יום שישי, 24.05.2024 שעה 02:24

"נושא זהבי רגיש אצלי, אך את החלק שלי סיימתי"

יו"ר ההתאחדות זוארץ בחלק ב' בפודקאסט שיחת היום ב-ONE: האצטדיונים, שועה, ברקת ("לא הפריע לי שהלכה נגדי") ואירוח גמר הקונפרנס ליג בישראל בעתיד

|
שינו זוארץ וערן זהבי  (עמרי שטיין ורדאד ג'בארה)
שינו זוארץ וערן זהבי (עמרי שטיין ורדאד ג'בארה)

אנחנו עם חלק ב' בראיון של שינו זוארץ שהתארח בפודקאסט שיחת היום של ONE. בחלק הראשון של השיחה עסקנו בכל נושא האלימות, הצעדים שבהם ההתאחדות מתכוונת לנקוט, החשדות למעקבים שהיו אחריו, וסיכום התקופה עד כה. כעת, יו"ר ההתאחדות לכדורגל מדבר בחלק השני של הראיון על ערן זהבי והנבחרת, למה אי אפשר לארח משחק גדול בישראל, על ירדן שועה, על האינטרסים בכדורגל הישראלי, ואלונה ברקת. האזנה נעימה:

אחד הדברים שמאוד חשובים לך זה נבחרת ישראל. יש הזדמנות חד פעמית לעלות ליורו. יש משחקים מול בלארוס ורומניה. אני מסתכל על הסגל, שון וייסמן פצוע וכנראה בדרך לקבוצה אחרת כנראה, תאי בריבו שיחק רק כמה שניות בפילדלפיה, אתה מסתכל הלאה להמשך, סגל מאוד חסר, לא יודע מי יבקיע שערים, אולי שינו יעלה כחלוץ. יש שחקנים שלא יכולים להיות בנבחרת, מונס דאבור פרש, עומר אצילי בחוץ – פעם קודמת ניסית לתווך עם ערן זהבי.
”נושא ערן זהבי מאוד רגיש אצלי. אני מאוד אוהב את ערן, אבל את החלק שלי בעניין סיימתי. עשיתי משהו שהיו עליו לא מעט ביקורות, אבל אני שלם איתו במאה אחוז. לרגע לא הרגשתי פיחות בכבוד ושום דבר. נפגשתי עם שיאן השערים של נבחרת ישראל, שחקן שתרם רבות לנבחרת, והוא קיבל את ההחלטה שלו. ניסיתי לשכנע אותו ולהסביר לו, לצערי לא הצלחתי ופה זה הסתיים מבחינתי. יש מנהל מקצועי, יש מאמן ויש שחקן. אם הם ירצו לתפור את זה בכל דרך שירצו, יקבלו ממני את כל הגיבוי, אבל אני בעיסוק הזה סיימתי. אני לא חושב שהוא פוגע בנבחרת, וגם אם כן היא צריכה לדעת להתמודד עם זה. לא שמעתי מהצוות המקצועי או השחקנים שזה מפריע להם”.

ערן זהבי (איציק בלניצקי)ערן זהבי (איציק בלניצקי)

מה זאת אומרת שלא שמעתי שזה מפריע להם?
”לא שמעתי שמתעסקים בנושא הזה. ולגבי סגל, יו”ר התאחדות לא מתערב בסגל שחקנים, לא בקביעת סגל ולא בהרכב, זה שייך למאמן ולמנהל המקצועי, בשביל זה הם נמצאים ובשביל זה הם מונו. הם צריכים לעשות את הכי טוב, בינתיים הם עושים עבודה מצוינת ואני מאוד מרוצה מהתוצאות, יכול להיות שתגידו לי שהדרך בשני המשחקים האחרונים הייתה לא לשביעות רצונכם, אבל יש לי מטרה אחת שאליה אני מכוון – להגיע ליורו דרך הבית או דרך ליגת האומות, ומבחינתי זו המטרה”.

אם הם יגיעו ליורו הם ישחקו אותה ואם לא זה יהיה כישלון.
”ועד עכשיו הגענו ליורו? תמיד אנחנו אומרים שיש הזדמנות, תמיד מתחילים קמפיין וחולמים, אז בואו נמשיך לחלום ולרצות. אני באמת מאמין שאנחנו יכולים לעשות את זה הפעם ולשמח מדינה שלמה, כי ראינו מה עשו הקיץ נבחרת הנוער והאולימפית, כמה הפכנו פתאום להיות מדינת כדורגל, אז תחשוב מה יעשה שנעלה ליורו. אני מאמין מאוד בשחקנים, במאמנים ובמנהל המקצועי שיידעו לעשות את העבודה ושנעלה”.

שינו, אין ספק שאלון חזן מאמן מצוין ויוסי בניון איש מקצוע טוב והכל בסדר, אבל לפעמים יש אגו שכל אחד נכנס לפינה שלו. לכולם יש את אותה המטרה עם היורו ונעמוד ונמחא כפיים, אבל אני מסתכל על הסגל – מי יבקיע את הגולים? מזה אני חושש.
”אגב, אני בטוח שגם ערן זהבי ישמח. יש סוגיות מקצועיות שלא אכנס אליהן, לא אתערב באת מי מזמינים ואת מי לא. גם כשהייתי יו”ר בקבוצה לא התערבתי בסגלים למאמנים, ואתה מכיר מאמנים שעבדו איתי והם יגידו לך שמעולם לא התערבתי”.

אלון חזן ויוסי בניון (עמרי שטיין)אלון חזן ויוסי בניון (עמרי שטיין)

כשהיית יו”ר במכבי פתח תקווה, שחקן שרצה אצלך חדר לבד קיבל?
”תראה, לא התערבתי גם בהחלטה הזאת. זו החלטה של המאמנים וצריך לכבד אותה, לטוב ולרע. אתה יכול להתווכח ולהגיד שלדעתך זה לא נכון, אבל זו העבודה שלהם. יש נבחרות שמחליטים שישנים בחדרים נפרדים ויש נבחרות שמחליטים שם שזה בזוגות, זו ההחלטה שלהם. אני לא יכול להגיד להם ‘רבותיי ההחלטה שלכם לא מתאימה לי, תבטלו אותה’”.

אחרי ההצלחה הגדולה בקיץ של הנבחרות הצעירות, אתה חושב שבקיץ הבא תהיה עסוק מלדלג ליורו לאולימפיאדה?
”וואו, הלוואי. אנחנו שואפים ורוצים, אבל הקיץ הזה שהיה לא רגיל. היה קיץ חלומי, הצלחנו בכל הנסיבות שלנו, הרווחנו אופי, ניסיון והכרה ועכשיו זה גם צריך לקרות בנבחרת הבוגרת. אמרתי לך, המטרה שלנו היא חד משמעית לעלות ליורו. גם ליוסי ואלון, אני לא שואף להיות מקום שלישי, אני רוצה להגיע ליורו דרך המוקדמות או דרך ליגת האומות, איך שנגיע טוב לי. זו לא רק המשמעות הכלכלית, יש כאן הכרה אירופאית, אתם לא מבינים מה עשתה לנו ההצלחה במונדיאליטו וביורו הצעירות, כמות הטלפונים והברכות שהגיעו אלינו ממדינות באירופה והעולם, דברים שלא חלמתם עליהם. אתה מבין שיש פה השקעה שנעשית בנבחרות ובמחלקות הנוער ורואים את הכדורגל מתפתח, אבל חייבים שתהיה לזה המשכיות”.

מקום שלישי במונדיאל לנוער, וחצי גמר אליפות אירופה בנבחרות צעירות, זה לא מהעולם הזה. הדור הזה בסוף יגדל להוביל את נבחרת ישראל, דניאל פרץ קיבל הצעה מבאיירן מינכן.
”דניאל פרץ, ועומרי גאנדלמן, ששניהם הצטיינו ביורו, ולמקין שהצטיין במונדיאליטו וגם ביורו. כשדניאל פרץ מקבל הצעה מבאיירן – זה הטופ של הטופ של הכדורגל העולמי. שאפו על ההצעה הזו והלוואי שיגיע לשם”.

דניאל פרץ (רדאד ג'בארה)דניאל פרץ (רדאד ג'בארה)

הקיץ עלה הרבה כסף לעניין הנבחרות, כל העניין עם השופטים יצריך עוד ארבעה מיליון שקלים. אתה מצפה שהמדינה תשקיע יותר? מאיפה אתה תביא את הכסף? ראש הממשלה והנשיא ידעו להתקשר ולברך, אבל מאיפה בא הכסף? מה שהמדינה משקיעה כיום זה לא מספיק. כמה ההתאחדות בגירעון כספי שאתה צריך לשבור את הראש עם הדברים האלה?
”אם המדינה לא תיקח את הכדורגל כפרויקט לאומי ותשקיע את מה שצריך להשקיע, תהיה לנו בעיה להמשיך ולהתקדם. אם אתה רוצה אצטדיונים ועוד בתי נבחרות, ובית לשופטים ולמאמנים, בכל הדברים האלה צריכים את עזרת המדינה. בלי זה אין לנו את היכולת הכלכלית לעשות את זה. כמובן שאם נגיע ליורו נקבל עוד כסף וזה יעזור מאוד. הקיץ השקענו המון כסף, אבל זה היה שווה בזכות ההישגים”.

“לגבי השופטים, אין ראויים מהם לתוספת הזאת. אם רוצים לראות אותם מתקדמים ומתפתחים, זה היה הזמן לעשות את זה ולתקן עוול של המון שנים. ידעת ששופט שמגיע לשפוט ילדים בשבת מקבל 90 שקלים ברוטו, עם תיאום המס שהוא עושה, ומקבל קללות, צעקות, נאצות ואיומים, היה קשה לגייס שופטים כי לא רצו לבוא, ואני מבין אותם. כשבאו, דיברו והסבירו, ישבנו איתם והיו אין ספור שעות של משא ומתן. אם רוצים לגדל עוד ריינשרייבר ועוד אוראל גרינפלד ועוד שמואלביץ’ ועוד אלון יפת, אז צריכים להשקיע ולפתח את זה. צריכים שהשכר יהיה מרכיב גדול מהדבר הזה, כי זה חלק מהחזון. אתה לא יכול להגיד לאנשים ‘אתם לא תרוויחו כסף, אבל תהיו חלק מהחזון’, זה לא עובד ככה”.

בוא נגיד את האמת, כדי לגדל שופט טוב צריך לתת לו תמורה טובה.
”כמו בכל דבר, אני מאוד מאמין שעובד צריך לקבל שכר ראוי לעמלו, באמת הקמנו פה עוול ארוך שנים, כרגע אנחנו במצב טוב וגם הם מבינים, אבל צריך להבין שההתאחדות לא יכולה לסבסד את זה והקבוצות והמדינה תצטרכנה להיות חלק. זוהר באמת נרתם ומסייע לזה, אז גם פה יוצאים לדרך חדשה וטובה ואני מאמין שנצליח לגייס דור עתיד”.

שינו זוארץ (חגי מיכאלי)שינו זוארץ (חגי מיכאלי)

ליריב טפר יש בן בליגת העל, יונתן טפר ממכבי פתח תקווה, שחקן מוכשר, אבל עכשיו יריב לא יכול לנגוע בליגת העל, כמה יש כאן בעייתיות?
”אני לא חושב שיש פה בעיה, יריב לא משבץ. יש משבץ, יש ועדה מקצועית, יריב לא חלק ממנה. זכותו לשבת ולראות את הבן שלו, אנחנו לא יכולים למנוע ממנו לשחק כדורגל, ואם יש בעיה אז יש יועצים משפטיים שיתנו על הדבר הזה את הדעת”.

עד עכשיו הוא היה דומיננטי מאוד, אל תפחית מהדומיננטיות שלו.
”אתה מפחית מהמשבצים והוועדה המקצועית ואומר שיריב קובע. הוא מנכ”ל איגוד השופטים, אבל הוא לא מתעסק בנושא המקצועי. הוא מתעסק בקידום שלהם מול אופ”א, בהתפתחות ובהכשרות והוא לא מתעסק בשום דבר מהשיבוצים והדברים האלה אי אפשר להגיד למאמן של יונתן שהילד לא יכול לשחק כי אבא שלו מנכ”ל איגוד השופטים, מה שצריך לעשות עושים ויפתרו את זה".

לבת שלך שיר יש קריירה יפה כזמרת, אבל במדינה הזאת אם אין לך כסף אז הילדים לא יכולים להתקדם.
”לא חושב, יש המון אופציות להתקדם, יש את הרשתות החברתיות, נכון שצריך להפעיל את זה וזה לא פשוט. הבת שלי בזכות עצמה החליטה ללכת לקריירה מסוימת, אנחנו תומכים בה ועוזרים לה בכל מה שאפשר, ואני המעריץ הכי גדול שלה. אם אני יודע את השירים בעל פה? יודע את כל השירים, לא הכל, אבל יודע. שם את השירים שלה באוטו, כשהיא מופיעה כולנו הולכים, לי קצת קשה, אבל כולם הולכים. אני מאוד מתרגש, גם כשהבן שלי משחק כדורגל אני מתרגש. בסוף כולנו אוהדים, אם לא היינו אוהבים את המשחק לא היינו פה”.

שינו זוארץ (שחר גרוס)שינו זוארץ (שחר גרוס)

יש לך את אור שהיא כוכבת רשת בפני עצמה ובת זוגו של ירדן שועה, אז מה, אתה עכשיו עוקב אחרי ירדן יותר?
”תשמע, ירדן שחקן מוכשר בפני עצמו, הוא לא צריך אותי. אני כמובן עוקב אחרי התוצאות שלו כדי לדעת מה הוא עושה כמו שאני עוקב אחרי כל הכדורגל הישראלי, אבל אין שום דבר מעבר לזה. הוא הבן זוג שלה ושיהיה בהצלחה”.

ועכשיו כשהיה את כל הבלגן עם בית”ר ירושלים, ואתה מכיר את הנפשות הפועלות, איך אתה חש?
”הוא חבר של הבת שלי. כמובן שאני מאוד אוהב ומעריך אותו. הוא יכול להתייעץ איתי בכל נושא שירצה, ולא רק הוא, כל מי שרוצה יכול, אני תמיד שמח לעזור ולהיות בשביל כולם. יש לי אינטרס שיצליח איפה שירצה ושיהיה לו רק טוב".

הרבה פעמים שמסתובבים בין המגרשים, אתה נמצא שם. איפה המדינה צריכה לבנות מגרשים בעיניך, איך עושים את זה והאם יש תוכנית מסודרת? איך מביאים את הכדורגל ליותר מקומות במדינה? בתי כנסת יש בכל שכונה ואני לא נגד חלילה, אפילו בעד, אבל למה לא גם מגרשי כדורגל?
”תראה, מגרש כדורגל דורש שטח הרבה יותר גדול וזו אחת הבעיות, שטחים במדינה. בעבר רצו לאשר לשטח ירוק להפוך לשטח של מגרש כדורגל. אני עבדתי על זה עם שר האוצר בזמנו ועם מירי רגב שרת הספורט בזמנו. הצלחתי לשכנע אותם, אבל לצערי הממשלה לא החזיקה מעמד אז הבעיה לא נפתרה. אני מסכים שיש בעיה של מתקנים, היום ילדים מתאמנים ברבעים וברבעים קשה ללמד כדורגל. אנחנו בונים עוד מתקן בזבולון, רוצים לבנות מתקן במגזר הערבי ועוד מתקן באשקלון למרכזי מצוינות. עובדים כדי לשפר את כמות המגרשים שיש לנבחרות, עובדים עם משרד הספורט, יש לנו תוכנית איזה מגרשים צריך לשפר, עכשיו אני עובד על שיפור המגרש בבת ים כדי שיוכל לשמש קבוצה בליגה הלאומית”.

ירדן שועה ביציע (אורן בן חקון)ירדן שועה ביציע (אורן בן חקון)

“עכשיו יש בחירות לרשויות, מחכים לראות מה יהיה שם. הקמנו ועדה בנושא של קשרי רשויות וממשל, עוזר לנו מאוד ראש עיריית גבעתיים רן קוניק שהוא מחזיק תיק הספורט ברשויות, באמת נרתם והולך איתנו לכל פגישה ועוזר לקדם את זה. אנחנו עובדים ומפתחים את כמות המגרשים שאנחנו יכולים לשפץ וכמובן לעשות חדשים”.

שינו, מה קורה עם האזרחות של אנריק סבוריט? איפה זה עומד והאם אתה חושב שבסופו של דבר צריך להגביל קבוצות במספר המתאזרחים, הזרים והיהודים, מה עמדתך?
”חלק מהאוהדים והקבוצות וגם חלק מהעיתונאים פיתחו תסביכי רדיפה כאילו יש העדפה לקבוצה כזאת או אחרת, אז חלילה אין יחס מפלה, זה קשקוש. בסוף זה כמו מתמטיקה, יש חוק, יש תצהירים ויש תקנון, אם יש וי עליהם אז יש אישור לשחקן להיחשב כישראלי, ואותו הדבר כדי להחשיב את השחקן כשחקן נבחרת ישראל. עושים כל מה שאפשר כדי שסבוריט יצטרף לנבחרת בהמלצת חזן ובניון. מי כמוך יודע, שיחות עם שר הפנים, ועדה, מכתבים למשרד הספורט, התחייבות ואישור של משרד הספורט, מיקי רתום לזה, שר הפנים רתום לזה, כולם רוצים לעזור, רק יש בירוקרטיה במדינה ואני מקווה מאוד שזה ייפתר”.

משה ארבל היה יכול לחתום על זה.
”זה רק אחרי הוועדה שתסתיים ואני מקווה שעוד חודש יוכל להיות פתרון”.

אז אתה אומר שסבוריט לא יהיה למשחקים עכשיו.
”אם הוא יהיה למשחק הבא טוב לי, אבל אנחנו עובדים על זה”.

אנריק סבוריט (איציק בלניצקי)אנריק סבוריט (איציק בלניצקי)

איילת שקד חתמה תיק תק.
”אני לא בוחר את השרים ולא קובע להם איך לעבוד, כל אחד עושה מה שהוא צריך לעשות ואיך שהוא מאמין בו. הסברתי לשר ארבל וגם למיקי זוהר כמה סבוריט חשוב בנבחרת וכמה הוא יכול לעשות שינוי, כמה אנחנו קרובים להשגת היעד הנכסף שזה היורו ושהוא יכול לעזור לנו מאוד”.

אם הנבחרת תגיע ליורו, אז ראש הממשלה, הנשיא וכל השרים יידעו להצטלם ולהזמין אותם ולגזור קופונים מכל ההישג, אבל עכשיו כשצריכים את סבוריט שבסוף כן יקבל, אבל צריך את הזמן, אז כולם דגים ולא שומעים אף אחד. זה מה שהולך במדינה.
”אמרתי לשר הספורט שיעמיד לנו תקציבים, אנחנו נעשה את העבודה ושהוא ירוץ ויגזור את הסרטים. אין לי בעיה עם זה, אנחנו בסוף רוצים לשפר את הכדורגל פה. המדינה צריכה לקחת את המדינה כפרויקט לאומי, תבינו מה זה עושה למדינות אחרות שלקחו את זה וכמה זה הרים את המדינה, יש פה הזדמנות גם לעלייה בדרגים לאופ”א, גם יזרמו כספים לכדורגל מאירופה וגם ספונסרים יהיו רוצים להיות חלק מזה, כי כשקבוצות מצליחות כולם רוצים להיות חלק מזה”.

אני שומע קבוצות מליגות נמוכות שלא מקבלות את התקציבים שמגיעים להן ממשרד הספורט בגלל הרפורמה מהטוטו, הם לא באמת יודעים לנהל את העסק ולהתמודד עם זה, ועכשיו באים ומודיעים להם שיקבלו רק 40% מסך ההוצאות על אבטחה אצל חלק מהקבוצות, לא את כל ההחזרים. לא מספיק שהם קורסים ולא מקבלים החזרים מהמדינה, איך מתמודדים עם הדבר הזה? בסוף לא יהיו ליגות נמוכות?
”נדאג ונעבוד כדי שיהיו פה ואפילו נפתח אותן, אנחנו עושים המון שינויים, והרפורמה שעשיתי עוזרת לליגות הנמוכות בסוף. תראה, אני נוכח באין ספור פגישות, כל האנשים רתומים כדי לפתור את בעיית האבטחה. לא יכול להיות שיקבלו 40% ממה שמגיע להם, כל שנה קיבלו 80-90%, יש בעיה של תקצוב וסעיפים, מאמין ומקווה שזה ייפתר, שר הספורט מבין, המנכ”ל שלו מבין, ראש מנהל הספורט מבינה ואני מאמין שזה ייפתר וימצאו את התקציבים”.

הנבחרת הצעירה חוגגת (ראובן שוורץ)הנבחרת הצעירה חוגגת (ראובן שוורץ)

להבנתי ביקשו מכם לשים יד בכיס ולממן.
”אנחנו לא יכולים לשים יד בכיס ולממן. אין לנו מאיפה ואיך אנחנו יכולים לתת לחלק מהליגות כן ולחלק לא? יש פה עניין של העדפות ולא נעשה את זה. נעשה מה שצריך לעשות ונעבוד מול משרד הספורט כדי לפתור את הבעיה. לא נפסיק עד שהבעיה תיפתר, ואני מאמין שהיא תיפתר ונצליח להביא מה שחסר להם”.

יש במדינה גזענות גדולה, גם בספורט, האם אנחנו מדינה גזענית?
”תשמע, אני לא רוצה להכליל. אנחנו בכדורגל לא גזענים. בכדורגל רואים בטח ובטח במגרש את החיבור בין השחקנים מכל המגזרים, בחדר ההלבשה רואים איך הם חיים ביחד וגם בנבחרות זה עובד נפלא. כן יש פה ושם ‘בריחות’, אבל בסך הכל הכללי הדו קיום הכי יפה שיש במדינה זה בכדורגל. לצערי נהמות זה משהו שקיים בכל העולם, ראינו את זה גם בארץ במשחקים, אבל רוב הקהל קורא בוז כנגד הנוהמים. אנחנו כהתאחדות נילחם בזה ביד קשה ולא נוותר לאף אחד שקורא קריאות גזעניות, נעשה כל מה שצריכים פלוס כללים נוספים שיהיו על המשחק ועל השופט במצבים כאלה”.

מה יהיה מבחינתך ההישג הכי גדול שלך?
”אני רוצה לראות את מחלקות הנוער והנבחרות הצעירות ממשיכות להצליח. אני חושב שמשם מתחיל הכל, ושם צריכים לעבוד ולהשקיע ולפתח. כמובן העפלה ליורו, וגם נשים”.

אצלנו כדורגל הנשים הוא בחלטורה גדולה. זה לא רציני, לאחרונה מונתה עורכת הדין יפעת כהן, שחקנית עבר כיו”ר הנשים, אבל יש היום 54 שחקניות פעילות בלבד לליגת העל לנשים. איך עושים את השינוי?
”זו הבעיה, הבסיס. לא בונים את הבניין מליגת העל, אלא מלמטה. צריכים שיהיו מחלקות נוער בכל המועדונים, כולל המקצועיים, ראה הפועל ירושלים ועירוני פתח תקווה. צריך במועדונים מחלקות נוער של ילדות, אבל הבעיה הגדולה שאין מתקנים ולא נותנים להן להתאמן ובסוף זו הבעיה הגדולה. אני רוצה שגם אבי לוזון, גם יענקל’ה שחר, גם מיץ’ גולדהאר וגם אייל סגל שיפתחו את הנשים. סבלנות, דברים יקרו”.

נבחרת הנשים בכדורגל (אסי קיפר, ההתאחדות לכדורגל)נבחרת הנשים בכדורגל (אסי קיפר, ההתאחדות לכדורגל)

“רוב ההצלחות של המשלחת האולימפית באות מנשים, אם זה לינוי אשרם, נבחרת גלישת הרוח ועוד. העולם הזה הוא עולם הישגי גם בתחום הנשים וזה בסדר גמור. כולם מאמינים בשוויון ובשוויון בספורט, רוצים לתת את ההזדמנות. כמו שגידי אמר, מיניתי את יפעת כהן כיו”ר הנהלת הנשים והיא תקים יחד איתי הנהלה שתורכב גם מאנשי ציבור בכדורגל הנשים. נרים את הענף, נשדרג ונפתח אותו, נדאג שיהיו מתקנים, נשב עם ראשי עירייה ואני מקווה שנצליח לעשות את זה”.

אתה וארז כלפון לקחתם חברה שעושה לכם עבודה איך ייראה הכדורגל ומה צריך לעשות ומה קורה בליגות בעולם, מה השינוי שצריך לעשות, איפה זה עומד?
”אנחנו עובדים בשילוב עם המנהלת בצורה בלתי רגילה וזה רק יעזור לכדורגל. ארז כלפון עושה עבודה מצוינת במנהלת ואני אלך איתו יד ביד בכל מה שקשור בכדורגל. לגבי החברה החיצונית שלקחנו, היא תעשה לנו מיפוי לגבי מה שקורה בליגות אירופאיות מקצועיות, אם זה בנושא של קריטריונים, אצטדיונים, כספים, מחכים למסקנות שלהם, נדע להבין אותן, נשמע אותן ונבוא עם זה אחר כך גם להנהלת המנהלת וההתאחדות כדי להוביל את השינויים המתבקשים על ידי מה שיציעו לנו, כי המטרה היא להיות כמו הליגות באירופה ושהכדורגל יהיה מקצועני ואטרקטיבי”.

אתה בעד הקטנת הליגה?
”המטרה זה לא להקטין את הליגה אלא לקבוע קריטריונים לקבוצה בליגת העל. סתם דוגמה ניקח עכשיו אצטדיון. תראה לי באירופה איפה יש קבוצה בליגה הבכירה שאין לה אצטדיון. אתה רואה את ריאל מדריד משחקת בברצלונה? ופה יכול להיות שבשלמה ביטוח תשחקנה שש קבוצות. אדוני ראש העיר, אתה רוצה שתהיה קבוצת כדורגל בליגת העל בעיר שלך, זה חשוב לך, זה מפתח אותה? אתה יודע כמה כסף אתה חוסך כשהילדים הולכים לכדורגל ולא מסתובבים בגנים ציבוריים ומתעסקים בוונדליזם וחיים חיים ספורטיביים, ויש להם תזונה נכונה, ועובדים בצורה ספורטיבית טובה. אתה כמדינה וכראש עיר חוסך ככה כסף, תשקיע כסף באצטדיון והקבוצה שלך תוכל להיות בליגת העל. זה סתם קריטריון שזרקתי, כי הוא קל”.

ארז כלפון (רדאד ג'בארה)ארז כלפון (רדאד ג'בארה)

כשקריית שמונה ירדה ליגה, זה המון אוהדים שכבר לא יבואו לצפון וזה היה מפרנס את העיר. יש לזה משמעות.
”לקריית שמונה יש משמעות גדולה מאוד. אסור לרגע לחשוב שצריך להזניח את הפריפריה, הכדורגל צריך להיות בכל מקום. מצידי שיהיו 40 קבוצות בליגת העל, אבל כל עוד הן עומדות בקריטריונים”.

כמה זרים אתה חושב שצריכים להיות בליגת העל?
”לענות בשליפה מהמותן? בוצע מחקר על זה? האם נכון 5, 6 או 4? עד עכשיו לא הצלחנו ועכשיו אנחנו עם שישה זרים וחמישה על המגרש. אני כרגע לא אתן לזה להיות. כשיביאו לי מחקר אמיתי במה זה יכול לתרום, איך זה יכול לפתח את הכדורגל ולעזור לשחקנים שלנו הישראלים, כי אני בסוף חושב על נבחרות ישראל, אז אהיה קשוב. כרגע אין לי כלום”.

אתה אומר שנבחרת הנוער והאולימפית הצליחו בגדול, אז אם תעלה את מספר הזרים תצמצם את הישראלים. כל ילד שרק מצליח חוטפים אותו לאירופה. אם יעלו את מספר הזרים לא תראו את הישראלים משחקים.
”בסוף צריך איזון נכון בין צמיחת כדורגלנים כחול לבן והעובדה שהנבחרות מתבססות עליהן, לבין מספר הזרים שיאפשר לקבוצות להצליח באירופה, שזה גם ישנה את הכדורגל שלנו בסוף, מעמד, כסף, דירוג, סיכויים גדולים יותר לשלב הבתים, יותר קהל וכו’. צריך לבצע מחקר ולעשות עבודה אמיתית מה נכון”.

שינו זוארץ (עמרי שטיין)שינו זוארץ (עמרי שטיין)

כמה אינטרסים יש פה בכדורגל הישראלי?
”הכל אינטרסים פה, מה זה כמה יש? יש הרבה אינטרסים, אבל זה הגיוני גם. מכבי ת”א אינטרסנטית לעצמה, והפועל ב”ש אינטרסנטית לעצמה, וחיפה אינטרסנטית לעצמה, והפועל ת”א אינטרסנטית לעצמה, וזה בסדר. הם צריכים לדאוג למועדון שלהם. אנחנו כהתאחדות צריכים לדאוג להכל ולהסתכל בעיניים ענייניות מה נכון ומה לא”.

איך היחסים בינך לבין אלונה ברקת?
”אנחנו במערכת יחסים טובה מאוד, הכל בסדר בינינו. גם אלונה הבינה ומבינה שהיא רוצה את טובת הכדורגל. מה שאלונה עשתה בבאר שבע זה לקחת מועדון והפכה אותו למועדון ברמה אירופית, מגיע לה כבוד על זה, היא לקחה חלק בשינוי של עיר שלמה. לא הפריע לי שהיא הלכה נגדי, זו זכותה והיא פעלה ללא דופי ולא נטרתי לה על זה ולא אנטור לה על זה לעולם. ככה אני מצפה מכל חבר הנהלה, לשמור על הבית שלנו, כרגע אנחנו במערכת יחסים מצוינת ומאמין שזה ימשיך, האינטרס שלנו הוא לקדם את הכדורגל וככה אני רואה את הדברים”.

מרוב שאתה מקדיש זמן לכדורגל, כמה זה פוגע בעסק שלך הפרטי? אחד השותפים שלך אמר שהלוואי שתפסיד בבחירות.
”יש לי צוות מדהים, יש לי מנהלים שעושים את העבודה, אני כמובן נמצא ועוזר במה שאפשר, אבל רוב זמני בכדורגל. אני לא מזניח את העסקים, אבל כרגע אני במשימת חיי, ככה אני רואה את זה. באמת מאהבה לכדורגל. המטרה היא יורו, עוד מתקנים, עוד ילדים מתפתחים ושהנשים יצליחו. בית לשופטים, להרים את הרמה, לשפר את רמת ההדרכה של המאמנים כי כשיש מורה טוב יש תלמיד טוב".

אלונה ברקת (ראובן שוורץ)אלונה ברקת (ראובן שוורץ)

הרבה ענפי ספורט רוצים לארח אירועי ספורט בין-לאומיים. מה הסיכוי שגם בכדורגל יהיה טורניר גדול?
”קלוש, אמיתי. בקדנציה הקודמת עבדתי באופ”א והצלחתי להביא את טורניר יורו הנערים. אנחנו עובדים עכשיו להביא את גמר הקונפרנס, אבל בסוף גם צריך אצטדיונים גדולים ואין לנו לצערי. האבסורד הכי גדול במדינה היה שלפני 20 היה אצטדיון של 55,000 מקומות והיום הכי גדול זה 33 אלף מקומות ואנחנו 20 שנה קדימה. זה לא מתקבל על הדעת, צריכים לשפר את רמת האצטדיונים ולדאוג שיהיה לפחות אצטדיון אחד גדול פה, שנהיה מסוגלים לארח גם גמר אחד גדול, ואני אומר לך שנצליח. יש לנו מערכת יחסים מצוינת באופ”א, אנחנו מאוד מחוברים שם, נשיא אופ”א אלכסנדר צ’פרין הולך להגיע לביקור בישראל פעם ראשונה במהלך ספטמבר”.

אז החליפות מוכנות לספטמבר?
”יש עוד הפתעה בספטמבר”.

באתלטיקה אמרו שלא יכולים לארח את טורניר אליפות אירופה לבוגרים כי אין אצטדיון שמכיל 55,000 מקומות, אז אצטדיון גדול יכול לעזור להביא עוד אירועים לפה.
”למה אני יכול לארח רק בקונפרנס? כי מבחינת גודל המגרש זה כל מה שאפשר, גמר ליגה אירופית אי אפשר וגמר ליגת האלופות כמובן לא”.

מה הסיכוי שלנו לאירוח הקונפרנס?
”לא רע בכלל ל-2026 או 2027”.

מה לגבי הגדרת אצטדיון לאומי?
”עובדים עכשיו כדי להבין, כי כל הזמן יש בחירות, נבין מה קורה שם, יש בעיה כי זה מורכב משתי ערים, בני ברק ורמת גן, צריכים לראות אם רוצים להפוך, לשפץ, להפוך למגורים או למסחר, ברגע שנבין לאן זה הולך נדע לבוא ולדרוש. ברגע שיש שתי רשויות נוצרת בעיה ומשרד הפנים צריך להחליט”.

שחקני רומא מניפים את גביע הקונפרנס ליג (רויטרס)שחקני רומא מניפים את גביע הקונפרנס ליג (רויטרס)

אתה חושב שצריך להיות אצטדיון לאומי אחד לנבחרת?
”אני חושב שצריך להיות אצטדיון לאומי אחד גדול שיוכל לשרת את הנבחרת והאתלטיקה. לא משנה איפה, איפה שיש מקום”.

מתי עוזבים את משרדי ההתאחדות לכדורגל? איך אפשר להכניס את נשיא אופ”א לשם?
”זה לא עניין של מתבייש, נארח בבית הנבחרות. אנחנו לא יכולים לעזוב, אבל מסכים שזה לא מקום שצריך לשבת בו כבר”.

אתה אופטימי לגבי עתיד הכדורגל?
”אני מאוד אופטימי, מסכים עם כל מה שאמרתם על כמות הקהל שהולכת וגדלה. אם למכבי חיפה, מכבי ת”א והפועל ב”ש היו מגרשים יותר גדולים אז הן גם היו מביאות יותר קהל, בבאר שבע הולכים לשיפוץ האצטדיון והגדלתו. אני חושב שאם בעיית האלימות לא תיפתר אז תהיה בעיה קשה. המדינה חייבת לפתור את זה, זה פשוט אסון מה שקורה”.

שירותים לנשים באצטדיונים – חייבים לעשות משהו עם הדבר הזה. נשים החלו להגיע בהמוניהן גם כן.
”מיד כשאני יוצא מפה אני לוקח את זה לטיפול”.

“אני רוצה לאחל לקבוצות והאוהדים וכל חובבי הספורט, עונת משחקים ספורטיבית, נעימה, שקטה והכי חשוב לא אלימה. נעבוד קשה כדי לעשות את זה”, סיכם זוארץ.

אסור לפספס
נגןהכוכבת של אסטון וילה עם טכניקה מרשימה
הכוכבת של אסטון וילה עם טכניקה מרשימה
נגןהקיץ כבר כאן: אלחמיסטר משיקה בגד ים חדש
הקיץ כבר כאן: אלחמיסטר משיקה בגד ים חדש
נגןרונאלדו בדרך לקבוע שיא אישי חדש באירופה
רונאלדו בדרך לקבוע שיא אישי חדש באירופה
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */