ועדת הכספים של הכנסת תתבקש לאשר ביום שלישי הקרוב העברה של כ-200 מיליון שקל שמיועדים לרשויות הערביות, שכבר ניזוקות מאי העברת הכסף עד כה. הכסף עוכב לדרישת שר האוצר בצלאל סמוטריץ', בשל טענתו שהכספים מגיעים לגורמים עוינים בתוך הרשויות הערביות, טענה שהוכחשה על ידי השב"כ וכן על ידי גורמים במשרד האוצר.
בתוך כך, גם התקצוב לערביי מזרח ירושלים במוסדות החינוך ובגופים האקדמיים בעיר יעבור בשבוע הבא בוועדת הכספים, על אף ההתנגדות של סמוטריץ' לפני כחודש, בטענה שאותו כסף משמש ל"הקצנה לאומנית בתוך האוניברסיטאות". התקצוב אושר לבסוף לאחר תיאומים עם עיריית ירושלים, בהובלת ראש העיר משה ליאון.
יחד עם זאת, בתיאום עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והשב"כ הוחלט להקים צוות שיעקוב אחר הכספים לרשויות המקומיות הערביות, שלפי שעה יועברו ביום שלישי הבא למשרד הפנים, ולאחר אישור הממשלה את מנגנון הפיקוח החדש - הכספים יועברו ממשרד הפנים לרשויות הערביות, שמחכות מאוד לכספים האלה, עוד לפני סוף שנת התקציב.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
סמוטריץ' לא חוזר בו מהקפאת הכספים לרשויות הערביות: "לא נבהל מהמתקפות"
סמוטריץ' לא חוזר בו מהקפאת הכספים לרשויות הערביות: "לא נבהל מהמתקפות"
סמוטריץ' במסיבת העיתונאים לפני כחודש - לא חוזר בו מהקפאת הכספים לרשויות הערביות: "לא נבהל מהמתקפות"
(צילום: אלכס קולומויסקי )
גורם בכיר באוצר ציין כי אין ספק שכספים המועברים לרשויות לא מגיעים לארגונים עוינים, כפי שטען סמוטריץ', אולם כן קיימת בעיה ברשויות המקומיות ובעיקר ברשויות הערביות של העברת כספים המיועדים לפרויקטים במכרזים "תפורים" לקבלנים וליזמים שמאיימים על ראשי הרשויות או משחדים אותם. מטרת המנגנון החדש תהיה גם למנוע מצבים מעין אלה, כאשר השב"כ ומשרד ראש הממשלה יהיו מעורבים בהקמת הצוות החדש וביצירת המנגנון. עוד הדגיש הבכיר באוצר שכל הכסף עובר זה שנים תחת פיקוח, וכל רשות בארץ, כולל הרשויות הערביות, חייבות לדווח למשרד האוצר על כל הוצאה שהוציאו - גם לפני הקמת המנגנון החדש.
בלשכתו של שר האוצר אמרו הבוקר כי אין מדובר בכניעה של השר, אלא להפך, בהצלחתו להקים מערך בקרה חדש. עם זאת, נציין כי מערך דומה הוקם עוד בממשלה הקודמת בהנחיית שרת הפנים איילת שקד, אולם במשרד האוצר טוענים שהוא לא היה מספיק כדי למנוע העברת כספים לגורמים עוינים - טענה שכאמור מוכחשת על ידי השב"כ.
באחת מישיבות הממשלה הקרובות הממשלה צפויה לאשר את הקמת צוות הפיקוח החדש, כך שהכספים יספיקו לעבור לרשויות עוד לפני סיום שנת התקציב הנוכחית.
לפני כחודש שר האוצר סמוטריץ' הקפיא את העברת התקציבים לרשויות הערביות, בטענה שהוא בודק התחייבויות קואליציוניות של הממשלה הקודמת. אחרי הסערה שהתעוררה בעקבות ההקפאה של סמוטריץ', הוא הכריז על הקמת צוות מיוחד במשרדו ל"מאבק הכלכלי" בפשיעה בחברה הערבית. בהצהרה בנושא תקציבי המגזר הערבי, הוא הוסיף כי "למרות כל הלחצים והקמפיין השקרי, לא אאפשר את העברת התקציבים האמורים שלא דרך מנגנונים ברורים שיוודאו שהם מגיעים ליעדם ולא לארגוני פשיעה ומבלי שיהיה ברור שהם לא מתקצבים הסתה ועידוד טרור". עשרות הפגינו מחוץ למשרד האוצר בירושלים, שם נשא סמוטריץ' את ההצהרה.
במקביל לכך, ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס להקפאת התקציבים, והתחייב כי הם יועברו לאחר בחינה. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "הכספים לרשויות הערביות בישראל יועברו לאחר בדיקה ופיקוח שהם יגיעו ליעדם הראוי - לאזרחי ישראל הערבים ולא לשום מקום אחר. המדיניות של רה"מ היא לאפשר את הפיתוח והרווחה לכל אזרחי ישראל, ערבים ויהודים כאחד, והראייה היא שהממשלות בראשות נתניהו השקיעו באזרחי ישראל הערבים יותר מכל ממשלות ישראל גם יחד". נתניהו עצמו אמר כי "לאזרחי ישראל הערבים מגיע מה שמגיע לכל אזרח ואני מחויב לכך. זאת הדרישה שלי מכל משרדי הממשלה - וכך ייעשה לאחר בדיקה שתבטיח שהכספים אכן יגיעו לייעודם - לאזרחי ישראל הערבים".
התקציבים בסך של כ-200 מיליון שקל מיועדים להוצאות השוטפות של הרשויות המקומיות, 100 מיליון לפרויקטים לפיתוח כלכלי, 10 מיליון להנגשה ו-4 מיליון שקל להערכות חירום. כהן מסבירה לגבי הסכום העיקרי שבמסגרת גיבוש תוכנית הפיתוח הכלכלי חברתי של החברה הערבית תקאדום כי התברר שנוסחת מענקי האיזון לרשויות המקומיות מפלה לרעה את הרשויות הערביות. כיוון שלא הושגה הסכמה על נוסחה חודשה הוחלט שהן יקבלו 200 מיליון שקל תוספת תקציב השוטף.