מהכסף הגדול עד לנשק הגנוב: סמוטריץ' הציג לראשנה את התוכנית למיגור הפשיעה במגזר הערבי בפני הוועדה

במסגרת סל החקיקה שהוצג לשרים, הציע שר האוצר כי תגובש בשיתוף עם שר המשפטים יריב לוין הצעת חוק ייעודית למאבק בפשיעה הכלכלית ובתופעת דמי החסות • שר האוצר הציע גם להקים צוות מקצועי בין-משרדי אשר יפעל לגיבוש קריטריונים לטיפול • ראש הממשלה נתניהו אימץ באופן עקרוני את המתווה

השר בצלאל סמוטריץ. אין הכנסות ואין הוצאות. צילום: אורן בן חקון

כפי שפורסם ב"ישראל היום", שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', הציג היום (חמישי) בוועדה למאבק בפשיעה בחברה הערבית תוכנית סדורה הכוללת מספר מרכיבים שמהווים תוכנית שלובת זרועות (משטרה, שב"כ וגורמי אכיפה נוספים) למאבק בפשיעה בחברה הערבית, בדגש על הפשיעה הכלכלית המניעה את ארגוני הפשיעה.

הנרצח ה-123 בחברה הערבית: עוזר ראש מועצת פוריידיס נורה למוות // צילום: דוברות המשטרה

במסגרת סל החקיקה שהוצג לשרים, הציע שר האוצר כי תגובש בשיתוף עם משרד המשפטים ושר המשפטים יריב לוין הצעת חוק ייעודית למאבק בפשיעה הכלכלית ובתופעת דמי החסות על ידי הגדרת פשיעה כלכלית כעבירת סל ייעודית, בדומה למנגנון שנקבע בחוק לאיסור הלבנת הון, לצד יצירת כלי אכיפה כלכלית מוגברים שיאפשרו חילוט ותפיסת נכסים בשלבים מוקדמים. גם הוצע מעבר מכלים פליליים לאמצעי ענישה כלכליים, מנהליים ומהירים שיאפשרו הטלת עיצומים כספיים וקנסות ויצירת כלים משפטיים משלימים.

מחאה נגד חוסר טיפול המדינה באלימות בחברה הערבית, צילום: אבישג שאר-ישוב

סל החקיקה יכלול גם תיקוני חקיקה וצעדים משמעותיים לפגיעה בארגוני הפשיעה ובתעשיית ההון השחור על ידי הגברת הפיקוח על המכרזים ומאבק בתופעת החשבוניות הפיקטיביות, ובמטרה להניח עניבת חנק כלכלית על צווארם של ארגוני הפשיעה. במסגרת הצעת המחליטים אותה העלה השר בישיבה, הוצע להסמיך את השר להביא בתוך 60 יום הצעת חוק לאישור הממשלה בנושא ותכלול בתוכה כלים וסמכויות לאכיפה כלכלית אפקטיבית כנגד גורמי פשיעה.

כמו כן, להסמיך את שר המשפטים, בהסכמת השר ובאישור ועדת חוקה לקדם תיקון לחוק המידע הפלילי כך שתינתן האפשרות להכניס שיקולים נוספים בהליך זכיה במכרזים.

למנוע מעורבות ארגוני פשע

בין הצעדים הנוספים אותם הציע השר בוועדה כדי לקדם את שיפור הבקרה, השקיפות והמינהל התקין ברשויות המקומיות, הוצע להקים צוות מקצועי בין-משרדי אשר יפעל לגיבוש לקריטריונים, לקבלת מידע ולדירוגן של כלל הרשויות המקומיות בישראל על בסיס מידע שיוזן על ידי דירוג הרשויות במדרג הבא: כלל הרשויות, רשות בבקרה, ורשות בבקרת עומק.

הקריטריונים לדירוג הרשויות ייקבעו בשים לב לרשימת קריטריונים, תוך מתן דגש, בין היתר, לתכלית של מניעת מעורבות של גורמי פשיעה שתשוקף באמצעות מידע מרשויות אכיפת החוק וביסוס סטנדרטים של מנהל תקין ואמות מידה כלכליות.  ההצעה כוללת מרכיבים נוספים רבים כשתכליתם הברורה היא מאבק חד משמעי בפשיעה המאורגנת בחברה הערבית.

הכדורים שנגנבו יכולים להגיע לידי ארגוני הטרור, או לשמש ככלי רצח בגל האלימות הגואה בחברה הערבית, צילום: איי.פי

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אימץ באופן עקרוני את המתווה והנחה את הפרויקטור המיוחד שמונה על ידו, עו"ד רועי כחלון, לרכז את עמדות משרדי הממשלה השונים ולהגיע להסכמות במספר מחלוקות בתוך שבוע.

רה"מ בנימין נתניהו. "נחזיר את הביטחון גם לחברה הערבית"(ארכיון), צילום: אוליבייה פיטוסי/הארץ

שר האוצר בצלאל סמוטריץ', אמר: "היום כולם מבינים כי הצורך להיכנס לעובי הקורה בתקציבי הרשויות ולנהל מאבק כלכלי נגד ארגוני הפשיעה הוא צו השעה לטובת אזרחי ישראל כולם, בדגש על אזרחי ישראל הערבים. הממשלה רתומה כולה להצלחת המאבק הזה. אנחנו נחושים להשיב את הביטחון האישי של אזרחי ישראל כולם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר