שר החוץ אלי כהן עם ניקו פופסקו שר החוץ של מולדובה | צילום: דוברות משרד החוץ

רגע היסטורי לשותפות אסטרטגית עם מולדובה

בימים אלה מתנהל מו"מ על כמה הסכמים בינלאומיים שייחתמו בקרוב ויביאו תועלת וברכה לשני העמים • בין השאר מולדובה שותפה לחששותיה של ישראל באשר למעורבות האיראנית במלחמה באוקראינה

מולדובה וישראל פותחות עידן חדש בשיתוף הפעולה ביניהן. לאחר הפוגה ארוכה בקשרים המדיניים ושיתוף פעולה כלכלי בפרופיל נמוך שתי המדינות מחדשות את הקשרים ביניהן בתחומים שונים של אינטרסים הדדיים. שר החוץ אלי כהן ביקר במולדובה ב־8 באוגוסט, במאמץ משותף להעמיק ולחזק את קשרינו. לישראל יש שותפים חשובים במזרח התיכון, ומולדובה מוכוונת מאוד להצטרפות לאיחוד האירופי, והעובדה ששתיהן החליטו לטפח את קשריהן היא משמעותית ביותר. בעבודה משותפת ומתואמת נחזק את השותפות האסטרטגית בינינו.

בביקורו ההיסטורי במולדובה קיים השר כהן שיחות אינטנסיביות עם נציגי הממשלה והנשיאה מאיה סנדו. בהתחשב בכך שהיה זה ביקורו הראשון של פקיד ישראלי זה עשור, האירוע פותח עידן חדש. הביקור הדגיש שוב את הפוטנציאל המשמעותי של היחסים בין המדינות, והתווה את הנתיבים העיקריים להתפתחותם. סגן רה"מ ושר החוץ של מולדובה ניקו פופסקו (המופקד גם על שילובה באיחוד האירופי) בירך על חידוש הקשרים המדיניים, והזמין חברות ישראליות להשקיע במדינה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נוהג לומר כי "מה שטוב לאירופה טוב לישראל". בשעה שמולדובה מקיימת דיאלוג מתקדם על סף מו"מ להצטרפות לאיחוד האירופי, נוצרה הזדמנות חד־פעמית לקיים דיאלוג שיועיל לשני הצדדים. מולדובה תחלוק עם ישראל את השיטות והידע שצברה ביישום תקני האיחוד בתחומים שונים.

שיתוף הפעולה הכלכלי וההשקעות בין מולדובה לישראל מוגבלים בהיקפם ואינם מספקים. כעת התקבלה החלטה בדרג מיניסטריאלי להתחיל בדיונים על הסכם סחר חופשי, שידחף קדימה את הסחר בינינו. אנו רואים הזדמנויות מצוינות בחקלאות, בניהול משק המים, ברפואה, בטכנולוגיות מידע ובביטחון. מולדובה מציעה כר נרחב להשקעות, והעניין שמגלים בנו אנשי עסקים ישראלים גדל מדי יום.

בתחילת אוקטובר יבקר במולדובה גם שר החקלאות אבי דיכטר במטרה להתניע פרויקט חקלאי חשוב ואסטרטגי, המבוסס על השילוב המבטיח בין אדמתה הפורייה במיוחד של מולדובה לידע ולייצור הישראלי של ציוד וטכנולוגיות חקלאיות יעילות. שיתוף פעולה זה יביא למודרניזציה אינטנסיבית של החקלאות בארצי, יהפוך אותה לתחרותית יותר ויהיה נכס חשוב בביטחון התזונתי של ישראל. אנו נספק לכם חיטה, פירות וירקות איכותיים ואקולוגיים במחירים מעולים.

כעת מתנהל מו"מ על כמה הסכמים בינלאומיים שייחתמו בקרוב ויביאו תועלת וברכה לשני העמים. הראשון שבהם הוא הכרה הדדית ברישיונות נהיגה, שתפחית את הביורוקרטיה הקיימת, והשני הוא קביעת נהלים שיקלו על עובדים ממולדובה להתקבל לעבודה כמטפלים בישראל בהליך חוקי ומאורגן. אנו עובדים גם על הסכם שישפר ויפשט את שיתוף הפעולה בין משרדי הפנים שלנו, ועל הוזלת תעריפי הנדידה הסלולרית בין שתי המדינות.

סוגיות ביטחון אזוריות הופכות לחשובות יותר ויותר בשל המלחמה הבלתי צודקת של רוסיה באוקראינה. מולדובה שותפה לחששותיה של ישראל באשר למעורבות האיראנית במלחמה ולהידוק שיתוף הפעולה הצבאי שלה עם רוסיה. בעניין זה מתקיים דיאלוג מתמשך בין משרדי הביטחון שלנו ושלכם, שתכליתו לקדם שיתוף פעולה ותיאום בעניינים ביטחוניים.

לאור המורשת היהודית המפוארת במולדובה (שגם כיום חיה בה קהילה יהודית תוססת) ישנו פוטנציאל תיירותי עצום בשני הכיוונים. משרד התרבות המולדבי השיק כמה מסלולי תיירות שיהיו אטרקטיביים לתיירים מישראל, וטיסות סדירות מתל אביב לקישינב יופעלו כבר מאוקטובר על ידי חברת תעופה ישראלית.

הרושם הראשוני של המשלחת העסקית מישראל המבקרת אצלנו בימים אלה מצוין. בקרוב ייחתמו חוזים מסחריים, ועסקאות חדשות ייצאו לדרך. יחד נציב את השותפות החשובה הזו בינינו במקומה הראוי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו