כדורגלנית העבר סילבי ז'אן על תקרית הנשיקה: בושה, פשוט בושה. בא לנו להקיא מזה
(צילום: שמוליק דודפור)
ליו"ר ההתאחדות הספרדית, לואיס רוביאלס, היו שלוש ברירות אחרי שהתפרסמה התמונה שבה נישק את כוכבת הנבחרת ג'ני הרמוסו על השפתיים, בטקס הזכייה במונדיאל: להוריד את הראש ולשתוק; להתנצל ולהבהיר שהוא מכבד ספורטאיות ונשים; או להפוך את המצב להרבה יותר גרוע. מי שלא הימר על האופציה השלישית, לא לקח בחשבון שזה הטיפוס שנישק שחקנית על השפתיים מול המצלמות.
אז רוביאלס יצא במתקפת נגד. "יש אידיוטים בכל מקום", הוא אמר בראיון ל"רדיו מארקה". "זה היה בסך הכל שני אנשים שהפגינו חיבה בצורה חסרת משמעות, שני חברים שחגגו משהו. לא היה בזה שום דבר רע, ואני לא רוצה להתעסק בבולשיט".
5 צפייה בגלריה
לואיס רובילאס ג'ני הרמוסו
לואיס רובילאס ג'ני הרמוסו
רוביאלס והרמוסו על הפודיום בגמר המונדיאל
(צילום: REUTERS/Hannah Mckay)
עוד דברים שהם כנראה חסרי משמעות בעיני יו"ר ההתאחדות הם הפרטים הנוספים שנחשפו מהגמר: אחרי הניצחון הוא ירד לחדר ההלבשה, ואמר שייקח את כל השחקניות לאיביזה ויתחתן שם עם הרמוסו. שלא לדבר על צילום אחר שנחשף, שבו חגג את הזכייה באחיזת המפשעה שלו, כשהוא צמוד למלכת ספרד לטיסיה ולנסיכה סופיה. כנראה שבשעות שאחרי הראיון מישהו הבהיר לו שהוא איבד שליטה, כי אמש רוביאלס כבר נשמע אחרת בסרטון שפירסם באינסטגרם, שבו נשמע היה שנכפה עליו להתנצל: "אין לי ברירה אלא לבקש סליחה וללמוד ממה שקרה. ברור שעשיתי טעות".
גם הרמוסו, אגב, שאמרה לאחר המשחק כי לא אהבה את המעשה, שינתה את הטון ויצאה אתמול להגנת רוביאלס: "יש לנו יחסים נהדרים וזו הייתה הבעת חיבה הדדית. לא צריך לנתח יותר מדי, בואו נתרכז בכך שאנחנו אלופות העולם". אין סיבה לא להאמין לה, אבל צריך לקחת בחשבון שהיא הודתה כי הופתעה מהנשיקה, ושעלו כבר דיווחים על כך שהשחקניות מפחדות לדבר. האווירה הרעילה בנבחרת והחשש מפגיעה בקריירה עושים את שלהם, וזה חשוד שתגובת ההתאחדות למקרה הייתה דומה מאוד לדברים שאמרה הרמוסו.
5 צפייה בגלריה
נשיא פיפ"א ג'אני אינפנטינו בטקס The Best של פיפ"א
נשיא פיפ"א ג'אני אינפנטינו בטקס The Best של פיפ"א
עקיצה סקסיסטית. אינפנטינו
(רויטרס)
בכל מקרה, הכוכבת לא הצליחה להוריד את מפלס הלהבות, והדעה הרווחת של פרשנים וספורטאים בכל העולם נחרצת: זה פשוט לא בסדר, ורוביאלס לא היה עושה זאת לגבר.
היו"ר הוא דוגמה קיצונית לכך שספורטאיות בכל העולם עדיין חוות הטרדות, ונתקלות ביחס בלתי הולם. העובדה שמדברים פחות על היכולת של האלופה ויותר על ההתעלמות של ההתאחדות הספרדית ממצוקת השחקניות ועל הנשיקה ההזויה - דווקא אחרי הצלחה כזו - מלמדת שהגישה של בכירים בענפים השונים עדיין רחוקה מרמת המקצוענות של הספורטאיות.

ג'ף הרסט נגד הנסיך

לא צריך ללכת הרבה לאחור כדי למצוא דוגמאות נוספות. בסוף השבוע האחרון, לקראת גמר המונדיאל, עקץ נשיא פיפ"א ג'אני אינפנטינו את הכדורגלניות בהתבטאות שעוררה כעס רב. הוא התייחס לדרישה לפרסים שווים בגביעי העולם לגברים ולנשים, ואמר: "שכר שווה זה סלוגן שעולה מדי פעם, והוא לא יפתור שום דבר. תבחרו את הקרבות הנכונים".
מעבר לכך, בזמן שלמשפחת המלוכה הספרדית הייתה נציגות בגמר, הנסיך הבריטי וויליאם - שמשמש גם כנשיא הכבוד של ההתאחדות האנגלית - הודיע כי לא יוכל להגיע למשחק. הוא ספג על כך אש מג'ף הרסט, גיבור הזכייה של האנגלים במונדיאל 1966, שטען כי הנסיך לא היה מרשה לעצמו לפספס את המעמד, אילו היה מדובר בגביע העולם לגברים.
5 צפייה בגלריה
ג'יני בושאר
ג'יני בושאר
בקשה לא הולמת. בושאר
(צילום: AP Photo/Aaron Favila)
בכלל, נראה שהכדורגל הוא הזירה המגדרית הטעונה ביותר, בגלל החיכוך שנוצר בין הצמיחה המהירה של הענף בקרב נשים, לבין התפיסות המיושנות של שמרנים שלא מתאימים את עצמם למציאות. ב־2018, כאשר פרס "כדור הזהב" חולק לראשונה גם לאישה, נהרס המעמד כאשר המנחה חסר הטקט שאל את הזוכה, אדה הגרברג, אם היא יכולה להדגים ריקוד טוורקינג. הנורווגית סירבה וניסתה לרדת מהבמה. גם אז, הרגע ההיסטורי הוכתם על ידי חוסר רגישות מוחלט.
הטניסאית ג'יני בושאר יכולה להזדהות עם המבוכה הזו. אחרי שעלתה לסיבוב השלישי באליפות אוסטרליה ב־2015, התבקשה הקנדית על ידי המנחה במגרש "לעשות סיבוב בשביל הקהל" - סוג של פירואט שמבקשים מילדה קטנה שרוקדת בלט לבצע בשביל האורחים. בושאר עשתה זאת בחוסר נוחות מופגן, בערך כמו שנראתה שנה לפני כן באותו מקום, כאשר אחרי אחד המשחקים החליט המנחה להפנות אליה את השאלה המקצועית והעמוקה: "מה הוא דייט החלומות שלך?"

הגזען המיזוגני נסטאסה

טניסאיות מתמודדות עם הצרה הזו ללא הרף. איליה נסטאסה הרומני הפך בשנים האחרונות משחקן עבר אגדי לזקן גזען ומיזוגני. באחד המקרים שם את ידו על קפטנית נבחרת הפדרציה הבריטית, אן קות'בונג, וביקש את מספר החדר שלה במלון.
5 צפייה בגלריה
לארי נאסר
לארי נאסר
פגע בילדות ונערות. נאסר בדיון בבית המשפט
(צילום: AP Photo/Carlos Osorio)
5 צפייה בגלריה
סימון ביילס
סימון ביילס
ביילס במהלך העדויות נגד נאסר
(צילום: AP)
לאורך כל הקריירה תויגה סרינה וויליאמס כ"גברית", בגלל הנתונים הפיזיים שלה, וטענה שהענף נגוע בסקסיזם. במהלך ההתפרצות שלה בגמר אליפות ארה"ב ב־2018, היא התלוננה כי העונש שהטיל עליה השופט נבע מהיותה אישה, מאחר ש"גברים מקללים שופטים ולא נענשים".
ואם לסגור מעגל ולחזור להתעלמות מצד גורמים בכירים שאליהם מגיעות טענות קשות - כפי שקורה לאורך זמן בכדורגל הנשים הספרדי - חובה להזכיר את פרשת ההתעללות המינית במתעמלות האמריקאיות. רופא נבחרת ארה"ב, לארי נסאר, פגע במשך שנים בילדות ובנערות רבות, אך התלונות שלהן לא טופלו על ידי האיגוד. גרוע מכך, גם ה־FBI הזניח את הנושא שהגיע לפתחו במשך שנתיים, מה שאיפשר לנסאר להמשיך במעשיו.
דרגות החומרה של השערוריות האלה שונות בצורה ניכרת ובבירור, אבל יש קו מחבר - קשר שתיקה שמאפשר התנהגות גסה כלפי ספורטאיות מצד גברים בעמדות כוח. הדרך שבה נבחרת הנשים של ספרד תתנהל בתקופה הקרובה תעיד רבות על המוכנות לטפל בכך. כבר אמש, מיגל גאלאן, מנהל מרכז הכשרת המאמנים בספרד, לקח את הזעם צעד אחד קדימה והגיש לוועדה העליונה לספורט במדינה תלונה נגד רוביאלס. כלומר, כבר לא מדובר רק בגועל, אלא בניסיון לענישה אמיתית שאולי תעזור בעקירת התופעה מהשורש.