נתחיל מהסוף: יש סיבה בעטיה נחמן יריב בלולו בן ה־48 מחוזר על ידי מספר תוכניות ריאליטי בימים אלה. איזה מלהק לא ישמח לקבל סיפור חיים מטורף כזה? הוא כולל בריחה לספורט בגלל מגורים בבית שבו אחד ההורים מקושר לפשע, קטטה במהלך השירות הצבאי שהסתיימה במאסר שלו בכלא, חזרה בתשובה, פעמיים נישואים שהביאו לעולם ארבעה ילדים ונכדה, חזרה בשאלה, ואם החיים של בלולו לא מספיק מאתגרים – מגיעה גם קטיעת רגל. אבל מעל לכל יש לו את הים, הגלישה היא זו שנמצאת שם תמיד, מספקת לו רוח למפרשים כשהוא מרחף על הגלים.
אבל יש גם עננה גדולה שמרחפת מעל - אי־הוודאות. בלולו, גולש פראלימפי, רוצה להגיע לתואר אלוף העולם. כדי לא לוותר על החלום, למרות סיפור חייו המורכב, הוא הבין שעליו לפעול במסגרת פרויקט של מימון המונים.
6 צפייה בגלריה
נחמן יריב בלולו
נחמן יריב בלולו
רוצה להגיע לתואר אלוף העולם. יריב בלולו
(צילום: עוז מועלם )
6 צפייה בגלריה
נחמן יריב בלולו
נחמן יריב בלולו
"החברים מכנים אותי 'אשף התחלות חדשות'. זה הכוח שלי". נחמן בלולו
(צילום: עוז מועלם )
"יש לי אליפות עולם בסוף החודש, ואחריה עוד ארבע תחרויות: באוסטרליה, בקוסטה־ריקה, בהוואי ובקליפורניה. זה סבב שבסופו נקבע אלוף העולם", הוא מספר בראיון מיוחד ל"ידיעות אחרונות" ו־ynet. "השנה היה סבב של שלוש תחרויות, וכרגע אני מדורג שני. אם אסיים ראשון או שני בפעם הבאה, אהיה אלוף עולם".
"החברים מכנים אותי 'אשף התחלות חדשות'. זה הכוח שלי", ממשיך בלולו, "הייתי יכול ליפול, להיות מסכן, אבל בחרתי להיות בטופ העולמי. בחרתי בחיים. היה איתי מישהו בשיקום שבכה כל יום למה אלוהים לא לקח אותו, ולמה רק לקח לו את הרגל. הוא כל החיים שלו יהיה נכה ואני לא".
איך איבדת אותה? "זה קרה ב־20 לפברואר 2017, באתי לשבת על ספה זרוקה באזור החולות של בת־ים ראשל"צ. פחדתי שיהיה נחש מתחת, לכן הרמתי את הספה. הייתה שם כוורת ענקית. בזמן שאני בורח מהדבורים, נפלתי לתוך בור בנייה. נתלשה לי הרגל. טירוף. הדבורים עדיין תוקפות אותי ואני מנסה לברוח. רצתי, כף הרגל נתלשה. תפסתי אותה והמשכתי להתקדם ככה. אז הייתי שומר שבת, בלי טלפון. לקח איזה רבע שעה עד שעבר מישהו והזמין לי אמבולנס".
וואו. "הרופאים רצו לעשות פרוטזה פנימית ולקצר לי את הרגל ב־13 ס"מ. זה אומר להיות צולע כל החיים. לא הסכמתי, אמרתי שאני רוצה קטיעה מלאה והביאו לי פסיכיאטרית לראות אם אני שפוי. חודשיים אחרי הייתי עם פרוטזה והלכתי לגלוש".
ואיך זה היה? "ביום הראשון כשגלשתי, איבדתי אותה במים. צעקתי 'אלוהים, גם את הרגל מברזל אתה לוקח לי'". יצאתי מהמים צוחק, וחברים שלי בוכים. אין ביטוח על נפילת פרוטזה לים, אבל בכל זאת אישרו לי חדשה. יש לי פרוטזות מותאמות לגלישה שעד היום המדינה לא מימנה למרות שאני מייצג אותה. אני בקשר עם עמותת 'הצעד הבא' (של יהודים אמריקאים), והם הצליחו לשנות את הנהלים שלפיהם משרד הבריאות צריך לממן במקרים מסוימים פרוטזת ספורט. הגשתי בקשה".
6 צפייה בגלריה
נחמן יריב בלולו
נחמן יריב בלולו
"אין ביטוח על נפילת פרוטזה לים". יריב בלולו
(צילום: עוז מועלם )
6 צפייה בגלריה
שער מדור הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
שער מדור הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
שער מדור הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר

"נמאס שאין לי כסף למכולת"

בלולו מתחרה כמקצוען מ־2019 וטוען שהוא "הסיכוי היחיד למדליה בגלישה במשחקים הפראלימפיים בלוס־אנג'לס 2028". למרות זאת, קשה לומר שהוא מקבל את כל הסיוע הדרוש. רחוק מכך. "כולם בוועד הפראלימפי מכירים אותי, אבל אומרים שאין תקציב", הוא טוען. "הם עוזרים בתחרות אחת שבה הם קונים עבורי כרטיס טיסה. אבל מה עם מלון, מחיה?".
בגלל זה החלטת לצאת בפרויקט מימון המונים? "לפני חודש חזרתי מאליפות אירופה והבנתי שאין לי כסף, במימון עזרו לי רק ב־50 אחוז מהסכום. הייתי חודש במחנה אימונים בסרי־לנקה, חודש בהוואי, חודש בקוסטה־ריקה. שילמתי 40 אחוז מהעלות, והפרסים בסבב לא מכסים את ההוצאות. כשסיימתי במקום השני קיבלתי 30 אלף שקל מהמדינה, אבל זה על תחרות אחת, יש מענק פעם בשנה. הרבה זמן אני רודף אחרי ספונסרים, נמאס לי שחברים צריכים לקנות לי כרטיסי טיסה לתחרויות ולהגיע למצב שאין לי כסף למכולת. לכן הלכתי על מימון המונים שלא אצטרך כל פעם לבקש".
"היו קוראים לי 'הרב הגולש'. זה קרה בעיקר בחוף בת"א, אנשים ראו חרדי גולש והלסת שלהם הייתה נשמטת"
"על מסירות לא כתוב בהלכה" את השם נחמן הוסיף לעצמו בלולו בעקבות החזרה בתשובה וההפיכה לחסיד ברסלב. אחרי הצבא הוא למד בישיבה עד גיל 30, שם נתן לו הרב אישור לגלוש. "ביום זוגי של גברים אפשר לגלוש כי החוף בהפרדה", הוא מספר על הדרך שבה שילב את הדת עם הגלישה בימים ההם. כעת הוא לא שומר שבת, אך עדיין מאמין ומבהיר: "לא הפכתי להיות אנטי. הקדוש ברוך הוא רוצה שתילחם על שלך. על מסירות נפש לא כתוב בהלכה, אתה צריך לעשות את זה לבד".
6 צפייה בגלריה
נחמן יריב בלולו
נחמן יריב בלולו
" אנשים ראו חרדי גולש והלסת שלהם הייתה נשמטת". יריב בלולו
(צילום: עוז מועלם )
6 צפייה בגלריה
הגולש הפראלימפי נחמן יריב בלולו כשהיה דתי
הגולש הפראלימפי נחמן יריב בלולו כשהיה דתי
בלולו כשהיה דתי
(צילום: פרטי)
איך הגיבו בים ובחוף כשראו מישהו גולש עם פאות וזקן? "היו קוראים לי 'הרב הגולש'. זה קרה בעיקר בחוף בת"א, אנשים ראו חרדי גולש והלסת שלהם הייתה נשמטת".
מתי הבנת שהגלישה היא הייעוד שלך? "בגיל תשע. אני זוכר את הפעם הראשונה שהבנתי שזה גורם לי לאושר. הלכתי לים עם חבר שלי, יעקב, צללנו עם משקפות, ראינו ילדים גולשים, ועשינו איתם 'החלפות'. הם עם גלשני הקלקר, אנחנו עם המשקפות. אחרי חודש קניתי עם יעקב גלשן 'בשותף', והיינו הולכים איתו על הראש לים. הייתי מפחד שאבא שלי לא יתעצבן, כי העונש יהיה שהוא ישבור לי את הגלשן".
ומה לגבי הריאליטי, ואם הצילומים יתנגשו בתחרויות?
"אני מסרב ללא מעט. אולי אלך לאודישן של הישרדות עם הבת שלי, אסתר בלולו. היא הייתה בכוכב הבא. הפרסום שאחרי יעזור הרבה, אם אצליח. אבל בסופו של דבר יש לי מטרה אחת: להיות אלוף עולם. פיספסתי את זה בשנה שעברה כשסיימתי שני, ואני לא רוצה שזה יקרה שוב. דרוך רק לקראת זה".