"אני סופג בעצמי את כל ההפסדים": האיש שמבקש סיוע בהצלת שקנאים

אופיר בן חמו נאבק מזה מספר שנים בירי בשקנאים, וכדי להציל כמה שיותר מהם – הוא מוכן לנסוע עשרות אלפי קילומטרים • באמצעות קמפיין מימון המונים, הוא מבקש מהציבור לסייע במימון פעילותו החשובה: "אני נמצא המון שעות בשטח, לפעמים אני כמעט ולא עובד"

אופיר בן חמו ושקנאי שהציל. צילום: בר פנחס

מאז שהיה ילד, אופיר בן חמו אהב בעלי חיים. כשגדל, פעל במשך שנים בעיר מגוריו, בית שאן, למען רווחת בעלי חיים, בכך שפתח במבצע סירוס חתולים ואף קיים ימי אימוץ לכלבים וחתולים. בשנים האחרונות הוא עוסק בהצלת שקנאים, שנורו בצורה לא חוקית על ידי ציידים שרוצים להרחיק את העופות האלו מבריכות דגים – וכעת, הוא מבקש עזרת הציבור כדי לממן את פעילותו החשובה.

"יש עונות נדידה שאני נוסע במהלכן 20 אלף קילומטרים בכל רחבי הארץ, וזה 'שותה' לי דלק. לכן, אני יוצא במבצע גיוס המונים באתר giveback, כדי לממן את כל ההוצאות האלו", סיפר בשיחה שקיים עם "ישראל היום".

בן חמו ושקנאי שהציל // צילום: בר פנחס


בן חמו מספר כי הוא גילה את תופעת הירי בשקנאים בשנת 2016, אז טייל בעמק בית שאן. "ישראל חתומה על אמנה בינלאומית שבמסגרתה השקנאי מוגדר חיה מוגנת שאסור לירות בה, ובכל זאת – יורים בהם בכדורי 0.22 אינץ' במקום בכדור אל-פגע שרק עושים רעש ומבהילים את הלהקות", הוא אומר. "ציידים אף סיפרו לי כי הם משוכנעים שהלהקות יבינו שאסור להן לנחות בבריכות הדגים ברגע שיראו בעצמם שקנאי מת או פצוע".

העקשנות משתלמת

המצב הקשה הוביל את בן חמו בן ה-37 לפעול להצלת השקנאים ולמניעת השימוש בכדורי 0.22. "יש קהל גדול של אנשים שהצטרף ושרוצה להציל את השקנאים. אנשים ממש התגייסו ושואלים אותי מה לעשות, אפילו תורמים לי כסף כדי להציל אותם", סיפר, וציין גם שבין השימושים שהוא יעשה בכסף שיגויס יהיה לרכוש רכב להסעת שקנאים פצועים ורכישת קיאק וחליפת שיחה, שיאפשרו לו להיכנס לבריכות ולהגיע אל שקנאים פצועים.

"אין בארץ שום בית ספר שמסביר כיצד להגיע לשקנאי פצוע או לכזה שנחת במקום שהוא לא צריך לנחות בו", ציין. "אלה עופות שיודעים לשחות היטב ולאדם רגיל אין שום סיכוי להגיע אליהן, אבל בגלל שאני עקשן גדול, למדתי עם הזמן ששקנאי מתעייף לאחר כ-40 דקות של רדיפה, ואז אני מגיע אליו ותופס אותו כדי להציל אותו".

שקנאית פצועה מקבלת טיפול וטרינרי // שגיא מרום - רשות הטבע והגנים


לאורך השנים, ציידי שקנאים ניהלו נגד בן חמו משפטים רבים והוציאו נגדו צווי הרחקה, בין השאר מכיוון שכדור 0.22 עולה כמה אגורות בלבד, בעוד כדור אל-פגע עולה 8 שקלים ליחידה. כמו כן, מאות תלונות הוגשו נגדו למשטרה במטרה להתיש, אך הוא לא ויתר וניהל את המשפטים ממטרה להציל את העופות המוגנים.

השימוש בכדורי 0.22 הופסקו ב-2018 לאחר שמספר בני אדם נפגעו ממנו, אבל זה לא מנע מאופיר להפסיק את פעילותו, בה הוא ממשיך עד היום. "לפעמים אני נמצא בשטח 8-6 שעות ביממה וכמעט שלא עובד בעונת הנדידה במספרה שלי, ובכל זאת – את כל ההפסדים אני סופג, אני רק מבקש סיוע במימון הוצאות הדלק שלי וברכישת רכב להסעת שקנאים פצועים".

רוצים לסייע בפעילותו של בן חמו להצלת שקנאים? הקישו כאן

לא מוותר. בן חמו ושקנאים שהציל // צילום: בר פנחס

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר