לא משפיעה על נתניהו: הכנסת מתנגדת להתערבות בג"ץ בחוק הנבצרות

עו"ד שגית אפיק, היועצת המשפטית לכנסת, טוענת כי חוק הנבצרות כפי שהוא עדיף מהמצב המשפטי שקדם לו • בנוסף על כך, היא מביעה התנגדות להצעת בג"ץ לדחות את תחולת החוק: "יש לבחון את תכלית החוק ולא את הטענות למניעים לחקיקתו"

יועמ"שית הכנסת, שגית אפיק. צילום: אורן בן חקון

היועצת המשפטית לכנסת, עו"ד שגית אפיק, הביעה היום (שישי) את דעתה על התערבות בג"ץ בחוק הנבצרות, כאשר היא מתנגדת לכך ולשיטתה הוא אף עדיף מהמצב המשפטי שקדם לו. עוד היא מתנגדת להצעת בג"ץ לדחות את תחולת החוק: "יש לבחון את תכלית החוק ולא את הטענות למניעים לחקיקתו", וכי הוא דומה להסדרי נבצרות אחרים כמו של נשיא המדינה.

חוק הנבצרות אושר בקריאה ראשונה // ערוץ הכנסת

עמדתה של יועמ"שית הכנסת חולקת על עמדת היועצת המשפטית לממשלה, אשר קראה לבג"ץ לקבל את העתירות הדורשות לפסול את התיקון לחוק יסוד הממשלה, המסגיר את הליך נבצרותו של ראש הממשלה. יועמ"שית הכנסת לא רק שמגנה על החוק מפסילה, אלא אף קובעת כי הוא עדיף על המצב המשפטי שקדם לו וכי יש לדחות את הטענות לפרסונאליות של החוק.

"ההסדר כפי שגובש עדיף על ההסדר החסר שהיה קיים ערב חקיקתו, ובהתאם לפסיקת בית המשפט הנכבד הביקורת השיפוטית צריכה להתבסס על תכלית החוק, ולא על המניעים שהובילו לחקיקתו" כתבה. עוד הוסיפה כי ממילא החוק אינו משחרר את ראש הממשלה נתניהו מהמחויבות למלא אחר הסדר ניגוד העניינים שהותקן לו ע"י היועצת המשפטית לממשלה.

בג"ץ ה-15, צילום: אוליבייה פיטוסי

בג"ץ כבר דחה לפי שעה את עמדת היועמ"שית מיארה לפסול את החוק והוציא צו על תנאי לדחיית כניסתו לתוקף בלבד. גם לכך מתנגדת יועמ"שית הכנסת ובתגובתה כותבת כי "משעה שבחר המחוקק מפורשות לכונן את החוק מושא ענייננו בתחולה מיידית, אין מקום להתערב בכך" וכי "בית המשפט קבע פעמים רבות שהדין הקיים אינו אוסר על כינון חוקי יסוד משטריים בתחולה מיידית, ועל כן אין מקום לאסור על כך במצב הנורמטיבי הנוכחי". זאת אף שלשיטתה כל חוק יסוד יש לחוקק בתחולה נדחית, "כינון חוקי יסוד הנוגעים ליחסים בין הרשויות ראוי שייעשה בתחולה נדחית ומאחורי מסך בערות".

יועמ"שית הכנסת חזרה על עמדתה בדיון כי חוק הנבצרות תואם למעשה את הסדרי הנבצרות של נושאי משרה בכירים אחרים בשירות המדינה כמו נבצרות נשיא המדינה ולכן החוק לא עיגן כל הסדר חריג ואין לסול אותו. ".חוק מאוזן, דומה במהותו ובפרטיו להסדרי נבצרות שנקבעו לנושאי משרה אחרים בישראל, דוגמת נשיא המדינה ויו"ר הכנסת, ודומה אף להסדרים שהוצעו בעבר בעניין זה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר