ועדת הכספים של הכנסת אישרה אתמול (שלישי) העברה של מאות מיליוני שקלים ממשרדי הממשלה השונים לטובת החינוך החרדתי וההתיישבותי, צעד שגרם ביקורת רבה. ח"כ מיכל וולדיגר (הציונות הדתית), שמכהנת גם כסגנית שר האוצר, התראיינה הבוקר ל-ynet Live והתייחסה לדברים.
את חיה בשלום עם העובדה שאתמול עברו מאות מיליוני שקלים לישיבות וחינוך תורני על חשבון ניצולי שואה וסבסוד מעונות? "למה על חשבון? סיימתי לפני שבוע משא ומתן ארוך ומייגע יחד עם הרווחה, יחד עם שר הרווחה ויחד עם שר האוצר. משא ומתן ארוך עם המסגרות במינהל למוגבלויות. למעלה מ-11 אלף מדריכים ומדריכות שנמצאים במסגרות ובמוסדות של הרווחה לאנשים עם מוגבלות, הוקצה לזה תקציב של 40 מיליון שקל. תמיד יהיה מי שלא מרוצה מחלוקת המשאבים, כי מה לעשות את יודעת האמירה המאוד ידועה שהשמיכה היא קצרה, אבל אי אפשר לומר שזה בא על חשבון זה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מיכל וולדיגר
(צילום: שלו שלום)
אנחנו תשעה חודשים אחרי כינון הממשלה, וכבר עוברים את היעד בגירעון, כלומר הממשלה תצטרך לקצץ בדברים כדי לעמוד בו. יש פחות הכנסות, כנראה כתוצאה מהמחאה נגד המהפכה המשפטית, פיחות בשקל, מבינים את המצב הכלכלי. "עברנו קורונה, והעולם כולו נכנס לאיזה מיתון כזה או אחר, ויש קשיים, ויש דברים שהם בהחלט בידנו".
כלומר את לא מוטרדת מהדוח של מודי'ס שיוצא בעוד כשלושה שבועות? "א' אני לא מוטרדת, אני תמיד עם יד על הדופק, רוצה להצמיח את הכלכלה, אני מבינה את בעיית יוקר המחיה, גם היום לקראת החגים תמיד המחירים עולים, אנחנו דואגים לזה ומנסים לשים עכשיו ממש בקבינט של יוקר המחייה, ורוצים לפתוח את השוק לייבוא פתוח לחלוטין, להשוות את תווי התקן של אירופה כי מה שטוב לאירופה טוב גם למדינת ישראל, ולכן אנחנו עושים כל מאמץ שהוא כדי שהמחירים פה ירדו, וגם בנושא הדיור וגם בנושא הצריכה. אנחנו עובדים על זה, אי אפשר לומר שכל מה שמעסיק אותנו זה רק ואך ורק תיקון מערכת המשפט, אבל גם זה חשוב".
המהפכה המשפטית לא מביאה לפיחות בשקל? "בחודשיים-שלושה האחרונים מדי פעם הדולר ירד והשקל עלה, וכשראיינו אותי על זה אמרו לי 'מה את רוצה? זה לא שלך, זה בכלל לא רלוונטי אליך, זה עולה ויורד לא קשור אליך'. אז כשהשקל עולה זה לא קשור אליי, כשהשקל יורד זה כן קשור אליי".


כשמדברים על פשרה וכשיש דיון בבית המשפט אז בדרך כלל יש התחזקות של השקל, זה בדרך כלל קורה כשיש איזשהו סימן ליציאה מהמשבר הזה. ממשבר האי-וודאות, שזה מה שמטריד כלכלנים ואנשי עסקים. "אנחנו העברנו תקציב של שנתיים שמראה על יציבות, והגענו להסכמים היסטוריים עם ההסתדרות, הסכם מסגרת שיהיה כאן שקט לשנים. אנחנו מגיעים להסכמים טובים עם עוד ועוד ארגונים ואיגודים כדי שיהיה כאן שקט ושתהיה כאן יציבות".
את מאשימה את המחאה בכך שהדולר והאירו עולים מול השקל כמו שר האוצר? "אני לא אומרת שכל האשמה היא שם, אבל יש לזה חלק. כאשר יש אנשים שקוראים לאנשים במדינת ישראל ולאנשים מחו"ל 'תוציאו את ההשקעות שלכם ממדינת ישראל', יש לזה חלק. אל תעלימו עין מכך שאם אנשים מתוך מדינת ישראל מוציאים דיבה בעולם על מדינת ישראל ואומרים 'אל תבואו להשקיע', שלא תהיה לזה השפעה".