בכיר בפולין מזהיר: "העימות בין המערב לרוסיה ימשך עוד זמן רב"

היועץ לביטחון לאומי של ממשלת ורשה מזהיר כי גם לאחר חתימה על הפסקת אש באוקראינה, מוסקבה תמשיך ללחוץ במטרה ליצור "סדר עולמי חדש" • הבכיר מזהיר מפני שימוש ב"לוחמה היברידית" מצידה של רוסיה

חיילים רוסים על ליד תחנת הכוח בנובה קחובקה, במאי אשתקד. צילום: אי.פי

היועץ לביטחון לאומי של פולין, יאצק שביירה אמר היום (שלישי) שהעימות בין רוסיה והמערב יימשך עוד זמן רב ולא יגיע לקצו גם אם תושג הפסקת אש באוקראינה. ״רוסיה מתייחסת לעימות הזה כאל שלב התחלתי ביצירתו של סדר עולמי חדש״, אומר שביירה בפגישה עם עיתונאים מערביים בלשכתו בוורשה.

״בעימות הזה יש לרוסיה שלושה נכסים עיקריים: האיום בשימוש בנשק גרעיני, כוח צבאי קונבנציונלי שנמצא בשדה הקרב באוקראינה והלוחמה ההיברידית. רוסיה יכולה להשפיע על עמדת המערב ביחס למלחמה באוקראינה הוא להשתמש באיום הגרעיני, שהוא היעיל ביותר, ובלוחמה היברידית. ברור שלאורך זמן רוסיה תתמקד בלוחמה היברידית, שהיא הקשה והיקרה ביותר להתמודד איתה. ברבדים ובאמצעים שונים בלוחמה ההיברידית תשפיע על מדינות רבות באירופה. מול האיום הגרעיני יש ״דגלים אדומים״ שמאפשרים להיערך מראש. בלחימה ההיברידית אין ״דגלים אדומים״.

היועץ לביטחון לאומי של פולין, יאצק שביירה,

לדברי שביירה המלחמה באוקראינה שונה מתפיסות ההיערכות של נאט״ו בשלושים השנים האחרונות מאחר שמדובר מצדה של אוקראינה בלחימה הגנתית על השטח הריבוני שלה. לגבי מתקפת הנגד הנוכחית של אוקראינה מדגיש היועץ לביטחון לאומי של פולין שבניגוד למתקפת הנגד לפני שנה, האוקראינים נמצאים בפני שטחים נרחבים שמוקשו ע״י הרוסים, מצב שלא היה לפני שנה.

״ההתקדמות של מתקפת הנגד נמשכת, המאמץ הצבאי אינו פוחת וצריך לקחת בחשבון את המחיר הכבד בחיי אדם שהאוקראינים משלמים. צריך להתחשב בעובדה של אוקראינים אין הרבה ניסיון בסוג לחימה שכזו. עם זאת הנחישות, המוטיבציה הגבוהה והרצון להילחם שמגלים האוקראינים חורגות מהציפיות שהיו למערב לפני המלחמה ובמהלכה״, אומר היועץ.

עם זאת, גורמים רשמיים בוורשה מותחים ביקורת על איטיות והיקף הסיוע הצבאי שהמערב מעביר לאוקראינה, שמונעים מאוקראינה לייצב קן הגנה חדש מול הצבא הרוסי. היועץ שביירה סבור, עם זאת, שתוצאות הבחירות לנשיאות ארה״ב בשנה הבאה לא ישפיעו על מידת התמיכה האמריקנית באוקראינה, למרות הצהרותיהם של מועמדים רפובליקניים, בראשם המועמד המוביל דונלד טראמפ, על שינוי עמדה בנושא האוקראיני במידה שהממשל בוושינגטון יוחלף.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר