ג'ין: מתרופה למשקה האהוב בעולם

מדהים איך התרופה ההולנדית העתיקה הזו הפכה למשקה הפופולרי בעולם

צילום : freepik

בשיתוף יאן משקאות

הג'ין הפך לפופולרי להפליא בבריטניה, במיוחד במהלך המאה ה-18. הדבר קרה עקב שורה של שינויים  משפטיים ומיסוי על משקאות חריפים מיובאים, דבר שהפך את הג'ין לחלופה זולה וזמינה יותר. "שיגעון הג'ין" המפורסם בלונדון הוביל לפריחה בצריכת הג'ין.

הג'ין, משקה שעבר תהליך התפתחותי מדהים במהלך השנים, הפך ממשקה המשמש כתרופה לאחד המשקאות האלכוהוליים הפופולרים ביותר בעולם. במאמר זה נתעמק בהיסטוריה המסקרנת של הג'ין, במרכיביו, בתהליך הייצור שלו, ובגורמים התורמים לתפוצתו הרחבה. נתמקד בפופולריותו בישראל ובמדינות אחרות, ונבחן כיצד התפתח במשך השנים.

מקור הג'ין ומרכיביו

כיצד והיכן נוצר הג'ין לראשונה?

אין יודעים בוודאות מי יצר לראשונה את הג'ין (בדומה למרבית המשקאות האלכוהוליים), אך יש המשערים כי נוצר לראשונה על ידי הרופא והמדען (כימאי, פיזיולוג ואנטומאי) פרנסיסקוס סילביוס מהולנד, אשר חיפש אחר תרופה לטיפול בהפרעות תפקוד הכליות. הג'ין הוא פיתוח של משקה הולנדי עתיק יומין בשם "ינייבר" (הולנדית: Jenever), שהוא שמו ההולנדי של צמח הערער, שהוא גם מרכיב הטעם הדומיננטי במשקה. עד היום עדיין ניתן להשיג ינייבר בבקבוקי חרס מסורתיים.
בתחילת המאה ה-18, הפכו משקאות מזוקקים מבוססי דגנים לפופולריים מאוד באנגליה.

אף שמשקאות אלה שונים מהג'ין שמקובל לשתות היום, הם כונו כולם בשם "ג'ין" או "ז'נבה", שיבוש של המילה ההולנדית "ינייבר".

תופעת העלייה הדרמטית בצריכת ג'ין בלונדון וניסיון הממשלה לשלוט במכירתו וצריכתו של הג'ין, קיבלו את השם "שיגעון הג'ין". במאה ה-19 נוסדו בבריטניה חנויות מפוארות לממכר ג'ין, שכונו "ארמונות ג'ין" .

אלמנטים בעיצוב של ארמונות הג'ין הפכו לחלק מהעיצוב הסטנדרטי של הפאב המודרני, גם אחרי שדעכה הפופולריות של המשקה.

ג'ין והמורשת הבריטית: טעם של היסטוריה בישראל המודרנית

אנקדוטות היסטוריות וסופר מרתקות מסתתרות לעתים קרובות דווקא במקומות הפחות צפויים אחת מהן, הקשורה בהיסטוריה שלנו, נמצאת בשרידי בקבוקי ג'ין, המהווים עדות לחיבתם הרבה של החיילים הבריטים לאכוהול, עדות שהשתרשה והטביעה את חותמה במהלך שהותם בארץ ישראל.

בשנת 1917, עם הגעת מלחמת העולם הראשונה לשיאה, החיילים הבריטים של כוח המשלחת במצרים עשו את דרכם לארץ ישראל שהיתה בשליטה עות'מאנית. בזמן שהם המתינו להנחיות להתקדם לעבר ירושלים, הם הקימו מחנה ליד רמלה.

חפירות ארכיאולוגיות אחרונות באזור חשפו סוד נסתר של חיילים אלה: נטייה לשתיינות. בתוך ההריסות גילו ארכיאולוגים מאות בקבוקי אלכוהול – ג'ין, יין, ויסקי ובירה, שנראה שהיוו את הדרך המועדפת על החיילים להירגע משלל האירועים סביבם.

מאגר המשקאות הנרחב הזה, שנמצא בסמוך למה שנראה כשרידי צריף בריטי, שופך מעט אור על אורח חיי היומיום של החיילים. הוא מספר סיפור שאינו עוסק רק בקרבות ובמהלכים האסטרטגיים; אלא מראה שהם גם מצאו רגעי שקט בתוך הכאוס. מגוון האלכוהול שנמצא מעיד על כך שהמיקום יכול היה לשמש מועדון קצינים, מקלט בו יכלו להימלט לרגע מהמציאות העגומה של המלחמה.

כשאנחנו מסתכלים על סצנת הג'ין המתפתחת בישראל המודרנית, נחמד לחשוף את המקום בו הכל התחיל. נראה כי ההשפעה הבריטית, המוטמעת באדמת האזור, הותירה חותם בלתי מחיק על חיך האומה. מזקקות ברחבי ישראל כיום מתנסות בג'ין, ומשלבות את המורשת הבריטית בטעמים מקומיים.

התגלית הזו בסמוך לרמלה מאפשרת הצצה לאורח חייהם של החיילים הבריטים ששוטטו בעבר באזור. אהבתם לג'ין ומשקאות אחרים מהווה עדות לחילופי התרבות שהתרחשו.

כיום, כאשר אנו מאמצים את הג'ין אל מרכז התפריט האלכוהולי שלנו בהתלהבות מחודשת, הוא משמש תזכורת להיסטוריה השזורה ומורשת הטעמים שעברו את מבחן הזמן.

כיצד ומתי הפך הג'ין לפופולארי גם בארץ?

צמיחת התיירות הישראלית בחו"ל השפיעה ותרמה רבות לעליית פופולריות הג'ין בישראל. ככל שישראלים מטיילים יותר וחווים תרבויות שונות, הם נחשפים לטרנדים עולמיים, כולל טרנדים קולינריים וקוקטיילים.

כאשר הם נחשפים למשקה חדש עבורם, כגון ג'ין לדוגמה, הם עשויים ליהנות מצריכתו ולהוסיף אותו לרשימת העדפותיהם האלכולהוליות. המרחק מכאן ליצירת ביקוש למוצר בארץ הינו קצר מאד. כמו כן, ברמנים ישראלים, שפים ואנשי מקצוע קולינריים אחרים שנוסעים למקומות שונים בחו"ל להכשרה או לצורך טיולים קולינאריים, עשויים להיחשף לפופולריות הג'ין במדינות שונות. כשיחזרו לארץ, הם עשויים לשלב את מה שלמדו בתפריטים שלהם, ולהכניס קוקטיילים ומשקאות חדשים על בסיס ג'ין לשוק הישראלי.

במשך מאות שנים ג'ין זכה לפופולריות רבה מעבר לרבדים הרפואיים שלו והפך למשקה אהוב במדינות שונות.

בישראל, הפופולריות של הג'ין זינקה בשנים האחרונות, בקרב ישראלים ותיירים כאחד. רבגוניותו של המשקה ויכולתו להתמזג היטב עם משקאות וטעמים שונים, תרמו לפופוליות רבה ולביקוש גובר והולך לג'ין בתמהילי משקאות וקוקטיילים שונים.

מזג האוויר הישראלי והג'ין - סיפור אהבה

האם הג'ין מתאים למזג האוויר הישראלי? ובכן, האקלים שלנו, הידוע בימי הקיץ החמים הרבים בהם התברכנו ,מכתיבים העדפות קולינאריות בכלל ואלכוהוליות בפרט, שאינן מכבידות ומשתלבות היטב בחום הארץ ישראלי.

זו הסיבה שניתן למצוא בברים הישראליים מגוון גדול של קוקטיילים מבוססי ג'ין, שהם מרעננים וקלילים. נסיונות רבים שנערכו על ידי מיקסולוגים מקצועיים שידכו את הג'ין בהצלחה עם מרכיבים כגון פירות הדר ועשבי תיבול מקומיים, ליצירת משקאות ייחודיים בעלי אופי רענן ונמרץ. כזה שהולך מצוין עם המנטליות שלנו.

קטגוריית הג'ין בארץ - כיצד היא נראית כיום?

קטגוריית הג'ין הפכה עד מהרה מפלח מוצרים זניח בעל מבחר מותגים קטן, לקטגוריה פורחת ועשירה בעלת היצע גדול של מוצרים ומותגים. כיום תוכלו למצוא על מדפי חנויות האלכוהול מספר גדול של מותגי ג'ין ומבחר סגנונות שונים ומקוריים המספקים מענה להעדפות שונות ורבות. החל מג'ין יבש לונדוני קלאסי ועד לג'ין העכשווי המודרני והבועט בטעמים שונים, הבחירות הן אינסופיות.

התפתחות טעמי הג'ין

עולם טעמי הג'ין התפתח ובנוסף לג'ין הקלאסי והשמרני ניתן למצוא מגוון אפשרויות. בשנים האחרונות הפך הג'ין בטעמים לפופולרי יותר ויותר, ופונה לצרכנים המעוניינים לחוות טעמים הרפתקניים ומגוונים.

החל מטעמים בעלי תווים פירותיים ועד לחליטות פרחוניות וצמחי מרפא, הג'ין בטעמים אלה ורבים אחרים פותחים בפנינו עולם שלם של אפשרויות לקוקטיילים יצירתיים במגוון סגנונות שיתאימו לכל חיך.

ומה דעתו של הקהל הישראלי על הג'ין?

עם עליית פופולריות הג'ין בעולם וגם בארץ, תרבות השתייה הישראלית אימצה לחיקה את השחקן החדש ושיתפה פעולה עם המגמה החדשה. אנשים רבים יותר בוחרים בג'ין כבחירה האולטימטיבית עבורם הן בצורתו הנקייה והן כמרכיב מרכזי בקוקטיילים שונים.

כתוצאה מהביקוש הגובר, ברים ומקומות המספקים שתייה חריפה מיהרו להתאים את עצמם לטרנד הסוחף הזה והם מציעים מבחר נרחב של קוקטיילים מבוססי ג'ין.

תובנות: עדות לפופולריות העולה של ג'ין

המומחים של יאן משקאות, מפיץ אלכוהול בולט בישראל, היו כאן במהלך התחזקות הטרנד וביקשנו מהם לספר לנו על מהפכת הג'ין. הם מספרים שחוו זינוק עצום בפופולריות הג'ין בחמשת השנים האחרונות וכי הביקוש לג'ין עלה בתקופה זו באופן משמעותי.

מבוסס על מגמות חיפוש של גוגל אנליטיקס.,

הם מציינים כי הצורך לספק את דרישת השוק גרם להם לגוון ולהציע מבחר גדול ביותר של סוגי ג'ין. כתוצאה מכך הם שינו את התייחסותם למשקה והתאימו את ההיצע בחנות לביקוש הגדול מצד חובבי הג'ין.

אז מה אפשר לעשות עם ג'ין?

כדי לטעום ולחגוג את רבגוניותו הגדולה של הג'ין, הנה מספר מתכונים לקוקטיילי ג'ין מרעננים וטעימים. 

1.ג'ין וטוניק

רכיבים:
● קוביות קרח 4 עד 5
● 3 אונקיות ג'ין
● 4 אונקיות מי טוניק
● 1 כף מיץ ליים טרי סחוט
● פלח ליים לקישוט

2. Blackberry-Gin Fizz
רכיבים :
● אוכמניות מיכל 1 (6 אונקיות)
● ½ כוס סוכר
● 2 כוסות ג'ין
● 1 כוס מיץ ליים טרי
● סודה 8 ענפי בזיליקום תאילנדי או בזיליקום מתוק

3. קוקטייל צינזנו

● 45 מ"ל צינזנו ביאנקו
● 25 מ"ל ג'ין (לבחירתכם)
● 25 מ"ל מיץ אשכוליות סחוט טרי
● 1 כפית סירופ דבש (אופציונלי)
● 30 מ"ל סודה

4. קוקטייל ג’ין אננס
רכיבים :

● 45 מ"ל מיץ אננס
● 60 מ"ל ג'ין
● 90 מ"ל מי טוניק
● 30 מ"ל מיץ ליים
● פרוסות אננס וליים (אופציונלי)

5. נגרוני לבן קלאסי
רכיבים:

● 45 מ"ל ג'ין
● 30 מ"ל לילט בלאן
● 15 מ"ל ליקר סוז
● פלח לימון (קישוט)

צילום : freepik,

לאן זה עוד עשוי להתפתח?

הג'ין עבר מסע התפתחותי ארוך שהחל בהקשרים רפואיים צנועים והגיע עד כדי הכרה עולמית גורפת כמשקה אלכוהולי פופולארי ונפוץ. יתרונותיו כמשקה בעל גוונים שונים ויכולת להשתלב בסגנונות משקה מגוונים, ההתאמה, לתנאי מזג אוויר במקומות שונים ברחבי העולם ומגמות משתנות בעולם המיקסולוגיה, הפכו את הג'ין לאחד המשקאות האלכוהוליים האהובים ברחבי העולם.

בזהה לתהליך העולמי, גם בישראל תהליך פריחת הג'ין הולך וצובר תאוצה, תהליך שעדיין לא הגיע לשיאו.

בעוד מגמת הג'ין נמשכת, יהיה מרגש לחזות ולטעום בדרכים החדשניות והיצירתיות בהן נוכל ליהנות מהג'ין וגלגוליו בשנים הבאות. זו ההזדמנות להרים כוסית לחיי הג'ין ולנוכחותו המתפתחת בעולם המשקאות!

בשיתוף יאן משקאות

כדאי להכיר