"זו החתמה מאוד טובה", אומר האוהד השרוף תיאו רייטמאייר. הוא נולד בבוואריה, עבר לפני עשר שנים לברלין, אבל נפגש מדי שבת עם החברים הבווארים בעיר הבירה כדי לעקוב אחרי באיירן.
המעבר הענק של דניאל פרץ - כתבות נוספות:
"לקחנו פה סיכון מאוד נמוך עם הסכום שהשקענו. אבל מה שיותר חשוב הוא שהפסקנו להדחיק שזה הסוף של מנואל נוייר", מוסיף רייטמאייר. "גם אם הוא יחלים - וזה 'אם' גדול, כי אתה לא יודע מה באמת קורה לאנשים בתאונות סקי – נוייר לא יהיה מי שהוא היה, והוא כבר לא צעיר.
5 צפייה בגלריה
דניאל פרץ
דניאל פרץ
דניאל פרץ
(צילום: באיירן מינכן)
"אז בשנה שעברה הביאו את זומר והשנה חשבו להביא את דה חאה או עוד שוער ותיק כפקק, עד שנוייר יבריא, אבל ההחתמה של פרץ מעידה על כיוון חדש. באיירן פוקחת עיניים לעידן שאחרי נוייר. ברור שסוון אולרייך הוא לא הפתרון, ויכול להיות שפרץ הוא רק ניסוי, אבל במחיר הזה הניסוי שפוי".
"ההחתמה הזו היא ביזיון לבאיירן", טוען אנדראס הרצר, אוהד נוסף במעגל הבירה בכוסות חצי ליטר. "אני יכול לא להסכים עם הסכום שהיא שילמה עבור הארי קיין, אבל הוא חלוץ שבאיירן חייבת, עם יכולות משחק ומנהיגות מוכחות. אין לי גם בעיה שתביא בעוד מאה מיליון שחקן מרכז שדה טכני, עם מסירה אחרונה על המילימטר. כאלה קשה לגדל. אבל לבאיירן היה עשור וחצי לגדל שוער, מספיק זמן כדי שמחלקת הנוער שלה תפתח עוד שוער לשושלת של ספ מאייר־אוליבר קאן־נוייר. אין לי דבר נגד פרץ. הוא נראה בחור טוב ומביא גם את נועה קירל, אבל זה בעיקר סמל לכך שבאיירן הפסיקה לדעת איך לגדל שחקנים".
5 צפייה בגלריה
פרץ וקירל לפני ההמראה למינכן
פרץ וקירל לפני ההמראה למינכן
פרץ וקירל לפני ההמראה למינכן
(איציק בלניצקי, one)
"זה נכון", מאשר האוהד רולף פליקס, "לאהוד את באיירן זה דבר שעובר בירושה, מסבא לאבא, אליי ולבן שלי. אנחנו גדלנו על סיפורי האגדות שגדלו במועדון. על בקנבאואר וספ מאייר וברייטנר ועוד עשרות שמות. ב־15 השנים האחרונות באיירן גידלה רק את מולר ואלאבה. אז מהבחינה הזאת, מדובר בהחתמה שהיא הודאה בכישלון".
"כשהשמועות על ההחתמה שלו קיבלו גושפנקה, התחלנו לעקוב אחריו", מספר האוהד רייטמאייר, "המשחק האחרון שלו במכבי ת"א לא היה ממש טוב. יציאות קצת מדאיגות מהשער. זה לא מספיק לרמה שלנו. עד עכשיו הוא יותר שוער נבחרת יוצא דופן, מאשר שוער ליגה. חובת ההוכחה היא עליו".

הביא איתו נדוניה מכובדת

גם העיתונות הגרמנית קיבלה את הגעתו בצורה פושרת. מצד אחד, כל שחקן שמגיע לבאיירן הוא סיפור, אבל פרץ זה סיפור שעדיין לא נכתב. התקשורת הופתעה לשמוע שהוא היה תחת מעקב במשך זמן ארוך, מדבריו של המאמן טוכל כי מדובר בכישרון צעיר, ומהתייחסותו לאופי המצוין של השוער. מצד שני, בעיקר עבור צהובונים כמו "בילד", הישראלי הביא איתו נדוניה מכובדת, במיוחד במדינה שחולה על האירוויזיון.
"כדי לשים דברים בפרופורציה, צריך להסתכל על ההחתמה משני אלמנטים שקשורים למאמן", אומר העיתונאי דניאל לנהרט, "טוכל התקשר לפרץ על סף ההחתמה, ומהשיחה היה ברור שהתנהל מעקב מאוד ארוך. טוכל לא מתקשר לכל אחד. דבר שני, אחרי שקיין הגיע לבאיירן, שאלנו את טוכל על השינוי הצפוי במשחק ההתקפה, והוא ענה שהרבה יותר חשוב לו משחק הרגל של השוער. כמה הוא מדויק, כמה רחוק הוא יכול להרחיק את הכדור, כמה הוא משתמש בשתי הרגליים. משחק הרגל של נוייר הוא קריטי עבור באיירן, מבחינת חוסר האפשרות של היריב ללחוץ אותו למעלה. שוער תמיד היה חלק אינטגרלי מהקבוצות של טוכל, אז ההחתמה הזו היא מאוד משמעותית, אבל גם מאוד בעייתית".
למה בעייתית? "טוכל הגיע לפה במקום נגלסמן. הוא סיים את העונה בצורה מאוד מאכזבת בסטנדרטים של באיירן, עם אליפות במחזור האחרון, שהושגה רק הודות לכישלון של דורטמונד. אם הוא לא יביא תוצאות העונה, לא יודע כמה זמן הוא יישאר. ואם פרץ הוא יוזמה של המאמן, אז לך תדע מה יהיה גורלו בבאיירן אם יגיע מאמן חדש. מצד שני, החתמה של כל שחקן בבאיירן זו חותמת איכות. אם החתימו אותו, כל קבוצה שתחפש שוער בבונדסליגה תרצה אותו, ולא רק בבונדסליגה".
5 צפייה בגלריה
שוער באיירן מינכן מנואל נוייר
שוער באיירן מינכן מנואל נוייר
כבר בן 37. נוייר
(AFP)
מה אתה חושב שיהיה? "שני תסריטים. בראשון, נוייר לא מצליח להחלים בכלל או מחלים חלקית, ואז פרץ יכול להיות שוער ראשון כבר העונה. ברור לכולם שאולרייך הוא לא שוער ראשון. בשני, אם נוייר חוזר בריא, יש לו לפחות עוד שלוש שנים בטופ. במקרה כזה פרץ יהפוך לשוער שני בעונה הבאה, או שישאילו אותו כדי שישתפשף. כל העובדות, כולל ההחתמה לחמש שנים, מצביעות על כך שהביאו אותו להיות היורש של נוייר בעוד כמה שנים".

"עד עכשיו הוא מושלם"

גם האוהדים וגם העיתונאים שדיברתי איתם אמרו שאין להם מספיק שעות פרץ, כדי לנתח את ההחתמה החדשה. "עד עכשיו הוא שוער מושלם", אומר אנדראס הרצר, "הוא מצוין על הקווים כמו קסיאס, משחק ברגל כמו שוערים של גווארדיולה, ויש יותר סיכוי שיעצור פנדל מאשר יבקיעו נגדו פנדל. אבל זה עכשיו כמו בפרסומת. לא ברור מה נקודות החולשה שלו. נצטרך לגלות אותן. מה שברור זה שהוא לא שיחק ברמות האלו, ושהוא אפילו לא השוער הישראלי הכי טוב בינתיים, אז שוב, נצטרך לראות. אם נוייר פצוע ואם יהיה קרב על האליפות כמו בשנה שעברה, פרץ יצטרך לשחות בבריכה של הגדולים הרבה יותר מוקדם ממה שהוא תיכנן. לא רק לצוף. אנחנו באיירן".
ההגעה של פרץ היא גם תוצאה של רצף של תאונות שרשרת בתפקיד השוער: הפציעה של קורטואה הכריחה את ריאל להחתים את קפה מצ'לסי (שבאיירן רצתה), רולי מאיאקס נפצע, גווארדיולה הטיל וטו על העברת אורטגה, סביליה דרשה 20 מיליון אירו על בונו, וחד גדיא חד גדיא, באיירן החתימה את פרץ.
"הדרישות מהשוער כרגע, מבחינת כדורגל ואופי, הן כמעט בלתי אפשריות", אומר לנהרט, "קח את אולרייך וברור במה הוא טוב: מניעת שערים. הוא לא טוב במשחק הרגל ובעבודת הרגליים, אבל מה שעומד לזכותו זו העובדה שהוא מודע למעמדו. הוא יעמוד בשער עד שמנואל יחזור, ואז יחזור לספסל בלי קשר לנסיבות.
"יאן זומר הלך לאינטר בעיקר בגלל העובדה הזו. הוא לא יכול היה לחיות עם העובדה שלא משנה כמה טוב הוא יהיה, ברגע שנוייר יחזור הוא ירד לספסל. אז גם זו שאלת אופי לפרץ. איך הוא יתגבר מנטלית על העובדה שירד בכל מקרה לספסל ברגע שנוייר חוזר. קראתי שמדובר באליל שלו ושהיו לו פוסטרים של נוייר על הקירות כילד, אבל ברמה המעשית זה יכול להיות מאוד מתסכל. זה יהיה מבחן גדול לאופי שלו".
5 צפייה בגלריה
יאן זומר שוער באיירן מינכן
יאן זומר שוער באיירן מינכן
"לא יכול היה לחיות עם העובדה שברגע שנוייר יחזור הוא ירד לספסל". זומר
(צילום: EPA)
"יש לו גם שתי חולשות ברורות: הוא לא מאוד בטוח, ואפילו די הססן במשחק הרגל, מעדיף אופציות בטוחות של מסירה על פני אופציות שהן יותר יעילות למשחק של באיירן, אבל זה משהו שהמאמנים יכולים לעבוד עליו. הבעיה השנייה הרבה יותר גדולה, וזו העובדה שמשחק הגובה והשליטה שלו בכדורים שמוגבהים לרחבה הם די בינוניים. זו כבר בעיה פסיכולוגית שפרץ יצטרך ללמוד לפתור בעצמו".
"יכול להפוך לקדוש במינכן"
"אני יודע שהתצלומים והידיעות מתרכזות ברומן שלו עם נועה קירל, ובכמה עוקבים יש לה באינסטגרם", אומר רולף פליקס, "אבל אסור גם לבטל את הרקע שממנו מגיע פרץ. יש סיבה לכך שמשחק הגביע בין מכבי ברלין מהליגה החמישית לוולפסבורג מהליגה הבכירה משך כל כך הרבה תשומת לב. יהודים וישראלים בגרמניה כמעט תמיד מתקיימים בקונוטציות שליליות, וספורט הוא פלטפורמה נהדרת להתייחס לחיבור הזה בעין קצת מנרמלת. זה לא רק 'בוא נראה מה קורה עם ישראל והפלסטינים', מה עם ההפגנות בישראל או העבר של היהודים בגרמניה, אלא משהו הרבה יותר פשטני. לבאיירן מינכן - הקבוצה הכי חשובה בגרמניה, עם התנהגות לא ברורה של המועדון במהלך הרייך השלישי - יש שוער ישראלי ויהודי שינסה לעזור לה לקחת אליפות.
5 צפייה בגלריה
דניאל פרץ
דניאל פרץ
"אם ייצג בכבוד את רוח המועדון, האוהדים פה יטרפו אותו מאהבה". פרץ
(צילום: באיירן מינכן)
"אבל אסור לטעות. אף אחד לא יסתכל על פרץ מבחינה יהודית או ישראלית, כמה הוא פופולרי ברשתות החברתיות, ולאיפה ועם מי הוא יוצא למסעדות או מועדונים במינכן. שחקנים בבאיירן נבחנים רק במידת המחויבות שלהם, בכמה הם טובים ומסורים למורשת של המועדון, לתפיסת 'אנחנו מי שאנחנו ונעשה זאת הכי טוב'. אם הוא יהיה טוב על המגרש, ואם ייצג בכבוד את רוח המועדון, האוהדים פה יטרפו אותו מאהבה.
"את זה פרץ עדיין לא מבין. אין הרבה מועדונים בעולם שהאוהדים שלהם יכולים להרעיף אהבה על השחקנים שהם אוהבים, כמו אלה של באיירן. מי שטוב פה, יכול לעשות כמעט כל מה שהוא רוצה, כולל העברת ביקורת ישירה על המועדון, כמו שנוייר עשה. הוא הרוויח את זה. אם דניאל פרץ ירוויח את זה, הוא יבין מה זה להיות קדוש כדורגל".