חזן: "ידעתי שיהיה קשה ככל שיעברו הדקות"
(ONE)
קולות תקיעת השופר הדהדו בדקות האחרונות אמש (שלישי) בבלומפילד במשחק בין ישראל לבלארוס (0:1 לכחולים-לבנים), כשאחד מאוהדי הנבחרת שישב ביציעי האיצטדיון ביפו החליט לזעוק לעזרה רגע לפני כניסת השנה החדשה. מי שנענה היה גבי קניקובסקי, האיש ששומר מצוות, עם שער ווינרי במיוחד בדקה ה-93 שסידר לנבחרת ניצחון משמעותי מאוד בכל הקשור לפנטזיית העלייה ליורו.
קניקובסקי בכלל לא זומן לסגל לקראת צמד המשחקים ברומניה ובלארוס. רק פציעה של דולב חזיזה הזעיקה אותו ברגע האחרון והוא סיפק דקות נפלאות כמחליף מול רומניה (למרות החמצה ממצב בטוח) ואמש סידר לנבחרת ישראל את המשך הפנטזיה, כשנותרו ארבעה משחקים בלבד עד לסיום הקמפיין.
5 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת ישראל גבי קניקובסקי, מיגל ויטור, דור פרץ, שגיב יחזקאל, אופיר דוידזאדה
שחקני נבחרת ישראל גבי קניקובסקי, מיגל ויטור, דור פרץ, שגיב יחזקאל, אופיר דוידזאדה
זומן לסגל ברגע האחרון. שחקני נבחרת ישראל מברכים את גבי קניקובסקי
(צילום: עוז מועלם)
ההשתוללות משמחה של יוסי בניון, המנהל המקצועי של הנבחרת, ששמע ממרומי היציע את קריאות חלק מהקהל בשמו של ערן זהבי, סיפרה את הסיפור. חלון המשחקים הבא, שיתקיים בדיוק בעוד חודש, יהיה קריטי לנבחרת. משחק בבלומפילד מול שוייץ ולאחר מכן יציאה לפרישטינה למפגש עם קוסובו, שדי יצאה מהמירוץ אחרי שהפסידה אתמול לרומניה. על פי החישובים בנבחרת, המינימום הנדרש להישאר בחיים לקראת שני המשחקים בנובמבר נגד רומניה ואנדורה שינעלו את הקמפיין, הוא השגת שתי נקודות. רומניה, שצפויה להיענש בשל התנהגות אוהדיה אמש מול קוסובו, תשחק בחלון הקרוב מול אנדורה ובלארוס.
השער של קניקובסקי גרם להתפוצצות רגשות בבלומפילד. בניון במרומי היציע, חזן והשחקנים על הדשא ו-29 אלף אוהדי הנבחרת שמילאו כל חור באיצטדיון חגגו עם שירי ראש השנה ברקע. כבר עתה ברור כי ב-12 באוקטובר בלומפילד שוב יהיה מפוצץ עד אפס מקום מול מוליכת הבית, שוויץ.
5 צפייה בגלריה
אוהדי נבחרת ישראל
אוהדי נבחרת ישראל
צפויים למלא שוב את בלומפילד מול שווייץ. אוהדי נבחרת ישראל
(צילום: עוז מועלם)
למרות האיכות הנמוכה של בלארוס, בנבחרת דיברו מראש כי קשה יהיה לשחזר את היכולת מהמחצית השנייה ברומניה, ואכן היה מדובר במשחק לא טוב מצד השחקנים של אלון חזן. סתיו למקין, בהופעת בכורה בהרכב, נראה נרגש מאוד במחצית הראשונה, אולם בשנייה כבר נכנס לעניינים. רוי רביבו המשיך לשמור על יציבות, כך גם נטע לביא שהיה ההפתעה הגדולה של צמד המשחקים. בחלק הקדמי היה זה בעיקר אוסקר גלוך שאיים על השער ומנור סולומון יצר מצבים, אולם לא הייתה רגל מסיימת, כשהיכולת של שון וייסמן שיקפה את העובדה שהוא לא נמצא בסגל של גרנדה במשחקיה העונה.
השינוי הגיע כשחזן, שקיבל מחמאות על ניהול המשחק בדקות ההכרעה, בחר להוריד לספסל את הקפטן אלי דסה, וללכת על כל הקופה עם קניקובסקי כמגן ימני תוקף, והכניס את תאי בריבו שיהיה חלוץ שני לצד דור תורג'מן. גם הכניסה של רמזי ספורי יצרה לחץ גדול על הבלארוסים.

התחת של חזן

מי שלא הפסיק לחייך בסיום, למרות שאיבד את קולו היה המאמן הלאומי אלון חזן, שסופר 11 נקודות אחרי שישה משחקים בקמפיין מוקדמות היורו. "אפשר להגיד התחת של חזן, אבל זה שייך לשחקנים. יש מזל של מאמן ואמונה ויכולת של שחקנים, שמחתי עבורם. כשזה מצליח, אתה חכם, ואם זה לא היה מצליח, הייתי חסר מושג", הסביר חזן שברוח החג הקרוב דיבר על הנס של הדקה ה-93. "אין סומכין על הנס, אבל נעזרים בו בשמחה, כשכמובן שעושים הכל שלא להגיע לזה. כשמסי זכה באליפות העולם, השוער שלו עשה לו את הנס. את הנס אנחנו רוצים לעם ישראל בחיים ולא בכדורגל".
5 צפייה בגלריה
מאמן נבחרת ישראל אלון חזן
מאמן נבחרת ישראל אלון חזן
לא הפסיק לחייך, למרות שאיבד את קולו. אלון חזן
(צילום: עוז מועלם)
כשחזן נשאל על היעדר רגל מסיימת, הוא ענה בציניות: "אני מעריך שיש לכם שם להמליץ לי עליו. לא חסר לי כלום, אני לא קוסם, רק מאמן. אבל לפעמים צריכים לעשות דברים אחרים, לשלוח כלים בכדי להביא את המזל אליך. אמרתי בחדר ההלבשה שיהיה משחק קשה. לא קל לשחק ככה, אבל אתה חייב להאמין בעצמך. האוהדים בסיום, עוד לפני השער, היו בטירוף. חלמנו לראות איצטדיון מלא, מורידים את הכובע בפניהם".
על היכולת של סולומון והכניסה של קניקובסקי: "אין לי שום תלונות למנור, היריבות מכירות את האיכויות שלו עוד לפני המעבר לפרמייר-ליג. יכול להיות שטעינו שצופפנו את האיזור שהוא אוהב לקבל בו את הכדור לעשות את האחד על אחד עם רביבו וגלוך, יש לו יכולת פנטסטית לסדר מצבים. קניקובסקי הוא הגיבור שלנו היום. הוא לא חושש לעלות להתקפה גם מעמדה של מגן ימני".
5 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת ישראל מנור סולומון
שחקן נבחרת ישראל מנור סולומון
"היריבות מכירות את האיכויות שלו עוד לפני המעבר לפרמייר-ליג". מנור סולומון
(צילום: עוז מועלם)
"זה היתרון של הנבחרת שלנו", הוסיף המאמן. "מעבר לזה שאני לא יכול להצביע על מנהיג אחד, לכל משחק מגיע מישהו אחר. זה יכול להיות ויטור או ילד בן 19 כמו גלוך, נטע שהיה הכי טוב ברומניה או מנור. כשכל-כך הרבה שחקנים בנבחרת מאמינים גם בדקות הסיום, זה מדביק את כולם. שווייץ תבוא בחודש הבא לפה וכולם יסמנו אותנו כאנדרגוג, מבטיח שזה לא יהיה דומה למשחק בשווייץ, נבוא להתמודד ולקחת את הנקודות".

"משחק מכונן"

נטע לביא, שבסיכום שני המשחקים היה השחקן הטוב ביותר בנבחרת, מיהר לטוס ליפן לאחר המשחק אמש. "זה הלך קשה, שמחים ואין מאושרים מאיתנו, בסוף זה הכי מתוק. היינו יכולים לסיים הרבה לפני, חייבים לנצח בלארוס אם רוצים לעלות. גבי הגיע משום מקום וכבש", אמר הקשר.
אוסקר גלוך אמנם לא סיפק הפעם בישול או שער, אבל שוב היה השחקן המסוכן ביותר בכחול-לבן. "היה מאוד קשה", אמר שחקן ר.ב. זלצבורג. "האמנו עד הסוף, היינו טובים והאיכות הכריעה. החמצנו הרבה. נמשיך להתאמן קשה ונגיע בחודש הבא לעשות טוב. יש מצב שזה היה משחק מכונן. מול שוייץ יהיו יותר שטחים לשחק. מרגיש שלקחתי על עצמי יותר".
5 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת ישראל אוסקר גלוך
שחקן נבחרת ישראל אוסקר גלוך
שוב הוא היה השחקן המסוכן ביותר בנבחרת. אוסקר גלוך
(צילום: עוז מועלם)
אחרי הטעות במשחק מול רומניה, השוער עומרי גלזר הציג יכולת מצוינת, כולל שלוש עצירות במחצית הראשונה, ואמר בסיום: "הגיע הזמן שנשמור על שער נקי אחרי 20 משחקים ברציפות. לקחתי אחריות על הטעות שלי ביכולת שלי נגד בלארוס. לשוער יש טעויות והן חלק מהמשחק, צריך גם מזל".
הקפטן דסה שהציג יכולת משופרת: "אני תמיד מנסה לעשות את המקסימום, יש תקופות פחות טובות. אנחנו משחקים כדורגל טוב, היינו רוצים להוביל 0:2 במחצית ולהנות, אבל בינתים זה עוד לא קורה".