יממה לאחר הדיונים בבג"ץ סביב עילת הסבירות, השקל שוב נחלש היום (ד') מול המטבעות המובילים: הדולר נסחר סביב 3.82 שקלים, עלייה של כ-0.5%, והאירו סביב 4.1 שקלים, עלייה של כ-0.75%. אחה"צ פורסמו נתוני האינפלציה בארה"ב, לפיהם נרשמה עלייה של 0.6% במדד המחירים אוגוסט, והקצב השנתי עלה ל-3.7% - מעט מעל התחזיות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
(צילום: Shutterstock)
יחד עם זאת, עדיין מדובר בשיעור שנתי נמוך בהרבה מזה שנרשם בשיא במאי אשתקד - 9.1% - טרם החלו העלאות הריבית החדות במדינה לעשות את שלהן ולהוריד באופן עקבי את הביקושים ובשל כך גם את האינפלציה.
מדדי האינפלציה העדכניים ללא ספק ישפיעו על השיקולים של הבנק המרכזי האמריקני (הפדרל ריזרב, או ה"פד") לקראת החלטת הריבית הקרובה שלו, שצפויה להתפרסם בדיוק בעוד שבוע (20 בספטמבר בשעה 21:00 שעון ישראל).
2 צפייה בגלריה
ג'רום פאוול
ג'רום פאוול
יו"ר הבנק המרכזי האמריקני, ג'רום פאוול
(צילום: AP)
בחודש יולי האחרון הכריז הפד על העלאת ריבית נוספת ו-11 במספר מאז מרץ 2022 - בשיעור של 0.25%. בכך, הריבית בארה"ב עומדת כיום על טווח של 5.25%-5.5% - הגבוהה ביותר זה 22 שנה. בהחלטה אחת לפני כן הותיר הבנק המרכזי את הריבית בארה"ב ללא שינוי - לראשונה לאחר 10 העלאות רצופות - אם כי כאמור חזר להעלות את הריבית שוב כבר בהחלטה האחרונה.
בנאום בכנס הנגידים השנתי שהתקיים לפני כשלושה שבועות בג'קסון הול ויומינג שבארה"ב, אמר יו"ר הפד ג'רום פאוול, כי "מטרתנו היא להוריד את האינפלציה למטרת 2% - ואנחנו נעשה זאת. אנחנו מוכנים להעלות את הריבית עוד אם נצטרך ולהשאיר אותה גבוהה לאורך זמן - עד שהאינפלציה תרד לרמת היעד".
עוד לדברי פאוול, "חודשיים של נתונים טובים הם רק ההתחלה במה שאנו צריכים כדי לבנות ביטחון בכך שהאינפלציה יורדת לכיוון הרמה הרצויה. אינפלציית הליבה עדיין גבוהה ויש לנו עוד דרך ארוכה. הורדת האינפלציה לרמה של מתחת ל-2% צפויה לגרור תקופה של פעילות כלכלית מואטת ושל צמיחה מתחת לממוצע. בהתחשב בדרך שאותה עברנו עד כה, אנו מוכנים להמשיך בזהירות בפגישות הקרובות, בהן נבחן האם להמשיך להעלות את הריבית או לחכות למידע נוסף".

השקל ממשיך להיחלש, הריבית תעלה?

ובינתיים בישראל: השקל, שנראה שאיבד מזמן את הקשר ההיסטורי שלו למתרחש בעולם ובעיקר למדדים המובילים בארה"ב, ממשיך להיות מושפע בעיקר מהדיונים סביב החקיקה המשפטית ומכל שמועה על פשרה מסתמנת.
השבועות הגורליים שמחכים לשקל ולכלכלה הישראלית
בחודש האחרון המשיך לאבד השקל כ-2.1% מול הדולר וכ-0.3% מול האירו. יחד עם זאת, בשנה האחרונה איבד המטבע המקומי לא פחות מכ-11% אל מול הדולר וכ-20% אל מול האירו. אפקט שלו השפעה משמעותית גם על מחירי המוצרים המיובאים בארץ ובכך גם על האינפלציה, אשר עומדת נכון לחודש יולי האחרון על שיעור שנתי של 3.3%, אך צפויה לזנק כבר במדד שיפורסם ביום שישי הקרוב לכ-4%.
המשך היחלשות השקל צפויה כמובן להשליך גם על החלטת הריבית הקרובה של בנק ישראל, שתתפרסם ב-23 באוקטובר בשעה 16:00. לפי הערכות, הבנק צפוי להעלות את הריבית כבר בהחלטה הקרובה או בזו שאחריה, ככל הנראה בשיעור של 0.25%, לשיעור של 5%. בכך, שיעור ריבית הפריים בישראל, המשפיע בין היתר על חלק גדול מההלוואות והמשכנתאות של משקי בית רבים, יעלה לשיעור גבוה במיוחד של 6.5%.
זאת, לאחר שבהחלטתו הקודמת בשבוע שעבר הודיע הבנק המרכזי המקומי כי הוא שוב מותיר את הריבית ללא שינוי - על שיעור של 4.75%. אולם, בריאיון ל"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי היומי של ynet, טען מיד לאחר ההכרזה נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, כי אסור להסתנוור מנתוני האינפלציה, תיתכן העלאת ריבית נוספת".
במקביל, ביום שישי האחרון בנק ההשקעות האמריקני ג'יי.פי מורגן פרסם סקירה לא מחמיאה על השקל לאור המצב וכתב כי "המצב הפוליטי הרגיש הוביל לשינוי מבני בהשקעות המוסדיים, שעברו להשקיע יותר בנכסים בחו"ל. לשינוי הזה צפוי להיות המשך וזה אומר שהפער שנפער בין השקל למניות וול סטריט - עלול להיות קבוע.
"אנו נותנים סיקור שלילי לשקל, בשל התנודתיות הפוליטית היום-יומית אחריה עוקב המטבע. בנוסף אנו צופים כי בנק ישראל סיים עם סבב העלאות הריבית משום שישראל נמצאת בהאטה משמעותית באינפלציה יחסית לאזור. על כן התנאים הללו משאירים אותנו בסיקור שלילי על המטבע", הוסיפו בבנק.
פורסם לראשונה: 11:25, 13.09.23