הכל דבש בממלכת הדבורים של משפחת וסרמן: "זה תמיד היה החלום"

11 כוורות מחזיקה המשפחה מגוש עציון • הן מייצרות כ־50 ק"ג דבש בשנה, שאותו היא צורכת או מוכרת לחבריה • "הדבורה היא חיה מופלאה, קסם של הבריאה"

משפחת וסרמן. "הדבורה היא חיה נפלאה, קסם של הבריאה". צילום: אורן בן חקון

חורש היה מרוכז כולו בצנצנת שלפניו. שעה קלה לאחר שהגיע מבית הספר הוא היה עסוק במילוי צנצנת אחר צנצנת בדבש טרי. העובדה שאתון השתוללה מחוץ לבית לאחר שברחה מהאורווה לא עניינה אותו, וכך גם צוות הצילום שהשתלט על הסלון שלו. מבחינתו ברגע זה הכל היה סביב דבר אחד – דבש, הכל דבש.

המשפחה שמגדלת דבורים ומכינה דבש ביתי// שמואל בוכריס

בני משפחת וסרמן, מהיישוב שדה בועז, עוסקים בתחביב ייחודי. עם 11 כוורות, שחלקן הן יחידות מסוגן בישראל, הם מגדלים דבורים ומייצרים לא פחות מ־50 ק"ג דבש מדי שנה, שאותו הם צורכים בעצמם או מוכרים לחבריהם.

"זה תמיד היה חלום של שגיא אז הלכתי אחריו, וכעת זה כבר נהיה עניין של כל המשפחה", מחייכת האם גלית. שגיא, אב המשפחה, עובד במועצה האזורית גוש עציון, וגלית ייסדה בית ספר יער שבו התלמידים לומדים בין העצים, ליד היישוב צור הדסה. לבני הזוג שלושה ילדים - חורש, שדמה ומטעי - שגם הם עוסקים ברדיית דבש, או במקרה של מטעי הקטן – באכילתו.

הכל דבש במשפחת וסרמן, צילום: אורן בן חקון

שגיא מוביל אותנו אל מחוץ ליישוב, כשהוא רוכב על חמור - ואנחנו אחריו. בכרם ענבים קטן ניצבת אחת מהכוורות שלו. מדובר בכוורת שקופה וייחודית המאפשרת לנו להתבונן, בחשש מסוים, היישר לתוך העולם הסודי של הדבורים.

"כבר כשהייתי לקראת סוף שירותי הצבאי ידעתי שאני רוצה לשלב גם עבודה ערכית, שתחבר אותי למרחב ולשטח, ואחרי תקופה שבה עשיתי דברים אחרים הגעתי למסקנה שהגיע הזמן", הוא מספר. "גיליתי את הדבורים, ולמדתי שהן נותנות לנו צוהר לעולם מרתק. דרך הפתח של הכוורת ניתן לראות כל מה שקורה בפנים – התחלפות העונות, הפריחות השונות, ההתרחשות כולה. בעיניי אפשר לראות את ההתנהגות האנושית דרך התנהגות הדבורים".

לכל אחד יש תפקיד

בתקופת הרדייה, מספרים בני המשפחה, הבית כולו הופך למקום עבודה אחד גדול, שבו הם מכינים עשרות צנצנות. לכל אחד בבית יש תפקיד: חורש ממלא את הצנצנת, שדמה מניחה מדבקה מעוצבת, ומטעי הקטן מנשנש ונהנה. בנוסף עורכים שגיא וגלית סדנאות שונות, כששגיא אחראי על הדבש, ואילו גלית מייצרת נרות מהדונג של הדבורים.

חיים עם אינטרנט ורכבים חדשים, אך יחד עם זאת גם עובדים בשטח עם חמורים ומחוברים לאדמה, צילום: אורן בן חקון
מלאכת רדיית הדבש. לכל אחד בבית יש תפקיד צילום: אורן בן חקון,

"החקלאות הארץ-ישראלית שפורחת ומשגשגת בגוש עציון היא חלק מהציונות שלנו", אומר ראש מועצת גוש עציון ויו"ר מועצת יש"ע שלמה נאמן. "הדבש הנהדר משדה בועז, ואשכולות הענבים שמגדלים כאן ומהם יוצרים פה יינות מדהימים, ועד שלל חלקות חקלאות מגוונות ביותר, מחברים אותנו להר הטוב הזה, אני מאחל לכל עם ישראל שנה טובה ומתוקה כמו הדבש של שגיא בשדה בועז".

שגיא אומר כי מבחינתו השילוב של היישוב העירוני שבו הוא גר לטבע ולאדמה הוא השילוב המושלם. "אנחנו חיים על דרך האבות בעולם מודרני, עם אינטרנט ורכבים חדשים, אך יחד עם זאת גם עובדים בשטח עם חמורים ומחוברים לאדמה. משתמשים בכלים שהשתמשו בהם בתקופת התנ"ך בכוורת, אבל בכוורת חדישה שמנטרת נתונים ומספקת לי מידע כל הזמן. שילוב של ישן וחדש".

"הדבורה היא חיה מופלאה", אומרת גלית. "יש לדבורים תכונות פלאיות שבעזרתן הן מכינות דבש ודונג. אם לא היו דבורים - לא היה לנו אוכל. מדובר בקסם של הבריאה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר