X

דמעות הן לא מים – ויש שלושה סוגים שונים שלהן

נכון שהן מכילות מים, אבל הדמעות שלנו הן הרבה יותר מסתם נוזל – והתכולה שלהן משתנה לפי הסיבה ש’בכינו’ אותן

דמעה על פניו של גבר בוכה. צילום: Leandro De Carvalho / Pixabay

עצב, שמחה, סצינה מרגשת בסרט רומנטי, צחוק מתגלגל או סתם קילוף בצל – דמעות הן חלק מהחיים של כולנו, ולמרות שנהוג להתייחס אליהן כסתם טיפות מים מלוחים – זה ממש לא מה שהן. נעזרנו ב-ChatGPT כדי לסכם את כל מה שצריך לדעת על דמעות.

לפי דניאלה אורינג, מרצה זוטרה לאופטומטריה באוניברסיטת פלימות’ בבריטניה, הדמעות מגיעות בשלושה זנים נפרדים, שלכל אחד מהם הרכב ומטרה ייחודיים משלו, המספקים תובנות לגבי מורכבות התגובות הרגשיות והפיזיולוגיות שלנו.

הסוג הראשון, והמוכר ביותר, הוא דמעות רגשיות, שיורדות ברגעים של עצב או אושר, ומבטאות ביעילות את רגשותינו העמוקים ביותר על ידי בכי. יש בהן תכולה גבוהה של הורמוני מתח, ומאמינים כי הן מיועדות להוציא הורמונים אלה מהגוף.

הסוג השני הוא דמעות שנועדו לנקות, לשמן ולהזין את הרקמות העדינות של העין. הדמעות הללו מכילות יוני מלח, אלקטרוליטים וחלבונים בעלי תכונות אנטי-מיקרוביאליות, המגנים על העין מפני נזק אפשרי.

הסוג השלישי הוא דמעות רפלקס, המופעלות על ידי חומרים מגרים, כגון עשן או תרכובות חריפות המשתחררות בעת חיתוך בצל. דמעות רפלקס הן תגובה של הגוף לאי נוחות. הן מכילות יותר מים מסוגי הדמעות האחרים, עם רמות נמוכות יותר של שומנים וחלבונים.

סרט הדמעות של העין, שאליו מופרשות הדמעות, כולל שלוש שכבות: שכבה חיצונית שומנית השומרת על לחות הקרנית (החזית השקופה של העין), שכבת ביניים מימית המספקת סיכה וכוללת חלבונים, חמצן ואלקטרוליטים, וממש על הקרנית נמצאת השכבה הפנימית המורכבת בעיקר ממוצין, חלבון רירי המבטיח שסרט הדמעות יישאר צמוד לעין.

אורינג מגלה שאנשים מייצרים בדרך כלל בין 1.4 ל-5.8 מ”ל דמעות ביום – רובן מהסוג שנועד לשמן ולתחזק את העין. עם זאת, גורמים שונים יכולים להשפיע על ייצור הדמעות. פעילויות כמו רכיבה על אופניים יכולות להגביר את אידוי הדמעות, ולשנות את קצבי הייצור. לעומת זאת, ייצור הדמעות יורד בסביבות אדים, בהן תוספת לחות מיותרת.

עבור אנשים רבים, מאזן הדמעות אינו תקין דיו, מה שמוביל ליובש בעיניים. גורמים רבים תורמים למצב זה, כולל עישון, תזונה לקויה וזמן מסך מופרז ללא מצמוץ מספיק. ככל שהגיל מתקדם, תפקוד בלוטות הדמע דועך, מה שמגביר את הרגישות ליובש בעיניים. מצבים כמו תסמונת סְיוֹגְרֶן – הפרעה הגורמת למערכת החיסון לתקוף את הבלוטות האחראיות על לחות העין – עלולים להחמיר את הבעיה, ולהקשות על ייצור כל סוגי הדמעות, מה שמותיר את העיניים יבשות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר