החלפת השם "הודו"? מהלך שעלול להיות נועז מדי

מדינת הענק סוערת בעקבות הזמנה ששיגרה הנשיאה ובה כינתה עצמה "נשיאת בהרט" במקום "נשיאת הודו" • "בהרט" הוא שמה של הודו בהינדי ומעורר תחושת גאווה לאומית • עם זאת, הפיכתו הפוטנציאלית לשם בלעדי עלולה להוביל לאובדן ערך שרכש המותג India ולקידום הלאומנות ההינדית

דגל הודו ועליו הכיתוב "צבא בהרט". האם השם ההינדי יהפוך לשם הרשמי? . צילום: אי.פי

הודו סוערת בעקבות נוסח ההזמנות שיצאו לאורחי פסגת ה-g20 שמתחילה בסוף השבוע בניו דלהי. הסיבה: בהזמנות נכתב "נשיאת בהרט" (Bharat) ולא "נשיאת הודו" (India), והדבר עורר מיד ספקולציות אם התוכנית הבאה של ממשלת נרנדרה מודי היא לשנות את שם המדינה באופן בלעדי ורשמי ל"בהרט".

לפני שצוללים להיבטים הפוליטיים והחוקתיים, כמה מילות רקע. להודו שמות רבים ובהם "הינדוסטן", שמקורו בפרסית, ו"אל-הינד" מערבית. המילה "אינדיאה" - מקורה בהיסטוריונים היוונים, שכינו כך את תת-היבשת על שם נהר האינדוס.

"אינדיאה" הפך לפופולרי ורלוונטי במיוחד עם הגעת הבריטים, ששילבו אותו במפות ובמסמכים. עם קבלת העצמאות ב-1947, מנהיגי המדינה אימצו את השם. כפועל יוצא, השם "בהרט", המקובל כשמה האותנטי של הודו, לא קיבל בלעדיות.

"בהרט" עצמו מופיע בטקסטים עתיקים בשפת הסנסקריט והמפורסם שבהם הוא האפוס הגדול ביותר בספרות העולם, ה"מהאבהרטה". ההודים מאמינים שהם צאצאיו של המלך המיתי בהרט. דיון פילולוגי והיסטורי ארוך בעת ניסוח החוקה קבע הניב את הנוסח "בהרט היא הודו". הייתה זו דרך לפשר בין הפלגים השונים, לשלב בין העבר הכואב לעתיד מלא התקווה.

מרכז הכנסים בהרט מנפדם בניו דלהי שבו תיערך פסגת ה-G20, צילום: GettyImages

מכאן גם נובע שמבחינה חוקתית אין מניעה לכנות את הודו "בהרט", ומרבית ההודים אף מתייחסים לארצם בשם זה (או בשם הינדוסטאן). עם זאת, אף ממשלה עד כה לא שקלה צעד נועז כמו שינוי שם, שעשוי לכלול גם תיקון בנוסח החוקה.

ממשלת מודי דווקא יכולה ללכת על כך. מאז עלה לשלטון ובהתאם לאידאולוגיה הלאומית המאפיינת את מפלגתו, מקדם מודי טשטוש או אפילו מחיקה של דמויות המזוהות עם העבר הקולוניאלי מהמרחב הציבורי. בשנת 2015, שונה שמו של הרחוב המפורסם בדלהי מ"אורגנזב" (על שם מלך מוגהולי) ל"עבדול קאלאם", על שם נשיא הודו לשעבר. בשנת 2018 שינתה את שמה של העיר אללהאבאד לפריאגראג' (Prayagraj). מאז עלה לשלטון, נראה שלמודי יש בנק מטרות בנושא – והשנה במיוחד, לנוכח תשומת הלב שקיבלה הודו עת שיגרה שתי משימות מוצלחות לחלל ועומדת לארח את פסגת G20.

הכנות אחרונות בניו דלהי לקראת פתיחת ה-G20 | רויטרס

באופוזיציה ההודית, שמנהלת קמפיין מוצלח נגד מודי, זועמים על המהלך. לדידם, מדובר בעוד הוכחה לטענה כי ממשלת מודי זו ממשלה לאומנית, השואפת להקים מדינה הינדואית במקום המדינה החילונית שהודו בחרה להיות בשנת 1947. עוד נטען כי העיסוק ב"בהרט" נועד להסיט את תשומת הלב מבעיות כמו האינפלציה הגואה או האלימות במניפור.

המשחק בשמות עשוי להיות חשוב לאופוזיציה ולמפלגה שבשלטון מסיבה נוספת. במסגרת הניסיונות להכריע את מודי בבחירות הקרובות, התאחדו ביולי האחרון מספר מפלגות אופוזיציה והכריזו על ברית חדשה ששמה The Indian National Developmental Inclusive Alliance". בראשי תיבות: INDIA. מנגד, מפלגתו של מודי נקראת BJP, ראשי תיבות של בהרטיה ג'אנטה באהרטי (מפלגת העם ההודי). כך גם מוקצנת הדיכוטומיה הטרמינולוגית בין מפלגות "אינדיאה" המייצגות אליטות ישנות עם ניחוח בריטי לבין "בהרט", שאותה אי אפשר לפספס בשמה של מפלגת השלטון.

שינוי השם של הודו ל"בהרט" עשוי לחזק את האמונה כי מודי הוא המנהיג שיביא את הודו לגדולתה, אך מנגד עלול לגרום לאחרים לחוש כי "בעל הבית השתגע" ואף ליצור תחושה של הגמוניה ועליונות הינדית במקום יצירת הודו מאוחדת ולהשפיע על קולו הבוחרים בדרום.

ויש ממד שלישי, שהופך את שינוי השם הפוטנציאלי לרגיש כל כך. ל-India יש ערך מותגי שנבנה לאורך מאות שנים. באופן אירוני, ממשלת מודי היא זו שעבדה קשה במיוחד להפוך את India למותג שמנייתו רק מתחילה להמריא. כך יצרה ממשלת מודי תוכניות חשובות כמו Skill India או Digital India, שהפכו לחלק בלתי נפרד מהמותג הודו. לצדו ובצלו עוברים הודו וההודים שינוים מהותיים ובלתי הפיכים בכלכלה, במדיניות, בתפיסת העסקים ובמחשבה של ההודים בכלל. שינוי השם עשוי להגביר את תחושת הגאווה, אבל גם ליצור משבר זהות. כך או כך, את ההשפעה של השינוי אפשר יהיה לבחון כבר בבחירות הקרובות.

הכותבת היא מומחית למדיניות החוץ והביטחון של הודו, יזמית, יועצת לחברות טכנולוגיה וחוקרת בכירה במכון ירושלים לאסטרטגיה וביטחון (JISS)

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר