1 צפייה בגלריה
ארכיון
ארכיון
ארכיון
(צילום: AFP)
ועדת ערעורים לפי חוק הנכים שבבית משפט השלום בבאר שבע הכירה לאחרונה בבן 26 כנכה צה"ל, על רקע כאבים שמהם החל לסבול במהלך שירותו הצבאי ואבחונו כחולה פיברומיאלגיה. משרד הביטחון הכיר בתחילה בנכות ככזו שרק הוחמרה בצבא, אך חברי הוועדה בראשות השופט בדימוס ברוך אזולאי קיבלו את עמדת הצעיר וקבעו שהמחלה נגרמה בגלל השירות.
הצעיר התגייס לצה"ל בינואר 2016 ושובץ לשרת בחיל הים כלוחם מכונאי בספינת ביטחון שוטף. הוא תיאר את חוויותיו מהשירות הצבאי, שכללו לדבריו בעיקר סבל מתמשך. בין היתר הוא סיפר שהשהות בים הייתה קשה לו מאוד, הוא סבל מכאבים משתקים שמנעו ממנו פעולות פשוטות כמו החזקה בהגה הספינה, והוא אף התקשה בעשיית צרכים.
בשלב מסוים הוא הועבר לשרת בקריה ומאוחר יותר, במאי 2018, שוחרר מהצבא. לאחר שחרורו קבע קצין התגמולים במשרד הביטחון כי הפיברומיאלגיה שלו החמירה חלקית עקב השירות הצבאי, כך שהוא זכאי למענק חד-פעמי בלבד. מכאן הערעור שהוגש לוועדת הערר באוקטובר 2021.
לטענת הצעיר, החלטת קצין התגמולים שגויה, שכן הוא לא סבל מפיברומיאלגיה לפני השירות. לטענתו, מחלתו נגרמה במלואה עקב תנאי השירות והיחס הרשלני שקיבל מגורמי הצבא.
עו"ד שלומי בן סבועו"ד שלומי בן סבו
מנגד טען קצין התגמולים שאצל הצעיר התפתח כר פורה לפיברומיאלגיה עוד בהיותו נער, בשנים שקדמו לגיוסו. בין היתר נטען שבתקופה זו הוא סבל מהשמנת יתר, עבר תאונת דרכים עם חבלת ראש, והתלונן על כאבים באזורים שונים בגופו.
חברי הוועדה ציינו שחוות דעת המומחה מטעם קצין התגמולים מבוססת על מחקר אחד בלבד וקשה לסמוך עליה באופן בלבדי. לעומת זאת, המומחית מטעם המערער הביאה נימוקים משכנעים יותר לכך שהמחלה נגרמה במהלך השירות בצה"ל.
המומחית ציינה בחוות דעתה שהצעיר לא אובחן בנערותו כסובל מכאבים מפושטים הייחודיים לפיברומיאלגיה, אלא מכאבים ממוקדים וספציפיים. עוד היא הדגישה שבשונה מכאב האופייני לפיברומיאלגיה, הכאבים בשנות נעוריו של הצעיר לא העירו אותו משינה.
בנסיבות אלו קבעו חברי הוועדה שלא ניתן לקבוע על פי התיעוד הרפואי שקדם לגיוס שהייתה תרומה כלשהי לפריצת הפיברומיאלגיה. לפיכך הם קבעו שיש להכיר בנכותו של הצעיר בשל המחלה כנכות שנגרמה במלואה עקב השירות הצבאי. משרד הביטחון חויב לשלם למערער הוצאות ושכר טרחת עו"ד בסך 15 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המערער: עו"ד יואב אלמגור • ב"כ קצין התגמולים: עו"ד ינון אליה תומר מימון • עו"ד שלומי בן סבו עוסק בצבא ומשרד הביטחון • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין