X

האם נמצאה סוף סוף תמונה ברורה של המפלצת מלוך נס?

צלמת חובבת חשפה בימים האחרונים תמונה שטרם נראתה ומראה בבירור חסר תקדים יצור מסתורי שוחה באגם הסקוטי. מה אומרים ברשת על היצור שנראה בתמונה?

צילום של יצור בלתי מזוהה באגם לוך נס בסקוטלנד. צילום: איאן ברמר

המפלצת מלוך נס היא אחת מהיצורים האגדיים ביותר בעולם, למרות שאין שום הוכחה שהיא בכלל קיימת. במשך דורות עולות מדי פעם טענות של אנשים שמוכנים להישבע שראו את היצור מהאגם בסקוטלנד, אך קיומה מעולם לא הוכח. כעת, נחשפת תמונה חדשה שמראה לכאורה את "נסי" – אך מומחים כבר אומרים שמדובר בטעות, כרגיל. נעזרנו ב-ChatGPT כדי להביא את ההתפתחות המעניינת בחיפוש אחר היצור המיתולוגי:

התמונה המדוברת צולמה באוגוסט 2018 על ידי הצלמת והמתרגמת צ'י קלי, בעת שאכלה ארוחת צהריים בפאב שנמצא על גדת האגם. היא ראתה – ולכדה במצלמתה – יצור לא ברור ששחה במים במהירות קבועה, תוך כדי סיבובים וגלגולים. במשך כחמש שנים היא שמרה את התמונה לעצמה, מחשש ללעג – אך בשבוע שעבר החליטה לשתף אותה לאחר שמאות מתנדבים ירדו ללוך נס ל’ציד מפלצות’. תוך זמן קצר צצה תמונה שנייה, שצולמה באותה שנה על ידי ילדה בת 12.

התמונות החדשות, שהראשונה מביניהן היא אחת הברורות ביותר אי פעם והראיה המסעירה ביותר שנראתה זה זמן רב, עוררו ויכוחים סוערים בקרב חובבי נסי. אך היילי סטיבנס, חוקרת תופעות ‘על-טבעיות’, מאמינה שהעצם שבתמונה של קלי עשוי להיות דג גדול מסוג חדקן. היא ציינה שחדקנים שוחים למים מתוקים (כלומר, אגמים) בסוף הקיץ ובתחילת הסתיו כדי להזדווג לפני שהם חוזרים למים המלוחים של הים. מינים מסוימים של חדקן יכולים להגיע לאורך של עד חמישה מטרים, מה שהופך אותם למועמדים סבירים ליצור המסתורי.

סטיבנס הזהירה מקפיצה למסקנות, והסבירה כי גולשים ברחבי העולם שטענו כי כאשר הגדילו את התמונות ראו את פניה של נסי, חווים למעשה את מה שנקרא "אפקט הפריידוליה", שבו המוח מפרש דפוסים אקראיים כפנים או אובייקטים שאותם המתבונן מצפה לראות. בפועל, אין טעם לדבריה לבצע הגדלה של התמונות, מאחר שהאיכות לא משתפרת ולא מאפשרת באמת להבין מה העצם שנראה במים.

במשך השנים צצו תיאוריות רבות ושונות בקשר למפלצת מלוך נס – החל מפלסיוזאור ששרד את ההכחדה ועד אשליות אופטיות. בעוד שחובבים ממשיכים לחפש עדויות לקיומו של היצור, המפלצת מלוך נס נותרה אחת התעלומות הבלתי פתורות הוותיקות בעולם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר