הבנק המרכזי האירופי (ECB) העלה את הריבית בפעם העשירית ברציפות, הפעם ברבע אחוז, לרמה של 4% - הריבית הגבוהה ביותר מאז השקת האירו ב-1999. זאת במטרה להילחם באינפלציה הגבוהה במדינות האיחוד. כלכלני הבנק ציינו בהודעה כי "עדיין אי אפשר להגיד שהגענו לשיא של הריבית".
האירו ירד לשפל של שלושה חודשים מול הדולר לאחר החלטת הריבית של הבנק המרכזי באירופה. בשעה שלאחר ההחלטה המטבע ירד ב-0.5% מול הדולר ל-1.067 דולר, וכן ב-0.25% מול השקל ל-4.08 שקלים.
האינפלציה השנתית בגוש האירו עומדת על 5.3%, הרבה מעל היעד של הבנק המרכזי שעומד על 2%. עם זאת, העלאת הריבית מגיעה על אף החשש ממיתון, לאחר שהכלכלה ב-20 המדינות המשתמשות באירו צמחה רק ב-0.1% בכל אחד משני הרבעונים הראשונים של השנה. נציין כי רק לפני קצת יותר משנה הריבית בגוש האירו עמדה על מינוס 0.5%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
אתמול פורסמו נתוני האינפלציה בארה"ב, לפיהם נרשמה עלייה של 0.6% במדד המחירים אוגוסט, והקצב השנתי עלה ל-3.7% - מעט מעל התחזיות. מחר תפרסם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארץ את מדד המחירים של חודש אוגוסט, שלא יטמון בחובו קרוב לוודאי בשורת חג טובה במיוחד. על פי החזאים בגופים הפיננסים, המדד צפוי לעלות בכ-0.3% עד 0.4% ולהחזיר את שיעור האינפלציה השנתי בישראל לסביבות 4%, כפול מאמצע יעד האינפלציה שקבעה הממשלה לשנת 2023 – 1%-3%.
העלייה הגבוהה יחסית באינפלציה בארה"ב ללא ספק תשפיע על השיקולים של הבנק המרכזי האמריקני (הפדרל ריזרב, או ה"פד") לקראת החלטת הריבית הקרובה שלו, שצפויה להתפרסם בדיוק בעוד שבוע. כיום עומדת הריבית בארה"ב על טווח של 5.25%-5.5% - הגבוהה ביותר זה 22 שנה.
ההחלטה להעלות את הריבית באיחוד האירופי לשיא, בשילוב עם נתוני האינפלציה בארה"ב שעשויים להוביל להעלאת ריבית נוספת שם - צפויים להשפיע גם על החלטת הריבית הבאה בישראל שתתקיים באוקטובר. נתוני האינפלציה בישראל, שיתפרסמו מחר, ישפיעו כמובן גם על ההחלטה הבאה.