ויקטור אורבן אוהב כדורגל, כמו שאוהד אוהב כדורגל. בלי הרבה פרשנויות. בילדותו היה חלוץ. הוא עדיין הולך לראות משחקים באצטדיון. כל מי שיצא לו לנסוע ברחבי הונגריה יכול לראות את אצטדיוני הבונבוניירה כמעט בכל מקום, מתקני אימונים מפוארים, המילה האחרונה באולמות ספורט. 11 מ-12 קבוצות הליגה הראשונה במדינה בנו בעשור האחרון אצטדיונים חדשים. ההשקעה כמעט אפסית. מי מממן? אורבן.
"זאב בודד" - המדור של זאב אברהמי
ראש ממשלת הונגריה הוא ממשיך נאמן לתורה הקומוניסטית והדיקטטורית, לפיה ספורט הוא כלי כדי לפאר את המדינה. לקדם אותה, להסתיר את מה שבאמת מתרחש בה, להפיץ את התעמולה שלו מחוץ לגבולות ארצו. מאז שעלה לשלטון ב-2010, אורבן השקיע שני מיליארד דולר בספורט, בעיקר בכדורגל, הרבה יותר מתקציב החינוך של הונגריה באותה תקופה.
2 צפייה בגלריה
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
(REUTERS/Kai Pfaffenbach)
רק אצטדיון "פושקש", המתקן הלאומי החדש, עלה למשלם המיסים ההונגרי 600 מיליון אירו. למה הונגריה מפמפמת כל-כך הרבה כסף עבור ליגה די בינונית ונטולת אטרקציות? "אנחנו עדיין רוצים להוכיח לעצמנו ולעולם שאנחנו מישהו", הסביר פעם אורבן את ההשקעה הגדולה. "העובדה שאנחנו עדיין מתרפקים על 1954, מוכיחה שאנחנו צריכים לעשות את זה שוב".
השאלה היא, האם אורבן משקיע בספורט מתוך אהבה לספורט, בניסיון להביא גאווה לבני עמו ולקדם תרבות בריאה וספורטיבית? או שההשקעות קשורות גם בהלבנה של מדיניות הפנים ובנסיון לקדם אותה גם במדינות השכנות, שם קיימות קהילות גדולות של הונגרים?

שפשי ובאצ'קה כמשל

כמעט בכל קבוצה בליגה הראשונה בהונגריה יש נציג של אורבן. לפעמים הנהלות שלמות מורכבות מאנשי סודו, חלקם הפך למיליונרים כתוצאה מהקרבה לשליט. אבל האספירציות של אורבן הן הרבה יותר גיאוגרפיות מאשר המדינה עצמה. לא פעם הוא הביע את רצונו לחזור לממלכת הונגריה. חלקה הראשון של השאיפה הזו הוא שימור קשרים עם אזרחים הונגרים שחיים מחוץ למדינה וזכאים להשתתף בבחירות, וניפוק סיטונאי של דרכונים הונגרים לכל מי שיש לו סממן הכי קטן של הונגריות בעץ היוחסין.
הממשלה ההונגרית השקיעה כבר מאות מיליוני אירו במדינות שבהן יש קהילה הונגרית גדולה. במחוז טרנסילבניה ברומניה היא משקיעה בשני מועדוני כדורגל. באחד מהם, שפשי שפאנטו (שנמצא במחוז בו 70 אחוזים מהאוכלוסייה הם הונגרים), מגיעה ההשקעה לכמעט 100 מיליון אירו. בשנה שעברה אף העפילה הקבוצה לליגה האירופית.
אורבן, או אחד משליחיו, משקיע גם כספים רבים בקבוצות ממחוזות עם רוב הונגרי בסלובקיה, בסלובניה ובקרואטיה. לכל הקבוצות הללו יש או יהיה בקרוב אצטדיון חדש, ולפעמים 30 אחוזים מהסגלים מורכבים משחקנים הונגרים.
שפשי שפאנטו, הקבוצה הרומנית שנהנית מכסף הונגרי
אורבן השקיע כספים כדי להקים אקדמיית כדורגל בבאצ'קה טופולה, בסרביה, עיר עם כ-30 אלף תושבים, 60 אחוזים מהם הונגרים. תוך מספר שנים טיפסה פרובינציית הכדורגל הזו מהליגה הרביעית עד לראשונה, שם היא ממוקמת כרגע במקום השני ובדרך לשלב הבתים בקונפרנס-ליג.
"אורבן לא צריך לראות רווח כספי מההשקעות הללו", הסביר בראיון עיתונאי אופוזיציונר לראש הממשלה ההונגרי. "יש לו מספיק ארנקים אנושיים או מינויים של משפחה ומקורבים, שהוא הפך לעשירים. הוא יפדה מהם את הכסף כשכבר לא יהיה ראש ממשלה. הרווח שלו מגיע בבחירות, בהצבעה של עשרות או מאות אלפי הונגרים שגרים בניכר, ושאת ליבם הוא כבש דרך הכדורגל. זו בעיקר גאווה לאומית, התאחדות של האזרחים סביב הדגל והנבחרת".
אבל לא מדובר רק בהלבנה של הרס הדמוקרטיה על-ידי אורבן, אלא גם בהגברת הזהות ההונגרית והגאווה הלאומית. ההשקעה שלו בבניית מתקני ספורט מפוארים מאפשרת לו גם אירוח של תחרויות יוקרתיות, שחוץ מהגאווה הלאומית, הן מקור הכנסה נאה לאלפי הונגרים.

מגייס את האולטראס

השיטה של אורבן היא שער לשחיתות. הוא ממנה מקורבים ובני משפחה לתפקידים בקבוצות, ומזרים אליהם תקציבי ענק ציבוריים, ללא שום קשר להצלחה ספורטיבית או לביקוש מצד האוהדים. המקורבים בונים אצטדיונים ומתקני אימון, שעבורם קיבלו כספים, הרבה מעבר למחיר השוק שלהם. חלק מהרווחים מושקעים שוב במפלגה ובצרכי השלטון של אורבן. במידה מסוימת, הממשלה ההונגרית משתמשת בספורט ובתקציבים המופנים אליו, לא רק כדי להלבין את המדיניות שלה אלא גם כדי להלבין כספים.
2 צפייה בגלריה
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן עם נשיא פיפ"א ג'אני אינפנטינו
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן עם נשיא פיפ"א ג'אני אינפנטינו
בונה את ממלכת הונגריה באמצעות הספורט (והשחיתות). אורבן עם נשיא פיפ"א ג'אני אינפנטינו
(AP Photo/Martin Meissner)
אורבן מעודד בעלי עסקים ותעשיינים להשקיע בהקמת אקדמיות ספורט, אולמות ואצטדיונים, ובתמורה מציע להם הטבות מס. הנציגים שיש לו בכל הקבוצות בליגה הראשונה בהונגריה, עסוקים כמעט מיידית ביצירת קשרים עם האולטראס מהימין הקיצוני - ארגונים שבהם משתמש הממשל כדי לחסל הפגנות נגדו. בעולם האמיתי, אורבן נחשב לאיש ימין מסוכן לדמוקרטיה. בגלקטיקה של הספורט, יש לו דימוי של איש מרכז, ובמקומות מסוימים של קדוש אמיתי.
הדימוי הזה הוא מפלצת דו ראשית. הוא עזר לאורבן להשתלט על המדינה ולמגר כל אופוזיציה נגדו בצורה חיובית (קירוב אוהדים) ושלילית (גיוס האולטראס), אבל הוא עוזר לאורבן בטיפוח תקוות להונגריה הגדולה. במקומות שבהם הוא משקיע בהקמת תשתיות ובקבוצות ספורט, יש יותר ויותר דרישה לאוטונומיה או אפילו עצמאות מוחלטת של הקהילה ההונגרית. כשאורבן מבקר במקומות הללו ,הוא מקפיד להזכיר למאזיניו כי "ספורט הוא אחת הדרכים החשובות ביותר לשמור ולבנות זהות לאומית וגאווה". כשהוא מדבר על כך ברומניה, הוא לא מדבר על זהות וגאווה רומנית.
אורבן משתמש בספורט ובהשקעות בתחום למטרות הרבה יותר גדולות ואפלות. הוא רוצה להרחיב את הגבולות, לחזור להונגריה הגדולה, להחזיר עטרה ליושנה. אורבן הוא אדם מסוכן וחכם בעת ובעונה אחת. הוא יודע שהדרך לגבולות גדולים יותר, היא דרך המוח ובעיקר הלב של ההמונים, והוא יודע שאחת הדרכים הקלות ביותר להגיע למוח וללב, היא באמצעות האמוציות של הספורט.
פורסם לראשונה: 07:26, 25.08.23