יום שבת, 08.06.2024 שעה 12:18
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
8525-7536מכבי ת"א1
7428-7536מכבי חיפה2
6140-5536הפועל ב"ש3
5947-4836הפועל חיפה4
4444-3836מכבי בני ריינה5
4446-3936בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
4339-3833הפועל ירושלים1
4057-4433מכבי פ"ת2
3848-3633מכבי נתניה3
3745-2933מ.ס אשדוד4
3640-4533בית"ר ירושלים5
3649-2833הפועל חדרה6
3351-3533הפועל ת"א7
2451-2533הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • בני סכנין
  • 1 - 4
  • הפועל ב"ש
  • מכבי חיפה
  • 2 - 0
  • הפועל חיפה
  • מכבי ת"א
  • 0 - 2
  • מכבי בני ריינה

"רק ענישה קשה תוציא את האלימות מהמגרשים"

יו"ר המנהלת כלפון בראיון ל-ONE מבטיח שהעונה תהיה בסימן לטובת האוהד: "נוריד את העומסים, מתנגד לעונשים קולקטיביים", וגם: הקנסות לבעלי תפקידים

|
המהומה בין שחקני הפועל באר שבע למכבי חיפה (רדאד ג'בארה)
המהומה בין שחקני הפועל באר שבע למכבי חיפה (רדאד ג'בארה)

ארז כלפון שומר על אופטימיות ערב תחילת עונת המשחקים 2023/2024. אמנם המשטרה עוד לא ערוכה לתת קנסות מנהליים, אין עדיין שופט ספורט, אין אישור לשימוש במצלמות לזיהוי פנים, לא כל האצטדיונים באמת ראויים לשחק בהם כדורגל בליגת העל, אך בראיון מיוחד לרגל פתיחת העונה ל-ONE, יו"ר מנהלות הכדורגל שכבר סיים חמש שנים וחצי שנים בתפקיד בטוח שתהיה עונה טובה, ויוכלו בסופו של דבר להילחם באלימות הגוברת.

ארז, אתם ערוכים לפתיחת העונה הקרובה בסוף השבוע?
”כן, בוודאי. קודם כל יש התרגשות גדולה. בחודש האחרון צוות המנהלת עבד סביב השעון כדי לוודא שכל ההכנות וכל מה שצריך לתקן ולהכין במגרשים, הכל יהיה מוכן. אנחנו, יחד עם האוהדים, מתרגשים, וזה המקום להחמיא להם אחרי ששברו את שיא הצפייה בכדורגל בעונה שעברה. שני מיליון אוהדים היו בעונה שעברה והמטרה של כולנו היא שהשיא הזה יישבר ונראה הרבה יותר אוהדים בעונה הקרובה”.

יחד עם הפתיחה הזו, אנחנו רואים שהאלימות רק הולכת וגוברת ולמרות כל המאמצים שלכם, המשטרה לא ערוכה עדיין, אין שופט ספורט וכל מה שדיברנו עליו כבר שנתיים, שום דבר לא נעשה בינתיים.
”תראה, קודם כל חשוב לי לפתוח ולהדגיש ש-97% מהאוהדים בארץ הם אוהדים נורמטיביים שבלעדיהם לא היה כדורגל בישראל. חשוב להגיד את זה כי בסופו של דבר, מי כמוך גם מכיר בתקופת הקורונה, כל המאמצים שעשינו היו כדי להחזיר את האוהדים למגרשים, כי כדורגל ללא אוהדים זה לא כדורגל. נותר לנו לטפל במיעוט האלים, כי הוא בסך הכל 3%. אני מאוד מקווה שהמשטרה תהיה ערוכה עם קנסות מנהליים כדי לתפוס את כל אלה שעושים לנו נזק”.

אוהדי הכדורגל בארץ (מערכת ONE)אוהדי הכדורגל בארץ (מערכת ONE)

“יש לנו הבטחה ששופט ספורט יתמנה בקרוב כדי שכל מי שמתפרע במגרשי הכדורגל יגיע לאותו שופט, שמבין את הנזק שאותם פרועים עושים לקבוצות. מעבר לכך,  אני מתנגד לעונשים קולקטיביים כבר מהיום הראשון, אנחנו פועלים כדי לשנות את הנושא הזה באלימות כדי להוריד את העומס מבעלי הקבוצות, שהם בסוף משלמים את הקנסות ונענשים אוהדים נורמטיביים שלא עשו כלום. בסופו של דבר, רשויות החוק אני מקווה מאוד שישפרו את העבודה שלהם בשנה הקרובה ויוציאו את המיעוט העלים שהורס לכולנו”.

“אני כן רוצה לציין את נושא האבוקות זה נושא מדאיג מאוד, בסופו של דבר זה דבר שמסכן חיים, יש פה השפעות בריאותיות קשות שיכולות להביא למחלות לאוהדים ומעבר לכך, עם אבוקה נדלקת ביציע, אנו יכולים לראות פה שריפה שיכולה לפגוע באוהדי הכדורגל. אני מקווה שגם אותם אוהדים שמחדירים אבוקות יבינו שהם עלולים לעשות נזק לחברים שלהם”.

ארז זה כישלון של המשרד לביטחון הלאומי, של כל הגורמים במשטרה ושל משרד המשפטים שעדיין אין שופט ספורט, זו בדיחה שככה פותחים עונה ולכם אין את כל הכלים. בינתיים הקבוצות סופגות עונשים כבדים כי אין עונשים פרטניים והמשטרה לא מתפקדת בעניין הזה, הקבוצות משקיעות מיליוני שקלים וזה לא עוזר לכלום.
”אני לא בא עכשיו לחפש אשמים, צריך למצוא פתרונות. אני יכול להגיד שמאז כניסתו של שר הספורט מיקי זוהר לתפקיד הוא עושה מאמצים גם כדי לסייע לנו שהנושא הזה יקודם ואנחנו צריכים להמשיך ללחוץ גם על המשטרה מצד אחד, גם על שופטי בית המשפט, כלומר על נשיאת בית המשפט העליון שאני דיברתי איתה גם כתבתי לה והסברתי לה את הצורך בשופט של ספורט מידי למגרשי הכדורגל, אנחנו צריכים להמשיך להילחם על זה”.

ארז כלפון (רדאד ג'בארה)ארז כלפון (רדאד ג'בארה)

אסתר חיות תכף כבר לא בתפקיד נשיאת העליון ויש לה את העניינים שלה גם כמו הממשלה ובג”צ.
”נכון, כמו שאתה יודע יש דברים אחרים, פני האלימות במדינה זה לא דבר שיש רק בכדורגל, אלא בכל הארץ ואני באמת מקווה שימצאו את פיסת הזמן כדי להשקיע בכדורגל. כמו שאמרתי הנושאים האלה אמורים להיפטר. מקווה שאחרי החגים סוף סוף נראה את התוצאה הזו ושנראה את המיעוט הקטן והאלים, שגם הוא יעשה חושבים לפני שהוא עושה פעולה כי הוא יידע שהענישה תהיה קשה”.

לפני שנתיים הבטחת שיהיה לנו את המנגנונים למיגור האלימות וזה לא קרה בעונה שעברה, אנחנו לא נעשה את הראיון הזה שוב עוד שנה ופעם נוספת תגיד את אותו הדבר?
“אני חושב שלא, כי אני לפחות מהדוחות שאני מקבל, הנושאים האלה, בעיקר הקנסות המנהליים, ייפתרו מיד אחרי החגים. הנושא של שופט ספורט שהוא קצת יותר בעייתי אנחנו נמשיך ללחוץ. בסוף מי שצריכים לקבל את ההחלטות הם רשויות המדינה, משרד הספורט, משרד המשפטים וכמובן נשיאת בית המשפט העליון”.

השר מיקי זוהר (ראובן שוורץ)השר מיקי זוהר (ראובן שוורץ)

אתה מרוצה מהמצב של הכדורגל הישראלי?
”כן, אני מרוצה מאוד, אני חושב שהכדורגל הישראלי מצליח מאוד בשנים האחרונות ועשה קפיצת מדרגה. אם זה בגלל הקבוצות שלנו שמצליחות באירופה ומגיעות להישגים בלתי נתפסים. וכן, גם ההצלחה של הנבחרות הצעירות של ישראל. השילוב של שני הדברים בנוסף להשקעה במועדוני הנוער, בשחקנים, במחלקות הנוער ששם למנהלת יש חלק חשוב בזה שהיא מתקצבת את כל הקבוצות על פי הפעולות שהן עושות במחלקות הנוער, ובכלל ההישגים של המאמנים והצוותים המקצועיים בקבוצות הכדורגל ובמחלקות הנוער עושים קידמו מאוד את הכדורגל בשנים האחרונות. אני מאוד שמח ואני חושב שבנושא הזה צפוי לנו עתיד ורוד גם בהמשך”.

יש מגרשים כמו של אשדוד שלא מתאימים לליגת העל, לאירוח משחקים בשנת 2023.
“קודם כל נכון, אבל באצטדיונים נעשתה פריצת דרך גם בליגת העל וגם בליגה הלאומית. נשארו כמה אצטדיונים שהם לא ראויים לליגת העל. באשדוד אמור לקום בקרוב אצטדיון”.

בקרוב? עוד כמה שנים טובות.
”נכון, אבל אל תשכח שגם בראשון לציון משדרגים את האצטדיון וברחובות יבנו אצטדיון חדש”.

"באצטדיונים נעשתה פריצת דרך". ארז כלפון (רדאד ג'בארה)"באצטדיונים נעשתה פריצת דרך". ארז כלפון (רדאד ג'בארה)

“שדרוג של אצטדיון קיים שיביא אותו גם למקומות אחרים, ובסופו של דבר יאפשר לקבוצות שאם חלילה וחס שלהן לא יהיה אצטדיון מאושר לשחק כדורגל, אז יהיו אופציות. אל תשכח שבסוף אצטדיון זה הרבה מאוד כסף, שאנחנו צריכים פה גם את קרן המתקנים, את העירייה עצמה שתיתן את ההשקעה ואנחנו דוחפים ורוצים שהדברים האלה יקרו. בינתיים אנחנו כמנהלת גם דיברנו על היערכות לשנה הקרובה ואנחנו נערכים והודענו לכל הקבוצות במכתב שיצא –  אנחנו בשנה הזו נקפיד על פתיחת כל השערים באצטדיונים על מנת להוריד את העומסים של כניסת קהל, יהיו כמובן ביקורות במזנונים, לוודא שכל מה שמגיע לאוהדים מהמזנונים תקינים דבר ראשון מבחינת תברואתית וגם שיגיעו בצורה מסודרת. בנוסף לכך שיהיו כמה שיותר אפשרויות לתשלום באפליקציות שונות כדי להקל על האוהדים ולשפר להם את חוויית האצטדיונים”.

ישימו דגש גם על המחירים במזנונים?
”שאלו אותי את זה הרבה, אני חושב שבנושא של מחירים, אוהדים הם אנשים חכמים וכל אוהד שהוא מגיע למגרש כמו שהוא מגיע להופעה, אם הוא רואה שהמחיר יקר מידי, פשוט שלא יקנה. כשלא קונים, תאמין לי שבעלי המזנונים עושים את השיקולים שלהם ויורידו לבד. ללא קשר, אפשר להגיע עם סנדוויצ'ים מהבית, זה לוקח חצי שעה לפני במידה שאתה לא רוצה לקנות. בסופו של דבר יש הרבה מכרזים בין הזכיין של המזנון לבין העירייה ולנו קשה מאוד להתערב במחיר שם, למרות שחלק מהאצטדיונים העיריות התערבו ועשו מחירי מינימום, אבל בסופו של דבר אם יקר אפשר להביא סנדוויץ’ מהבית והכל בסדר”.

המזנון בסמי עופר (דורון בן דור)המזנון בסמי עופר (דורון בן דור)

אתה בעד אבוקות במגרשים?
”אני נגד אבוקות במגרשים, דיברנו על זה מקודם ואמרנו שזה דבר שמסכן חיים”.

אבל האוהדים לא סופרים את המשטרה ארז, כשהם רוצים יש אבוקות.
”אם במקרה הזה באמת יבואו הגורמים והמשטרה, כי הסכימה על אבוקות קרות, שכן תהיה הפעלה דרך מפעיל של אבוקה קרה, שנותנת את אותה תפאורה, אני חושב שאפשר למצוא את הפתרון שייתן מענה לחוק, כי היום הכנסת אבוקה למגרש זו עבירה פלילית. אם בסופו של דבר האוהדים יסכימו לשוחח בעיקר עם המשטרה, אבל גם איתנו נהיה חלק פעיל בשיחות ובנושא, על אבוקות קרות, יהיה אפשר למצוא פתרון”.

מה העמדה שלך על המשטרה ביציעים?
”אני חושב שבסופו של דבר אמרתי לך, 97% מהאוהדים בכדורגל הם אוהדים נורמטיביים, הבעיה שלנו זה המיעוט, אותו מיעוט צריך להילחם מולו בכל הכוח. אם זה בקנסות מנהליים, אם זה להביא לשיפוט מהיר ואם ובסופו של דבר אותו עבריין מתפרע ביציע, זורק חפצים לדשא, זורק אבוקות שמסכנות חיים, אותו צריך לדעת לבוא, להוציא מהיציע ולשים אותו מאחורי סורג ובריח. סך הכל אנחנו רוצים להימנע משוטרים ביציעים, אלא אם יש צורך לשמור כמובן על שלום הציבור ורק אז להיכנס בהתערבות, כמו שמפקד הכוח במגרש עצמו מקבל החלטה לעיתים רחוקות”.

"צריך להילחם במיעוט האוהדים המתפרעים בכל הכוח". שוטרים מפנים את האבוקות (עמרי שטיין)"צריך להילחם במיעוט האוהדים המתפרעים בכל הכוח". שוטרים מפנים את האבוקות (עמרי שטיין)

בעונה שעברה דחית מחזור משחקים בגלל שציפו למזג אוויר קיצוני, בסוף הוא היה לא קיצוני. ביקרו אותך על זה, האם שוב תדחה משחקים אם יהיה מזג אוויר בעייתי צפוי?
”אני יכול להגיד שאם תסתכל חמש שנים אחורה, אנחנו אף פעם לא דחינו משחק כדורגל ובסופו של דבר עמדנו בכל המועדים, אנחנו מקום שני או שלישי בעולם מבחינת עומס המשחקים. היה מקרה ייחודי של סיכון חיי אדם שבסופו של דבר הייתי צריך לקבל החלטה. בעניין הספציפי הזה חיי האדם קדמו למשחקי הכדורגל. יכולים לבקר, אבל תפקידי למנוע אסון שחס וחלילה יקרה וקרה ואמרו שם ‘למה לא עצרתם את זה’. קיבלתי החלטה שהיא חד פעמית כדי למנוע סיכון חיי אדם ואני שלם איתה ב-100%”.

מה עמדתך לגבי הקטנת הליגה? יש לכם עבודה עם המנהלת, לקחתם חברה בין-לאומית שבודקת את כל העניינים האלה, היא מגיעה לישורת האחרונה, איפה זה עומד?
”גם אנחנו וגם ההתאחדות לקחנו חברה בינלאומית שהלכה ועשתה עבודת מחקר רצינית איך זה עובד באירופה, לא צריך בסוף להמציא את הגלגל מחדש. העובדה בשלבי סיום, בסופו של דבר כשהעבודה תסתיים נציג אותה בצורה מסודרת, אבל אני יכול להגיד שאנחנו מתכוונים לקבוע קריטריונים שכל מי שתשחק בליגת העל שהיא הליגה המקצוענית, יהיו קריטריונים שמדברים על כמה וכמה דברים כדי באמת להימנע מדברים שאנחנו לא רוצים, שמבריחים קהל, שפוגעים בקבוצות אחרות. בסופו של דבר ברגע שהעבודה הזו תסתיים נציג אותה גם לקבוצות וגם לציבור האוהדים. אני כן יכול להגיד שיהיו קריטריונים לקבוצות שמשחקות בליגת העל וזה מה שיוצג מיד בסיום העבודה”.

היחסים שלך עם שינו זוארץ הם מצוינים, לא כמו עם קודמו בתפקיד. איך אתה רואה את שיתוף הפעולה ביניכם?
”אני חושב ששיתוף הפעולה בין ההתאחדות למנהלת תמיד היה מצוין, בורא. כל אחד אמור כמובן להתעסק במה שהוא אחראי עליו. שינו איש יקר, באמת איש עבודה שאני בטוח שהכדורגל מלווה אותו 24 שעות ביממה. יחסי עבודה מצוינים, שיתוף הפעולה מצוין. שנינו רואים לטובת עינינו רק את עתיד הכדורגל, כל אחד כמו שאמרתי בתחום משרתו ואחריותו”.

"איש יקר". זוארץ (חגי מיכאלי)"איש יקר". זוארץ (חגי מיכאלי)

היו קבוצות שרצו לעלות את מספר הזרים, העלו במנהלת את העניין של המתאזרחים ושיוצא בעקבות זאת מצב של חוסר שוויון בין הקבוצות ואולי צריך להגדיל, מה עמדתך בנושא?
”אני חושב שאנחנו צריכים לחשוב בצרוה טובה מה בסופו של דבר טוב מצד אחד לקבוצות ויכול לקדם אותן, בטח אלה שבאירופה, אך מצד שני איך שומרים על השחקן הישראלי. יש דיונים במנהלת, כמובן לא אוציא לתקשורת. אני כן אגיד שהמצב היום יחסית סביר, אפשר לבצע בו כמה שיפורים, אבל כמו שאתה יודע כרגע מתקיימת ועדה של משרד הפנים לגבי כל נושא האזרוחים. היא צריכה לסיים את עבודתה בחודשים הקרובים, לאחר מכן אנחנו נתאפס ונעשה את התיקונים במנגנונים שלנו”.

בהתאם להחלטות שלהם?
”בוודאי כי ההחלטה שלה יכולה להשפיע על הכדורגל הישראלי, לגבי מי יכול להתאזרח. כי מי שמתאזרח המעמד שלו עובר מזר לשחקן שהוא לא זר. אנחנו נצטרך לראות מה ההמלצות של אותה ויעדה כדי לעשות את מה שנכון מבחינתנו לקבוצות הכדורגל ולשמור על איזון בין הקבוצות”.

אנריק סבוריט (איציק בלניצקי)אנריק סבוריט (איציק בלניצקי)

מה הדברים הכי בוערים שאתה עוד רוצה להשיג או לעשות? מה הכי מפריע לך היום?
”אנחנו כמו שאמרתי הכנסנו הרבה מאוד שיפורים. נתמקד השנה כמו שאמרתי בשיפור חוויית הצפייה, אם זה בהגעה לאצטדיונים למשל, כבר אתמול פניתי למנכ”ל הרכבת הקלה”.

כן יש רכבת קלה, אבל השעות מצחיקות.
”אני כבר יכול לבשר לך שבעקבות שיחה שלנו אתמול, מנכ”ל הרכבת הבטיח לי שהוא מתכוון לטפל בנושא הזה ולהגדיל את השעות. ביקשתי שהרכבת תעבוד לפחות עד 23:30 בלילה, לאחר המשחקים. גם בשבת. גם במגרש עצמו, הכיסאות שיושבים עליהם שיהיו נקיים, כמובן ההגעה למזנונים, האוכל במזנונים”.

מה תעשו לקבוצות אם דברים כאלה יקרו? בלא מעט אצטדיונים היום הקהל מגיע, אוהדים עומדים בתור שעות, איך זה ישתפר?
”אנחנו קונסים הרבה מאוד קבוצות כשהמשקיף אומר לנו, יש קריטריונים. כל מה שאמרתי עכשיו המשקיף צריך לבדוק את זה, גם עובדי המנהלת עושים ביקורות. קבוצות שלא עומדות בזה נקנסות בהרבה מאוד כסף”.

תורים מחוץ לאצטדיון שלמה ביטוח (איטן דהן)תורים מחוץ לאצטדיון שלמה ביטוח (איטן דהן)

עד היום ארז לא התרשמתי מהמשקיפים והעובדים האלה, כי לא פעם ראיתי שאפילו ביציע עיתונאים אין תנאי עבודה סטנדרטית לעיתונאים.
”קודם כל אם יש בעיה, ובעבר גם אתה וגם ערוצים אחרים פנו אליי ופתרנו את הבעיות שלהם במיידי. הקבוצות גם נקנסות. אם יש בעיה נקודתית, מיד לעדכן את הדוברת, את המנכ”ל, אותי ואנחנו מטפלים בכל הכוח בדברים האלה וגם קונסים את הקבוצות. אנחנו רוצים בסוף לאפשר חוויית צפייה לאוהדים, לתת לעיתונאים לסקר כמו שצריך. זה מה שעשינו גם בדירקטוריון, בסופו של דבר כל הקבוצות יודעים שהקהל הם הלקוח וצריך לעשות הכל כדי לסייע להם”.

“כמו שאתה יודע, גם השנה הזאת, התחלנו את זה בשנה שעברה, חיילים קרביים יוכלו לראות כדורגל בבסיסים שלהם בחינם, הגענו לסיכום עם הזכיין, אני חושב שקבוצות הכדורגל נתנו את זה לחיילים הקרביים כאות הוקרה והם יוכלו לראות את זה בבסיסים בהם הם משרתים כחיילים קרביים”.

“מעבר לכך אנחנו כרגע מול הזכיין, הודענו לו שהוא צריך לסיים את הפיילוט של טלפונים ניידים כבר בעונה הקרובה, חלק מהמשחקים יוכלו לראות גם בטלפונים הניידים כדי להביא שיפורים טכנולוגיים וגם כדי לאפשר לדור הצעיר כמובן לראות את המשחק, גם בטלפון וגם בטלוויזיה וכמובן שהמטרה העיקרית היא לראות את הדור הצעיר, את אותם ילדים, באים למגרשים עם ההורים. בסופו של דבר אנחנו רוצים להגדיל את כמות האוהדים וזו המטרה העיקרית שלנו”.

במנהלת עובדים על שיפורים טכנולוגיים. ארז כלפון (רדאד ג'בארה)במנהלת עובדים על שיפורים טכנולוגיים. ארז כלפון (רדאד ג'בארה)

מה עמדתך מבחינת ענישה, איפה זה עומד? הקבוצות זועמות, אומרות אנחנו משקיעים מיליונים על גבי מיליונים, המשטרה לא תופסת ואז מענישים אותנו ואנחנו משלמים על כך.
“נכון, אז אמרתי את זה מקודם ובהחלט צריך לעשות שינוי בענישה של בתי הדין. הענישה היום לא מתאימה, גם לגבי מה שקורה באירופה וגם אנחנו צריכים לתקן. אי אפשר להעניש קולקטיבית, אי אפשר להעניש רק את בעלי הקבוצות, יש את מה שהמשטרה ורשויות המדינה, נשיאת בית המשפט העליון צריכים לעשות כמדינה וכמובן כמו שאמרתי, כרגע שוקדת וועדה על שינויים בנושא הענישה על מנת להימנע מענישה קולקטיבית או ענישה של בעלי קבוצות ולתת ענישה יותר ממוקדת, חלק ממנה גם הזכיר שר הספורט מיקי זוהר, למנוע מאוהדים מתפרעים להיכנס למשחקי החוץ, נעשית כרגע עבודה בנושא הזה, אני מקווה שגם את ההמלצות נוכל להביא בקרוב”.

אתה יודע ארז החברה שלנו נהייתה יותר אלימה וזו בבואה שמשתקפת לכדורגל. איך יש לך את הכלים לעצור את זה?
“קודם כל, אלימות, רשויות המדינה הן אלו שיש להן את הסמכויות לטפל ביד קשה, וזה מה שקורה וזה מה שצריך לקרות, ואנחנו בקשר צמוד עם רשויות החוק. עכשיו תזכור, בשונה ממה שקורה בחברה, בכדורגל כמו שאמרתי זה מיעוט, ואת המיעוט הזה אני חושב שאפשר עם עבודה מצד אחד שלנו כמנהלת ומצד שני של המשטרה ושל הקבוצות לתביעות אישיות, בסופו של דבר יעילות של רשויות המדינה, פרקליטות המדינה, ובסוף שופטי בית המשפט העליון, רק ככה נוכל לסגור מעגל ואני מקווה שבעונה נראה תוצאות יותר טובות כלפי אותם שלושה אחוזים שהורסים לכולנו את הכדורגל וכמובן זה גם המקום לצפות מכלי התקשורת לגנות כמה שיותר מעשי התפרעויות כי כולנו בסופו של דבר, רוצים להוציא את האלימות מהכדורגל הישראלי ולהתמקד במה שטוב בו, שזה כל ההישגים עליהם דיברתי בהתחלה, ההצלחות של הקבוצות, ההצלחות של השחקנים הצעירים, כולנו רוצים לדבר על כדורגל ולא לדבר על אלימות”.

מי צריך לנהל את המשחקים? המשטרה או הקבוצות?
“בסופו של דבר צריך להיות פה שיתוף פעולה של מנהל האירוע מצד אחד ושל המשטרה מצד שני, מה שקורה היום, הרי בכל משחק יש שוטרים, פשוט הם לא נמצאים בקו הקדמי והם צריכים להתערב רק במקרה שיש סכנה לשלום הציבור או שהמאבטחים לא מצליחים להשתלט על מה שקורה במגרש”.

שוטרים באזור טרנר (רדאד ג'בארה)שוטרים באזור טרנר (רדאד ג'בארה)

בגביע הטוטו ראינו טעויות רבות של השופטים, עוד לא התחילה העונה, מה זה אומר? מה מצפה לנו?
“קודם כל, אני מזכיר לך שבגביע הטוטו מערכת ה-VAR, שאנחנו בין הראשונים שהכנסנו לליגה, לא פעלה, ואני חושב שזו הייתה אחת ההחלטות הראשונות והחשובות שקיבלתי, להכניס את המערכת כדי לסייע לשופטים וכדי להימנע מטעויות. בסוף אנחנו רוצים שהקבוצה הטובה יותר תנצח על כר הדשא, אני בטוח שאחרי השנים שעברו עם מערכת ה-VAR, אנחנו מוסיפים השנה עוד פעולות, גם מצלמות וגם כל מיני אביזרים טכנולוגיים שדרך אגב עולים לנו הרבה מאוד כסף, שיתנו עוד כלי עזר לשופטים כדי לשפוט בצורה טובה יותר ואני מקווה שנראה התקדמות גם בנושא הזה ונראה הרבה פחות טעויות בעונת הכדורגל הקרובה”.

ראינו לא פעם אלימות מצד בעלי תפקידים, איך אתה הולך לטפל בזה? כשבית הדין מרחיק אותם זה בדיחה, אז הם לא במגרש הם ביציע.
“קודם כל אנחנו כמנהלת על כל עבירה של בעל תפקיד גם בעונה הקודמת, קנסנו ודרשנו מהקבוצות שיורידו את הסכומים לאותם בעלי תפקידים או שחקנים שהתפרעו, אנחנו גם עשינו שינוי לקראת העונה הקרובה, הגדרנו אך ורק מי יכול לשבת באזור הטכני, שזה רק מי שקשור למשחק, כמובן נתנו נוהל חדש לגבי סיום משחק כדורגל, מה שקורה זה שהיינו רואים הרבה אנשים וירדים לכר הדשא, זאת אומרת מי שיוכל לרדת לדשא זה רק השחקנים שנמצאים במגרש והמאמן, רק כשהשופט יורד מכר הדשא, האנשים באזור הטכני יוכלו להיכנס וזה כדי למנוע, אם חס וחלילה בסיום המשחק יש עצבים, קבוצה הפסידה, לראות כמה שפחות אנשים נקלעים לעימות כדי לאפשר למאבטחים לטפל באירוע מהר ולכן בסיום משחק, כל עוד השופט לא ירד מכר הדשא, לא יוכלו אנשי האזור הטכני, מנכ”לים או בעלים להיכנס לכר הדשא, אך ורק כשהשופט יורד מהמגרש, וזה כדי למנוע את כמות האנשים שנמצאת במגרש לאחר שריקת הסיום של השופט”.

המהומה בין שחקני הפועל באר שבע למכבי חיפה בסיום (רדאד ג'בארה)המהומה בין שחקני הפועל באר שבע למכבי חיפה בסיום (רדאד ג'בארה)

מה הכי מדאיג אותך לפני פתיחת העונה?
“הדבר שהכי מדאיג אותי זה אך ורק הנושא של המיעוט שלפעמים הורס לכולנו את חווית הכדורגל ואני מאוד מאוד מקווה שהפעם, אחרי שיחות אינספור, עם הפרקליטות, עם משרד המשפטים, משרד הבט”ל, משטרת ישראל, הפורעים יקבלו ענישה קשה, כי בסוף רק ענישה קשה תוציא את האלימות ממגרשי הכדורגל ואני מאוד מקווה שהפעם באמת רשויות החוק יסייעו לנו כדי למגר את האלימות ממגרשי הכדורגל”.

נראה לי שאתה חי בסרט, אתה יותר מדי אופטימי, אני אומר שזה ימשיך להיות.
“אני רוצה להיות אופטימי כי בסופו של דבר הכדור יקר לליבי, הכדורגל, אני חושב, יקר ל-97 אחוזים מאוהדי הקבוצות וכמובן לכל אלפי האנשים שעוסקים בכדורגל ועוסקים בספורט, ואנחנו חייבים להמשיך להילחם על זה כי בסוף זו האחריות שעל כתפנו. נכון שהסמכות היא לא שלנו, אבל כל עוד האחריות עלינו אנחנו חייבים לטפל בזה ולהציב מראה לרשויות המדינה כל יום סביב השעון, תאמין לי, זה מה שאנחנו עושים”.

כמה אתה לפעמים מרגיש חסר אונים?
“לפעמים, מרגישים חוסר אונים כשאין ענישה קשה, ואתה בא למשטרה והמשטרה אומרת לך: “עצרנו את מי שהתפרע, הבאנו אותו לבית המשפט ואז הוא שוחרר”, זה חוסר אונים, אבל כמו שאתה מכיר אותי, לא מוותרים, ממשיכים, מביאים את המקרים גם לפרקליטות, גם לשופטים, ואני מקווה מאוד שבעניין הזה כולם יבינו שבסוף, ברגע שנמגר את האלימות מהכדורגל הישראלי, נוכל לראות את מה שכולנו רוצים, הרבה יותר משפחות, הרבה יותר ילדים, בסופו של דבר כולנו רוצים ליהנות מההצלחות של הקבוצות הישראליות באירופה, בארץ, מהצעירים”.

"חוסר אונים כשמשחררים את המתפרעים". כלפון (רדאד ג'בארה)"חוסר אונים כשמשחררים את המתפרעים". כלפון (רדאד ג'בארה)

“אגב, זה המקום להגיד שאני מקווה מאוד, ואני בטוח שאנחנו נראה הרבה יותר שחקנים צעירים מהנבחרות משחקים בהרכבי הקבוצות גם בליגת העל וגם בליגה הלאומית, שלדעתי השנה הולכת להיות מאוד מאוד מעניינת, יש לנו שם בטח ובטח דו קיום, קבוצות מאוד מעניינות, ככה שצפויה לנו עונת ליגה מרתקת, ספורטיבית, אני באופן אישי מקווה שהמאבקים על האליפות ועל ירידת הליגה יהיו כמובן עד הדקה ה-90”.

אתה לא חושש מהבועה של מה שקורה במדינה? שאנחנו על סף פיצוץ, וכל העניין עם ערבים - יהודים, שכל הדברים האלו יחלחלו לכדורגל, לקבוצות, לאוהדים, כמו שהזכרת הרגע ושזה יבוא לנו דווקא הפוך, כי אנחנו על סף פיצוץ פה.
“אני חושב שהכדורגל תמיד היווה אי של דו קיום בין הקבוצות. אני חושב שאתה רואה היום בכל קבוצה משחקים ערבים, יהודים, בני העדה האתיופית, אני חושב כולם, משחקים יחד, אתה רואה את שיתוף הפעולה, את הסיוע ההדדי בין קבוצה לקבוצה ולא משנה מאיזה מגזר. אני חושב שאם כולם היו לוקחים דוגמה מהכדורגל, המצב במדינה היה הרבה הרבה יותר טוב”. 

הבקרה התקציבית היא עצמאית, אתה יכול להבטיח שלא נראה קבוצה שמתמוטטת, שלא יהיו שיפורים שלא משלמים בזמן ושחקנים עוד פעם מחכים לכסף.
“קודם כל זה המקום לציין שגם בליגה הלאומית הכנסנו השנה את הקנס של אי תשלום בזמן לשחקנים, אנחנו רואים בזה חשיבות גדולה. אני רוצה להגיד לך שמאז מקרה בית”ר ירושלים, אני חושב שכולם לקחו את המקרה הזה כמקרה בוחן, למדו אותו, עשו את התיקונים המתאימים, ולפעמים יש תלונות כנגד הבקרה על זה שהיא מגזימה מדי, מצד שני הבקרה עושה את עבודתה כדי לשמור שכל קבוצה תסיים את העונה כי זה מה שאנחנו דורשים ממנה. אני חושב שאת העונה הזו, כל שלושים הקבוצות בליגות המקצועניות שיפתחו את העונה, גם יסיימו אותה מבחינה כלכלית בצורה סבירה”.

שחקני בני ריינה (ראובן שוורץ)שחקני בני ריינה (ראובן שוורץ)

בזמנו רציתם להפעיל את הלייב בטינג, אבל הממשלה מתנגדת.
“נכון מאוד, ללייב בטינג עדיין יש התנגדות של חלק מהממשלה, אנחנו גם בנושא הזה לא מוותרים, הלייב בטינג קיים היום בכל אירופה, אין ליגה שלא משתמשת בזה, בסוף ההכנסות מהלייב בטינג מגיעות לטוטו, שהיא כמובן חברה של המדינה, מהטוטו, הכסף מגיע לספורט הישראלי במקום להגיע לארגונים שאין להם שום קשר לכדורגל ולספורט הישראלי, אני מקווה מאוד שגם את הנושא הזה נקדם. עוד דבר שהוא לא פחות חשוב וזה הנושא של הכשרת בעלי קבוצות קיימים והנושא של קיזוז ההפסדים, זאת אומרת שנוכל לגרום לכך שבעלים שמחזיק קבוצת כדורגל בסוף מפסיד כסף, וכדי למשוך את אותם אנשים חדשים וטובים בכדורגל, שרשות המסים תאשר את קיזוז ההפסדים”.

רשות המסים מתנגדת.
“היא מתנגדת מכל מיני סיבות, זו המטרה העיקרית לעונה הבאה, כדי לשכנע אותם, כי בסופו של דבר זה משהו שמאוד מאוד מדאיג אותי, גם עם נטישת בעלים קיימים ומשיכת בעלים חדשים, גם על זה אנו עובדים מסביב לשעון כדי שבשנה הבאה נוכל לקבל אישור למהלך החשוב הזה, כי בסופו של דבר קבוצת כדורגל מחזיקה בתוכה אלפי ילדים, בני נוער, שבסופו של דבר מי כמוך יודע מה כדורגל מונע- הליכה למקומות לא נכונים, מניעת השמנה וכו’, ואם לא יהיו בעלים שיוכלו להחזיק את הקבוצה פשוט לא תהיה קבוצה וזה המינימום שהמדינה, משרד האוצר ורשות המסים יכולים לסייע לכדורגל הישראלי, בדיוק אגב כמו שקורה בהרבה מדינות באירופה”.

פגשת כבר את הבעלים החדשים של הפועל תל אביב?
“פגשתי את המנכ”ל, עם הבעלים אני אפגש בקרוב, כמו שאמרתי, היינו מאוד עסוקים בהכנות לעונה הקרובה”.

דייויד מינצברג (רדאד ג'בארה)דייויד מינצברג (רדאד ג'בארה)

הם גם לא בארץ כמעט.
“אז יש להם מנכ”ל שמייצג אותם בדירקטוריון, וברגע שהעונה תיפתח נתפנה לזה”.

כל הסיפור בין הבעלים החדשים לישנים, זה לא יפריע להפועל תל אביב?
“אני לא חושב, בסופו של דבר זה עניינים עסקיים, מסחריים, בין הבעלים היוצאים, שזה כמובן המקום להגיד להם תודה ולהעריך את כל מה שעשו וכמובן גם לאחל הצלחה לבעלים החדשים, אני מאוד מקווה שהבעיות האלה ייפתרו מחוץ למגרש ביניהם, וכמובן לא יפגעו בקבוצה, בכל מקרה הפועל תל אביב ערוכה לפתיחת הליגה ואני מקווה מאוד שהכל יהיה בסדר”.

“זה המקום להגיד שאני מצפה קודם כל לדוגמה אישית של כל בעלי התפקידים, מנכל”ים, שחקנים ומאמנים, גם בהתנהגות שלהם, באימונים, בטח ובטח במשחקים, כשהטלוויזיה מצלמת אותם וכמובן גם בצורת ההתבטאות שלהם, אוהדים מסתכלים עליהם, הם מהווים מודל לחיקוי לבני נוער, אנחנו נקפיד על ההתנהגות הזו ואני מקווה מאוד שאנחנו לא נראה בעונה הקרובה דברים שראינו בעונה הקודמת ולצערי פגעו בתדמית של הכדורגל הישראלי ושל הקבוצות בעקבות אותה התנהגות של חלק מאותם בעלי תפקידים”.

"הקבוצה ערוכה לפתיחת הליגה". שחקני הפועל תל אביב (ראובן שוורץ)"הקבוצה ערוכה לפתיחת הליגה". שחקני הפועל תל אביב (ראובן שוורץ)

כן ראינו התנהגויות שרק עשו רע לכדורגל.
“נכון מאוד וכבר אמרתי, השנה אנחנו גם נחמיר בענישה, גם בקנסות, אבל כמו שאמרתי אני מצפה מאותם שחקנים שזו הפרנסה שלהם, והם משחקים בקבוצת כדורגל שהבעלים שלהם מממן את הקבוצה, שישמרו בטח ובטח על תדמית הכדורגל”.

קבוצה בליגת העל, כמה מקבלת מינימום מהמנהלת?
“זה תלוי, סדר גודל של שבעה וחצי מיליון שקלים”. 

אתם עדיין עם תקציב המינימום של התשעה מיליון? זו בדיחה. 
“נכון, חלק מאותה ועדה של חברת PWC, שכרגע עושה את הבחינה של אירופה, גם בנושא של התקציב, תקציב המינימום יתוקן במסגרת אותן המלצות”.

לכמה להערכתך?
“אני לא רוצה לנקוב בסכומים אבל בהחלט תקציב המינימום היום לא מתאים לקבוצה בליגת העל והוא יעלה כלפי מעלה”.

ארז כלפון (אורן בן חקון)ארז כלפון (אורן בן חקון)

יש עוד את השלמות הכסף שמיקי זוהר נותן, כמה כסף זה?
“נכון מאוד, אנחנו מחכים לקבל אישור רשמי מהכסף של השר מיקי זוהר וכמובן משרד הספורט, אמור לתת תוספת של שלושה מיליון שקל לקבוצה בליגת העל שתקדם את הכדורגלן הישראלי ועוד מיליון שקל לקבוצה בליגה הלאומית”.

זה מעל תקציב המינימום שכבר נתתם לקבוצה בלי להביא מהבית.
“אני יכול להגיד לך רק דבר אחד אם אתה לא יודע, אף קבוצה היום לא עומדת במינימום, כל הקבוצות עוברות את המינימום”.

כמה אתה מעריך תקציב ממוצע בליגת העל?
“אני מעריך סדר גודל של 15,16 מיליון שקלים”.

זה צריך לעלות בהרבה יותר כדי לעשות שינוי.
“קודם כל נשנה את המינימום, שהוא בטח נמוך מהסכום, וכמו שאמרתי, כל הדברים האלה, בנושא הקריטריונים של קידום הכדורגל הישראלי, הכל יבוא בחבילה אחת. אני רוצה לאחל לכל הקבוצות והאוהדים עונה מוצלחת וטובה בתקווה שלא יהיו בלת"מים כמו מלחמות, מגיפות וכו' ונהנה כולנו מהכדורגל הישראלי". 

אסור לפספס
נגןמי הצטרף לליאו מסי בפרסומת של אדידס?
מי הצטרף לליאו מסי בפרסומת של אדידס?
נגןגביע האלופות נכנס לארון הגביעים של ריאל
גביע האלופות נכנס לארון הגביעים של ריאל
נגןנטע אלחמיטסטר בפרסומת לדגמי הקיץ שלה
נטע אלחמיטסטר בפרסומת לדגמי הקיץ החדשים
נגןכשאבא מעודד ביציע: הבן של מרסלו עם צמד
האבא מעודד ביציע: הבן של מרסלו כובש צמד
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */