80 שנה לחיסול גטו וילנה: ראש ממשלת ליטא תשתתף יחד עם אלפי בני נוער במצעד החיים

ביום השנה לגירוש היהודים למחנות ההשמדה - מצעד וטקס זיכרון יצא לדרך מהגטו בבירה ויסתיים בקבר האחים הגדול בפונאר - אחד הסמלים הבולטים ביותר לשואת יהודי מזרח אירופה • את המצעד מובילה אינגרידה שימונטינה שאמרה בשנה שעברה: "השואה היא לא רק טרגדיה יהודית אלא טרגדיה לכל הליטאים"

פסל הגר"א הרחוובת הגטו היהודי לשעבר בווילנה. צילום: אריאל בולשטיין

ממשלת ליטא, הקהילה היהודית וארגון מצעד החיים העולמי מקיימים היום (חמישי) מצעד וטקס זיכרון, שייצא מאזור הגטו היהודי בוילנה ויסתיים בקבר האחים הגדול בפונאר, שם יתקיים טקס זיכרון ל-70 אלף יהודים, שנרצחו בבירת ליטא על ידי הגרמנים הנאצים ועוזריהם בני המקום.

לאחר הפסקה של שנתיים: מצעד החיים נערך בפולין (ארכיון) // Jerusalem media group

את המצעד, שמתקיים בסימן 80 שנה לחיסול גטו וילנה, תוביל זו השנה השנייה ראשת ממשלת ליטא אינגרידה שימונטינה, שאמרה בשנה שעברה כי ״השואה היא לא רק טרגדיה יהודית, אלא היתה טרגדיה לכל הליטאים", וכי טרגדיה כזו "יכולה לחזור על עצמה: התפרצויות של אלימות, הסתה ושנאה לא חלפו מהעולם״.

לצד המצעד יתקיימו במסגרת יום השואה הלאומי בליטא אירועים בפרלמנט ובקהילה היהודית. במצעד החיים בליטא צפוים להשתתף אלפי בני אדם, בהם בני נוער רבים.

הטבח בפונאר היה אחד האכזריים שידעה השואה

מנהל ארגון "מצעד החיים" באירופה, מישל גור ארי, יוביל את המצעד לצידה של ראשת ממשלת ליטא. ״מצעד החיים העולמי מקיים מצעדים לאורך כל השנה ברחבי אירופה, בימים הלאומיים בהן מצוין יום השואה, לרוב ביום גירוש היהודים למחנות ההשמדה או בימי טבח נוראיים".

"הטבח בפונאר היה אחד האכזריים שידעה השואה, והמצעד שלנו כל שנה לקבר האחרים בו נקברו יותר ה-70,000 יהודים הוא אזכרה ליהודים שחיו חיים כאן וחייהם נגדעו באכזריות," הוסיף. "הוא מהווה גם תזכורת לך שהאנטישמיות והשנאה עדיין מבעבעים ועלינו לומר בכל ברור - לעולם לא עוד״.

הרוצחים הליטאים לצד גופות הקרבנות // צילום: ויקיפדיה,

יהדות ליטא מנתה כ-200,000 יהודים טרום השואה, מתוכם כ-70,000 בעיר הבירה וילנה, שם הוקם הגטו המרכזי. חברי הקהילה מילאו תפקיד מרכזי בכל תחומי החיים של ליטא, ובלטו בתנועה הציונית. יהדות ליטא חוסלה כמעט כולה על ידי הנאצים בקיץ ובסתיו של 1941 באמצעות מה שמכונה ״השואה בכדורים״, רציחתם של יהודי מזרח אירופה בידי הנאצים ביריות וקבורתם בקברי אחים.

בליטא לבדה חוסלו 200 קהילות יהודיות, כאשר אחד הסמלים הבולטים ביותר לשואת יהודי מזרח אירופה ובכלל הינו הטבח בפונאר - שנמצא בפרברי וילנה - בו נרצחו 70,000 יהודים. על הטבח בפונאר נכתב אחד משירי השואה הידועים ביותר שנכתב כשיר ערש לילד שאביו נספה בשואה:

"... שֶׁקֶט, שֶׁקֶט, בְּנִי נַחְרִישָׁה! כָּאן צוֹמְחִים קְבָרִים,הַשּׂוֹנְאִים אוֹתָם נָטָעוּ פֹּה מֵעֲבָרִים. אל פּוֹנַאר דְּרָכִים יוֹבִילוּ, דררֶךְ אֵין לַחְזֹר, לבְלִי שׁוּב הָלַךְ לוֹ אַבָּא וְעִמּוֹ האור...״

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר