"מחדל חמור": שר החינוך תוקף את יו"ר יד ושם

יואב קיש, שאחראי מתוקף תפקידו על המוסד המנציח את השואה, שיגר מכתב עם שרשרת תלונות לדני דיין על אופן התנהלות ישיבות ההנהלה במקום • דיין: "מנכ"ל משרד החינוך הוזמן ומוזמן לכל הישיבות"

דני דיין. צילום: יהושע יוסף

מה עומד מאחורי מכתבי התלונות התמוהים ששלח שר החינוך, יואב קיש, ליו"ר הנהלת יד ושם, דני דיין?. קיש, שאחראי מתוקף תפקידו על המוסד המנציח את השואה, שיגר היום (רביעי) לדיין מכתב עם שרשרת תלונות על אופן התנהלות ישיבות ההנהלה של יד ושם. קיש טוען במכתב כי הוא עצמו ושרים אחרים בממשלה לא זומנו לישיבות, אף שהחוק מחייב זאת.

לטענתו של שר החינוך, בישיבות ההנהלה משתתפים שלא כדין, חברת הכנסת לשעבר שולי מועלם והשר לשעבר שי פירון. עוד טוען קיש כי מכתבים בלתי רשמיים שהוגדרו כ"סיכומי ישיבות", אינם כאלה והדבר מהווה, "מחדל חמור", כלשונו.

"היה מצופה ממך כי הנהלת יד ושם בראשותך תפעל בתקינות ועל פי החוק והתקנון, ודומה שלא כך היא. אבקשך לפרט בחוזר בדחיפות כיצד בכוונתך לפעול לנוכח מחדל חמור זה, וכן להבהיר האם גורמים בלתי מורשים הצביעו בישיבות הנהלת יד ושם", תקף שר החינוך.

השר יואב קיש, צילום: אורן בן חקון

דיין אכן השיב לקיש בדחיפות. במכתב שנשלח גם הוא היום, הציג דיין את ההסמכה שנתנה הממשלה למינויים של מועלם ופירון, ואף הזמין את קיש להשתתף בישיבות ההנהלה של "יד ושם". כמו כן, ציין דיין, כי שר החינוך יהיה הראשון שיעשה זאת אי פעם. "אם אתה תהיה שר החינוך הראשון המעוניין להיות חבר פעיל בהנהלת יד ושם – זה ישמח אותי מאד. הישיבה הקרובה מתוכננת ליום רביעי בשבוע הבא", כתב דיין.

דיין ציין גם כי בניגוד לדברי השר, "מנכ"ל משרד החינוך הוזמן ומוזמן לכל הישיבות .אפילו מ"מ המנכ"ל שמינית לאחרונה קיבל ממני עוד ביום מינויו הודעה על צירופו להנהלה והוזמן לישיבה שעתידה להתקיים בשבוע הבא. זאת ועוד, זמן קצר לאחר כינון הממשלה ה-36, כתבתי מיוזמתי מכתב רשמי למזכיר הממשלה, עו"ד יוסי פוקס ובו ביקשתי ממנו לפעול למינוי באי כוח של השרים החדשים. מכתבי טרם נענה על אף ששיגרתי תזכורת לעו"ד פוקס, ואף העליתי את העניין בפניך בע"פ ובכתב".

רה"מ נתניהו עם יו"ד יד ושם דני דיין (ארכיון), צילום: גדעון מרקוביץ'

מאחר וביקורתו של קיש קלושה, נראה כי מניע אחר עומד מאחורי המכתב. דיין, שבעבר נשלח על ידי נתניהו, לשמש כקונסול ישראל בניו יורק, חבר בהמשך לשנוא נפשו של נתניהו, שר המשפטים בממשלה הקודמת, גדעון סער. האחרון הוא שגם זה שדחף למנות את דיין לתפקיד, והערב גם הזדרז לצאת להגנתו.

"הכוונה להדיח את דני דיין, היא בלתי חוקית, גדושת שיקולים זרים ובעיקר פוגעת במוסד הלאומי החשוב והקדוש הזה. דיין הוא אדם רב כישרונות, עם תודעה לאומית, הסטורית והומנית נדירה. הוא ממלא את תפקידו באופן ממלכתי מובהק. אסור שיד ושם ייכנס למסלקת הונדטות של נתניהו", כתב סער.

ח"כ גדעון סער. עומד מאחורי דיין, צילום: גדעון מרקוביץ'

קונסול ישראל בניו יורק, דני דיין

מקורבים ליו"ר יד ושם אמרו גם הם כי "קיש פתח בהוראה מגבוה בניסיון מגושם וגמלוני להדיח את דני דיין, כדי למנות במקומו ח"כית ליכוד לשעבר. אלא שבגלל יושרתו של דיין, לא נמצא כל רבב בתפקודו. מצער שהתיאבון הפוליטי מנסה לכרסם גם במוסד המקודש הזה", דברי מקורבי דיין.

יצוין בהקשר זה כי אחת הפעולות הראשונות שפגעה במעמדה הבינלאומי של פולין במערב, הייתה החלפתה של צמרת מוסד הזיכרון הלאומי של פולין בממונים פוליטיים מטעם הממשלה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר