טקס האזכרה ה-51 לזכרם של 11 חללי הטבח במשחקים האולימפיים במינכן, נערך הערב (שני) בסמוך לאנדרטה בת"א. ב-5 בספטמבר 1972 השתלטו מחבלים על מגורי המשלחת הישראלית בכפר האולימפי ורצחו את זאב פרידמן, יוסף רומנו, דוד ברגר, אליעזר חלפין, מארק סלבין, קהת שור, אנדריי שפיצר, עמיצור שפירא, משה ויינברג, יוסף גוטפרוינד ויעקב שפרינגר.
במהלך האזכרה סיפרה יו"ר הוועד האולימפי, יעל ארד, שבשבוע שעבר נפתחו לראשונה הארכיונים בהם נשמרו עדויות לטבח ולהתרחשויות שליוו אותו. זאת כשנה לאחר שממשלת גרמניה התנצלה רשמית על הטבח והוקמה ועדת בדיקה בנושא.
2 צפייה בגלריה
השר מיקי זוהר בטקס טבח הי"א
השר מיקי זוהר בטקס טבח הי"א
"נמשיך את מורשת הספורטאים". השר זוהר בטקס
(צילום: שאול גולן)
"הרוח האיתנה איתם הגיעו הספורטאים אז לגרמניה, כ-30 שנה לאחר השואה, נשארה עימנו עד היום", אמר במהלך הטקס, שר התרבות והספורט מיקי זוהר. "אנחנו עומדים היום לפני ראש השנה, בפתחה של שנה אולימפית חדשה ומרגשת במיוחד עם פוטנציאל להישגים רבים יותר מאי פעם. אנו נמשיך את המורשת החשובה של י״א חללי מינכן. אין גאווה גדולה יותר מלראות את דגל ישראל מונף על הפודיום, לשמוע את ההמנון ולדעת שמדינה שלמה עומדת מאחוריכם".
יו"ר הוועד האולימפי בישראל, יעל ארד הרחיבה על פתיחת הארכיונים: "בשבוע שעבר בוועידה בגרמניה, עם היסטוריונים בעלי שם מישראל ומגרמניה, ובשילוב כוחות בין ממשלת גרמניה ומשפחות הי"א, נפתחו הארכיונים, ותהליך לימוד של כל המידע, המסמכים והעדויות על הטבח. 50 שנה נדרשו לממשלת גרמניה להתגבר על הבושה וההכחשה ולסיים את ההסתרה. בדיוק לפני שנה, אתן משפחות יקרות, ניצחתן, סגרתן מעגל".
2 צפייה בגלריה
אחד המחבלים מטבח הספורטאים האולימפיים במינכן
אחד המחבלים מטבח הספורטאים האולימפיים במינכן
אחד המחבלים בכפר האולימפי במינכן
(צילום: AFP)
"לאחר מאבק ארוך ועיקש, בתמיכה עצומה של דעת הקהל העולמית, נשיא גרמניה, פרנק וולטר שטיינמאייר, התנצל בשם ממשלת גרמניה לדורותיה ובהסכם חסר תקדים הוסכם על פיצוי הולם לכל אחד ואחת מהשארים ועל פתיחת הארכיונים. אני מבטיחה לכם (המשפחות) שתמיד נצעד איתכם ולצידכם ולמורשתם של אחינו הגדולים, י"א חללי מינכן – יהי זכרם ברוך".
פורסם לראשונה: 21:07, 11.09.23