הידברות בגובה העיניים: על שלוש הרשויות להיכנס למשא ומתן ישיר

כבר ראינו בתוצאת הפרסה שהייתה בבית הנשיא ובנתיים הזמן חולף ואיתו גודל המשבר החברתי • המאבק האמיתי הוא לא בין הקואליציה לאופוזיציה - זה עניין בין הרשויות • הם צריכים לדרוש מו"מ ישיר בין הצדדים האמיתיים עם שני עיקרים: דיונים בין הרשויות והשעייה של נושאים חוקתיים

המאבק אינו בין קואליציה לאופוזיציה. הכנסת, צילום: אורן בן חקון

במשבר הנוכחי, הממשלה נקראה להשעיית החקיקה ולצמצומה עד ביטולה המוחלט, ואילו הצד השני, האופוזיציה, מסרב להידברות וגם אינו תורם שום הצעה ושום ויתור.

נתניהו לגנץ: "אפשר להגיע להסכמה, בוא נדבר" // דוברות הליכוד

כל זה קורה, הן משום שהמחאה אינה מאפשרת למפלגות האופוזיציה גמישות כלשהי, והן משום שזה יחסל את שאיפתן להפיל את הממשלה. כבר פעמיים צפינו בתוצאות הפארסה שהיתה בבית הנשיא. בינתיים הזמן חולף ועימו גדל המשבר החברתי, שיש לו גם השלכות שליליות ומדאיגות על הביטחון הלאומי, הלכידות, הערבות ההדדית והכלכלה.

ונניח לרגע שהקואליציה תגיע להסכמות עם חלק מהאופוזיציה, מי יתקע לידינו שבג"ץ מסיבותיו לא יפסול את הפשרה, והאם שקמה ברסלר וחבריה לא ימשיכו לדרדר אמצעים, כשיבינו שהם מפסידים?

אנו מציעים דרך חדשה לתהליך ההידברות. המשבר החוקתי שאנו בעיצומו, הוא בין שלוש הרשויות הקלאסיות: הרשות המחוקקת, הרשות השופטת והרשות המבצעת.

המאבק האמיתי איננו בכלל עניין בין קואליציה לאופוזיציה. זהו עניין בין הרשויות. אבל בג"ץ, בדרכו חסרת האחריות, צופה מהצד מפסגת האולימפוס ואולי מחכך ידיו בהנאה. בינתיים הרחוב עושה בשבילו את העבודה ובג"ץ אינו נדרש לשום גמישות. בבג"ץ התרגלו לסמכות בלי אחריות, כמו להורות לשר החינוך להוסיף שעות לימודים בחינוך המיוחד, כשאין מורים שיאיישו את הכיתות. הלא השופטים לא היו מעולם בסביבת ביצוע.

בית המשפט העליון, צילום: אורן בן חקון

האופק לפשרה ייראה רק אם הדיון יתקיים בין הרשויות. הגיע הזמן שיו"ר הכנסת ושר המשפטים יכריזו שהם משנים את הכללים, מפסיקים להתדיין מול נציגי האופוזיציה, ודורשים מבג"ץ להתחיל "ללכלך את הידיים", להשתתף בהידברות ולהפסיק להיות משקיפי או"ם. הם צריכים לדרוש מו"מ ישיר בין הצדדים האמיתיים. צריך לדרוש משחק במשתנים אחרים עם שני עיקרים:

1. הדיונים יהיו בין הרשויות: בג"ץ - באמצעות הנשיאה, הממשלה - באמצעות שר המשפטים והכנסת - באמצעות היו"ר ונציגי הקואליציה והאופוזיציה. אפשר ואף רצוי, שההידברות המעשית תהיה בין מומחים, ככל שהצדדים יזמנו, משפטנים ואנשי אקדמיה. שיתוף האופוזיציה יאפשר לה לשתף מומחים מאנשי המחאה.

2. השעיה של נושאים חוקתיים: יוקצב זמן עד סיום פגרת הכנסת ועוד כחודש, סוג של הפסקת אש. באותו זמן הממשלה והכנסת לא יקדמו נושאים חוקתיים והממשלה תימנע ממינויים שעלולים להיות בעייתיים מחד, ומאידך בג"ץ לא ידון בחוקי יסוד או בחוקים 'חוקתיים' רגילים שכבר נחקקו, ויימנע מלפסוק לגביהם. הצדדים גם יפנו לציבור ויבקשו להרגיע את הרוחות.

יש לנו יסוד סביר להאמין שהצעה כזאת תתקבל על דעת הכנסת והממשלה. הם לא הציעו זאת, משום שהעריכו שהנשיאה חיות תדחה את הפנייה. אנו סבורים שיש סיכוי, אמנם לא גדול, אבל מכיוון שהאופציה הנוכחית כשלה ושהכאוס שעלול להתפתח פה הוא סכנה ממשית למדינה, נשיאת העליון לא תוכל לסרב ותקיים דיון בנפש חפצה, כי מהידברות כזאת בגובה העיניים המדינה והעם רק יזכו.

הכותבים הם ראשי המטה הלאומי בליכוד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר