזק מאוד יוכל לנהל אותו. כשאנשים בעלי אופי חלש או בעייתי מחזיקים בכלב כזה, הם לא באמת מצליחים לשלוט בו".

עניין של אילוף? אמריקן בולי XL // צילום: Getty Images

לי פרקין, שכלבו נהרג לאחר שהותקף על ידי אמריקן בולי XL, סיפר ל"האינדיפנדנט" כי הוא ניסה לעצור אותו בכך שתקע לו אצבעות בעיניים, מעך את אשכיו ופשוט ניסה להכאיב לו כדי שישחרר את כלבו – ללא הצלחה. "רק אחרי ששלושה אנשים נוספים עזרו לי, הצלחנו יחד לגרום לו לסגת", סיפר, וציין כי מאז התקרית הוא סובל מתופעות של פוסט-טראומה.

מנגד, הווטרינר המשפטי ד"ר דייב מרטין אמר ל"האינדיפנדנט" כי הכלב לא בהכרח תוקפני יותר מאחרים, כמו שהנשיכות שלו "פוצעות יותר לעומק ולכן מתפרסמות יותר". מומחים טוענים כי הסוד באחזקת הכלב תלוי, בסופו של דבר, בבעלים שלו. "כאשר מחנכים את הכלב נכון, הוא יהווה בן משפחה למופת – כל הסוד הוא בדרך האילוף והניהול שלו", ציינו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו