בשנים האחרונות חל שינוי בולט בעולם הספורט המקצועני. מספר גדל והולך של ספורטאים, במיוחד מדור ה-Z, כדוגמת הכדורגלן הספרדי גברי וייגה, בוחרים לוותר על הדרך המסורתית של חתירה להצלחה בליגות החזקות של אירופה ובמקום זאת בוחרים בהזדמנויות רווחיות במדינות המפרץ. מגמה זו לא רק משקפת את הדינמיקה המשתנה של הספורט, אלא גם שופכת אור על המאפיינים והערכים הייחודיים של דור ה-Z.
דור ה-Z, המוגדר לעתים קרובות כאנשים שנולדו בין אמצע שנות ה-90 לתחילת שנות ה-2010, מייצג קבוצה שגדלה בעולם המושפע מאוד מטכנולוגיה, גיוון וגלובליזציה. הם ידועים בצריכה הדיגיטלית שלהם, בדעות החברתיות המתקדמות וברצון העז ליציבות פיננסית ואיזון בין עבודה לחיים. כדי להבין את הקשר בין דור ה-Z והמעבר של ספורטאים למדינות המפרץ, עלינו להתעמק בתכונות וההעדפות הספציפיות של הדור הזה.

1 צפייה בגלריה
גברי וייגה
גברי וייגה
גברי וייגה
(צילום: Octavio Passos/Getty Images)

המרדף אחר ביטחון פיננסי

אחד המאפיינים הבולטים ביותר של דור ה-Z הוא הגישה הפרגמטית שלהם לחיים. לאחר שגדלו בתקופות של אי ודאות כלכלית, הם נותנים עדיפות לביטחון פיננסי ויציבות יותר מהדורות הקודמים. השקפה זו ממלאת תפקיד משמעותי בתהליכי קבלת ההחלטות שלהם, כולל אלה הקשורים לבחירות קריירה, כגון ספורט מקצועי.
במדינות המפרץ, במיוחד בקטאר ובאיחוד האמירויות, מוצעים לספורטאים חוזים משמעותיים ותמריצים כספיים. הזדמנויות אלו מספקות לספורטאים מדור ה-Z הבטחה ליציבות כלכלית, לא רק עבור עצמם אלא לעתים קרובות גם עבור משפחותיהם. זה מנוגד לאי הוודאות והתחרות העזה בליגות האירופיות, שבהן רק מעטים נבחרים של ספורטאים מגיעים להישגים משמעותיים.

כאן ועכשיו

הסתכלות דור ה-Z על מטרות שונה באופן מוחלט מההסתכלות של השחקנים הוותיקים יותר. לדור הצעיר קשה עם מטרות רחוקות וארוכות טווח, והוא מעדיף מטרות קצרות טווח ומיידיות. להספיק לעשות הכל ועכשיו. הדרך של התפתחות השחקן לקפטן או כוכב גדול נתפסת כאיטית מדי באירופה, בעיקר כשאפשר להשיג את זה מיד בקבוצות אחרות.

אימוץ גיוון תרבותי

דור ה-Z גדל בעולם גלובלי שבו המגוון התרבותי נחגג. הם פתוחים יותר לחקור תרבויות וחוויות שונות, מה שהופך את המעבר למדינות המפרץ לאופציה אטרקטיבית. מדינות המפרץ ידועות בסביבות הרב-תרבותיות שלהן, שבהן ספורטאים מרחבי העולם מתכנסים כדי להתחרות ולחיות.
יתרה מכך, מדינות המפרץ השקיעו באופן פעיל בתשתיות ואירועי ספורט, כמו אירוח של גביע העולם ומרוצי פורמולה 1. הדגש הזה על תחרויות ספורט בינלאומיות מתיישב עם נקודת המבט הגלובלית של דור ה-Z, ומעודד אתלטים לבחון הזדמנויות באזורים אלה.

איזון בין עבודה ואורח חיים

איזון בין עבודה לחיים הוא בראש סדר העדיפויות של דור ה-Z. הם מעריכים את זמנם ורווחתם האישיים ופחות נוטים לקבל את לוחות הזמנים המפרכים הקשורים לרוב בליגות הספורט האירופיות. מדינות המפרץ מציעות אלטרנטיבה מושכת, המספקת לספורטאים מתקנים מהשורה הראשונה, תנאי מחיה יוקרתיים והזדמנויות לפנאי ולהירגעות. ליהנות זה חשוב יותר מאשר לנצח! זו המנטרה שלהם!

קישוריות טכנולוגית

אי אפשר להפריז בחיבור של דור ה-Z לטכנולוגיה. הם גדלו עם סמארטפונים, מדיה חברתית וגישה מיידית למידע. הידע הטכנולוגי הזה הקל על ספורטאים לחקור הזדמנויות מעבר למדינות הבית שלהם ולהתחבר לסוכנים, קבוצות וספונסרים מעבר לגבולות. מדינות המפרץ מינפו את הקישוריות הזו כדי למשוך כישרונות מרחבי העולם באמצעות שיווק דיגיטלי ומאמצי הסברה.

תפקידה של אחריות חברתית

דור ה-Z מאופיין גם במחויבותו למטרות חברתיות וסביבתיות. סביר יותר שהם יהיו צרכנים מודעים ומצפים מהארגונים שהם מתחברים אליהם, כולל קבוצות ספורט ונותני חסות, לחלוק את הערכים שלהם. מדינות המפרץ, מודעות למגמה זו, השקיעו ביוזמות ברות קיימא ואחראיות חברתית בספורט, שמתיישרות עם הערכים של ספורטאים רבים מהדור.

סיכום

ככל שדור ה-Z ימשיך להשפיע על תעשיית הספורט, יהיה מרתק לראות כיצד מגמה זו מתפתחת וכיצד היא מעצבת את עתיד הספורט והגירת אתלטים ברחבי העולם. הבחירות של הדור הזה בתחום הספורט משקפות את יכולת ההסתגלות והפרגמטיות שלו, שעשויות להגדיר מחדש את המושגים המסורתיים של הצלחה והישגים ספורטיביים. הדור החדש הולך לשלוט בעולם בקרוב מאוד, ואם המועדונים לא יפנימו שהמצב השתנה, אנחנו נראה עוד ועוד ספורטאים עוזבים את הליגות באירופה לטובת הכסף הגדול והאפשרויות הבלתי נגמרות במדינות המפרץ.
* הכותב הינו פסיכולוג, מתמחה בשירות הפסיכולוגי החינוכי בפתח תקווה ויועץ בתחום הפסיכולוגיה של הספורט, המאמץ והביצוע

אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.