עד הרגע האחרון: הצדדים ייפגשו בניסיון אחרון למנוע שביתה בתיכונים

אתמול הסתיים המשא ומתן בין הצדדים ללא התקדמות משמעותית • היום יחל מרתון שיחות בין משרד החינוך לארגון המורים על פתיחת שנת הלימודים • השר קיש: "נמשיך עד שייצא עשן לבן" • לכל הצדדים יש מה להפסיד, אבל התלמידים כבר זועמים: "משחקים בנו"

שר החינוך יואב קיש, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', יו"ר ארגון המורים רן ארז. צילום: אורן בן חקון, יונתן זינדל

האם שנת הלימודים תיפתח כסדרה? שר החינוך יואב קיש מתכוון לפגוש היום (שני) בצהריים את יו"ר ארגון המורים רן ארז במשרד האוצר למרתון שיחות. השר הדגיש כי הם לא ייצאו מהחדר עד שייצא עשן לבן", וכי "חייבים להגיע להסכם".

אתמול נגמר המשא ומתן בין הצדדים ללא התקדמות משמעותית, וגם הפעם מסתמן קרב עד הרגע האחרון. לאורך כל הימים האחרונים, ארז הצהיר כי מבחינתו יש שביתה והמורים לא יפתחו את שנת הלימודים, אם לא ייחתם הסכם שכר איתם. עם זאת, ארז גם התבטא באופן מרוכך יותר וציין שעדיין יש הזדמנות לפתור את המשבר.

קיש וסמוטריץ' בקריאה משותפת ליו"ר ארגון המורים: "להתחיל במו"מ לפני פתיחת השנה" (ארכיון) // ישראל היום | חדשות

אתמול הודיעו ארגוני התלמידים וההורים על הפגנה שתתקיים מחרתיים (רביעי) והאשימו בכישלון את משרד האוצר, את ארגון המורים ואת משרד החינוך. אם לא ייחתם הסכם, הם ייצאו להפגין מול משרד החינוך, ארגון המורים וקריית הממשלה בתל אביב. "נמאס לנו שמשחקים בנו, לא נסכים לעוד שנה עם חוסר ודאות ובלי טיולים, ציונים ומסעות", כתבו בהודעה, "לא נסכים למערכת בלי מורים".

שלושה שחקנים

במשא ומתן הזה יש שלושה שחקנים: הראשון הוא רן ארז, יו"ר ארגון המורים, שמאיים בשביתה; השני הוא שר החינוך יואב קיש, שעלול למצוא את עצמו עם אי־פתיחת שנת הלימודים בתיכונים; והשחקן השלישי הוא משרד האוצר, כלומר גורמי המקצוע והשר בצלאל סמוטריץ', שבימים האחרונים נפתח נגדו קמפיין של ארגון המורים.

מלבדם, יש שחקן נוסף שעדיין לא נכנס לתמונה והוא בית הדין הארצי לעבודה, שאליו תגיע ההחלטה אם ארז יכריז על שביתה והמדינה תבקש צווי מניעה. לכלל השחקנים יש מה להפסיד. אמנם ארז נחוש לנהל את המאבק, אבל השופטים יכולים להחליט זמן קצר לפני הצלצול כי הם מוציאים למורים צווי מניעה ולחייב אותם להתייצב לעבודה. במצב כזה ארז יאבד את מנוף הלחץ העיקרי שלו, אם כי הוא יוכל לשבש את שגרת הלימודים. כך, למשל, ארגון המורים יוכל למנוע יציאה לסיורים ולטיולים, הענקת ציונים לתלמידים.

כיתה (ארכיון), צילום: הרצי שפירא

גם מבחינתו של שר החינוך קיש יש סיכון. מדובר בפתיחת שנת הלימודים הראשונה שלו בתפקיד, ולאחרונה גברה הביקורת עליו בטענה שנפש בחו"ל דווקא בזמן שאיומי השביתה מרחפים מעל. אם בית הדין יאפשר להשבית את הלימודים, הביקורת רק תלך ותגבר בטענה שלא עשה מספיק כדי להביא לפתיחתה של שנת הלימודים. ויש גם משרד האוצר והעומד בראשו - סמוטריץ'. האחרון חתום על העברת כספים רבים לחינוך הממלכתי־דתי, המגזר שממנו הוא מגיע והצהיר שעימו הוא רוצה להיטיב. שביתה עלולה לגרור ביקורת שלפיה אין די כסף למורים בתיכונים, שכן הוא חולק בנדיבות במסגרת הכספים הקואליציוניים, טענה שהשמיע יו"ר ארגון המורים ארז.

עם זאת, באוצר טוענים כי דרישות הארגון אינן עולות בקנה אחד עם סדרי הגודל של הסיכומים שנעשו לאחרונה עם ארגוני עובדים אחרים. ארז דורש 12 אלף שקלים לכל מורה מתחיל בתיכונים והעלאת שכר המורים הוותיקים באותו היחס. מנגד, במשרד האוצר הציעו סכום התחלתי של 10,000 שקלים ותגמולים על חינוך כיתה וגם כספים גמישים, שיוכלו לחלק המנהלים עבור תפקידים שונים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר