מונדיאל הנשים 2023 באוסטרליה וניו זילנד הגיע לסיומו ביום ראשון, עם 0:1 של ספרד על אלופת אירופה אנגליה בגמר, שהעניק לה את הזכייה הראשונה בתולדותיה. הטורניר - ששבר שיאי רייטינג ועניין - היה חגיגת כדורגל עם המון הפתעות, משחקים ברמה גבוהה וציוני דרך מרגשים. אז אחרי שהמסיבה נגמרה, הנה עשרת רגעים הגדולים של גביע העולם האחרון.
עוד במונדיאל הנשים 2023

מלכה בלי כתר

מרתה, החלוצה הברזילאית בת ה-37 ומי שנחשבת בעיני רבים לכדורגלנית הטובה בהיסטוריה, קיוותה לסיים כמו מסי. שיאנית השערים בתולדות גביע העולם (17), נשים או גברים, הגיעה למונדיאל באוסטרליה וניו זילנד בידיעה שזה יהיה גביע העולם השישי והאחרון שלה - ההזדמנות האחרונה לשים סוף-סוף את ידיה על התואר החשוב ביותר, התכשיט האחרון שחסר בכתר של "מלכת הכדורגל", כפי שמכנים אותה במולדתה.
10 צפייה בגלריה
מרתה
מרתה
לא ידעה שהסוף יהיה כל כך כואב ומוקדם. מרתה
(צילום: REUTERS/Asanka Brendon Ratnayake)
מה שהיא לא ידעה זה שהסוף יהיה כואב ומוקדם. ה-0:0 נגד ג'מייקה התברר בתור משחקה האחרון אי פעם במונדיאל, כשברזיל לא עברה את שלב הבתים לראשונה מאז 1995. אך ההשפעה הרבה של מרתה על כדורגל הנשים, בזכות פעולותיה על ומחוץ למגרש, תיזכר תמיד. "זו רק ההתחלה", הבטיחה במסיבת העיתונאים בה הודיעה על פרישה מהנבחרת. "רוב השחקניות פה הן צעירות עם כישרון עצום. אני מסיימת כאן, אבל הן ממשיכות".

המילימטר שהדיח את אלופת העולם

אחרי שזכתה במונדיאלים ב-2015 וב-2019, ארה"ב הגיעה לגביע העולם האחרון כפייבוריטית להפוך לנבחרת הראשונה אי פעם, גברים או נשים, שזוכה בפעם השלישית ברציפות. בפועל היא לא הרשימה מהרגע הראשון, ואחרי שעברה את שלב הבתים רק בזכות קורת השער שמנעה מפורטוגל סנסציית ענק במשחק האחרון שלהן בבית 5, נגמר לה המזל.
אחרי 0:0 בתום 120 דקות מול שבדיה בשמינית הגמר, בהן דווקא הייתה ארה"ב טובה בהרבה, הגיע דו-קרב פנדלים מטורלל לחלוטין. בבעיטה השביעית והמכריעה של שבדיה, השוערת האמריקאית אליסה נייהר עצרה את הניסיון של לינה הורטיג, אך הכדור קיפץ אל מעבר לקו השער ולאחר בדיקה ב-VAR אושר הניצחון. "זה הרגיש כמו בדיחה חולנית", אמרה בסיום אגדת הענף מייגן ראפינו, שהחמיצה את הפנדל שלה. וכך, הנבחרת שזכתה בחצי מגביעי העולם שהיו לפני הטורניר הנוכחי - ארבעה מתוך שמונה - סיימה את דרכה בלי מקום על הפודיום בפעם הראשונה בהיסטוריה.
10 צפייה בגלריה
שחקניות נבחרת ארה"ב אחרי ההדחה
שחקניות נבחרת ארה"ב אחרי ההדחה
"בדיחה חולנית". שחקניות נבחרת ארה"ב אחרי ההדחה
(צילום: Quinn Rooney/Getty Images)

טירוף אוסטרלי

הכדורגל באוסטרליה פיגר זמן רב אחרי הפוטבול האוסטרלי והרוגבי, כאשר ענף הנשים בפרט סבל שנים רבות מחוסר עניין ומימון. אבל ההצלחה של המתילדות בטורניר הביתי הכניסה את המדינה לסחרור מוחלט.
חצי הגמר נגד אנגליה הגיע לעיני יותר מ-11 מיליון איש (כ-42% מאוכלוסיית המדינה), והפך לשידור הטלוויזיה הנצפה בתולדות אוסטרליה; חברת נייקי פרסמה כי כמות החולצות של הנבחרת שמכרה בהשוואה למונדיאל 2019 הוכפלה ב-13; שערי העיתונים ומהדורות החדשות לא פספסו אף הזדמנות לדבר על חבורת הכדורגלניות; בשלושת משחקי הנבחרת שנערכו באצטדיון בסידני נכחו 75,784 אוהדים; וראש הממשלה אנתוני אלבניזי אף התחייב ליזום חג לאומי אם אוסטרליה תלך עד הסוף. לבסוף זה נגמר במקום הרביעי, הישג השיא של אוסטרליה בטורניר. אבל המתילדות רשמו הישג גדול אף יותר - בגללן, אומה שלמה עצרה מלכת כדי לצפות בכדורגל נשים.
שערי העיתונים באוסטרליה בבוקר שאחרי הניצחון על צרפת ברבע הגמר

שיחקה אותה בקהאם

עד לשמינית הגמר, לורן ג'יימס, שחקנית ההתקפה של צ'לסי בת ה-21 ואחותו של ריס ג'יימס, הייתה המצטיינת של נבחרת אנגליה, ואולי של הטורניר בכלל. במשחק הפתיחה מול האיטי היא רק עלתה מהספסל בדקה ה-61, אבל מול דנמרק קיבלה מקום בהרכב וגמלה עם שער ניצחון ויכולת נהדרת, ואז התפוצצה ב-1:6 על סין עם צמד ושלושה בישולים, וזה עוד אחרי שה-VAR פסל לה שער נוסף ואדיר.
ג'יימס הגיעה חמה לשמינית הגמר מול ניגריה, חמה מדי. בדקה ה-87, במצב של 0:0, היא איבדה את הראש כשדרכה על ישבנה של מישל אלוזי והורחקה. למזלה, נבחרת שלוש הלביאות הצליחה לשמור על שער נקי בתום 120 הדקות, ולבסוף ניצחה בפנדלים. אבל ההשוואה בין ג'יימס לדיוויד בקהאם, עוד מורחק מונדיאל מפורסם, הייתה בלתי נמנעת. ג'יימס נשלחה ליציע לשני משחקים על ידי פיפ"א, וחזרה לסגל רק בגמר. היא עלתה מהספסל עם פתיחת המחצית השנייה, בידיעה ששער שלה יספק לה סגירת מעגל - גיבורה-מרשעת-גיבורה - אבל לא הצליחה לסייע לנבחרתה, והגביע הלך לספרד.
10 צפייה בגלריה
לורן ג'יימס
לורן ג'יימס
איבדה את הראש. ג'יימס דורכת על אלוזי
(צילום: Matt Roberts/FIFA via Getty Images)

היסטוריה ערבית, שפל גרמני

במשחק הבכורה שלה במונדיאל הנשים 2023, שהיה גם הראשון שלה או של כל נבחרת ערבית במסגרת הטורניר, הובסה מרוקו 6:0 בידי גרמניה, סגנית אלופת אירופה שנמצאת 70 מקומות מעליה בדירוג פיפ"א (2 לעומת 72). זה לא מנע ממנה לעלות לשלב הבא, ועוד על חשבון גרמניה.
מרוקו ניצחה את שני משחקיה הבאים - 0:1 על דרום קוריאה ו-0:1 על קולומביה - בעוד גרמניה צברה רק עוד נקודה אחת והודחה בשלב הבתים בפעם הראשונה בתולדותיה. מרוקו סיימה במקום השני בבית 8 - כשכל מה שמפריד בינה לקולומביה הראשונה הוא הפרש שערים - והפכה לנבחרת היחידה שעלתה לשלב הבא מתוך השמונה שערכו את הבכורה שלהן בטורניר הנוכחי, הראשון עם 32 נבחרות. מסע הקסם נגמר בשמינית הגמר עם תבוסה 4:0 בידי צרפת, שנבחרת הגברים שלה הדיחה את זו של מרוקו בחצי גמר המונדיאל בקטאר.
10 צפייה בגלריה
שחקניות נבחרת מרוקו חוגגות
שחקניות נבחרת מרוקו חוגגות
הנבחרת הערבית הראשונה בתולדות בטורניר. שחקניות נבחרת מרוקו חוגגות
(צילום: AP Photo/Gary Day)

23 אחוז החזקה בכדור, ניצחון 0:4

למרות היסטוריה מפוארת, נבחרת יפן לא הגיעה למונדיאל האחרון בתור אחת הפייבוריטית. אבל מהר מאוד היא הפכה לאחת הבכירות שבהן. אחרי 0:5 על זמביה ו-0:2 על קוסטה ריקה, היא סיימה את שלב הבתים מושלמת עם 0:4 מהדהד על האלופה שבדרך ספרד, במשחק בו החזיקה בכדור רק 23 אחוז מהזמן אך הציגה יעילות קטלנית. יפן - לה אין שמות גדולים בסגל, בטח לא ביחס לספרד - רשמה במחצית הראשונה שלוש נגיעות בכדור ברחבת היריבה, שלושה אומים ושלושה שערים.
"זו הקבוצה החזקה ביותר שראיתי אי פעם", טענה כוכבת נבחרת נורבגיה קרולין גרהאם האנסן, אחרי שנבחרתה הפסידה ליפן 3:1 בשמינית הגמר. לבסוף היא הודחה כבר בסיבוב הבא אחרי הפסד 2:1 לשבדיה, אבל מדובר בנבחרת בלתי נשכחת שכבשה לבבות. גם לעד תהיה לה את מלכת השערים של מונדיאל 2023, שחקנית הכנף בת ה-23 הינטה מיאהזוואה, שכבשה רק ארבעה שערים ב-24 הופעות במדי הנבחרת לפני הטורניר, אך במהלכו התפוצצה עם חמישה כיבושים.
10 צפייה בגלריה
הינטה מיאהזוואה
הינטה מיאהזוואה
מלכת השערים של הטורניר. הינטה מיאהזוואה
(צילום: AP Photo/John Cowpland)

לראשונה בתולדותיה: ספרד אלופת העולם

על מה שקרה מחוץ למגרש בנבחרת ספרד לפני הגמר אפשר לכתוב ספר, ועל מה שקרה מחוץ למגרש בנבחרת ספרד אחרי הגמר אפשר לכתוב את כרך ב' שלו. בסוף, למרות חסרונן של 12 שחקניות זכר למחאה נגד המאמן חורחה וילדה, "לה רוחה" - זו שהפסידה 4:0 ליפן בשלב הבתים, שהמונדיאל הראשון שלה היה רק ב-2015, ושלא ניצחה משחק בשלב הנוקאאוט של טורניר גדול עד לשמינית הגמר מול שווייץ (1:5) - חגגה זכייה היסטורית.
זה קרה הרבה הודות לקפטנית אולגה קרמונה, שהפכה לשחקנית הראשונה אי פעם, גבר או אישה, שכובשת שער ניצחון גם בחצי גמר המונדיאל וגם בגמר. לולא 12 הנעדרות, המגנית השמאלית בת ה-23 של ריאל מדריד כמעט בוודאות לא הייתה בהרכב, ובטח לא קפטנית. אחת משלוש השחקניות שלקחו חלק במחאה אבל חזרו לסגל לפני המונדיאל היא קשרית ברצלונה איטנה בונמטי, שנבחרה למצטיינת של הטורניר והפכה למועמדת הבכירה לזכייה בכדור הזהב הקרוב.
10 צפייה בגלריה
ספרד אנגליה
ספרד אנגליה
אלופת העולם, למרות הכל. רגע ההנפה של נבחרת ספרד
(צילום: FRANCK FIFE / AFP)
10 צפייה בגלריה
אולגה קרמונה
אולגה קרמונה
שערי ניצחון גם בחצי הגמר וגם בגמר. אולגה קרמונה
(צילום: EPA/DEAN LEWINS)

ארד לשבדיה, עניין של מסורת

יממה לפני הגמר בין ספרד לאגליה, שבדיה ניצחה את אוסטרליה 0:2 בקרב על המקום השלישי וקטפה את מדליית הארד בפעם השנייה ברציפות, שלישית בארבעת המונדיאלים האחרונים, ורביעית בסך הכל.
מדובר בנבחרת שהיא מאסטר ספלינטר של התאוששות מנטלית אחרי הפסד כואב בחצי הגמר, כשהפעם היא עוד נכנעה לספרד 2:1 רק משער בדקה ה-90. אבל כנראה שזה לא מנחם את שבדיה. להגיע לפחות לחצי הגמר בשישה משבעת הטורנירים הגדולים האחרונים זה טוב ויפה, אבל היא עדיין מחפשת תואר ראשון מאז היורו הראשון אי פעם ב-1984. אגב, זו הפעם הראשונה שכל הפודיום מורכב מנבחרות אירופיות, מה שמספר הרבה על המגמה בכדורגל הנשים.
10 צפייה בגלריה
שחקניות נבחרת שבדיה
שחקניות נבחרת שבדיה
מקום שלישי, שוב. שחקניות נבחרת שבדיה
(צילום: EPA/DARREN)

בעיטה לחיבורים

קלואי קלי, חלוצת מנצ'סטר סיטי, הפכה לגיבורה לאומית באנגליה כבר בקיץ שעבר, אחרי שכבשה את שער הניצחון בגמר היורו הביתי מול גרמניה. במונדיאל האחרון היא פתחה רק בשני המשחקים הראשונים אבל מעמדה קיבל דחיפה נוספת למעלה.
כשהוטל עליה לבעוט את הפנדל המכריע בדו-קרב נגד ניגריה - כשעלייה לרבע הגמר מונחת על הפרק - הבעיטה שלה טסה לחיבורים, ולפי החיישן המוכר בכדור של פיפ"א, הגיעה למהירות שיא של 110.79 קמ"ש - יותר מכל אחד מ-1,084 השערים שהובקעו בעונה הקודמת בפרמייר-ליג, ליגת הגברים הטובה בעולם. במידה רבה, הבעיטה הזו של קלי מספרת את הסיפור של מונדיאל הנשים 2023, שהראה לאיזה גבהים יכול להגיע הענף אם הוא מקבל השקעה ויחס ראויים.
10 צפייה בגלריה
קלואי קלי
קלואי קלי
הבעיטה שלה הגיעה בשיאה למהירות של 110.79 קמ"ש. קלי
(צילום: Justin Setterfield/Getty Images)

היסטוריה ערבית 2

בלמית נבחרת מרוקו, נוהאילה בנזינה (25) לא שותפה במשחק הפתיחה, שהסתיים בתבוסה 6:0 לגרמניה. אחריו היא קיבלה מקום בין ה-11 הראשונות, ובכך הפכה לשחקנית הראשונה אי פעם שמופיעה עם חיג'אב במונדיאל הנשים. היא גם סייעה לנבחרתה לשמור על רשת נקייה מול דרום קוריאה וקולומביה - ובכך לעלות לשמינית הגמר. "שום דבר אינו בלתי אפשרי בכדורגל", אמרה לאחר ההעפלה. "היינו קבוצה אחת. תקפנו כאחד, הגנו כאחד. הבאנו הרבה גאווה לעם המרוקאי". אי אפשר להפריז במשמעות של ההישג שלה ושל חברותיה לנבחרת עבור נשים צעירות ברחבי העולם הערבי והאיסלמי.
10 צפייה בגלריה
 נוהאילה בנזינה נבחרת מרוקו
 נוהאילה בנזינה נבחרת מרוקו
הראשונה אי פעם שמופיעה עם חיג'אב במונדיאל הנשים. בנזינה
(צילום: Sarah Reed/Getty Images)