את ערב ראש השנה האחרון אוהדי באר-שבע יזכרו הרבה מאוד זמן. רגע לפני ארוחת החג החגיגית, דקות בודדות לפני טבילת התפוח בדבש, התבשרו האוהדים שהמגן הימני שלהם ואחד מכוכבי הקבוצה בעונה שעברה, שגיב יחזקאל, עזב לאנטליהספור מהליגה הטורקית. התחושה בקרב האוהדים הייתה שקבוצתם נמצאת בשיאה של מכירת חיסול, שכן רק 48 שעות קודם לכן עוד אחד מכוכבי הקבוצה, רמזי ספורי, עזב גם הוא בדיוק לאותה קבוצה. תוך יומיים איבדה באר-שבע שניים משלושת נציגיה הקבועים בנבחרת ישראל.
עזיבתם של השניים מסמלת אולי יותר מכל את ההתרסקות – הן המקצועית והן התדמיתית - שחוותה הקיץ הפועל באר-שבע. רק לפני חודשיים התחילה סגנית האלופה פעמיים ברציפות את ההכנות לעונה הנוכחית עם תוכנית ברורה לערוך שינויים קטנים מאוד בסגל שיעזרו לה לעשות את קפיצת המדרגה מקום אחד ולזכות האליפות. בפועל הסגל של אליניב ברדה פשוט התפרק. עומרי גלזר, יוג'ין אנסה, שאפי סולימאנוב, שגיב יחזקאל ורמזי ספורי - חמישה שחקני הרכב עזבו. אבל הם לא היו היחידים - דור מיכה, תומר יוספי, אור דדיה, איתי שכטר, אביב סולומון, אריאל הרוש, אור בלוריאן ואמיר אריאלי גם פינו את התאים שלהם מחדר ההלבשה. בסך הכל מדובר ב-13 שחקנים שעזבו - מחצית מהסגל.
3 צפייה בגלריה
ברדה
ברדה
הסגל שלו התפרק. ברדה
(צילום: עוז מועלם)
בעבר כבר היו מהפכות בסגל הקבוצה, למען האמת בהפועל באר-שבע זה קורה לעיתים תכופות – תוצאה של כך שאין מנהל מקצועי. אבל נראה שהפעם המהפכה פשוט קרתה מעצמה, מכורך הנסיבות ולא כתוכנית סדורה. מה שמדאיג בעיקר את האוהדים הוא שנראה שהמועדון כלל לא נערך לכך והשחקנים שהגיעו כתחליף ממש לא משדרגים את הקבוצה, להיפך.
זה בולט כמעט בכל עמדה. השוער אופיר מרציאנו לא מצליח להיכנס לכפפות הגדולות שהשאיר אחריו גלזר. גם את מכבי חיפה ומכבי ת"א עזבו הקיץ השוערים הבכירים שלהם – אבל נראה שבאר-שבע היא הקבוצה שהכי נפגעה מהמהלך. גם מה שקורה בעמדת המגן הימני מתאר היטב את בניית הסגל הלא נכונה - אחרי עזיבת יחזקאל ודדיה אין נכון כרגע אף שחקן שזו העמדה הטבעית שלו מלבד ניב פליטר, שהגיע הקיץ ממכבי יפו, אבל אף אחד בקבוצה לא חשב לתת לו דקות משחק בליגת העל כבר העונה.
3 צפייה בגלריה
שוער נבחרת ישראל עומרי גלזר עם שגיב יחזקאל, סתיו למקין, רוי רביבו
שוער נבחרת ישראל עומרי גלזר עם שגיב יחזקאל, סתיו למקין, רוי רביבו
באר-שבע כבר מתגעגעת. גלזר ויחזקאל במדי נבחרת ישראל
(צילום: עוז מועלם)
אבישי כהן מבית"ר ירושלים היה זמן רב על המדף, אך באר-שבע היססה והוא חתם במכבי ת"א. כרגע ברדה יכול להציב בעמדת המגן הימני רק את שחקן ההתקפה יוני סטויאנוב, שעד כה היה רע מאוד בדקות בהן שיחק בעמדה, או את הבלם איאד אבו עביד שמוגבל מאוד התקפית. חאתם אלחמיד שגם יכול לשחק כמגן ימני נמצא עם רגל וחצי מחוץ למועדון, בדרכו להפועל חיפה.
גם בחלק ההתקפי יש הרבה יותר סימני שאלה מסימני קריאה. כריסטיאן פטרסון וגיא בדש לא נראים כמו שחקנים טובים יותר מאנסה וסולימנוב. שתי נקודות האור היחידות בקישור ההתקפי הם של אנתוניו ספר (23) ואמיר גנאח (19). אבל עם כל הכבוד להצטיינות שלהם בשני המחזורים הראשונים, בכל זאת מדובר במשחקים נגד הפועל חדרה ובני ריינה. עדיין בכלל לא ברור האם הם יכולים ובשלים להוביל קבוצת צמרת.
3 צפייה בגלריה
אנטוניו ספר חוגג
אנטוניו ספר חוגג
מנקודות האור. ספר חוגג
(צילום: עוז מועלם)
בשיחות פנימיות אמרו במועדון שעזיבת ספורי ויחזקאל הייתה מתבקשת שכן מדובר בהזדמנות כלכלית להרוויח כסף על שני שחקנים שמסיימים חוזה בסוף העונה ויהיו חופשיים לנהל שיחות עם מועדונים אחרים כבר בינואר. יש גם קולות שטוענים שמדובר במהלך שיעזור בטיהור האווירה בחדר ההלבשה אחרי שהשניים היו מעורבים בעבר בתקריות משמעתיות.
אבל למעשה מדובר במחדל. במועדון ידעו שלשניהם יש שאפיות, אבל נראה שהתעלמו מכך, ובאופן תמוה מאוד שחררו מיוזמתם את שני השחקנים ששימשו כמחליפים שלהם בסגל: מיכה ודדיה. בבאר-שבע אולי הציעו ליחזקאל וספורי להאריך את חוזיהם, אך לא עשו זאת בנחישות, כפי שעשתה למשל בית"ר ירושלים עם ירדן שועה.
פירוק הסגל של באר-שבע אפילו עדיין לא הסתיים - תומר חמד, אלחמיד ואדריאן פאון עשויים לעזוב בימים הקרובים. אבל הקבוצה גם תתחזק בזמן הקצר שנותר עד סיום החלון, כשאיילון אלמוג, איתמר שבירו, זוהר זסנו ומיכאל אוחנה הוזכרו כמועמדים. לא מדובר בשחקנים שמציתים את הדמיון ובטח שלא בכאלה שהם שוברי שוויון שיהפכו שוב את באר-שבע למועמדת לזכייה באליפות. כן כן, לא מזמן בבאר-שבע עוד דיברו על המטרה הזאת. ברדה בעצמו לא חשש להצהיר זאת. כעת זה בעיקר נראה כמו סיסמא שנועדה לעודד את מכירת המנויים לאוהדים. הקמפיין הצליח, אך אוהדים רבים כבר מרגישים מרומים. ובבאר-שבע כשהקהל ממורמר, זה סימן רע מאוד לעתיד.