הילדים חזרו אתמול לבית הספר, אבל עבור חובבי הכדורגל האירופי ה-1 בספטמבר הוא יום מרגש בגלל משהו אחר לגמרי: יומו האחרון של חלון ההעברות. אתמול (שישי) החלון ננעל רשמית - וכעת אפשר גם לומר בוודאות - הוא היה שובר שיאים.
האמת, בעיקר כספית. לא פחות מ-8 מיליארד אירו החליפו ידיים במהלכו, כשהליגה האנגלית, כצפוי, ניצבת בראש רשימת הבזבזניות עם סכום כולל של 3.1 מיליארד אירו. ומי במקום השני אתם שואלים? אתם בטח יכולים לנחש לבד: סעודיה כמובן. מיליארד אירו הוציאו קבוצות הליגה, בעיקר ארבע מתוכן - אל-אהלי, אל-נאסר, אל-איתיחאד ואל-הילאל - שבבעלות קרן העושר הסעודית. הסרייה א' האיטלקית במקום השלישי (782 מיליון אירו), הבונדסליגה הגרמנית רביעית (698 מיליון), הליגה הצרפתית חמישית (694 מיליון) והליגה הספרדית "רק" במקום השישי (442 מיליון).
4 צפייה בגלריה
פליקס, קולו מואני ופאטי
פליקס, קולו מואני ופאטי
פליקס, קולו מואני ופאטי
(צילום :gettyimages)
10 ההעברות היקרות בחלון הנוכחי
1. דקלן רייס (ווסטהאם לארסנל) - 116.60 מיליון אירו 2. מויסס קאיסדו (ברייטון לצ'לסי) - 116 מיליון אירו 3. ג'וד בלינגהאם (דורטמונד לריאל מדריד) - 103 מיליון אירו 4. הארי קיין (טוטנהאם לבאיירן מינכן) - 100 מיליון אירו 5. יושקו גבארדיול (לייפציג למנצ'סטר סיטי) - 90 מיליון אירו 6. ניימאר (פ.ס.ז' לאל הילאל) - 90 מיליון אירו 7. רנדל קולו מואני (פרנקפורט לפ.ס.ז') - 90 מיליון אירו 8. קאי האברץ (צ'לסי לארסנל) - 75 מיליון אירו 9. ראסמוס הוילונד (אטאלנטה למנצ'סטר יונייטד) - 75 מיליון אירו 10. דומיניק סובוסלאי (לייפציג לליברפול) - 70 מיליון אירו

פרמייר-ליג: הכי בזבזנית שיש

שבע מעשר ההעברות הגדולות ביותר בחלון הנוכחי קשורות לפרמייר-ליג, כולל שתי הראשונות: מוייסס קאייסדו לצ'לסי ודקלן רייס לארסנל. הסיפור של קאייסדו הוא כמובן מטורף. החלוץ בן ה-21 שיחק עד לפני שנתיים בכלל באינדפנדיינטה דל ואיה במולדתו אקוואדור. ב-2021 הצטרף לברייטון, אך לא הרשים והושאל עוד באותו קיץ לבירשחוט הבלגית. הוא ערך 12 הופעות וכבש שער לפני שמצוקת קשרים אילצה את ברייטון להחזירו אליה בינואר 2022. מאז הוא לא הפסיק לפרוח. בתחילת מאי 2022 כבש שער בכורה בפרמייר-ליג ב-0:4 על מנצ'סטר יונייטד ואשתקד הוליך את "השחפים" למקומם הטוב ביותר אי פעם בליגה האנגלית - שישי, שהבטיח גם כרטיס לאירופה. זה הספיק לצ'לסי לשלם עליו 115 מיליון פאונד, ולהקדים במרוץ צמוד את ליברפול.
4 צפייה בגלריה
מוייס קאייסדו
מוייס קאייסדו
ההעברה היקרה בחלון. קאייסדו
(צילום: Eddie Keogh/Getty Images)
צ'לסי היא מלכת ההעברות בכלל בכדורגל האירופי. הבלוז הוציאו לא פחות מ-464.1 מיליון אירו במהלך החלון (ויותר ממיליארד, מאז רכש טד בוהלי את הקבוצה בשנה שעברה), כמעט 18% מהסכום הכולל של הליגה. עם זאת, צ'לסי גם הייתה הקבוצה שהרוויחה הכי הרבה מהחלון הזה, כשהכניסה לקופתה 260 מיליון אירו, בין השאר מהעברות של קאי האברץ לארסנל, מייסון מאונט למנצ'סטר יונייטד וקאלידו קוליבאלי לאל-הילאל.
ברגע האחרון: אריק טן האח הביא מפיורנטינה בהשאלה את סופיאן אמרבאט המרוקני וצירף את סרחיון רגילון, ואילו ליברפול התחמשה בריאן חראפנברך מבאיירן מינכן תמורת 40 מיליון אירו.

סעודיה: קרן העושר והאושר

האמת, הליגה הסעודית קיוותה לעשות יותר בחלון הזה. קרן העושר הסעודית פנתה לשמות כמו לאו מסי, קיליאן אמבאפה ומוחמד סלאח, אבל הם העדיפו שלא להגיע. לעומת זאת, הרבה אחרים כן הסכימו לעשות קופה ולהצטרף למדינה המוסלמית. ביניהם ניימאר - אולי השם הכי גדול - שהצטרף לאל-הילאל, מלכת הבזבזניות - 350 מיליון אירו.
הסיפור של סלאח מעניין גם כן. אתמול, שעות לפני סגירת החלון, אל-איתיפאק של סטיבן ג'רארד, הייתה מוכנה לשלם לליברפול 150 מיליון פאונד (!) על החלוץ המצרי, אך ההצעה נדחתה על הסף. רק נזכיר שמות שכן הגיעו: ריאד מחרז, פאביניו, סאדיו מאנה, אנגולו קאנטה, אלכסנדר מיטרוביץ' וקאלידו קוליבאלי.
4 צפייה בגלריה
ניימאר מוצג באל-הילאל
ניימאר מוצג באל-הילאל
ניימאר מוצג באל-הילאל
(צילום:REUTERS/Ahmed Yosri)
4 צפייה בגלריה
שחקן ליברפול מוחמד סלאח
שחקן ליברפול מוחמד סלאח
רק כמעט, סלאח
(PETER CZIBORRA/Reuters)

איטליה, צרפת, גרמניה וספרד: הרחק מאחור

ארבע הליגות הללו היו עסוקות דווקא אתמול - ביום האחרון - וסיפקו כמה מעברים סופר-מפתיעים. מייסון גרינווד, למשל, שמצא בית חדש אחרי הפרשה המתוקשרת ועזיבת מנצ'סטר יונייטד, דווקא בחטאפה.
אנסו פאטי החליט לעזוב את ברצלונה - ועבר בהשאלה לברייטון, אחת ההפתעות הנעימות בפרמייר-ליג. ויש גם את סאגת רנדל קולו מואני, שהיה נראה שנשאר בפרנקפורט, אך לאחר שביתה איטלקית ולחץ מצד פ.ס.ז' הצטרף לאלופה הצרפתית תמורת 90 מיליון אירו.
ברצלונה הייתה אחת הקבוצות הפעילות ביותר ביום האחרון, ואפילו בשעות האחרונות, כשצירפה את ז'ואאו פליקס וז’ואאו קאנסלו. פליקס, שנקנה על-ידי אתלטיקו מדריד תמורת 127 מיליון אירו מבנפיקה בקיץ 2019, לא הצליח להטביע את חותמו בספרד, שיחק לאחרונה בצ'לסי וכעת נוחת בקאמפ נואו יחד עם חברו לנבחרת פורטוגל.