אזהרת ראש השב"כ: בשל הצפיפות בבתי הכלא - מעצר מבוקשים נפגע

בצל גל הפיגועים: רונן בר התריע כי משבר הכליאה החמור פוגע בהיקף המעצרים של צה"ל ושב"כ • גורמים במערכת הביטחון: החוק של השר לביטחון לאומי, שביטל שחרור אסירים ביטחוניים "קלים", יקשה על יצירת מקום לאסירים חדשים • בן גביר: "לעצורים ולאסירים ביטחוניים יש תמיד מקום בבתי הכלא"

ראש השב"כ רונן בר והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. צילום: מארק ישראל סלם, אורן בן חקון

ראש השב"כ רונן בר התריע בפני הדרג המדיני בישיבת הקבינט האחרונה בשבוע שעבר ובפורומים נוספים, כי משבר הכליאה החמור שבו מצוי שב"ס בגלל הצפיפות הגבוהה וחוסר המקום בבתי הכלא, בדגש על בתי הכלא לאסירים ביטחוניים, פוגע בהיקפי המעצרים שצה"ל ושב"כ מבצעים, בצל גל הפיגועים והמתיחות הביטחונית ביהודה ושומרון - כך נודע ל"ישראל היום".

כמו כן, בכירים במערכת הביטחון מתריעים כי החוק של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר - שבו נקבע כי בעוד ימים אחדים, החל מ־1 בספטמבר, יבוטל לגמרי השחרור המנהלי של אסירים ביטחוניים עם עבירות "קלות" יחסית, שמאסרן עד 3 שנים - יקשה על בעיית הצפיפות ולמעשה פוגע באפשרות של מעצר מבוקשים "כבדים" יותר.

חברי ועדת הבדיקה לבריחת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע בסיור בבתי הסוהר בארץ | צילום: יניב זוהר

שחרור מנהלי הוא מנגנון שנקבע בחוק בהוראת שעה, אשר מאפשר לשחרר אסירים עם עונשים קלים יחסית לקראת סוף תקופת מאסרם כדי לפנות מקום בבתי הכלא, בין היתר לאסירים שמורשעים בפשעים חמורים יותר. זאת לנוכח העומס האדיר על בתי הסוהר, ובניסיון לעמוד בפסיקת בג"ץ שקבע את התנאים הבסיסיים לצפיפות האפשרית בבתי הכלא כדי לשמור על זכויות האסירים, דבר שהמדינה לא עומדת בו כבר הרבה זמן.

בתוך שנתיים: זינוק במספר צווי המעצר המנהליים. אסירים ביטחוניים בכלא עופר (ארכיון), צילום: משה שי

פתרון לשעת חירום

בשבוע האחרון לפגרת הקיץ של הכנסת, בד בבד עם העיסוק בחוק לצמצום עילת הסבירות, הספיק השר בן גביר להעביר חוק אשר מבטל לגמרי את מנגנון השחרור המנהלי של אסירים ביטחוניים.

קודם לכן היה אפשר לשחרר אסירים אלו באמצעות מנגנון השחרור המנהלי לקראת סיום מאסרם - אך רק כאלה שתקופת מאסרם היא בין חודש ל־3 שנים, ורק שבועות ספורים לפני שסיימו לרצות את התקופה. מדובר באסירים שנכלאו בגין עבירות ביטחוניות וטרור כמו זריקת אבנים, התפרעויות, עבירות נשק קלות ועוד, ולא על עבירות טרור או ביטחון עם "דם על הידיים".

כל גורמי הביטחון והמקצוע לא אוהבים את מנגנון השחרור המנהלי, ובכנסת הקודמת הכניסו בו גם הגבלות לגבי אסירים ביטחוניים וכן ביחס לאסירים שביצעו עבירות מין ואלימות במשפחה.

אך כאמור, בהינתן משבר כליאה כה חמור, המנגנון הוא פתרון לשעת חירום שנועד לאפשר מקום בבתי הכלא הצפופים, במטרה לעמוד בתנאים של השטח שצריך לתת לאסירים, בהתאם לפסיקת בג"ץ.

כעת, לכשייכנס לתוקפו החוק של בן גביר החל ביום שישי הקרוב, מזהירים גורמי הביטחון כי מעצרי מבוקשים ביטחוניים ומנהליים יבוטלו משום שכבר אין מקום בבתי הכלא. בכירים בשב"ס אמרו ל"ישראל היום": "המצב חמור, זה משבר לאומי, ממש קטסטרופה".

"החלטה פופוליסטית". ח"כ בן ארי, צילום: אורן בן חקון

ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד), יו"ר הוועדה לביטחון הפנים לשעבר, שעסקה במנגנון השחרור המנהלי, אמרה ל"ישראל היום" כי "ההחלטה הפופוליסטית וחסרת האחריות של בן גביר לבטל את השחרור המנהלי של אסירים ביטחוניים שנשפטו עד 3 שנים, מבלי לתת אפשרויות נוספות של מתקני כליאה, 'פוצצה' את בתי הכלא הביטחוניים, וכעת אין מקום להכניס אסירים מסוכנים יותר".

לדברי ח"כ בן ארי, "במקום להקשיב לגורמים הביטחוניים הוא הולך על סיסמאות ריקות שיעלו לכולנו בחיי אדם. בן גביר הוא סכנה ברורה לביטחון המדינה".

"אין יותר קיצור מנהלי"

שב"כ הוא לא הגורם היחיד שמתריע על הצפיפות בבתי הכלא. בשבוע שעבר נחשף ב"ישראל היום" כי צה"ל נאלץ לבטל לאחרונה מעצרים קריטיים לתפיסת חשודים בטרור בעקבות פנייה משירות בתי הסוהר בגלל עומס של עצורים במתקני הכליאה. בין היתר, בשב"ס ביקשו מהצבא לא לבצע מעצרים מנהליים, שבאמצעותם נעצרים מחבלים אשר נחשבים פצצות מתקתקות קודם לפיגוע פוטנציאלי.

עקב גל הטרור והמתיחות הביטחונית, בצה"ל ובשב"כ פועלים בחודשים האחרונים באמצעות מעצרים מנהליים רבים מול מבוקשים, ובאופן טבעי ההשפעה של הצפיפות בבתי הכלא הופכת קשה יותר - והתופעה הולכת ומתרחבת.

צפיפות הולכת וגדלה. כלא גלבוע (ארכיון), צילום: גיל אליהו/ג׳יני

מנתונים שהגיעו לידי "ישראל היום" נמצא זינוק משמעותי במספרם של צווי המעצר המנהליים שהוצאו במהלך השנתיים האחרונות. בעוד ב־2021 בוצעו כ־450 מעצרים מנהליים, ב־2022 זינק מספרם ליותר מ־900, ובאמצעי זה נעצרו עד כה ב־2023 יותר מ־500 פלשתינים.

"בסוף צה"ל מגיע למצב שבו הוא צריך להסתכל על הרשימה, ולומר שאת החשוד הזה והזה לא עוצרים כי אין מקום בבתי הכלא. זה הזוי, וזה כבר קרה כמה וכמה פעמים", אומר גורם צבאי בתסכול.

"לא במשמרת שלי". בן גביר, צילום: אורן בן חקון

תגובת השר בן גביר: "אכן, לפי התיקון שייכנס לפועל ב־1 בספטמבר אין יותר קיצור מנהלי לאסירים ביטחוניים. אני לא מוכן שבמשמרת שלי יהיה קיצור עונש למי שפועל למחוק את מדינת ישראל.

"יחד עם זאת, לאור הצפיפות והעובדה ששב"ס לא יכול לעמוד בעומס, יינתן קיצור מנהלי לאנשים שמבצעים עבירות פליליות קלות ועבירות צווארון לבן - העיקר לא לשחרר מחבלים. לאסירים ביטחוניים ולעצורים ביטחוניים יהיה תמיד מקום בבתי הכלא".

משב"כ נמסר: "איננו מתייחסים לנאמר בדיונים סגורים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר