ביהמ"ש קבע: לא יתקיימו תפילות בהפרדה בתל אביב במהלך יום כיפור

התקבלה טענת העירייה ובית המשפט קבע כי לא יתקיימו תפילות בהפרדה ברחוב במהלך יום הכיפורים • השופט דחה את העתירה וקבע כי לא תתקיים הפרדה מגדרית • השופטת הדס עובדיה: "איני סבורה שעלה בידי העותרים להראות כי מצוות התפילה תפגע אם לא יתפללו באופן המבוקש על ידם תוך הפרדה במרחב הציבורי על בסיס מגדרי המהווה אפלייה אסורה"

מתפללים בכיכר דיזינגוף תל אביב (ארכיון) . צילום: ארגון ראש יהודי

"לא תתקיים כל הפרדה מגדרית באמצעים פיזיים": ביהמ"ש המחוזי בתל אביב קיבל את טענות עיריית תל אביב, וקבע כי לא יתקיימו תפילות בהפרדה ברחוב דיזנגוף במהלך יום כיפור. השופטת הדס עובדיה דחתה את עתירת פורום "חירות וכבוד האדם בישראל" וקבעה כי לא תתקיים הפרדה מגדרית במהלך תפילות כל נדרי ונעילה ברחוב.

כבר שנים ספורות שתפילת הנעילה שעורך ארגון "ראש יהודי" ברחוב דיזנגוף בסוף יום כיפור הפך לשם דבר, אלא שהשנה, על רקע המאבקים נגד הדת בעיר, סירבו בעיריית תל אביב לאפשר את קיום האירוע בהפרדה.

בפסק הדין נכתב: "לא מצאתי ממש בטענת העותרים שפועלה של העירייה והפתרונות שיושמו על ידה להרשאת קיום תפילת יום הכיפורים במרחב פתוח בהפרדה מגדרית שנערך ללא היתר לקיום אירוע במרחב הציבורי ומבלי שהיה סיפק בידי העירייה ליישם את הנוהל בכל עניין ולרבות איסור לקיומו בהפרדה מגדרית באמצעים פיזיים היא נורמה, פעולה המהווה איסור חדש, שננקטה בחוסר סמכות, באופן שרירותי הלוקה בחוסר סבירות קיצונית כטענת העותרים".

"מה שהיה הוא לא מה שיהיה": נשים צועדות בבני ברק נגד תופעת ההדרה // צילום: משה בן שמחון

עוד ציינה השופטת בפסק הדין כי אינה סבורה שעלה בידי העותרים "להראות כי מצוות התפילה תפגע אם העותרים לא יתפללו באופן המבוקש על ידם תוך הפרדה במרחב הציבורי על הסיס מגדרי המהווה הפלייה אסור בכיכר דיזינגוף, שאינה נמנית עם המקומות הקדושים ליהודים".

השופטת הוסיפה כי "המתפללים וודאי שאינם מכשול ותפילותינו אינן מכשול אף לא בעיניי העירייה ולא יפה לטעון כך בימיוחד לא בימים שגם בהם אנו חוזרים ומבקשים שלום טובה וברכה".

חירות וכבוד האדם בישראל

עו"ד צפנת נורדמן עתרה בשם שלושה תושבי תל אביב וארגון פורום "חירות וכבוד האדם בישראל" וקבלה על כך שאין לעירייה סמכות לאסור את קיום האירוע בהפרדה וכי מדובר בפגיעה בשוויון. כעת דחה בית המשפט את עתירתה וקבע כי לא תתקיים תפילה בהפרדה.

נזכיר כי בעתירה ביקשו מבית המשפט להכריז על בטלות ההחלטה או לבטלה, זאת מכיוון שלטענת העותרים היא אינה חוקית. "ההחלטה מסמנת שפל חדש בדברי ימי המשיבה, בדברי ימי המדינה", נטען. "מאז שלטון המנדט הבריטי והפרעות ביישוב היהודי לא נשמע בארץ ישראל איסור על אבזרי תפילה יהודית, על מחיצה – עד עתה".

לטענת העותרים, בשנים האחרונות מתקיימות תפילות ברחוב דיזנגוף, תוך שימוש במחיצה, כשעד עתה העירייה לא העלתה בדעתה לאסור את התופעה.

בשבוע שעבר פורסם ב"ישראל היום" כי עיריית תל אביב אסרה על ארגון ראש יהודי לקיים תפילה בהפרדה ברחוב דיזנגוף, כפי שנהוג בשנים האחרונות בתחילה ובסיום של יום כיפור. בעקבות הודעה זו הודיעו בארגון כי לא יקיימו אירוע שלא בהפרדה. בראש יהודי פנו לרב שמואל אליהו ושאלו מה עליהם לעשות, והרב אמר כי עליהם לקיים את התפילה גם אם לא תהיה הפרדה - אך בארגון עדיין לא החליטו סופית מה יעשו.

הציבור הליברלי התעורר

מנכ"ל "ישראל חופשית", אורי קידר, הגיב על פסיקת ההפרדה המגדרית בדיזנגוף: "טוב עשתה עיריית תל אביב שהתירה את התפילה במרחב הציבורי, בה יוכל כל אדם לעמוד איפה שיחפוץ, ובה בעת אסרה על הקמת מחיצות בכיכר דיזינגוף. הפרדה מגדרית לא יכולה להתקיים במרחב הציבורי, ובזכות ההתעוררות הגדולה של הציבור הליברלי, ההתרחבות שלה לכל מרחבי חיינו נבלמת בימים אלו. אנו מאחלים צום מועיל לכולם וכולן, ומודים לבית המשפט שפסק את המובן מאליו - אין ולא יהיו מחיצות באמצע רחובות העיר.

ממכון הרטמן נמסר: "ככלל, מובן שאין כל בעיה שכל קבוצה של גברים או נשים הרוצה בכך תשב או תעמוד יחד או לחוד לצורך תפילה. הבעיה מתחילה כאשר בעקבות זאת המרחב הציבורי נחסם לבני מגדר זה או אחר. בימים של סובלנות ואחווה בין חלקיה השונים של החברה הישראלית, ההגבלה הזמנית התקבלה בהבנה - אולם בתקופה של מחלוקת עזה, שבה מבקשים להחיל נורמות של בית כנסת אורתודוקסי במרחב הציבורי התל-אביבי, אין פלא שמתעוררת התנגדות בקרב הציבור הליברלי בעיר.

"נזכור שלא מדובר, חלילה, באיסור על תפילה בהפרדה בבתי הכנסת ובקהילות שמעוניינות בכך - אלא אך ורק בהשארת המרחב הציבורי פתוח לכל".

ראש יהודי מסרו: "היום נפל דבר בישראל. מסורת נפלאה של כבוד הדדי בין אלפי תושבי העיר מכל המגזרים הופסקה. בית המשפט של מדינת ישראל פסק שתפילה בהפרדה על פי המסורת היהודית אסורה על פי החוק. המחיצה בכיכר דיזינגוף הייתה מינימלית, ליד החזן ואך ורק באזור זה, ולא הפריעה כלל לעוברים ולשבים. להיפך, אלפים התקבצו סביב המניין הזה ללא מחיצה והתרגשו ביחד, באחדות. אבל בית משפט לעניינים מנהליים דחה את העתירה נגד ההחלטה, והחליט לאסור עלינו לקיים את התפילה ביום הקדוש בכיכר דיזנגוף.

"בנימוקיה לדחיית העתירה טענה השופטת הדס עובדיה כך: 'הפרדה מגדרית נתפסת על פי ההלכה כביטוי של "הדרת נשים"'. צר לנו שהשופטת הבינה באופן מסולף את ההלכה היהודית ששומרת על כבוד האשה הרבה יותר מבית המשפט, שבהחלטה זו מנע מנשים רבות ומגברים רבים את החוויה המשותפת שציפו לה.

"כמובן שבכוונתנו לשמור על החוק. לדעתנו הפסיקה תחייב שינוי תקנות או חקיקה בעתיד. אנו בהתייעצות פנימית, גם עם רבנים, ונעדכן על ההתפתחויות בקרוב. בתפילה לאחדות ולכבוד אמיתי בינינו".

ראש רשימת "חי - חילונים ירוקים" בת"א וחבר מועצת העיר, ראובן לדיאנסקי: "המאבק שלי ושל הרשימה נגד הפרדה בין נשים לגברים במרחב הציבורי מקבל היום חיזוק משמעותי מבית המשפט המחוזי בתל אביב. לא תהיה תפילה בהפרדה מגדרית במרחב הציבורי ביום כיפור! לאחרונה התקיימו אירועים פסולים של תפילות בהפרדה שיזם הגרעין התורני 'ראש יהודי' בכיכר דיזנגוף ובכיכר הבימה. אירועים שיצאתי נגדם ודרשתי מחולדאי לא לאפשר אותם. במאבק עיקש של הציבור ושלנו נגד ההפרדה, הפגיעה בשיוויון ובנשים הצלחנו להביא לכך שעיריית ת"א הבינה שיש למנוע את ההפרדה הפסולה במרחב הציבורי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר